Heftige merrie in kudde

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paardengek95

Heftige merrie in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 18:35

Hallo allemaal,

Ik heb sinds 1 jaar een 6 jarige merrie met heel veel plezier in mijn bezit. Ze staat nu sinds begin dit jaar 24/7 buiten in een kudde van +- 30 paarden op een grote track. Op het begin was ze onzeker, ging alle paarden uit de weg. Nu het tegenovergestelde. Ze zoekt echt paarden uit en gaat ermee op de vuist. Ze houd dan ook niet op en moet echt uit elkaar gehaald worden. Ze schopt paarden echt tot bloedens toe. Uiteraard vind de staleigenaar dit niet kunnen en moet ze weg als dit zo doorgaat. Dit wil ik echt niet want de plek is echt zo fijn. Ze heeft alle ruimte en onbeperkt hooi en gedoseerd gras. Ze is gevoelig voor suikers dus heel makkelijk een andere geschikte plek vinden gaat niet. En op stal zetten word hem ook niet want die breekt ze af. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Dingen die ik kan doen om haar gedrag te corrigeren/ supplementen die kunnen helpen? Ze krijgt cycle o mare maar daar wordt ze vooral suf van. Ook krijgt ze kamille en brandnetel en monnikspeper voor de hormonen. Ik hoor graag jullie adviezen! Groetjes

Mizora

Re: Heftige merrie in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 18:37

Zijn haar eierstokken al eens gecontroleerd? Cystes kunnen extreem gedrag veroorzaken.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 18:42

Ik zou ook eerst beginnen bij bloedonderzoek en misschien voor de zekerheid ook een maagsupplement. Toen de jonge kwpn hier terug last van zijn maag had, was het echt een rotzak.

Is er een reden om te trappen? Bvb een paard dat ze claimt, een nieuwe die nog niet bij de kudde mag, ruzie om de voerplekken,... waar staat ze in de rang?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 19:02

Ik ga mee met Mizora. Even de eierstokken laten scannen. Mijn merrie vrat ook andere paarden op toen ze daar een tumor had.