Zwakke knieën

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EvaArt

Zwakke knieën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 07:27

De dierenarts heeft bij onze jonge pony zwakke knieën vastgesteld.
Wij hebben foto's laten nemen van zijn benen en een echo van zijn pezen.

Dierenarts stelt vast dat hij zwakke pezen heeft, voornamelijk in zijn knie.

Op de weide is hier eigenlijk niets van te zien. Op een volte is dit heel hard te zien als hij met zijn zwakke knie naar binnen loopt. Hier zakt hij dan door.
Voorlopig mag hij nog wat uitgroeien tot zen 5 a 6 voor ik echt hem wil trainen. Hij is nu 3 jaar.
De dierenarts raadde ons aan zijn knieën in te spuiten. Mijn vraag was of iemand hier zelf al ervaring mee heeft?

Lijkt mij al een heftige oplossing...

Verder wandelen we veel als handpony en staat hij 24/7 buiten met schuilstal.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 07:56

Inspuiten deden we alleen voor de sportpaarden.
In jouw geval zou ik het paard een jaartje of 2 de weide opgooien en dan verder kijken.
Inspuiten is best heftig en doet ook pijn.

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 10:40

LaPluche schreef:
Inspuiten deden we alleen voor de sportpaarden.
In jouw geval zou ik het paard een jaartje of 2 de weide opgooien en dan verder kijken.
Inspuiten is best heftig en doet ook pijn.

Ja dat dacht ik er toch ook van. :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Zwakke knieën

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 10:47

Gaat dit om Denver, die bonte met slechte achterkoten en rug?
Want dan zou ik sowieso nooit op hem gaan zitten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 11:07

Cayenne schreef:

Daar kan je over aan handvol jaren pas iets over zeggen....

Bovendien is dat niet perse het uitgangspunt van ts

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 11:09

Cayenne schreef:

Dit gaat over denver ja. En als je misschien even verder leest zou je lezen dat dit niet de bedoeling is. Hij is nog steeds in mijn bezit en zal dit altijd blijven.
Dit vind ik eigenlijk niet zo'n leuke reactie aangezien er nooit is aangegeven dat er met hem gereden gaat worden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 11:15

Excuus! Dan had ik het verkeerd begrepen :)
Ik vatte "trainen" op als rijden, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Mijn fout!

Wat betreft inspuiten: Een vriendin van mij heeft dat met haar 9-jarige Friese ruin laten doen.
Het was wel een vrij heftige ingreep want hij leek er best wat pijn door te hebben, maar daarna heeft hij wel wat jaren goed gelopen. Uiteindelijk kreeg hij opnieuw last en hebben ze hem laten inslapen.

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 11:25

Cayenne schreef:
Excuus! Dan had ik het verkeerd begrepen :)
Ik vatte "trainen" op als rijden, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Mijn fout!

Wat betreft inspuiten: Een vriendin van mij heeft dat met haar 9-jarige Friese ruin laten doen.
Het was wel een vrij heftige ingreep want hij leek er best wat pijn door te hebben, maar daarna heeft hij wel wat jaren goed gelopen. Uiteindelijk kreeg hij opnieuw last en hebben ze hem laten inslapen.

Hmm, ja we denken er aan omdat we voornamelijk zijn levenkwaliteit en duur willen verlengen.
Het is ook zeker iets dat we pas gaan overwegen als hij helemaa volgroeid is. Zeker aangezien het toch heftig en pijnlijk is wil ik dit niet zomaar laten doen. En om zijn achterhand te kunnen trainen zodat hij meer ondersteuning heeft van zijn spieren.

Dierenarts raadt het zeker nu met zijn leeftijd nog zeker af. Maar gaf het ons toch mee als iets dat later wel zou kunnen helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 12:30

Ik ben wel benieuwd waar de dierenarts mee wil inspuiten? De knieën van mijn 3-jarige zijn ook ingespoten vanwege patella fixatie met ik geloof iets van ontstekingsremmers en is daarna sterk verbeterd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 12:48

De dierenarts heeft zwakke pezen in de knie vastgesteld? Welke pezen zijn dat dan? Zijn dat bv losse kniebanden? of iets anders? Er zijn verschillende ligamenten die de knie bij elkaar houden. Ik snap niet zo goed hoe een inspuiting daarbij zou kunnen helpen.
Wat is de prognose daarvan? Eerder zei je dat er geen schade was aan de pezen.

