Paniek op stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:48

Eretria schreef:
Ik wil inhaken op de mensen die zeggen ‘een paard moet je zo niet willen houden’, ‘dat in 2021 paarden nog zoveel op stal gehouden worden’, etc.

Als je paard gedrag vertoont waaruit blijkt dat hij niet graag op stal staat ja. Dan moet je dat zo niet willen. En kijken naar een plekje waar hij misschien wel veel buiten kan.

Er zijn ook paarden die niet graag buiten zijn. Zoals die van mij bijvoorbeeld. Die raakt in blinde paniek op de wei, die verongelukt nog. Of er nou andere paarden bij staan of niet. Zodra je zelf aanstalten maakt weg te lopen breekt de pleuris uit.
Paddock vindt dit paard in kwestie leuk voor max een uurtje voor die uitbreekt en naar stal rent.

Dit paard voelt zich veilig op stal. En vindt het wel leuk als je buiten stal ermee bezig bent hoor, maar een beetje in de wei of paddock staan is die niet happy mee. Paard staat relaxt op stal, alleen met voertijd wat reuring omdat ze dan allemaal eten willen.

Ik zou ts aanraden om te kijken naar een plekje waar meer buiten en optie is, eventueel iets verder weg. Maar je kan niet zeggen dat dit voor alle paarden zielig is om zoveel op stal te staan. Want voor sommigen is het op de wei een kwelling!


Geloof me; dan is er echt iets anders mis. Ik heb de paarden al jaren 24/7 buiten en steeds meer mensen om me heen ook. Het is individueel hoeveel ze buiten blijven en hoeveel ze schuilen, maar echt elk paard kan leren 24/7 te kiezen.

Alleen moeten de omstandigheden goed zijn. Net zoals mensen hun traditionele stal kiezen zijn er ook verschillen met 24/7 buiten.
Ik merk ook verschil aan de paarden die het al langer gewend waren. Mijn ene ruin vindt alles wel best. Ons prinsesje schuilt graag en wordt liever niet te nat. En zo kan ik per paard wel doorgaan, ook de paarden die er niet meer zijn.

Dat een paard het fijn vindt om op stal te staan, wil niet zeggen dat ze daar een hele avond en nacht opgesloten willen zijn. Maar paarden denken niet vooruit.

Hier is TS ook nog eens vrij eigenwijs. Ze wil alleen oplossingen die haar uitkomen en die gaan er niet zijn, als er niks drastisch verandert. Er gaan op deze manier echt ongelukken gebeuren.
Al geef je de beste tips om met dit gedrag om te gaan, gaat dat echt niet goedkomen. Want TS had die tips al nodig om hiermee om te gaan en mist dus duidelijk kennis en kunde. Anders had ze dit zelf al kunnen oplossen.

Uiteindelijk is het paard de dupe.

Morganlefay

Berichten: 8706
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:54

Winged schreef:
Gimmick11 schreef:
Bovendien, 15/20 jaar geleden was zo'n stal gewoon de standaard. Mijn paard heeft ook op zo'n stal gestaan in 2001. En nu heb ik het geluk dat m'n paarden aan huis staan :)

Paardenwelzijn is de afgelopen 20 jaar gigantisch omhoog gegaan. Een stand is bijvoorbeeld niet meer in te denken. Maar vooruitgang blijft erbij horen.

Als mens heb je zelf ook behoeftes: Je wilt dingen doen met vrienden, naar buiten, bewegen, juist even relaxen. Je hebt daar de keuzemogelijkheid zelf voor. Maar stel dat iemand tegen jou zegt dat je alleen maar de hele dag op je kamer mag zitten, zonder vermaak maar wel met eten en een raam. En je buurman kun je zo nu en dan even naar zwaaien. Je mag maximaal een uurtje uit de kamer. Per dag. Word je daar leuker van? Of zou het helpen als je langere tijd kan uitrazen buiten om je energie kwijt te kunnen?

Maar de hoeveelheid ruimte in Nederland is niet groter geworden.
Daar wordt gemakshalve overheen gedacht en gedaan.
Laatst bijgewerkt door Morganlefay op 26-05-21 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:55

Je kan kritiek hebben op de manier hoe dit paard gehouden wordt.
Maar ik heb sterk de indruk dat dit niets te maken heeft met het probleem dat er nu speelt.
Om een oplossing te vinden moet je op zoek naar wat er recent veranderd is. En eventueel eens proberen het paard een andere box te geven.
Op korte termijn zoek je een oplossing voor de stress die het paard plotseling ervaart op stal.
Op langere termijn kan je op zoek gaan naar een manier om je paard meer weidegang te bieden.

