Paniek op stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nienxf
Berichten: 17
Geregistreerd: 13-12-20

Paniek op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 09:34

Hoi allemaal,

Zondagavond ben ik naar stal gegaan en heb ik lekker met mijn paard gereden. Daarna, toen mijn moeder haar op stal zette, raakte ze helemaal in paniek. Ze begon heel snel rondjes te draaien en te weven. Na een tijdje was ze weer rustig geworden, en zijn we naar huis gegaan. Maandagavond had ik les. Toen begon ze al toen ik haar aan het poetsen was. Er was niks aan de hand, tot ik de zachte borstel pakte. Daarna kon ze niet meer stil staan. Ik wist niet zeker of er echt iets aan de hand was, want ik zag niks vreemds of anders in de stal of de stal tegenover haar. Het paard tegenover haar staat tevens ook gewoon rustig in de stal. Toen ik de stal uit was, ging ik eerst maar even longeren want ik had geen zin om er gelijk af te liggen. Met het rijden was er niks meer aan de hand, maar toen ik op stal kwam begon ze weer. Gisteravond ging ik ook naar stal, en toen begon ze weer. Ik ben toen maar niet gaan rijden, want mijn moeder denkt dat het misschien acute stress is en dan kan ik haar beter even rust geven. Maar ze is nu heel gevaarlijk op stal, want ze drukt mij bijna plat tussen haar en de muur en kijkt niet uit waar ze loopt. Ik weet dus niet wat ik er mee moet... :\

Ik denk dat het komt omdat ze hengstig moet worden, of omdat ze al een week niet meer op de wei heeft kunnen staan vanwege het slechte weer en de wei wordt dan snel kapot getrapt, en ze staat daardoor meer binnen. Als het goed is kan ze over een paar dagen weer lekker de wei in, maar tot die tijd weet ik niet hoe ik er mee moet omgaan. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik wil haar namelijk best een paar dagen rust geven en niet trainen, maar ik wil wel gewoon veilig de stal in kunnen...

Groetjes,
Nienxf

Rocamor

Berichten: 10869
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Paniek op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 09:35

Je schrijft "meer binnen". Hoeveel staat ze binnen en hoeveel buiten?

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paniek op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 09:42

Arm dier.
Weven, rondjes draaien, ze voelt zich niet veilig in haar stal. Dat geeft ze wel erg duidelijk aan.
Haar daar juist laten staan vind ik erg zielig.
En ja dan zal dat zeker verergeren met meer binnen staan.

een paard dat binnen zo in stress is zou ik gaan kijken voor andere huisvesting.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 09:43

Kan je haar niet los gooien in de bak of paddock? Dan kan ze lekker even de benen strekken en frisse lucht is ook prettig. Eventueel een stuk aan de hand wandelen? Longeren gaat wel goed? Heeft ze daar ook plezier in?

Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 09:45

Dit klinkt echt als een huisvestings probleem..... zo veel mogelijk naar buiten met soortgenoten en onbeperkt ruwvoer. Voordat je chronisch stereotyp gedrag gekweekt hebt.....

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 09:47

Heeft ze een buurman/-vrouw die ze kan zien en waar ze mee kan snuffelen (dus naast zich)? Is die een beetje relaxed?

Hoe lang heb je de merrie al? Komt ze wel buiten als het niet op de wei is, en zo ja hoe lang? Met maatjes of zonder?

In de tussentijd om haar rustiger te houden op stal zou ik wat verrijking aanbieding. Liksteen, voerballetje met gezonde snoepjes (geen suikerbommen dus), fijnmazig hooinetje waar ze langer mee bezig is, etc.

Edit: aanvulling.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Paniek op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:05

Heeft ze een buitenluikje? Kan heel wat verschil maken.

Nienxf
Berichten: 17
Geregistreerd: 13-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 10:06

Rocamor schreef:
Je schrijft "meer binnen". Hoeveel staat ze binnen en hoeveel buiten?


Ik weet dat het heel slecht is... Maar ze gaat vanuit stal maar een half uur per dag in de paddock. Ze hebben 40-50 paarden die elke dag in de paddock moeten, en maar 3 paddocks. Helaas is er geen andere stal in de buurt waar ik haar zou kunnen neerzetten, die hier wel aan doet. Alles hier in de buurt is kleigrond en dan wordt de wei gewoon te nat...

Nienxf
Berichten: 17
Geregistreerd: 13-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 10:08

meggiemeg schreef:
Kan je haar niet los gooien in de bak of paddock? Dan kan ze lekker even de benen strekken en frisse lucht is ook prettig. Eventueel een stuk aan de hand wandelen? Longeren gaat wel goed? Heeft ze daar ook plezier in?


Ik heb haar gisteren in de paddock gezet, maar daarna was ze ook onrustig op stal. In de bak mogen ze helaas niet los. Longeren vindt ze wel leuk, de spanning was ook gelijk weg.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:11

Nienxf schreef:
Zondagavond ben ik naar stal gegaan en heb ik lekker met mijn paard gereden. Daarna, toen mijn moeder haar op stal zette, raakte ze helemaal in paniek. Ze begon heel snel rondjes te draaien en te weven.

Voor we ons blind staren op de huisvesting en het buiten komen, de 1e keer paniek begon na het rijden, een moment dat zelfs een 24/7 binnen paard even zijn rust genomen zou hebben.

Je zou bijna denken dat er een dode rat in de stal lag of zoiets onverwachts. Maar dat strookt dan weer niet met het gedrag op de poetsplaats ...

