Paniek op stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29995
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:56

Sclimpre schreef:
DuoPenotti schreef:
Sclimpre
20x20 is al groot als ik regelmatig lees dat paarden op 10x10 paddocks staan of zelfs 4x10 als staluitloop en zelfs niets anders erbij.
Dan kunnen ze op 20x20 nog een rondje galopperen.

Heb ik ze zelf zo staan, nee dat weer niet :)

Maar dat is nu net wat ik bedoel: we zien zo vaak heel slechte voorbeelden dat we op de lange duur matig slechte voorbeelden als goed aanzien. Zo stellen we onze normen altijd maar naar onder bij.

Voor veel paarden is het al flink naar boven.
En het is natuurlijk minimum, geen maximum.

En ja je kunt wel zeggen elk paard moet xxx m2 buitenruimte.
Maar dan komt er zoveel weerstand, dat gaat je helemaal niet lukken.
Hou je het op 20x20 heb je nog een kans.
Dan kun je de uren en het aantal m2 door de jaren heen, als mensen wat meer gewend zijn dat hun porseleinen paardje buiten staat, alsnog weer aanscherpen en groter maken.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 26-05-21 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Berichten: 33088
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:56

Sclimpre schreef:
DuoPenotti schreef:
Sclimpre
20x20 is al groot als ik regelmatig lees dat paarden op 10x10 paddocks staan of zelfs 4x10 als staluitloop en zelfs niets anders erbij.
Dan kunnen ze op 20x20 nog een rondje galopperen.

Heb ik ze zelf zo staan, nee dat weer niet :)

Maar dat is nu net wat ik bedoel: we zien zo vaak heel slechte voorbeelden dat we op de lange duur matig slechte voorbeelden als goed aanzien. Zo stellen we onze normen altijd maar naar onder bij.

'Als het zo kan, dan is het vast ook mogelijk dat...'
Hadden die 6 pony's van mij een luxe met 2 HA bij huis in de wintermaanden. En in de zomermaanden hadden we nog 4HA beschikbaar. Als ik nu een paard zou moeten stallen op een 20x20 paddock voor een halfuur per dag. Dan zou ik mij heel schuldig voelen.

DuoPenotti

Berichten: 29995
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:57

Een half uur niet, maar stel paard van ts staat 4 uur op 20x20 met een passend maatje.
Staat hij toch heel wat beter dan nu. Is vast een begin.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 15:01

Sclimpre schreef:
Met alle respect, maar een paddock van 20x20m is gewoon een stal zonder dak. Wat is daar nu te beleven voor een paard?
Ik denk dat dit het echte probleem is: mensen denken dat we er op gebied van dierenwelzijn op vooruit gegaan zijn. Maar nog nooit zijn er zoveel paarden op zo een kleine oppervlakte gehouden. Mensen denken dat het voldoende is dat een paard 'buiten" staat, maar vergeten dat het ook ruimte moet hebben om te bewegen, om rond te struinen. Over de laatste 10-tallen jaren is tegelijk de beschikbare ruimte verkleind, en het aantal recreatiepaarden toegenomen. Dat is een probleem. Maar dat probleem wordt ontkend. Toen ik mijn eerste paard kocht was het heel gebruikelijk een paard 24/7 buiten te houden en werd aanzien als de goedkoopste en gemakkelijkste manier om een paard te houden. Maar... richtgetal was 1ha per paard. Nu wordt 24/7 buiten verkocht als 'diervriendelijk' en tegelijk is de richtlijn qua oppervlakte compleet verdwenen. Dus komen er almaar paarden bij en wordt hun leefwereld als maar kleiner. We zijn intussen zo gewoon dat te zien dat we beginnen te denken dat dit ok is.

Opnieuw 100% mee eens.
Doet me denken aan pp's van 3200 m2, waar dan 17 paarden op rondhossen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 15:03

DuoPenotti schreef:
Een half uur niet, maar stel paard van ts staat 4 uur op 20x20 met een passend maatje.
Staat hij toch heel wat beter dan nu. Is vast een begin.

