Discussie: veulen met handicap: inslapen of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ygritte

Discussie: veulen met handicap: inslapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 17:54

Naar aanleiding van een ander topic, waar de TS zei liever geen verdere discussie te willen over het al dan niet euthanaseren van een blind geboren veulen: hoe kijken jullie aan tegen veulens die gehandicapt geboren worden?

Natuurlijk zal het er voor veel mensen aan liggen welke handicap (in dat andere topic werd bijvoorbeeld genoemd dat mensen aan 1 oog blind al een heel ander idee vinden dan blind in twee ogen), en welke gradatie (als het paard kan lopen, eten, etc. is het al heel anders dan als het helemaal niet op kan staan).

Sommige reacties in dat topic waren er eentje die ik wel vaker zie hier op bokt: "een dier voelt er toch niks van en weet niks van de dood, dus beter te vroeg dan te laat" Ja, dat is waar. Maar, aan de andere kant: de meeste dieren hebben wel een sterk overlevings-instinct, en zeker dieren die geboren zijn met een handicap (en dus "niet beter weten") laten een sterk aanpassingsvermogen zien aan hun situatie. Het (zoogdieren)brein is ook een orgaan dat zich erg goed kan aanpassen aan nieuwe situaties.

Het gaat er in dit soort discussies al snel over wat "paard-waardig" is, en vaak wordt dan lopen, vluchten, etc. genoemd als de "basisfuncties" van een paard. Ik denk dat die grens vanuit mens-zijn erg lastig te bepalen is. Je wilt niet redeneren wat voor *mensen* al dan niet acceptabel is (want dat is een andere diersoort), maar tegelijkertijd vind ik ook het argument van "paard-waardig" soms gaan richting "niks anders dan helemaal gezond is paardwaardig" (gechargeerd gezegd), en dat vind ik simpelweg niet juist. Je mag het dan wel niet vermenselijken, maar in theorie hebben mensen ook zicht nodig om te kunnen functioneren (voedsel te vinden, etc.), maar niemand zal snel zeggen "blinde mensen hebben geen mens-waardig leven". :+ In onze menselijke kudde en maatschappij accepteren wij ook mensen die niet 100% "functioneren", en toch welkome individuen in de gemeenschap zijn, en volle en vruchtbare levens leiden.

Om specifiek op de situatie in te gaan: ik heb nooit voor de keuze hoeven staan, maar ik ben erg voor "een kans geven", zeker bij jonge dieren. Zo heb ik ooit een (veel) te vroeg geboren veulen van een tweeling, die aanvankelijk niet kon staan, binnen een paar dagen op zien krabbelen. Dit veulen leek wel een heel sterk karakter te hebben, als in: blijven proberen op te staan, lopen, rennen, etc. Ik denk wel (natuurlijk!) dat er nuance in zit, en voor mij is "helemaal niet of nauwelijks kunnen lopen of bewegen" wel een harde grens, denk ik, zeker voor een paard. Maar doofheid, blindheid, etc. ben ik denk ik milder tegenover, als in: daar zou ik sneller geneigd zijn te kijken of het toch kan werken. Daar moet ik wel bij zeggen dat toen ik paarden hield, dat hobbymatig was (geen werk en ook geen sport-ambities), en dat als ik ooit een veulen zou fokken, ik dit voor eigen gebruik zou doen.

(Het lastige is trouwens, bedenk ik nu, dat blindheid een heel 'zichtbare' handicap is, je kunt het meteen zien en (als je wil) bij de geboorte op ingrijpen. PSSM bijvoorbeeld is een genetisch defect, met soms ook erg ingrijpende gevolgen op het leven van een paard, maar is niet meteen zichtbaar bij de geboorte. Toch zijn mensen dan vaak geneigd te zeggen dat een leven als grasmaaier, of als weidepaard met af en toe wat recreatie, OK is. Ik vraag me af: als er een soort 'hielprik' bij een veulen zou komen, waar dit soort afwijkingen snel gevonden zouden worden, zouden mensen dan eerder euthanaseren? En op welke gronden ("paard-waardig" of toch "niet geschikt voor gebruiksdoel"?)

