Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cayenne schreef:Gaat dit om Denver, die bonte met slechte achterkoten en rug?
Want dan zou ik sowieso nooit op hem gaan zitten.
Cayenne schreef:Excuus! Dan had ik het verkeerd begrepen![]()
Ik vatte "trainen" op als rijden, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Mijn fout!
Wat betreft inspuiten: Een vriendin van mij heeft dat met haar 9-jarige Friese ruin laten doen.
Het was wel een vrij heftige ingreep want hij leek er best wat pijn door te hebben, maar daarna heeft hij wel wat jaren goed gelopen. Uiteindelijk kreeg hij opnieuw last en hebben ze hem laten inslapen.
Babootje schreef:De dierenarts heeft zwakke pezen in de knie vastgesteld? Welke pezen zijn dat dan? Zijn dat bv losse kniebanden? of iets anders? Er zijn verschillende ligamenten die de knie bij elkaar houden. Ik snap niet zo goed hoe een inspuiting daarbij zou kunnen helpen.
Wat is de prognose daarvan? Eerder zei je dat er geen schade was aan de pezen.
Losse kniebanden komt vaker voor bij jonge paarden voor en kan patella fixatie (het blijven haken van de knieband) of luxatie geven (het verschuiven van de knieschijf). In deze gevallen is training juist de oplossing eventueel met speciaal beslag en niet rust op de wei. Als dat vaak voorkomt kan dat een ontstekingsreactie geven en dan wordt ontstekingsremmer ingespoten. Luxatie kan schade in het gewricht veroorzaken doordat de knieschijf steeds verschiet.
Dus het is mij niet helemaal duidelijk wat er nu precies aan de hand is en waarom de dierenarts inspuiten heeft voorgesteld
Babootje schreef:De dierenarts heeft zwakke pezen in de knie vastgesteld? Welke pezen zijn dat dan? Zijn dat bv losse kniebanden? of iets anders? Er zijn verschillende ligamenten die de knie bij elkaar houden. Ik snap niet zo goed hoe een inspuiting daarbij zou kunnen helpen.
Wat is de prognose daarvan? Eerder zei je dat er geen schade was aan de pezen.
Losse kniebanden komt vaker voor bij jonge paarden voor en kan patella fixatie (het blijven haken van de knieband) of luxatie geven (het verschuiven van de knieschijf). In deze gevallen is training juist de oplossing eventueel met speciaal beslag en niet rust op de wei. Als dat vaak voorkomt kan dat een ontstekingsreactie geven en dan wordt ontstekingsremmer ingespoten. Luxatie kan schade in het gewricht veroorzaken doordat de knieschijf steeds verschiet.
Dus het is mij niet helemaal duidelijk wat er nu precies aan de hand is en waarom de dierenarts inspuiten heeft voorgesteld
Hutcherson schreef:Ik adviseer je wel te gaan trainen.
Leuk hoor, dat laten uitgroeien... Maar uit onderzoeken blijkt dat als je een paard met mate belast, dat zn botten en gewrichten en spieren veel sterker zijn dan als je een paard tot 5-6 laat uitgroeien.
Google maar eens. Of hier op bokt evven zoeken.
Ik zou wel gaan trainen.
Mijn ruin heeft er ook last van. Inmiddels issie 7 en is het minder dan toen hij 3 was maar training (buittenritjes, balkjes lopen, verzameling, door water sjouwen en bergje op bergje af, etc) heeft hem echt geholpen
EvaArt schreef:Zijn kniebanden worden niet ondersteund door zijn spieren.ik zie jou hier overal reageren redelijk aanvallend naar mij toe moet ik zeggen. Terwijl ik met een dierenarts hierover samen zit. Die ook nog een osteopaath is. Dus mijn vraag naar jou, ben jij dierenarts? Of uw referentie voor uw kennis van zaken? Heeft u het dier zelfs maar gezien in het echt?
Babootje schreef:EvaArt schreef:Zijn kniebanden worden niet ondersteund door zijn spieren.ik zie jou hier overal reageren redelijk aanvallend naar mij toe moet ik zeggen. Terwijl ik met een dierenarts hierover samen zit. Die ook nog een osteopaath is. Dus mijn vraag naar jou, ben jij dierenarts? Of uw referentie voor uw kennis van zaken? Heeft u het dier zelfs maar gezien in het echt?
Sorry dat het aanvallend overkomt, dat is niet de bedoeling, maar je verhaal was ook best onduidelijk.
Inspuiten met anabolen zou ik zeker niet doen. Hij is ook nog niet lang geleden gecastreerd en hij kan daar best in gedrag van veranderen.
Een vrij goedkope en goede oplossing om de spieren te ondersteunen is rijstkiemolie als supplemen
Beste is toch met hem aan de slag te gaan, want rust gaat hem niet helpen in deze situatie.
Lange lijnen, maar dan rechtuit is ook een prima idee. Als hij wat sterker is kun je ook op een grotere volte gaan trainen en zou bijvoorbeeld een equiband kunnen helpen om zn spieren goed te ontwikkelen.