Eretria

Berichten: 448
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:58

@superpony.
Waarom zou ik mijn dier dwingen om 24/7 buiten te zijn als dat paard blinde paniek krijgt? Om zijn poten stuk te laten rennen zodat ik maar gelijk de rendac kan laten komen? Omdat men vindt dat ieder paard 24/7 buiten moet. Schei toch uit.

Ieder paard heeft zijn eigen individuele behoeften. Voor het paard van het topic is dat, blijkt, buiten. Voor mijn paard is dat in zn ruime stal. En over de dag kleine beetjes eruit.

Dat 24/7 buiten gedoe geldt echt, echt niet voor alle paarden!

office
Berichten: 806
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:00

Hoi wat vervelend zo ineens.Misschien is de pony ergens erg van geschrokken iets wat langs kwam misschien ?
Kun je eventueel vragen of de pony een box op een andere plek kan krijgen en wat extra hooi?
succes !

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:01

Morganlefay schreef:
Maar de hoeveelheid ruimte in Nederland is niet groter geworden.
Daar wordt gemakshalve overheen gedacht en gedaan.


Maar we kunnen wel beter met de ruimte omgaan die er is. Op een wei kan je max x aantal paarden een hele zomer laten staan. Dat was vroeger zo. Dan stonden ze in de winter op stal.
Toen werden paarden losgegooid en kreeg je de paddocks. Paddocks zijn een investering, maar gaat wel van ruimte af. Helaas zijn het vaak kleine postzegels waar paarden alleen staan, zonder eten en drinken of in een kleiner groepje en dus beperkt aantal uren buiten komen.

Heel vaak zijn paarden in de winter heter volgens de eigenaren, maar ze gaan totaal voorbij aan het weinige vrije bewegen, het alleen staan etc.

Dan zien de paarden er zo goed uit op het gras, maar dat komt dus ook door weer naar buiten mogen, samen staan etc.

Tegenwoordig zie je steeds meer slimme indelingen om paarden meer samen te huisvesten, meer te laten bewegen etc. Het hoeft geen pp te zijn, maar een pad rondom een wei bijv, op meer plekken een bak hooi is meer doen op dezelfde ruimte.
En paarden jagen elkaar niet in ene hoek als je dergelijke oplossingen aanbiedt.


Sclimpre schreef:
Je kan kritiek hebben op de manier hoe dit paard gehouden wordt.
Maar ik heb sterk de indruk dat dit niets te maken heeft met het probleem dat er nu speelt.
Om een oplossing te vinden moet je op zoek naar wat er recent veranderd is. En eventueel eens proberen het paard een andere box te geven.
Op korte termijn zoek je een oplossing voor de stress die het paard plotseling ervaart op stal.
Op langere termijn kan je op zoek gaan naar een manier om je paard meer weidegang te bieden.


Ervaren mensen kunnen een heel eind komen. Onervaren mensen niet zo. Eigenlijk ben je al te laat als het al zo slecht gaat. Dan moet er echt hele goede begeleiding zijn of het paard moet heel opeens totaal anders reageren in een andere box, ondanks dezelfde, toch echt, hele slechte omstandigheden.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:05

Eretria schreef:
@superpony.
Waarom zou ik mijn dier dwingen om 24/7 buiten te zijn als dat paard blinde paniek krijgt? Om zijn poten stuk te laten rennen zodat ik maar gelijk de rendac kan laten komen? Omdat men vindt dat ieder paard 24/7 buiten moet. Schei toch uit.

Ieder paard heeft zijn eigen individuele behoeften. Voor het paard van het topic is dat, blijkt, buiten. Voor mijn paard is dat in zn ruime stal. En over de dag kleine beetjes eruit.

Dat 24/7 buiten gedoe geldt echt, echt niet voor alle paarden!


Ik dwing mijn paarden niet om 24/7 buiten te lopen. Ze hebben 24/7 een keus. Als je paard zo reageert op buiten lopen is er echt iets anders mis gegaan ergens.

En ik schei niet uit, zolang mensen niet snappen wat paarden nodig hebben en paarden dus duidelijk nog niet kunnen lezen. Ik heb echt elk paard van stal naar 24/7 buiten geplaatst en steeds meer en meer mensen doen dat. Als je het goed doet, komt daar nooit iemand op terug.