Een paddock van 20x20 heeft een paard op 5 min gezien. Of hij daar dan een half uur staat of 4 uur, zich vervelen is zich vervelen.
Het aantal uren wordt vaak als excuus gebruikt, maar als er niets te beleven is maakt de tijd niet uit.

DuoPenotti

Berichten: 29995
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paniek op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 15:08

Eens, zoals aangegeven zo heb ik ze ook niet staan.

Maar 4 uur in stal is ook niks te beleven.
En veel stallen waar paarden hele dagen binnen staan zijn ook nog van die stallen met dichte tussenwanden.
dan is 4 uur op 20x20 met 1 goed klikkend maatje (geen 10 of zo op zo'n stukje) beter dan niks.

Want wat zie jij dan als wel goede oplossing?

Ik denk door zoiets al te gaan verplichten er al heel wat stallen stoppen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 15:09

Dat het paard te weinig buiten komt laat ik even buiten beschouwing/discussie. Daar is al genoeg over gezegd.

Laten we even focussen op het probleem.

Blijkbaar is de paniek er plots gekomen. Paard staat eigenlijk dagelijks op stal dus vanwaar die plotse paniek, de stal zou in deze namelijk de vertrouwde plek moeten zijn.
Een dood dier of een plots geluid (sommige geluiden kunnen wij niet waarnemen) kan al een oorzaak zijn.

Mijn D pony geraakt bv enorm in paniek van een beltoon of plots gerammel (bv van een aanhangwagen op straat). Wij hebben geen idee hoe dat de trigger kan zijn van zijn paniek. Hij is wel verwaarloosd geweest in verleden, maar voorheen eigenlijk op beltoon of gerammel nooit zo extreem gereageerd. Echt door het luik van de stal proberen gaan oa dus echt niet OK.
(staat alleen op stal om te eten of opgezadeld te worden)
Je kan hem niet gekalmeerd krijgen, hoogstens even afleiden met emmertje voer. Maar de spanning vloeit pas af zodra hij weer buiten de stal mag.

Ik zou dus vooral proberen uitzoeken wat de trigger is van de plotse paniek.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 26-05-21 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Eretria

Berichten: 451
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 15:09

@superpony

Nee mijn paard went niet. Ik heb al zo vaak geprobeerd haar weidegang te geven. Want ik gun het dat paard. Maar ze krijgt gewoon gigantisch veel paniek. Ze mag gerust een sprintje trekken. Maar in paniek? Nee bedankt. Paard heeft een blessure gehad die nooit genoeg is hersteld. 1 verkeerde beweging en het scheurt af. Het is sowieso een wonder dat het paard goed loopt. Maar dan ga ik het niet de goden verzoeken om het mis te laten lopen, als dat paard toch niet wil op de weide.
Laatst bijgewerkt door Eretria op 26-05-21 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 15:10

Sclimpre schreef:
DuoPenotti schreef:
Een half uur niet, maar stel paard van ts staat 4 uur op 20x20 met een passend maatje.
Staat hij toch heel wat beter dan nu. Is vast een begin.

Een paddock van 20x20 heeft een paard op 5 min gezien. Of hij daar dan een half uur staat of 4 uur, zich vervelen is zich vervelen.
Het aantal uren wordt vaak als excuus gebruikt, maar als er niets te beleven is maakt de tijd niet uit.


Als ze daar dan met twee of 3 staan?

Mijn paard bvb speelt totaal niet met anderen en verveelt zich als er geen eten is. Jammer voor hem is dat ivm overgewicht gewoon niet haalbaar. Dus het grootste deel van de dag staat hij op een onregelmatig, kaal stuk van zo’n 30 x 40m als maximale afmetingen met mijn 2 kleine ponies en hooi in porties. En dan een paar uur per dag met zijn vrienden op het overschot van de strookbegrazing op de wei.
Verveelt hij zich dan vaak? Ja vast wel, want zonder eten en zonder te willen spelen, kan je alleen maar staan suffen of doelloos rondjes lopen zeker? Maar is dat dan per se slecht? Wat kan je anders doen om er iets te beleven te maken behalve eten dan?
Takken worden niet bekeken, zandbergen wordt door iedereen vrolijk in gegraven behalve hij.