Brainless

Re: Discussie: veulen met handicap: inslapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:00

Een volledig blind geboren veulen zou ik direct laten inslapen.
Ook bij andere lichamelijke afwijkingen die niet op (korte) termijn zijn te verbeteren en die een normaal paardwaardig bestaan uitsluiten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:06

Ik vind dat bokt over het algemeen veel te snel zegt, beter te vroeg dan te laat.
Ik ben het daar dus niet mee eens omdat een paard zeker de drang heeft tot overleven.
En uiteraard moeten daar grenzen aan zitten, maar je ziet, vind ik dan heel goed bij je eigen paard of deze nog blij is of dat hij dat niet meer is.
Ik weet dat er dan veel zeggen als dat niet meer is ben je te laat.
Ja hooguit een dag, want dan is het knopen hakken en niet meer doormodderen.

Een veulen dat niets ziet zou voor mij wel een reden zijn tot inslapen.
Die kan nooit echt lekker vrij spelen.
Als ik kijk wat de jonge paarden hier allemaal voor capriolen hebben uitgehaald.
Dat hoort bij een jong paard.
En een veulen dat zo geboren is weet niet anders, maar heeft neem ik aan in zijn lijfje wel die energie zitten, waar hij niets mee kan.
1 oog zou voor mij dan inderdaad geen reden voor inslapen zijn.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:13

Ligt aan de ernst van de handicap EN de situatie waarin een dier gehouden wordt; is een stabiel en veilig leven mogelijk, wat ik paardwaardig zou noemen? Het blijft toch een vluchtdier; ik denk dat zo'n dier minimaal snel in de benen moet kunnen komen als het ligt bv, en dat het zich op een verantwoorde manier uit de benen moet kunnen maken bij 'gevaar'. En dat het moet kunnen spelen, sociale interacties aan moet kunnen. Of het een ruiter kan dragen, zal me worst zijn.

Een blind veulen werd bij mij geen dag oud, eerlijk gezegd.
Eén oog zou ik een kans geven.
Maar als ik op internet wel eens paardenpootprotheses langs zie komen bijvoorbeeld, dan vind ik dat we echt zó veel te ver gaan, met ons onvermogen om los te laten, en onze egoistische angst voor ons eigen verdriet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:16

En dan heb je nog het argument 'een paard is een dure cavia', eerlijk is eerlijk een paard 30 jaar lang onderhouden zonder er ooit iets mee te kunnen is maar weinig gegeven..

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:16

Blijft toch een dilemma wat per situatie verschilt. Dit specifieke veulen zou ik inslapen en waarschijnlijk direct na de geboorte. Ook omdat je niet weet of het dier er misschien pijn aan heeft.

Ik ben van mening dat er vaak wel te lang doorgegaan wordt met dieren. Pijnvrij vind ik een heel belangrijk , maar ook comfortabel voelen, happy zijn. Natuurlijk kunnen er altijd slechte dagen zijn maar als er in een bepaalde aandoening/ conditie geen verbetering mogelijk is en het dier is niet pijnvrij en comfortabel dat het klaar is. Ook levenslang flinke pijnstillers nodig hebben vind ik niet acceptabel

Ik zag daarstraks op fb een filmpje van een paard met verminderde longfunctie die nu al behoorlijk knijpt met de ademhaling, ik zou daar geen zomer mee in willen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:18

Volledig blind zou ik ook meteen laten inslapen; 1 oog blind dan weer niet, daar kunnen paarden zich prima mee redden. Andere handicaps, ja waarschijnlijk ook. Er zijn zoveel paarden die in de loop van hun leven stuk gaan. En die je dan niet laat inslapen omdat je er een band mee hebt. En ermee doktert tot zolang dat paardwaardig is. Maar daar al direct aan beginnen, dat zou ik dus niet doen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:20

Léven en Overleven zijn nadrukkelijk 2 verschillende dingen.

Overleven kan een blind paard wel met intensieve zorg, een vaste omgeving, vast maatje etc. Maar is het Leven? Met kwaliteit dus? Wat mij betreft niet. Een ander ziet dat weer anders.