Wel gaat er vaak iets mis in wat men aanbiedt en hoe. Maar dat ziet men dan liever niet.

Je kiest ook een traditionele stal die je past en zo moet een 24/7 buiten plek ook passen. Maar ik geef je op een briefje met garantie dat ook jouw paard hier zo gewend zou zijn. Zonder rennen en gebroken benen.
Waar ze trouwens wel mogen rennen. Ik zie ze hier ook gek doen, gelukkig...........

Lindsey_99
Berichten: 2499
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:09

Citaat:
Ik heb haar gisteren in de paddock gezet, maar daarna was ze ook onrustig op stal. In de bak mogen ze helaas niet los. Longeren vindt ze wel leuk, de spanning was ook gelijk weg.


Luister en kijk naar je paard, en trek je conclusies. Weinig in de buurt/klei; dat is geen reden om vast te houden aan deze stalling. Er is geen oplossing, geen tips en geen excuus te verzinnen hier te blijven. Gewoon omdat het niet bij je paard past. Stalhouder is zorgzamer voor zijn bak en weides dan voor het welzijn voor de pensionpaarden. :x
Heel goed rondvragen, internet afspeuren, Marktplaats in de gaten houden, een oproep op Bokt zetten,
netwerken, FB in de gaten houden. Op die manier zijn veel paarden (en eigenaren) toch wel aan een echt prettige stalling gekomen.

https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 000561&z=9

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:10

SCHANDE. SCHANDE. DRIEWERF SCHANDE!
Helemaal Bokt.
Geen leukere emotie dan collectieve verontwaardiging.
Okee, het paard zou beter meer buiten kunnen staan. Dat heeft TS ondertussen wel gehoord. Er is geen enkele reden om dat 327 keer te blijven herhalen.

Sclimpre schreef:
Je kan kritiek hebben op de manier hoe dit paard gehouden wordt.
Maar ik heb sterk de indruk dat dit niets te maken heeft met het probleem dat er nu speelt.
Om een oplossing te vinden moet je op zoek naar wat er recent veranderd is. En eventueel eens proberen het paard een andere box te geven.
Op korte termijn zoek je een oplossing voor de stress die het paard plotseling ervaart op stal.
Op langere termijn kan je op zoek gaan naar een manier om je paard meer weidegang te bieden.

Helemaal mee eens.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:12

Superpony, zoals al vaak gemeld, ben ik van 24/7 buiten naar ‘s nachts op stal teruggekomen en ga dat echt nooit meer veranderen. Je stelling klopt dus niet. Deze discussie hebben we al regelmatig gehad, maar nogmaals zou ik je willen vragen om ook respect te hebben voor de mening van mensen die geen voorstander zijn van 24/7 buiten in alle seizoenen en ze niet ten koste wat het kost in elk topic je mening zo profilerend door de strot te willen duwen :)

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:14

Daatje11 schreef:
Echwel schreef:
Sorry, maar allemaal excuses terwijl je weet dat het niet ok is

Als je een hond hebt moet je toch ook tijd maken, wat is er anders aan een Paard?

Dit is gewoon niet ok, ga dan op zoek naar wat anders om te stallen


Het zijn geen excuses. Jullie denken er allemaal maar zo makkelijk over. Als je 17 jaar bent en nog geen rijbewijs, hoe moet je dan zomaar je paard ergens vele kilometers verderop stallen, zonder dat je het vervoer hebt om er te komen? Of gaan jullie haar elke dag even brengen?


Mijn pony vroeger stond meer dan 10 km verder. Ging met de scooter savonds naar stal. Waar mijn paard overdag lekker buiten stond in een kudde en swinters savonds op stal. Als je wil, is er altijd een mogelijkheid.

DuoPenotti

Berichten: 29778
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:21

24/7 vind ik ook niet voor elk paard een uitkomst.
1 uur buiten ook niet.
Er zit best héél véél tussenin.
Een dagdeel bijvoorbeeld. Voor mijzelf vind ik dat te weinig, maar ik denk voor veel paarden al een hele opluchting.
Dan kan er een groep 4 uur in de ochtend naar buiten en een groep 4 uur in de middag.
En ja wel in een fatsoenlijke paddock van minstens 20x20 anders hebben ze er nog geen drol aan.