Anoniem

Re: Paniek op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 15:23

Mijn paard heeft ook altijd op kleigrond gestaan en die kwam alle dagen van 's-morgens tot 's-avond buiten, weer of geen weer. Waar een wil is is een weg. Dat ze er in de winter minder last van had zal te maken hebben dat de meeste paarden in de winter niet tot nauwelijks hengstig worden. Maar 30 tot 40 paarden met 3 paddocks vind ik geen goede stal. Bovendien is er nog heel wat tussen 24/7 buiten of nauwelijks buiten. De enige optie om iets aan het probleem te doen is verhuizen naar een andere stal.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 15:26

Poekkie schreef:
Sclimpre schreef:
Een paddock van 20x20 heeft een paard op 5 min gezien. Of hij daar dan een half uur staat of 4 uur, zich vervelen is zich vervelen.
Het aantal uren wordt vaak als excuus gebruikt, maar als er niets te beleven is maakt de tijd niet uit.


Als ze daar dan met twee of 3 staan?

Mijn paard bvb speelt totaal niet met anderen en verveelt zich als er geen eten is. Jammer voor hem is dat ivm overgewicht gewoon niet haalbaar. Dus het grootste deel van de dag staat hij op een onregelmatig, kaal stuk van zo’n 30 x 40m als maximale afmetingen met mijn 2 kleine ponies en hooi in porties. En dan een paar uur per dag met zijn vrienden op het overschot van de strookbegrazing op de wei.
Verveelt hij zich dan vaak? Ja vast wel, want zonder eten en zonder te willen spelen, kan je alleen maar staan suffen of doelloos rondjes lopen zeker? Maar is dat dan per se slecht? Wat kan je anders doen om er iets te beleven te maken behalve eten dan?
Takken worden niet bekeken, zandbergen wordt door iedereen vrolijk in gegraven behalve hij.

Ik denk dat een paard nog het gelukkigst is op een grote schrale weide. Zodat hij moet 'werken' voor zijn eten. Hoe afwisselender de weide is qua begroeiing, hoe meer de paarden gaan bewegen. Want ze gaan toch steeds op zoek naar het beste hapje. En als ze dan met meer zijn bewegen ze nog meer: want als A ergens heen gaat voor dat lekkere hapje, dan volgt de rest. Vervolgens gaat B weer naar een andere plek en iedereen volgt. Als ze meer bewegen mogen ze ook meer eten.
Want je hebt gelijk, de meeste paarden zijn vooral geinteresseerd in eten en al de rest volgt op heel grote afstand. Daarom zaai ik de kale plekken in onze wei ieder jaar bij met een ander zaadmengsel. Zo hoop ik afwisseling te krijgen om de paarden nog meer te laten bewegen.
Wat (niet-giftige) bomen in de wei is ook altijd leuk. Wij hebben een rij wilgen en de paarden snoeien die als een pro!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 15:28

DuoPenotti schreef:
24/7 vind ik ook niet voor elk paard een uitkomst.
1 uur buiten ook niet.
Er zit best héél véél tussenin.
Een dagdeel bijvoorbeeld. Voor mijzelf vind ik dat te weinig, maar ik denk voor veel paarden al een hele opluchting.
Dan kan er een groep 4 uur in de ochtend naar buiten en een groep 4 uur in de middag.
En ja wel in een fatsoenlijke paddock van minstens 20x20 anders hebben ze er nog geen drol aan.

