Eind maart hebben we een leuke nieuwe pony gekocht, de eerste twee weken hebben ze op hooi gestaan, daarna hebben we de strook open gegooid met gras. Ze krijgen 4m2 sochtends, en dan nog eens 4m2 smiddags.
Toen is de jeuk begonnen, medio april.
Hierom dacht ik in de eerste instantie dat het misschien een gevoeligheid voor suikers was, omdat zijn mest ook niet helemaal top was. We hadden van de vorige eigenaar gehoord dat hij daar op karig gras stond, en bij ons kwam ie natuurlijk wel meteen in een grote weide, vandaar de gecontroleerde begrazing ivm HB.
Toen na een tijdje de mest stevig was, maar het schuren niet op hield (en na het proberen van meerdere anti-itch zalfjes) hebben we de DA erbij gehad. Die heeft gekeken naar mijten/luizen, leek haar niet waarschijnlijk (andere pony heeft nergens last van, en ze staan vaak genoeg samen te kroelen.) Ze heeft toen ook nog gekeken of ze wat zag lopen. Het meest voor de hand liggende is dus zomer eczeem.
We hebben toen cortisonen zalf gekregen voor de wondjes, en aangeraden om een eczeem deken te kopen. Zo gezegd zo gedaan. De pony heeft nu een week zijn deken op, maar de schuur plekken zijn alleen maar erger geworden. We smeren er elke ochtend braaf die zalf op, wat ook erg hielp voor dat we de deken erop gooide, de plekjes boven in zijn hals zijn helemaal weg en geheeld. Nu is het onderin zijn manenkam begonnen. Ook schuurt hij nu ineens zijn staart erbij.
Hij gaat uit de stal direct staan schuren tegen de waterbak, en als ie op stal komt savonds begint hij ook meteen. Ze gaan rond 9 uur naar buiten en rond 8 uur naar binnen. Als hij naar buiten gaat heeft ie zn deken al op en snachts gaat hij af.
Het vreemde is dat we hem overdag eigenlijk bijna niet zien schuren. Dus het was ook wel een verassing toen bleek dat hij in een dag zijn onderste helft van de manenkam tot bloedens toe open had geschuurd.
We gaan nu voor de nacht uierzalf proberen, en overdag onder de deken babyolie, en als dat niet werkt maar weer de da laten komen.
Qua voeding krijgt hij alleen gras + hooi en een paar brokjes vital. Elke dag voor zijn deken op gaat borstelen we al het zand en losse haren weg, zodat hij daar niet ook nog last van krijgt.
Ik zal ook eventjes wat foto’s toevoegen. Ik hoop dat jullie een idee hebben, wij vinden het zelf namelijk een beetje atypisch voor zomereczeem worden. Hij heeft nu een half verdikte manenkam, de plekken waar de jeuk is begonnen is nu niks meer aan de hand.

En dit is een plek die hij eerder heeft gehad, waardoor we dus de dierenarts hebben gebeld.

En de boef waar het om gaat:

Hartelijk bedankt voor het lezen, ik ben zelf nieuw met zomereczeem dus ik heb graag dat mensen eventjes mee kijken