Ik heb ook paarden gezien waar de eigenaar van beweerde die van mij wil dat niet.
Binnen een half jaar van langs de draad ijsberen, tot als laatste komen.
Ik denk wel 15, waar ik dat van heb gezien.
Niet 1 die het niet heeft geleerd.
Wel op een grote wei met gras en fijne groep paarden die niet dominant was.

tijd voor wettelijke regels, aan stalmaat, licht en luchtkwaliteit.
Maar ook voor het buiten staan.
Laat de stallen als deze maar sluiten.
Nee dat hoeft niet morgen, voordat er mensen stuiteren dat hun paard dan naar de slacht moet.
Maar kan wel dat elk paar dat weggaat niets voor terug mag komen voordat het aan bepaalde voorwaarde heeft voldaan.
En dat binnen 15 jaar die voorwaarde gerealiseerd moeten zijn.

Zou voor sommige stallen misschien betekenen dat er een van de 3 binnenbakken om moet en daar paddocks gemaakt worden, dat de springtuin losgooi plaatsen worden en de parkeerplaats gehalveerd. Want dat lijkt nu belangrijker dan paardenwelzijn.

Qimm

Berichten: 15179
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paniek op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:24

Ik kan het niet anders dan het helemaal eens zijn met DuoPenotti

capopjekop

Berichten: 30664
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:24

Tussen 24/7 buiten en een half uur naar buiten zit nog een heel grijs gebied he. Ik denk dat iedere paardenliefhebber het eens is dat een half uurtje naar buiten niet paardwaardig is

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:31

DuoPenotti schreef:
24/7 vind ik ook niet voor elk paard een uitkomst.
1 uur buiten ook niet.
Er zit best héél véél tussenin.
Een dagdeel bijvoorbeeld. Voor mijzelf vind ik dat te weinig, maar ik denk voor veel paarden al een hele opluchting.
Dan kan er een groep 4 uur in de ochtend naar buiten en een groep 4 uur in de middag.
En ja wel in een fatsoenlijke paddock van minstens 20x20 anders hebben ze er nog geen drol aan.

Ik heb ook paarden gezien waar de eigenaar van beweerde die van mij wil dat niet.
Binnen een half jaar van langs de draad ijsberen, tot als laatste komen.
Ik denk wel 15, waar ik dat van heb gezien.
Niet 1 die het niet heeft geleerd.
Wel op een grote wei met gras en fijne groep paarden die niet dominant was.

tijd voor wettelijke regels, aan stalmaat, licht en luchtkwaliteit.
Maar ook voor het buiten staan.
Laat de stallen als deze maar sluiten.
Nee dat hoeft niet morgen, voordat er mensen stuiteren dat hun paard dan naar de slacht moet.
Maar kan wel dat elk paar dat weggaat niets voor terug mag komen voordat het aan bepaalde voorwaarde heeft voldaan.
En dat binnen 15 jaar die voorwaarde gerealiseerd moeten zijn.

Zou voor sommige stallen misschien betekenen dat er een van de 3 binnenbakken om moet en daar paddocks gemaakt worden, dat de springtuin losgooi plaatsen worden en de parkeerplaats gehalveerd. Want dat lijkt nu belangrijker dan paardenwelzijn.


Mooi idee.
Of het wettelijk haalbaar is met paard terug mogen laten komen of niet weet ik niet, ik denk dat ‘binnen 10 jaar moet het in orde zijn’ dan iets makkelijker is.

De losgooiplaatsen ipv springtuin begrijp ik wel niet. Losgooiplaatsen heb je toch niet meer nodig als de paarden minder op stal staan? Die dienen toch alleen om opgekropte energie eruit te gooien en even de benen te strekken?

DuoPenotti

Berichten: 29778
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paniek op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:35

4uur buiten is toch nog steeds niet veel, maar noem het paddock noem het losgooiplaats, mij om het even, vrijheid, geen longeerbak, rijbak, ruiter iets.

Je eerste zin begrijp ik niet :o

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:36

Daatje11 schreef:
Echwel schreef:
Sorry, maar allemaal excuses terwijl je weet dat het niet ok is

Als je een hond hebt moet je toch ook tijd maken, wat is er anders aan een Paard?

Dit is gewoon niet ok, ga dan op zoek naar wat anders om te stallen


Het zijn geen excuses. Jullie denken er allemaal maar zo makkelijk over. Als je 17 jaar bent en nog geen rijbewijs, hoe moet je dan zomaar je paard ergens vele kilometers verderop stallen, zonder dat je het vervoer hebt om er te komen? Of gaan jullie haar elke dag even brengen?