Ik heb ook paarden gezien waar de eigenaar van beweerde die van mij wil dat niet.
Binnen een half jaar van langs de draad ijsberen, tot als laatste komen.
Ik denk wel 15, waar ik dat van heb gezien.
Niet 1 die het niet heeft geleerd.
Wel op een grote wei met gras en fijne groep paarden die niet dominant was.

tijd voor wettelijke regels, aan stalmaat, licht en luchtkwaliteit.
Maar ook voor het buiten staan.
Laat de stallen als deze maar sluiten.
Nee dat hoeft niet morgen, voordat er mensen stuiteren dat hun paard dan naar de slacht moet.
Maar kan wel dat elk paar dat weggaat niets voor terug mag komen voordat het aan bepaalde voorwaarde heeft voldaan.
En dat binnen 15 jaar die voorwaarde gerealiseerd moeten zijn.

Zou voor sommige stallen misschien betekenen dat er een van de 3 binnenbakken om moet en daar paddocks gemaakt worden, dat de springtuin losgooi plaatsen worden en de parkeerplaats gehalveerd. Want dat lijkt nu belangrijker dan paardenwelzijn.

Beter had je het niet kunnen verwoorden. Helaas ook hier in de omgeving meerdere stallen waarbij ze enkel er uit komen om te rijden of maar 1 uurtje per dag maar wel 4 of 5 rijbakken hebben en 5 sterren van de fnrs krijgen? En 100 paarden op het terrein hebben staan. Laat ze maar eens inleveren op luxe van de ruiter en zorgen voor meer luxe en welzijn van het paard.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Paniek op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 15:46

@ Sclimpre: ik denk ook dat een paard op een schrale wei het gelukkigst kan zijn. Maar schraler dan strookbegrazing en de ‘ergste’ uren al apart kan ik het toch niet meer maken? En toch kan ik hem er niet op houden, ik heb het geprobeerd hoor, maar hij werd elke week een cm dikker volgens mijn meetlint. Vriendin van mij heeft een wei met enkel onkruid, staat zo goed als niks gras. En toch... paard is extreem obees en moet nu op aanraden van de dierenarts vermageren vooraleer er iets behandeld wordt. Dus de theorie is heel mooi en ook mijn ideaalbeeld, maar ‘t gaat gewoon met heel wat paarden niet op die manier.
Los van het feit dat schrale weides met kruiden voor heel weinig maneges haalbaar zijn qua financieën.

Wilgen zijn een hele goede tip. Boompje groeien kost helaas wel wat tijd ;). Ik geef regelmatig een dikke tak uit mijn tuin. Dan worden de blaadjes wat afgegeten maar na een uurtje is het klaar en kijken ze er niet meer naar om. De tak gaat een week later nog met schors en al op de mesthoop. Heuvels aarde zijn ook leuk en makkelijk te realiseren. Alleen kijkt de mijne er niet naar om terwijl de rest wel graaft en speelt erin |(

mysa

Berichten: 10537
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 16:03

Hier mogen ze ook eigenlijk helemaal niet meer op gras. Advies da en hs. Zijn wel twee bejaarde merries, die een redelijke paddock hebben, iets van 20x30. Niet leuk maar soms is 't niet anders.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 16:29

Poekkie schreef:
@ Sclimpre: ik denk ook dat een paard op een schrale wei het gelukkigst kan zijn. Maar schraler dan strookbegrazing en de ‘ergste’ uren al apart kan ik het toch niet meer maken?

Er zullen altijd gevallen zijn waar je tegen de limiet aanloopt, maar strookbegrazing lijkt me net dikmakend. Je geeft telkens een voedzaam stuk en tegelijk beperk je de beweging. Want zo een nieuw stukje, daar zijn smakelijke hapjes te vinden, dus weinig motivatie om rond te lopen.
Strookbegrazing komt uit de koeien-wereld. Daar is net het doel om de koe maximaal voeding te lapen opnemen metminimaal verlies door vertrapping, en tegelijk is beweging daar verlies van calorieën die beter in vlees of melk zouden omgezet worden.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 16:33

Sclimpre schreef:
Poekkie schreef:
@ Sclimpre: ik denk ook dat een paard op een schrale wei het gelukkigst kan zijn. Maar schraler dan strookbegrazing en de ‘ergste’ uren al apart kan ik het toch niet meer maken?

