Uitval manen zonder jeuk - iemand?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marigo

Uitval manen zonder jeuk - iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 13:30

Hoi,

Mijn haf heeft last van manenuitval. Het viel me denk ik 1,5 maand geleden voor het eerst op dat er best wel wat lange haren los hingen. Ik borstel hooguit 1-2 keer per week en maak ze alleen los met m’n vingers.
Nu ging ik beter onderzoeken en zag tot mijn schrik dat hij toch echt wel een hele kalende strook heeft zo’n 10cm van de schoft af en de strook zelf is ook 10cm naar boven. Daarvoor en daarna zijn de manen normaal.
De huid ziet er niet geïrriteerd uit. Ook schuurt hij niet. En zijn weidemaat plukt er ook niet aan.
Goed om te weten:
Ik heb mijn paard nu 3 maanden. Hij is 2x verhuisd in totaal in de periode. Eerste keer naar mijn eerste stal toe en tweede keer 1 maand terug naar onze eindstal.
1,5 maand geleden heeft hij een heftige reactie gehad op een tandartsbehandeling met sedatie. 1 week metacam gekregen.
Zijn voer: 60gr Pavo vital (sinds 2 maanden, daarvoor 1 maand Vitalbix- werd ie heet van) + klein handje 20gram Cavalor Fiberforce voor wat structuur. Hij krijgt normaal hooi 50/50 gemixt met stro omdat ie iets te zwaar is. En staat op een kale weide overdag.
Zijn manenkam is wel vrij breed en stevig. Van nature al en geef hem Glucobalance om m wel soepel te houden.
Al met al als ik het zelf zo lees, zou ik zelf na zo’n stressvolle periode ook haaruitval krijgen. Maar kan dat bij paarden? En iemand die tips heeft of iets soortgelijks meegemaakt? De DA gaf aan het even aan te kijken.
Alvast bedankt!
Afbeelding

Pally

Re: Uitval manen zonder jeuk - iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 13:47

Mijn paard heeft dit ook, maar bij hem komt het door zijn halsdeken.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 13:48

Schimmel al uitgesloten?

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 13:54

Pally schreef:

Hier geen halsdeken. Groeit wel weer terug bij jou?

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 13:54

swartbeessie schreef:
Schimmel al uitgesloten?

Nee niet getest nog. DA vond het er niet op lijken, maar misschien toch wel even goed ernaar te kijken.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:07

Zoiets heeft die van ons drie jaar terug ook gehad. Op een plek van ca 10 tot 20 cm kon ik de plukken er zo af vegen. Kan door een halsdeken komen, het was wel onderaan, richting schoft, maar de rest van z'n manen bleven zoals ze waren en hij droeg al jaren halsdekens. Geen schimmel, niets in het bloed te zien. Ook geen verandering waar dan ook in. Wel wilde ik z'n manen nadat ik ze een tijd geschoren had gehad weer laten groeien. Missie mislukt dus, want toen de boel uit ging vallen heb ik het scheerapparaat er weer op gezet. Wel zie ik dat die plek nog altijd dun is gebleven.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:27

Staat hij met andere paarden? Bij de mijne worden er hele plukken uitgehapt bij het spelen.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 14:47

Sandra_H schreef:
Zoiets heeft die van ons drie jaar terug ook gehad. Op een plek van ca 10 tot 20 cm kon ik de plukken er zo af vegen. Kan door een halsdeken komen, het was wel onderaan, richting schoft, maar de rest van z'n manen bleven zoals ze waren en hij droeg al jaren halsdekens. Geen schimmel, niets in het bloed te zien. Ook geen verandering waar dan ook in. Wel wilde ik z'n manen nadat ik ze een tijd geschoren had gehad weer laten groeien. Missie mislukt dus, want toen de boel uit ging vallen heb ik het scheerapparaat er weer op gezet. Wel zie ik dat die plek nog altijd dun is gebleven.

Goh wat apart zeg! Dit soortgelijke verhaal ook in een ander oud topic (of was jij dat wellicht) gelezen. Vraag me af wat de paarden gemeenschappelijk hebben dat dit zo ontstaat. Ik vrees ervoor dat het straks niet meer terug groeit :(

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:47

Ik heb altijd het idee dat het komt door het loslaten van de wintervacht.
Ik zie het ook eigenlijk nooit op andere momenten gebeuren dan on die periode.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 14:48

miereneter schreef:
Staat hij met andere paarden? Bij de mijne worden er hele plukken uitgehapt bij het spelen.

Nee staat met 1 oudere merrie, kroelen af en toe maar geen spielerij of iets. Dat ziet er ook echt anders uit en verklaart ook niet dat de haren in z’n geheel uitvallen

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 14:49

Pumpkinbroes schreef:

Zou kunnen...is wel rond de rui periode begonnen.

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:50

Marigo schreef:
Pumpkinbroes schreef:

Zou kunnen...is wel rond de rui periode begonnen.

Hier zie ik het bij verschillende paarden, ook een paar paarden die zonder deken stonden.

Wisselt ook per paard, ene jaar wel andere jaar niet. Maar altijd rond de periode dat de wintervacht los laat.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:15

Marigo schreef:
Pally schreef:

Hier geen halsdeken. Groeit wel weer terug bij jou?

De achterste helft van de manen blijft altijd dunner dan de voorste helft. Ik heb ze er recent allemaal afgeschoren in de hoop dat ze dan wel voller terug komen. Ook zie je duidelijk dat in de achterste helft witte haren terug zijn gekomen (mijn paard heeft zwarte manen), alsof het toch wel op de eoa manier schuurt ofzo. Kan vanavond wel proberen om een foto te maken.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:23

Kan best door de stress komen van de veranderingen. Ook de rui kan deels meespelen. Zou het dus gewoon even aankijken.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 19:02

Marigo schreef:
Goh wat apart zeg! Dit soortgelijke verhaal ook in een ander oud topic (of was jij dat wellicht) gelezen. Vraag me af wat de paarden gemeenschappelijk hebben dat dit zo ontstaat. Ik vrees ervoor dat het straks niet meer terug groeit :(

Volgens mij heb ik hier nog nooit over geschreven dus ik denk niet dat ik het was. Overigens het enige wat redelijk kort daarvoor wel anders was is dat hij 10 dagen op zoutkuur is geweest voor z'n astma. Maar kan me niet voorstellen dat daardoor z'n manen uitvielen. Verder geen idee. Bij die van mij is het vanaf dat moment zielig dun gebleven, dat zie ik zelfs nu ik ze kort geschoren houd.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 19:22

Ah dat is wel jammer. Nu is het nog wel te maskeren met z’n manen, maar als het uit blijft vallen....morgen toch de da bellen en wat bloed trekken.