Mijn haf heeft last van manenuitval. Het viel me denk ik 1,5 maand geleden voor het eerst op dat er best wel wat lange haren los hingen. Ik borstel hooguit 1-2 keer per week en maak ze alleen los met m’n vingers.
Nu ging ik beter onderzoeken en zag tot mijn schrik dat hij toch echt wel een hele kalende strook heeft zo’n 10cm van de schoft af en de strook zelf is ook 10cm naar boven. Daarvoor en daarna zijn de manen normaal.
De huid ziet er niet geïrriteerd uit. Ook schuurt hij niet. En zijn weidemaat plukt er ook niet aan.
Goed om te weten:
Ik heb mijn paard nu 3 maanden. Hij is 2x verhuisd in totaal in de periode. Eerste keer naar mijn eerste stal toe en tweede keer 1 maand terug naar onze eindstal.
1,5 maand geleden heeft hij een heftige reactie gehad op een tandartsbehandeling met sedatie. 1 week metacam gekregen.
Zijn voer: 60gr Pavo vital (sinds 2 maanden, daarvoor 1 maand Vitalbix- werd ie heet van) + klein handje 20gram Cavalor Fiberforce voor wat structuur. Hij krijgt normaal hooi 50/50 gemixt met stro omdat ie iets te zwaar is. En staat op een kale weide overdag.
Zijn manenkam is wel vrij breed en stevig. Van nature al en geef hem Glucobalance om m wel soepel te houden.
Al met al als ik het zelf zo lees, zou ik zelf na zo’n stressvolle periode ook haaruitval krijgen. Maar kan dat bij paarden? En iemand die tips heeft of iets soortgelijks meegemaakt? De DA gaf aan het even aan te kijken.
Alvast bedankt!