Er zullen altijd gevallen zijn waar je tegen de limiet aanloopt, maar strookbegrazing lijkt me net dikmakend. Je geeft telkens een voedzaam stuk en tegelijk beperk je de beweging. Want zo een nieuw stukje, daar zijn smakelijke hapjes te vinden, dus weinig motivatie om rond te lopen.
Strookbegrazing komt uit de koeien-wereld. Daar is net het doel om de koe maximaal voeding te lapen opnemen metminimaal verlies door vertrapping, en tegelijk is beweging daar verlies van calorieën die beter in vlees of melk zouden omgezet worden.


Paard werd sowieso apart gezet totdat het meest voedzame stuk opgegeten was door de andere he. Ik geef een lange, smalle strook bij, dus onderling geven ze elkaar ook meer beweging met net op de plek van de andere te willen staan zeg maar tov een volle wei.
Daarbij heb ik een heel lang zandpad dat altijd open is en waar aan het einde het water staat.
Dus beweging is niet beperkt.
‘T werkte wel beter als volle weide. Af en toe moet ik echt alles open zetten als er een nieuwe bijkomt en dan zie je ze 3x harder groeien.
Maar als volle wei niet kan, en strookbegrazing kan ook niet, dan kom je altijd uit op een stuk apart met heel arm hooi of beperkte porties (voor mijn paard zelfs beiden) en dan zullen ze zich dus wat vervelen. Maar of dat echt een probleem is? Ik vind van niet, afleiding genoeg van vrienden, rijden, longeren.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 26-05-21 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 16:33

In dit topic storten we ons massaal op het zoveel mogelijk buiten moeten staan van de paarden.
Zouden we ons misschien niet beter af vragen of Nederland wel geschikt is voor het houden van zoveel paarden?

Misschien is het houden van paarden beter voorbehouden aan de 'rijken' , als deze tenminste dan een paardwaardige accommodatie neerzetten. Ik durf te stellen dat een groot deel van de paarden die wel wat meer buiten komt dan TS haar paard dit ook niet op een paard waardige manier komt, zeker in de winter, maar ook de loeihete zomer is zwaar voor een paard.
Ik ben na 30 jaar paarden gestopt. Het voelde voor mij niet meer goed en helaas heb ik niet het vermogen om paarden op de in mijn ogen goede manier te houden in eigen beheer. Meer dan het gros van de pensionstalling in Nederland kan niet aan het paardenwelzijn voldoen.
Ik kan er werkelijk geen voldoening uit halen als mijn paard zich niet in alle opzichten top voelt.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 16:34

Anna79 schreef:
In dit topic storten we ons massaal op het zoveel mogelijk buiten moeten staan van de paarden.
Zouden we ons misschien niet beter af vragen of Nederland wel geschikt is voor het houden van zoveel paarden?

Misschien is het houden van paarden beter voorbehouden aan de 'rijken' , als deze tenminste dan een paardwaardige accommodatie neerzetten. Ik durf te stellen dat een groot deel van de paarden die wel wat meer buiten komt dan TS haar paard dit ook niet op een paard waardige manier komt, zeker in de winter, maar ook de loeihete zomer is zwaar voor een paard.
Ik ben na 30 jaar paarden gestopt. Het voelde voor mij niet meer goed en helaas heb ik niet het vermogen om paarden op de in mijn ogen goede manier te houden in eigen beheer. Meer dan het gros van de pensionstalling in Nederland kan niet aan het paardenwelzijn voldoen.
Ik kan er werkelijk geen voldoening uit halen als mijn paard zich niet in alle opzichten top voelt.