Losse kniebanden komt vaker voor bij jonge paarden voor en kan patella fixatie (het blijven haken van de knieband) of luxatie geven (het verschuiven van de knieschijf). In deze gevallen is training juist de oplossing eventueel met speciaal beslag en niet rust op de wei. Als dat vaak voorkomt kan dat een ontstekingsreactie geven en dan wordt ontstekingsremmer ingespoten. Luxatie kan schade in het gewricht veroorzaken doordat de knieschijf steeds verschiet.

Dus het is mij niet helemaal duidelijk wat er nu precies aan de hand is en waarom de dierenarts inspuiten heeft voorgesteld

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 13:15

Babootje schreef:
De dierenarts heeft zwakke pezen in de knie vastgesteld? Welke pezen zijn dat dan? Zijn dat bv losse kniebanden? of iets anders? Er zijn verschillende ligamenten die de knie bij elkaar houden. Ik snap niet zo goed hoe een inspuiting daarbij zou kunnen helpen.

Losse kniebanden komt vaker voor bij jonge paarden voor en kan patella fixatie (het blijven haken van de knieband) of luxatie geven (het verschuiven van de knieschijf). In deze gevallen is training juist de oplossing eventueel met speciaal beslag en niet rust op de wei. Als dat vaak voorkomt kan dat een ontstekingsreactie geven en dan wordt ontstekingsremmer ingespoten. Luxatie kan schade in het gewricht veroorzaken doordat de knieschijf steeds verschiet.

Dus het is mij niet helemaal duidelijk wat er nu precies aan de hand is en waarom de dierenarts inspuiten heeft voorgesteld

Zijn kniebanden worden niet ondersteund door zijn spieren.ik zie jou hier overal reageren redelijk aanvallend naar mij toe moet ik zeggen. Terwijl ik met een dierenarts hierover samen zit. Die ook nog een osteopaath is. Dus mijn vraag naar jou, ben jij dierenarts? Of uw referentie voor uw kennis van zaken? Heeft u het dier zelfs maar gezien in het echt?

Alle details die de dierenarts gaf weet ik nu eenmaal niet alles van vandaar dat ik hier ook altijd bij het minste een dierenarts bijhaal.

U vind dat u er meer verstand van heeft achter uw pc dan mijn dierenarts die hiervoor diploma's heeft en zich constant bijschoolt en het dier in het echt heeft gezien, aan zien benen heeft kunnen voelen, aan zijn gewrichten, foto's heeft genomen en echo's? Dan mag u eerst uw diploma's voorleggen en eens tot hier rijden om te komen kijken. Want mijn excuses maar met zulke reacties ben ik absoluut niets.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 13:19

Ik adviseer je wel te gaan trainen.
Leuk hoor, dat laten uitgroeien... Maar uit onderzoeken blijkt dat als je een paard met mate belast, dat zn botten en gewrichten en spieren veel sterker zijn dan als je een paard tot 5-6 laat uitgroeien.
Google maar eens. Of hier op bokt evven zoeken.

Ik zou wel gaan trainen.
Mijn ruin heeft er ook last van. Inmiddels issie 7 en is het minder dan toen hij 3 was maar training (buittenritjes, balkjes lopen, verzameling, door water sjouwen en bergje op bergje af, etc) heeft hem echt geholpen

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 13:19

Babootje schreef:

Zoals ik al eerder vele malen zij. Is het onderontwikkelde spieren die te zwak zijn om te kniebanden te ondersteunen waardoor hij hierdoor zakt. En het is niet omdat ik dit niet in alle medeische termen kan uitleggen dat mijn dierenarts er geen verstand van heeft.

Inspuiten met anabolen om spieropbouw te versnellen/vergroten. Dierenarts staat hier zelf ook aarzeld tegenover en stelde dit voor eventueel na zijn 6 jaar als last resort.

Ik vraag hier enkel om ervaringen hiermee.

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 13:23

Hutcherson schreef:
Ik adviseer je wel te gaan trainen.
Leuk hoor, dat laten uitgroeien... Maar uit onderzoeken blijkt dat als je een paard met mate belast, dat zn botten en gewrichten en spieren veel sterker zijn dan als je een paard tot 5-6 laat uitgroeien.
Google maar eens. Of hier op bokt evven zoeken.

