Zomereczeem of toch iets anders?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lotthje

Zomereczeem of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-21 09:54

Hoi allemaal, ik ga zo veel mogelijk proberen een volledig verhaal in de op te zetten, hopelijk hebben jullie nog een idee want ik weet het niet zo goed meer.

Eind maart hebben we een leuke nieuwe pony gekocht, de eerste twee weken hebben ze op hooi gestaan, daarna hebben we de strook open gegooid met gras. Ze krijgen 4m2 sochtends, en dan nog eens 4m2 smiddags.

Toen is de jeuk begonnen, medio april.
Hierom dacht ik in de eerste instantie dat het misschien een gevoeligheid voor suikers was, omdat zijn mest ook niet helemaal top was. We hadden van de vorige eigenaar gehoord dat hij daar op karig gras stond, en bij ons kwam ie natuurlijk wel meteen in een grote weide, vandaar de gecontroleerde begrazing ivm HB.

Toen na een tijdje de mest stevig was, maar het schuren niet op hield (en na het proberen van meerdere anti-itch zalfjes) hebben we de DA erbij gehad. Die heeft gekeken naar mijten/luizen, leek haar niet waarschijnlijk (andere pony heeft nergens last van, en ze staan vaak genoeg samen te kroelen.) Ze heeft toen ook nog gekeken of ze wat zag lopen. Het meest voor de hand liggende is dus zomer eczeem.

We hebben toen cortisonen zalf gekregen voor de wondjes, en aangeraden om een eczeem deken te kopen. Zo gezegd zo gedaan. De pony heeft nu een week zijn deken op, maar de schuur plekken zijn alleen maar erger geworden. We smeren er elke ochtend braaf die zalf op, wat ook erg hielp voor dat we de deken erop gooide, de plekjes boven in zijn hals zijn helemaal weg en geheeld. Nu is het onderin zijn manenkam begonnen. Ook schuurt hij nu ineens zijn staart erbij.
Hij gaat uit de stal direct staan schuren tegen de waterbak, en als ie op stal komt savonds begint hij ook meteen. Ze gaan rond 9 uur naar buiten en rond 8 uur naar binnen. Als hij naar buiten gaat heeft ie zn deken al op en snachts gaat hij af.

Het vreemde is dat we hem overdag eigenlijk bijna niet zien schuren. Dus het was ook wel een verassing toen bleek dat hij in een dag zijn onderste helft van de manenkam tot bloedens toe open had geschuurd.
We gaan nu voor de nacht uierzalf proberen, en overdag onder de deken babyolie, en als dat niet werkt maar weer de da laten komen.

Qua voeding krijgt hij alleen gras + hooi en een paar brokjes vital. Elke dag voor zijn deken op gaat borstelen we al het zand en losse haren weg, zodat hij daar niet ook nog last van krijgt.

Ik zal ook eventjes wat foto’s toevoegen. Ik hoop dat jullie een idee hebben, wij vinden het zelf namelijk een beetje atypisch voor zomereczeem worden. Hij heeft nu een half verdikte manenkam, de plekken waar de jeuk is begonnen is nu niks meer aan de hand.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dit is een plek die hij eerder heeft gehad, waardoor we dus de dierenarts hebben gebeld.

Afbeelding

En de boef waar het om gaat:
Afbeelding

Hartelijk bedankt voor het lezen, ik ben zelf nieuw met zomereczeem dus ik heb graag dat mensen eventjes mee kijken :)

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 10:00

Er zijn meer topics over paarden die jeuk van pavo krijgen .Ik zou daar eerst mee stoppen alleen hooi/gras.

lotthje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-21 10:03

office schreef:
Er zijn meer topics over paarden die jeuk van pavo krijgen .Ik zou daar eerst mee stoppen alleen hooi/gras.

Gaan we proberen!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 10:10

Onze welshpony had zomereczeem. We hebben echt van alles geprobeerd, maar een eczeempakje, tijdig (voor de schemering) naar binnen, berkenwater voor geïrriteerde plekken op de huid (niet voor open plekken) en geregeld een wasbeurt met teershampoo (goed uitspoelen!) hielpen het best.

We hebben alles geprobeerd dat de dierenarts kon voorschrijven en ook met een kruidenarts van alles getest. Niks hielp verder. Dat wil niet zeggen dat het bij een ander dier ook niet zal helpen, het verschilt nogal. Corticosteroïdenzalf helpt tijdelijk wel, is wel slecht voor huid en dier, maar soms moet je wat.