Maar ik vind de dood niet het slechtste wat een dier kan overkomen. Ik zou voor mezelf de dood kiezen boven het leven met een zware handicap. Een dier kan die keuze niet maken, dat moeten wij doen voor ze. Ik zou kwaliteit van leven stellen boven het in leven houden ten koste van alles.
Laatst bijgewerkt door Mars op 26-05-21 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:20

Ja dat ligt er maar net aan. Ik fok niet en schaf ook geen paard aan om weer te verkopen, met andere woorden, alles blijft zolang het leeft. Als ik al een veulen zou fokken dan zou het dus ook voor mezelf zijn. (ben er dan dus al op voorbereid om er levenslang voor te zorgen) Als het veulen een kans heeft op een volwaardig leven dan zal ik het denk ik wel willen proberen. Uiteraard in goed overleg met de dierenarts over behandeling, kansen, risico's en vooral het welzijn van het diertje. Ook op lange termijn. Paard zonder been zou voor mij een stap te ver zijn. Blind veulen dacht ik in eerste instantie ook, maar het gaat in het andere topic over een shetlander wat in mijn situatie mijn besluit zou beïnvloeden. Die zijn voor mij beter te hanteren en makkelijker te houden vanwege het formaat dan een groot blind paard. Hoe dan ook, ik zou het echt een lastige beslissing vinden...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:22

Bij een afwijking zoals blind geboren zou ik het ook direct laten inslapen.

Ik vind dat voor een paard geen paardwaardig bestaan en wil hiermee ook voorkomen dat het in verkeerde handen terecht komt. Want wie zegt dat ik 20/25 jaar voor het dier kan zorgen. Ik kan volgende week wel platgereden worden en dan????

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:27

Dat veulen zou ik laten gaan, bij alle volledig blind geboren paarden zou ik die keus bij maken.
Protheses zou ik ook nooit aan beginnen.
Klinkt misschien hard maar bij alle lichamelijke afwijkingen bij de geboorte zou ik eerst uitzoeken is het te verbeteren is of te genezen, is het antwoord nee dan houdt het op.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:30

Over een blind veulen vind ik het heel lastig, stel de dierenarts zegt, je kunt het een poging geven zou ik dat denk ik wel een paar weken aanzien. Hoewel mijn eigen gevoel zegt dat inslapen voor een vluchtdier beter is.
Dingen zoals flinke dwerggroei of andere lichamelijke dingen die flink afwijken en gewoon weg pijn doen zou ik laten inslapen. Dingen waarmee geleefd kunnen worden, bijv één oog blindheid of nooit onder het zadel kunnen lopen vanwege.... Zou ik uiteraard laten leven, zolang er maar geen pijn bij komt kijken.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:31

Een bekende genetische aandoening als PSSM1 en in mindere mate PSSM2 is te voorkomen door ouderdieren (zeker de risicorassen)vooraf te testen, die veulens hoeven dus niet meer geboren te worden.
Eerlijkheid van hengstenhouders en verstandig handelen van de merriehouder zijn hierbij cruciaal.

Wat betreft afwijkingen die niet te voorkomen zijn en wel levensbepalend voor het jonge dier zou wat mij betreft de eerste vraag zijn, heeft het veulen pijn of angs of is het blijvend oncomfortabel en niet zelfredzaam? Ja, inslapen!
Nee, kan en wil ik dit veulen een goed leven bieden en in alle (extra) behoeftes voorzien? Ook financieel?
Nee, dan verplaats je jouw probleem niet naar een ander, inslapen!
Ja, dan blijf je levenslang verantwoordelijk om het dier waardig te laten leven en zodra er sprake is van pijn of angst of als het dier op een andere manier oncomfortabel dan alsnog laten inslapen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:32

Wanneer je dier geen waardig bestaan heeft is inslapen de enige optie wat mij betreft. Blind is voor mij dus einde verhaal.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:36

tiwi1969 schreef:
Een bekende genetische aandoening als PSSM1 en in mindere mate PSSM2 is te voorkomen door ouderdieren (zeker de risicorassen)vooraf te testen, die veulens hoeven dus niet meer geboren te worden.
Eerlijkheid van hengstenhouders en verstandig handelen van de merriehouder zijn hierbij cruciaal.

Wat betreft afwijkingen die niet te voorkomen zijn en wel levensbepalend voor het jonge dier zou wat mij betreft de eerste vraag zijn, heeft het veulen pijn of angs of is het blijvend oncomfortabel en niet zelfredzaam? Ja, inslapen!
Nee, kan en wil ik dit veulen een goed leven bieden en in alle (extra) behoeftes voorzien? Ook financieel?
Nee, dan verplaats je jouw probleem niet naar een ander, inslapen!
Ja, dan blijf je levenslang verantwoordelijk om het dier waardig te laten leven en zodra er sprake is van pijn of angst of als het dier op een andere manier oncomfortabel dan alsnog laten inslapen.