Dat kan, maar als het nog veel duurder wordt dan nu om een paard te houden, kan je wel raden wat er gebeurt met alles wat niet rijdbaar / handelbaar / geblesseerd / oud is.

Babootje

Berichten: 26422
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 16:42

Of je het nu leuk vindt of niet (als 24/7 buitenfreak) met de meeste paarden gaat het prima als ze een half uurtje buiten buiten hun stal in de paddock komen (als ze er daarnaast tenminste ook nog elke dag goed uitgehaald worden). Ze moeten hun energie wel kwijt.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 16:46

Anna79 schreef:
In dit topic storten we ons massaal op het zoveel mogelijk buiten moeten staan van de paarden.
Zouden we ons misschien niet beter af vragen of Nederland wel geschikt is voor het houden van zoveel paarden?

Misschien is het houden van paarden beter voorbehouden aan de 'rijken' , als deze tenminste dan een paardwaardige accommodatie neerzetten. Ik durf te stellen dat een groot deel van de paarden die wel wat meer buiten komt dan TS haar paard dit ook niet op een paard waardige manier komt, zeker in de winter, maar ook de loeihete zomer is zwaar voor een paard.
Ik ben na 30 jaar paarden gestopt. Het voelde voor mij niet meer goed en helaas heb ik niet het vermogen om paarden op de in mijn ogen goede manier te houden in eigen beheer. Meer dan het gros van de pensionstalling in Nederland kan niet aan het paardenwelzijn voldoen.
Ik kan er werkelijk geen voldoening uit halen als mijn paard zich niet in alle opzichten top voelt.


Er komen gelukkig wel echt steeds meer stallen waarbij het welzijn echt voorop staat. Ik denk dat wat dat betreft de paardenwereld wel echt (langzaamaan) de goede kant op gaat, want er komt toch wel steeds meer weerstand tegen stallen zoals in dit topic.
We zijn er nog niet, maar er begint wel er verschil te komen

Babootje

Berichten: 26422
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 16:51

Anna79 schreef:
Ik durf te stellen dat een groot deel van de paarden die wel wat meer buiten komt dan TS haar paard dit ook niet op een paard waardige manier komt, zeker in de winter, maar ook de loeihete zomer is zwaar voor een paard.
Ik ben na 30 jaar paarden gestopt. Het voelde voor mij niet meer goed en helaas heb ik niet het vermogen om paarden op de in mijn ogen goede manier te houden in eigen beheer. Meer dan het gros van de pensionstalling in Nederland kan niet aan het paardenwelzijn voldoen.
Ik kan er werkelijk geen voldoening uit halen als mijn paard zich niet in alle opzichten top voelt.


Dat is zeker waar. Ik denk ook zeker het klimaat waar we nu in NL mee te maken hebben voor de 24/7 buiten paarden ook niet heel fijn meer is. Heeft ook te maken met de overwegend ongeschikte grond in NL die veelal te slap is waardoor de paarden veel in de prut staan.
Dan zou je toch naar een gecombineerde stal willen waar ze droog kunnen staan, maar ook toch voldoende (extra) naar buiten kunnen. Liefst 2 x per dag een paar uur. Dat hebben wij ook niet in de buurt (in de Randstad) en daarom staan de paarden nu 3/4 uur van mijn huis op een stal die dat wel biedt, maar o, o, wat had ik graag dat er ergens in de omgeving zo'n stal zou zijn. We merkten meteen dat onze paarden (vooral ons jonkie) het daar heel erg naar de zin hebben.

DuoPenotti

Berichten: 29995
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 16:54

bliksemflits schreef:
Er komen gelukkig wel echt steeds meer stallen waarbij het welzijn echt voorop staat. Ik denk dat wat dat betreft de paardenwereld wel echt (langzaamaan) de goede kant op gaat, want er komt toch wel steeds meer weerstand tegen stallen zoals in dit topic.
We zijn er nog niet, maar er begint wel er verschil te komen

Dat is waar, maar als het alternatief een paddock hell is, zoals 30 paarden op een hectare.
Meer modder tracks dan wat anders, dan is dat ook geen goede ontwikkeling.