Ik zou wel gaan trainen.
Mijn ruin heeft er ook last van. Inmiddels issie 7 en is het minder dan toen hij 3 was maar training (buittenritjes, balkjes lopen, verzameling, door water sjouwen en bergje op bergje af, etc) heeft hem echt geholpen

Doen we ook, balkjes stappen en wandelen aan de hand. En ben ook van plan aan de lange lijnen te oefenen met hem dan kan hij langere stukken rechtdoor lopen
door water gaan lijkt me zo goed voor hem maar hier hebben we niet echt iets tot de beschikking.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 14:32

EvaArt schreef:
Zijn kniebanden worden niet ondersteund door zijn spieren.ik zie jou hier overal reageren redelijk aanvallend naar mij toe moet ik zeggen. Terwijl ik met een dierenarts hierover samen zit. Die ook nog een osteopaath is. Dus mijn vraag naar jou, ben jij dierenarts? Of uw referentie voor uw kennis van zaken? Heeft u het dier zelfs maar gezien in het echt?

Sorry dat het aanvallend overkomt, dat is niet de bedoeling, maar je verhaal was ook best onduidelijk.
Inspuiten met anabolen zou ik zeker niet doen. Hij is ook nog niet lang geleden gecastreerd en hij kan daar best in gedrag van veranderen.

Een vrij goedkope en goede oplossing om de spieren te ondersteunen is rijstkiemolie als supplemen
Beste is toch met hem aan de slag te gaan, want rust gaat hem niet helpen in deze situatie.
Lange lijnen, maar dan rechtuit is ook een prima idee. Als hij wat sterker is kun je ook op een grotere volte gaan trainen en zou bijvoorbeeld een equiband kunnen helpen om zn spieren goed te ontwikkelen.

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 15:43

Babootje schreef:
EvaArt schreef:

Sorry dat het aanvallend overkomt, dat is niet de bedoeling, maar je verhaal was ook best onduidelijk.
Inspuiten met anabolen zou ik zeker niet doen. Hij is ook nog niet lang geleden gecastreerd en hij kan daar best in gedrag van veranderen.

Een vrij goedkope en goede oplossing om de spieren te ondersteunen is rijstkiemolie als supplemen
Beste is toch met hem aan de slag te gaan, want rust gaat hem niet helpen in deze situatie.
Lange lijnen, maar dan rechtuit is ook een prima idee. Als hij wat sterker is kun je ook op een grotere volte gaan trainen en zou bijvoorbeeld een equiband kunnen helpen om zn spieren goed te ontwikkelen.

Voor hij bij mij kwam, heeft hij ook niet de beste start gekregen in zijn leven.
Tot zijn 2 jaar is hij niet veel uit zijn stal gekomen, nog juiste voeding gekregen die geschikt is voir een jong dier in de groei. Hij had enorm lange hoeven waar hij echt op strompelde...
We komen uiteindelijk al van ver, maar daarom dat ik ook graag wil dat hij verder blijft groei en zich toch tot in het beste kan ontwikkelen...
Rijstkiemolie is me nog aangeraden geweest en ga ik toch kijken om aan te schaffen.

Verder wandelen we veel aan de hand, stappen we balkjes in de paddock, als het weer het toelaat. Aangezien bij regen de ondergrond te zwaar ligt voor hem (geen geschikte ondergrond eigenlijk) mijn andere pony heeft hier dan zelfs wat last om zijn evenwicht te houden in het slijk..

Binnen enkele maanden verhuizen we naar een huisje met een rustigere ligging en wil ik hem ook meenemen als handpaard op buitenrit. Hier gaat het ook makkelijker zijn om te trainen aangezien alle weides daar en de piste gedraineerd zijn en hoger liggen met grachten erom heen en het daar niet zo'n slijkboel wordt als waar we nu staan.. Hoop ik toch

Ik sta ook echt erg open voor tips om op een aangepaste manier hem toch te kunnen trainen die tegelijkertijd hem niet te hard belast.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 16:24

Ik ben echt wel benieuwd naar hoe het gaat lopen met dit beestje.
Ben het wel eens met wat Jan de Regelaa in jouw andere topic zegt. Dat - gezien zn bouw - er nog een ander probleem onderliggend kan zijn aan de bespiering dan het feit dat hij weinig beweging heeft gehad. Maar dat zie je dan op termijn zelf wel. Gelukkig hoeft het niet, maar als hij zich goed ontwikkelt is dat mooi meegenomen.