Het kan heel goed zomereczeem zijn, maar het hoeft niet. Op jouw foto's zie ik vooral door het schuren ontstane wonden. Overigens is zomereczeem via bloedonderzoek vast te stellen.

Ik zou hem nu af en toe wassen met teershampoo, pakje aan laten (overdag, niet 's nachts als hij tenminste op stal staat, zo'n pakje zorgt ook voor een beetje irritatie). Op koele winderige dagen kan het pakje wel een dagje uit, maar goed opletten.

Omdat onze pony aanleg voor hb had, gaven we haar alleen een klein beetje subli ponybrok, naast hooi/gras en wat verse groente (bleekselderij, wortel etc) in de winter.

Saskia9

Re: Zomereczeem of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 10:18

Is er ook een allergie test gedaan?
De mijne heeft zomereczeem, maar ook allergieën. Bijvoorbeeld bepaalde plantjes in het gras, boomsoorten etc. Hoe staat hij gehuisvest? De mijne gaat gegarandeerd meer schuren als hij tussen bomen staat bijvoorbeeld. Door allergie, maar ook omdat er tussen bomen vaak meer mugjes zijn.
Ook is mijn ervaring dat als ze eenmaal schuren, en daarna pas deken op ze vaak langer doorgaan. Volgend jaar dus op tijd deken op. Hier al voor ze het gras opgaan. En zelfs dan heb ik hier nu een pleeborstel staart door schuren van gras. Het blijft altijd zoeken. Maar mijn tip, allergieën uitsluiten.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 10:34

Ik heb hier ook een paard staan met zo'n beetje jouw verhaal. Ook de "ribbelende" manenkam waar ze schuurde.

Ook dierenarts erbij, want ik zag geen luizen. Dierenarts gaf aan dat ze dit (voor-)jaar meer paarden hebben gezien die geen zichtbare luizen hadden, maar wel de kriebels en schilfers en dat ze toch baat hadden bij wassen met byemite.

hier dus alles gewassen met byemite, afgelopen weekend voor de 3e keer. En de jeuk is zo goed als over. Dus ook al zie je geen luizen, ze konden er nog wel zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 10:36

Voor een eczemer is het belangrijk dat ze van het gras afgehaald worden en alleen arm hooi krijgen. Dat zou ik eerst proberen. Dan moet je in een paar weken al resultaat zien.

Zeker als ze al begonnen zijn met schuren gaan ze nog flink doorschuren ondanks dat ze een deken ophebben. Het nuttigste is dat je de deken opdoet voor dat ze voor het eerst gestoken zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 11:11

Dit is 100% zeker zomereczeem.
Ik heb 10 jaar een haflinger gehad met identiek dezelfde wonden / manenkam / etc als jouw pony nu, zij was extreem gevoelig aan de mugjes die de jeuk veroorzaken met dergelijke wonden en een overdreven geschuur als gevolg.

Het begint vanaf april en duurt tot oktober. Bij schemerlicht is het echt op een hoogtepunt.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 11:15

Mijten hoeven ook niet over te lopen, vaak is er maar 1 paard met mijt terwijl de rest nergens last van heeft (heeft ook met weerstand etc te maken).

Ze kunnen ook gaan schuren door rui, warmte, hormonen, etc

Ik heb een merrie die precies dezelfde wondjes heeft op de manenkam en ook deze plekken krijgt bij haar staart als ze drachtig is... is ze niet drachtig, dan is er niets aan de hand. Dat is dus puur een hormonen kwestie

lotthje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 17:49

Bedankt allemaal voor jullie reacties!!
We hebben de dierenarts aan de telefoon gehad, en die vond het ook niet een kenmerkend beeld voor zomereczeem. We hebben in overleg met haar byemite gekocht en gaan dat proberen. Als dat niet werkt zoeken we verder dmv bloed trekken, en allergieën uitsluiten. Super bedankt voor de input, dat heeft er wel voor gezorgd dat we nu ook aan mijten hebben gedacht, fingers crossed dat dat het is en dat de arme pony straks geen jeuk meer heeft :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 18:33

probeer eens hoe het gaat als je de pony even wat korter op het gras zet.
en probeer hem elke dag even te laten werken.
hoe oud is de pony?
een jonge pony kun je ook gewoon even lekker rond laten rennen.
de beweging is namelijk goed voor ze ,zeker ook voor de afvoer van afvalstoffen.