Dat zijn toch dingen die je van tevoren bedenkt en niet achteraf? Als je dat niet kunt realiseren begin je toch niet aan een dier?

Ze is 17, dus fiets of bus zijn een optie icm wellicht een stuk lopen of inderdaad als ouders zijnde brengen en halen.

Verantwoordelijkheid heet dat, van zowel dochter die het moet leren als van ouders die het moeten inzien.

Een half uur per dag naar buiten is gewoon mishandeling en hartstikke egoïstisch om op die manier paarden te houden. Dan zijn er meerdere opties, paard verhuizen, eventueel verder weg maar met betere omstandigheden voor het paard. Paard verkopen. Of zorgen dat het paard meer buiten komt en dan is wandelen nog zo gek niet.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:39

DuoPenotti schreef:
4uur buiten is toch nog steeds niet veel, maar noem het paddock noem het losgooiplaats, mij om het even, vrijheid, geen longeerbak, rijbak, ruiter iets.

Je eerste zin begrijp ik niet :o


:)

Ik bedoelde dat ik het idee van ‘pas nieuw paard toegestaan als het is aangepast’ wel goed gevonden vind, maar denk dat het wettelijk makkelijker te handhaven is als je een termijn stelt (bvb 10 jaar) waarna alles in orde moet zijn. Tijd genoeg om aan te passen dan.

Ik de basis zijn we het beiden eens dat alles onder de 4 uur minimaal vrije beweging echt wel niet meer zou moeten kunnen tenzij medisch noodzakelijk.

meggiemeg

Berichten: 12236
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:40

Het paard heeft de hele winter op stal gestaan zonder deze problemen, is naar buiten gegaan de wei op, nu vanwege de vele regen helaas weer naar binnen en het paard vertoond dit gedrag. Het natuurlijk zo zijn dat zij het er niet mee eens is, het buiten lopen op de wei even geproefd heeft en dat weer terug wil. Maar er kunnen zoveel andere oorzaken zijn waarom, kom er maar eens achter.

Toen onze fries bij ons kwam was hij gewend om altijd op stal te staan, hier gaan ze in de winterperiode met donker op stal en bij daglicht naar buiten op de paddock, voldoende hooi. Het heeft bij hem heel erg lang geduurd voordat hij niet bij de stal stond en naar binnen wilde, nog bij een bui regen staat hij bij de stal en wil naar binnen. Nu in de zomerperiode gaan ze dag en nacht naar buiten, ook daar heeft hij aan moeten wennen. Bij elke beweging in huis stond hij te roepen, hij moest naar binnen. Ook al staat ons andere paard lekker rustig hij had dat in zijn kop zitten. Nu is hij redelijk aan het ritme gewend. Alleen denkt hij nog altijd dat hij van suiker is.

Voor elk paard is er een manier van hoe je ze kunt en wilt houden, het is te vinden maar duurt soms even.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 26-05-21 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:41

Nienxf schreef:
Ik vind jullie allemaal heel gefixeerd over hoe veel ze buiten komt. Dat vraag ik niet. Ik vraag of iemand hier ervaring mee heeft en of iemand tips heeft voor IN DE STAL. Het is mijn keuze hoeveel ik mijn paard buiten laat komen, en ik weet dat het nu niet veel is maar een andere optie is er niet. En in de winter stond ze indd ook veel binnen en toen was er niks aan de hand. Dus als je geen tips hebt reageer dan a.u.b. gewoon niet, want ik krijg alleen maar reacties waar ik niks aan heb.


Nee, je krijgt reacties die je niet wil horen.. Ik heb echt te doen met jouw paard, je denkt echt alleen maar en 100% in je eigen belang en 0 aan dat van je paard, erg sneu..

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:41

DuoPenotti schreef:
24/7 vind ik ook niet voor elk paard een uitkomst.
1 uur buiten ook niet.
Er zit best héél véél tussenin.

Eens. Vaak zit de beste oplossing ergens tussenin en niet aan het ene of het andere uiterste.

Citaat:
Een dagdeel bijvoorbeeld. Voor mijzelf vind ik dat te weinig, maar ik denk voor veel paarden al een hele opluchting.
Dan kan er een groep 4 uur in de ochtend naar buiten en een groep 4 uur in de middag.