Ook dan weer is vaak een tussenoplossing zo gek nog niet

Lobke1998

Berichten: 300
Geregistreerd: 09-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 17:13

Eretria schreef:
Ik wil inhaken op de mensen die zeggen ‘een paard moet je zo niet willen houden’, ‘dat in 2021 paarden nog zoveel op stal gehouden worden’, etc.

Als je paard gedrag vertoont waaruit blijkt dat hij niet graag op stal staat ja. Dan moet je dat zo niet willen. En kijken naar een plekje waar hij misschien wel veel buiten kan.

Er zijn ook paarden die niet graag buiten zijn. Zoals die van mij bijvoorbeeld. Die raakt in blinde paniek op de wei, die verongelukt nog. Of er nou andere paarden bij staan of niet. Zodra je zelf aanstalten maakt weg te lopen breekt de pleuris uit.
Paddock vindt dit paard in kwestie leuk voor max een uurtje voor die uitbreekt en naar stal rent.

Dit paard voelt zich veilig op stal. En vindt het wel leuk als je buiten stal ermee bezig bent hoor, maar een beetje in de wei of paddock staan is die niet happy mee. Paard staat relaxt op stal, alleen met voertijd wat reuring omdat ze dan allemaal eten willen.

Ik zou ts aanraden om te kijken naar een plekje waar meer buiten en optie is, eventueel iets verder weg. Maar je kan niet zeggen dat dit voor alle paarden zielig is om zoveel op stal te staan. Want voor sommigen is het op de wei een kwelling!


Hier ben ik het niet helemaal mee eens, ik heb ook een paard welke eerst ook echt compleet in paniek raakte wanneer deze buiten kwam (lees door alle draden / hekken heen rennen, provinciale weg over, terug naar stal rennen etc.). Ze was ook bang voor andere paarden dus het maakte niets uit of ze nu met een ander paard stond, alleen stond of in een groep.

Vele professionals en gedragstherapeuten erbij gehad en de meeste mensen gaven aan dat het om een 'doodloper' ging en ik haar het beste in kon laten slapen.

Paard had continu stress en alleen op stal was ze rustig op het moment dat er andere paarden bij waren.

Na heel veel bloed, zweet en tranen is ze veranderd in een heel fijn meewerkend dier dat samen met een ander paard toch 8 uur per dag op de wei staat (voor TS: ja ook gewoon op kleigrond) en daarnaast nog gereden / gelongeerd wordt.

Het blijft altijd een bijzonder paard met een gebruiksaanwijzing, maar ze kan nu in ieder geval weer lekker paard zijn en ontspannen.

Mocht je willen weten hoe we dit voor elkaar hebben gekregen mag je altijd een pb sturen.

AmyJamess

Berichten: 2126
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 17:53

Ts, hebben ze geen stapmolen bij jullie op stal? Elke dag een half uurtje in de stapmolen zou ook nog kunnen. Misschien zijn er stal genoten die jou paard er eens extra uit willen halen om op de paddock te zetten of even mee te wandelen.
En idd zoals al eens gezecht is, kijken of je paard misschien een andere stal kan krijgen.

Betreft andere stalling zoeken, als jullie er open voor staan kun je altijd een oproepje op facebook of marktplaats plaatsen. Genoeg mensen die paarden aan huis hebben maar zelf niet nog 1 paard er bij kunnen kopen of zomaar iedereen bij huis willen hebben lopen.
Zo heb ik ook een nieuwe plek kunnen vinden die aan mijn eisen voldeden.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Paniek op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:27

Moderatoropmerking:
Bij deze het verzoek om te reageren op de vraag van TS en ontopic te blijven, voor andere discussies rondom het onderwerp kan een eigen topic worden aangemaakt