Dat is ook een lastige want een paard kan toch een mooie leeftijd bereiken. Men weet nooit op voorhand hoe je leven gaat lopen. Kom je ooit in een moeilijke situatie en kun je het dan niet meer betalen moet je ook nog je paard laten inslapen. Of als mensen dan een crowdfunding gaan doen... ik vind dat toch lastig

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:37

DuoPenotti schreef:
Ik vind dat bokt over het algemeen veel te snel zegt, beter te vroeg dan te laat.
.

Welnee. Dat soort uitspraken zie je iha onder OP's waarin gruwelijke lijdenswegen worden beschreven van ten dode opgeschreven huisdieren met de vraag wat te doen.
Wat ik vooral zie op bokt is dat er veel te lang wordt aangerommeld door eigenaren die te emotioneel zijn om de verstandige beslissing te nemen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:43

Cowgirl schreef:
Bij een afwijking zoals blind geboren zou ik het ook direct laten inslapen.

Ik vind dat voor een paard geen paardwaardig bestaan en wil hiermee ook voorkomen dat het in verkeerde handen terecht komt. Want wie zegt dat ik 20/25 jaar voor het dier kan zorgen. Ik kan volgende week wel platgereden worden en dan????

Dit speelt voor mij ook zeker mee in de beslissing :j
Ik kan nu wel zeggen ik zorg dat het diertje het goed heeft.
Maar je kan niet garanderen dat dit zo blijft. Niet alleen maar als je dood gaat, maar ernstig financiële problemen, ziekte.
Oke dan kan men nog beslissen in te slapen, maar dan zal het er zeker niet gemakkelijker op worden en heeft het dier dan zoveel gehad aan die jaren?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:47

Kuggur schreef:
DuoPenotti schreef:
.

Welnee. Dat soort uitspraken zie je iha onder OP's waarin gruwelijke lijdenswegen worden beschreven van ten dode opgeschreven huisdieren met de vraag wat te doen.
Wat ik vooral zie op bokt is dat er veel te lang wordt aangerommeld door eigenaren die te emotioneel zijn om de verstandige beslissing te nemen.

Mijn vriendin dierenarts zegt altijd gemiddeld is men twee weken te.laat met het laten gaan

Veel vergeten dat juist houden van loslaten is, dieren weten niet of ze 5 of 50 jaar Leven, enige dat ze weten heb ik pijn en voel ik mij fijn

Als je ze.laat gaan als het al.te ver is gaan ze dus.met pijn en ongelukkig van de wereld...

Dat wil ik dus niet voor mijn dieren

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:49

Ik ben van het kamp beter een maand te vroeg dan een dag te laat. Het ligt wat mij betreft wel aan het dier. En blinde hond zou ik eerder laten leven dan een blind veulen.

Ik vind een handicap niet perse inslaapwaardig, maar ik vind dat het bij sommige dieren wel meteen een veel grotere invloed heeft dan bij anderen. En als het dier niet zelfstandig kan eten, vluchtten, spelen een leven zou voor mij de keus snel gemaakt zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:57

Veulen met blijvende handicap: inslapen. Zelfs al zou het 'ermee kunnen leven'. Er zijn al genoeg kneuzen op de wereld.
Veulen met handicap waar lange revalidaties, operaties en veel pijn (ook al is dat tijdelijk) aan te pas komen in een poging het te genezen: inslapen. Veulen leeft met de dag, en weet dus niet dat er (mogelijk, niets geeft 100% garantie) ooit een eind aan de ellende komt.
Alles wat binnen redelijke termijn, met een prognose op succes van >75% en met te behappen pijn te genezen is tot het niveau "ongehinderd bewegen/leven" zou ik een kans geven.

En dat zijn in feite dezelfde overwegingen voor een volwassen paard. Veel pijn, lange revalidatie, kleine kans op succes betekent bij mij einde verhaal.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 19:21

ik vind dit topic niet fair tegenover de starter van het andere topic!.
Ik denk dat het afhankelijk is van veel factoren en mogelijkheden en als belangrijkste de financiën, de poen bepaalt altijd alles. verder denk ik dat iedereen die een dierwaardig bestaan nastreeft zelf wel een besluit kan vormen!

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 19:45

kwita schreef:
ik vind dit topic niet fair tegenover de starter van het andere topic!.
Ik denk dat het afhankelijk is van veel factoren en mogelijkheden en als belangrijkste de financiën, de poen bepaalt altijd alles. verder denk ik dat iedereen die een dierwaardig bestaan nastreeft zelf wel een besluit kan vormen!

