Mijn ruin heeft bij de vorige eigenaresse heel lang stil gestaan. Echt jaren, geen maanden. We zijn weer begonnen met rijden en na wat ups en downs (rijtechnisch) loopt hij nu echt goed. We maken de trainingen dus ook wat zwaarder. Op advies van mijn instructrice ben ik hem daarom vitamine E (met selenium) gaan bijvoeren. Hij kreeg al omega gold olie (paardendrogist). Ik weet dat daar ook vitamine E in verwerkt zit, maar kreeg evengoed het advies toch vitamine E bij te voeren. Dus dat doe ik nu sinds ongeveer 1,5 à 2 weken.
Sinds een kleine week merk ik dat m’n paard echt een stuk frisser is. Hij loopt overal naar te loeren, schrikt van dingen die er niet zijn en zeilt voor het minste of geringste zo een meter opzij. Van hard trainen komt het niet echt, ik ben meer bezig om hem fatsoenlijk de bak door te sturen. Buitenritten durf ik nu even niet met hem te doen, als ik heel eerlijk ben, omdat hij echt schrikachtig is. Stilstaan in de poetsplaats is er niet meer bij.
Volgens mijn instructrice heeft dit gedrag niets met vitamine E te maken. Hij moet harder werken en dit is zijn manier van verzet, volgens haar. Zo ken ik mijn paard dus niet, hij is leergierig en werkt graag voor je. Hij is ook cool in z’n koppie, normaal is hij eigenlijk helemaal niet snel schrikachtig of bang.
Zou dit toch door de extra vitamine E kunnen komen? Zou ik aan enkel de omega gold olie niet voldoende hebben?
Edit: titel wat duidelijker gemaakt.