Bij grote groepen paarden moet je creatief zijn en is het een goede oplossing om met groepen te werken die om de beurt buiten gaan.

Citaat:
En ja wel in een fatsoenlijke paddock van minstens 20x20 anders hebben ze er nog geen drol aan.

Met alle respect, maar een paddock van 20x20m is gewoon een stal zonder dak. Wat is daar nu te beleven voor een paard?
Ik denk dat dit het echte probleem is: mensen denken dat we er op gebied van dierenwelzijn op vooruit gegaan zijn. Maar nog nooit zijn er zoveel paarden op zo een kleine oppervlakte gehouden. Mensen denken dat het voldoende is dat een paard 'buiten" staat, maar vergeten dat het ook ruimte moet hebben om te bewegen, om rond te struinen. Over de laatste 10-tallen jaren is tegelijk de beschikbare ruimte verkleind, en het aantal recreatiepaarden toegenomen. Dat is een probleem. Maar dat probleem wordt ontkend. Toen ik mijn eerste paard kocht was het heel gebruikelijk een paard 24/7 buiten te houden en werd aanzien als de goedkoopste en gemakkelijkste manier om een paard te houden. Maar... richtgetal was 1ha per paard. Nu wordt 24/7 buiten verkocht als 'diervriendelijk' en tegelijk is de richtlijn qua oppervlakte compleet verdwenen. Dus komen er almaar paarden bij en wordt hun leefwereld als maar kleiner. We zijn intussen zo gewoon dat te zien dat we beginnen te denken dat dit ok is.

DuoPenotti

Berichten: 29778
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:45

Sclimpre
20x20 is al groot als ik regelmatig lees dat paarden op 10x10 paddocks staan of zelfs 4x10 als staluitloop en zelfs niets anders erbij.
Dan kunnen ze op 20x20 nog een rondje galopperen.

Heb ik ze zelf zo staan, nee dat weer niet :)

of ja een keer wel door een paard dat hier gestald stond wegens een blessure en we het zo opgelost hadden :D

(dat paard mocht alleen maar aan de hand stappen en staat niet op de foto. Denk in oplossingen toch :D )

Afbeelding

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Paniek op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:48

Mijn verharding is 20x10,5 m. Op het dubbel daarvan kunnen ze eventueel al wel een stukje lopen, dat is een halve rijbak. Al zou ik het wel alleen maar aandurven met paarden die echt goed klikken samen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:51

DuoPenotti schreef:
Sclimpre
20x20 is al groot als ik regelmatig lees dat paarden op 10x10 paddocks staan of zelfs 4x10 als staluitloop en zelfs niets anders erbij.
Dan kunnen ze op 20x20 nog een rondje galopperen.

Heb ik ze zelf zo staan, nee dat weer niet :)

Maar dat is nu net wat ik bedoel: we zien zo vaak heel slechte voorbeelden dat we op de lange duur matig slechte voorbeelden als goed aanzien. Zo stellen we onze normen altijd maar naar onder bij.

Marilu
Berichten: 1248
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:51

Een tijd geleden was er een topic over een paard dat op een gegeven moment in de buitenpiste steeds in paniek geraakte en dan bleef rondrennen totdat ze het er terug uit haalden. Ik weet de naam van die TS niet meer en weet ook niet meer wat de titel van dat topic was ... (ik zal proberen het te traceren)

Uiteindelijk is het voor dit paard opgelost, doordat ze een tijdje is weggebracht naar andere - professionele - mensen, die het paard terug tot rust gekregen hebben. Toen het paard teruggebracht is naar de oorspronkelijke stal waar het probleem zich dus afspeelde, was alles terug in orde en was de paniek weg. Maar voor zover ik weet, zijn ze nooit te weten gekomen wat die paniek veroorzaakt heeft in de eerste plaats.

Dus, misschien is er ook in dit geval iets dat deze plotse paniek veroorzaakt heeft en wat kan opgelost worden door het paard tijdelijk ergens anders onder te brengen onder goede begeleiding.

Als deze plotse gedragsverandering geen specifieke oorzaak heeft, zal het inderdaad raadzaam zijn om het dier meer beweging/ontspanning te geven. Sowieso ben ik zelf ook voorstander van liefst 24/7 bewegingsmogelijkheid in hetzij weide of voldoende ruime paddock. Dus ik zou zelf ook uitkijken naar een andere stal, eventueel een kleine particuliere pensionstal.