Het was absoluut niet mijn bedoeling om die andere TS tegen het hoofd te stoten! Ik wilde juist naar een ander topic omdat de TS daar aangaf het niet fijn te vinden dat die discussie in dat topic werd gehouden, en dat snap ik ook. Ik wil het dan uitdrukkelijk juist niet hebben over die specifieke situatie en dat specifieke dier, maar juist algemener: wanneer trek je de grens? En hoe ligt dat voor iedereen hier? Ik zie namelijk uiteenlopende meningen hierover, en vind het boeiend om te praten met mensen die een (extreem) andere mening hebben dan ik. Dat zegt niks over een oordeel naar die andere TS, en wat zij of de eigenaar van dat dier besluit te doen.

Ik vind het over het algemeen ook wel dat er soms op bokt erg snel geroepen wordt "beter te vroeg dan te laat". Aan de ene kant snap ik dat bij lijden een dier niet weet dat dit eindig is, en dat je een dier wil besparen dat iets een (gevoelsmatige) eindeloze lijdensweg wordt. Maar ik denk ook dat zeker heel veel jonge dieren een groot aanpassingsvermogen hebben, en niet per se iets missen als er geen pijn is. Ik vind het persoonlijk ook niet prettig om te redeneren vanuit "er zijn al genoeg dieren die stuk zijn op de wereld", want dan reduceer je voor mijn gevoel een dier erg naar een functie ("ik wil een functioneel rijpaard, anders niet."). Maar ik snap dan weer wel dat een paard erg duur is en mensen het dier juist aanschaffen met een gebruiksdoel, en dat je in die zin niet een dier wil kopen dat, zoals iemand hier plastisch zei, een dure cavia is. Ook wordt er dan gezegd: vermenselijk het niet te veel, maar dan denk ik toch: er zijn genoeg "kapotte" mensen die prima sociale en volle levens hebben. Waarom zou dat voor andere sociale zoogdieren dan anders zijn?

Ik zie enkel keren het woord "paard-waardig" en "gelukkig" genoemd worden, maar hoe weet je zeker dat een paard (on)gelukkig is? Als het geen aantoonbare pijn heeft, dan is ongelukkig zijn toch heel moeilijk aan te tonen? Zeker omdat paarden en dieren juist niet kunnen redeneren, "oh wat oneerlijk, Klaasje kan wel zien / hard rennen zonder spierpijn (in t geval van PSSM), en ik niet." - die nemen de situatie gewoon zoals hij is, en passen zich daarin aan.

Ik zie ook mensen de vergelijking maken met honden, en gevoelsmatig zijn mensen in die situatie meer geneigd om volgens mij dieren met een handicap (van pootjes verloren tot blind/doof/gezichtsafwijking) te houden. Is dat omdat honden minder een vluchtdier zijn? Of omdat honden meer gezelschapssdier dan gebruiksdier zijn, misschien ook wel? Of is de sociale situatie van honden meer toegespitst om ook zwakkere dieren op te nemen? (Dat laatste denk ik trouwens niet, ook daar hoor je wel eens dat honden zwakkere honden domineren/aanvallen, of dat afwijkende honden moeilijke sociale aansluiting vinden, of juist niet - net als je verhalen hoort uit paardenkuddes waar beide situaties voorkomen).

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 19:47

Bij volledig blind zou ik wel een gedegen onderzoek willen.

Bij een vriendin werd ook gezegd dat het veulen blind was. Volgende dag in de bak ontweek het veulen heel kundig alle hindernissen.

Maar als blijkt volledig blind. Dan inslapen.
Bij gebreken waarin een paard misschien niet ingezet kan worden voor de sport zou ik wel overwegen het paard te houden.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 19:57

Wat betreft de vergelijking met honden, hier op dorp is iemand met 5 gehandicapte honden, persoonlijk zou ik ze allemaal inslapen. Gaat om honden zonder achterpoten dus met rolstoeltjes etc. Voor een paard vind ik beenprotheses ook een no go

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:01

Ligt aan de situatie. Als je een volledig blind veulen hebt en je weet dat dat veulen nooit weg hoeft (want op een nieuwe plek kent ie de weg niet) én je hebt er een maatje bij die echt fijn kan omgaan met andere paarden, dan vind ik het kunnen. Als je echter een onzekere situatie hebt of een onstabiele kudde met een paar etters ertussen, dan praat je over een minder gunstige situatie