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:15

Nienxf schreef:
Rocamor schreef:
Je schrijft "meer binnen". Hoeveel staat ze binnen en hoeveel buiten?


Ik weet dat het heel slecht is... Maar ze gaat vanuit stal maar een half uur per dag in de paddock. Ze hebben 40-50 paarden die elke dag in de paddock moeten, en maar 3 paddocks. Helaas is er geen andere stal in de buurt waar ik haar zou kunnen neerzetten, die hier wel aan doet. Alles hier in de buurt is kleigrond en dan wordt de wei gewoon te nat...


Hoe lang heb je dit paard al, sinds kort?
Is het nog een jong paard?
Wat was ze gewend voor ze bij jou kwam?

Dan kun je haar misschien in een andere provincie stallen, waar ze dagelijks de hele dag buiten komt en all in verzorgd wordt.
Dan kun je er het weekend en 1 of 2 x midden in de week heen om te rijden, toch zo'n 4 x dan.
Je paard zal er zeker van op knappen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:16

Gewetensvraag aan jou: wil je op zo'n manier een paard houden?
Ik zou het persoonlijk niet willen. Niet ten koste van alles.
Wij zitten hier ook op kleigrond en ik weet hoe lastig dat soms is, maar als je alleen een half uurtje paddock te bieden hebt dan zou ik me toch eens achter de oren krabben of je dit werkelijk wilt. Het paard kan er tenslotte ook niks aan doen dat ze niet op ideale bodem staat.

Je paard geeft duidelijk aan dat ze zich ongemakkelijk en onveilig voelt. Haar opsluiten in haar box is vragen om nog meer problemen.

Nienxf
Berichten: 17
Geregistreerd: 13-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 10:17

Poekkie schreef:
Heeft ze een buitenluikje? Kan heel wat verschil maken.

Ja die heeft ze zeker. Maakt ze ook veel gebruik van.

Nienxf
Berichten: 17
Geregistreerd: 13-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 10:19

Rex_Rolfo schreef:
Nienxf schreef:
Zondagavond ben ik naar stal gegaan en heb ik lekker met mijn paard gereden. Daarna, toen mijn moeder haar op stal zette, raakte ze helemaal in paniek. Ze begon heel snel rondjes te draaien en te weven.

Voor we ons blind staren op de huisvesting en het buiten komen, de 1e keer paniek begon na het rijden, een moment dat zelfs een 24/7 binnen paard even zijn rust genomen zou hebben.

Je zou bijna denken dat er een dode rat in de stal lag of zoiets onverwachts. Maar dat strookt dan weer niet met het gedrag op de poetsplaats ...


Ik snap het ook niet helemaal. Daarvoor was er helemaal niks aan de hand. Ik poets haar tevens ook op stal, maar gister toen ik aan kwam stond ze gewoon lekker met haar kont tegen de kast en lekker relaxed, maar toen ik de kast open deed en een borstel pakte raakte ze helemaal in paniek.

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:19

Sowieso wat voorgangers al zeggen: zorgen voor voldoende buitentijd, ook al is de wei te nat :j

Maar misschien is het plotseling zo in paniek raken door iets heel sufs, zoals een diertje dat door de stal ritselt? Een muis / rat / vogeltje waar ze vreselijk van schrikt?

Nienxf
Berichten: 17
Geregistreerd: 13-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 10:23

pmarena schreef:
Sowieso wat voorgangers al zeggen: zorgen voor voldoende buitentijd, ook al is de wei te nat :j

Maar misschien is het plotseling zo in paniek raken door iets heel sufs, zoals een diertje dat door de stal ritselt? Een muis / rat / vogeltje waar ze vreselijk van schrikt?


Het liefst heb ik haar nu ook gewoon in de wei, maar dat mag niet van de eigenaar van stal.

Nienxf
Berichten: 17
Geregistreerd: 13-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 10:24

Oscar schreef:
Gewetensvraag aan jou: wil je op zo'n manier een paard houden?
Ik zou het persoonlijk niet willen. Niet ten koste van alles.
Wij zitten hier ook op kleigrond en ik weet hoe lastig dat soms is, maar als je alleen een half uurtje paddock te bieden hebt dan zou ik me toch eens achter de oren krabben of je dit werkelijk wilt. Het paard kan er tenslotte ook niks aan doen dat ze niet op ideale bodem staat.

Je paard geeft duidelijk aan dat ze zich ongemakkelijk en onveilig voelt. Haar opsluiten in haar box is vragen om nog meer problemen.


Het liefste niet, maar ik heb geen andere optie. Dus als dat niet kan moet ik maar mijn droom van een eigen paard opgeven omdat de grond hier gewoon slecht is?

Nienxf
Berichten: 17
Geregistreerd: 13-12-20

Re: Paniek op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 10:25

Hoi allemaal, ik weet dat ze niet veel buiten komt nu. Maar ik vraag om tips voor in de stal. Hoe kan ik veilig de stal in? Ik ga kijken of ik haar nu meer buiten kan zetten in de paddock. Maar ik wil wel gewoon veilig een borstel over haar heen willen halen voordat ik tussen haar en de muur zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:26

Nienxf schreef:
Oscar schreef:
Gewetensvraag aan jou: wil je op zo'n manier een paard houden?
Ik zou het persoonlijk niet willen. Niet ten koste van alles.
Wij zitten hier ook op kleigrond en ik weet hoe lastig dat soms is, maar als je alleen een half uurtje paddock te bieden hebt dan zou ik me toch eens achter de oren krabben of je dit werkelijk wilt. Het paard kan er tenslotte ook niks aan doen dat ze niet op ideale bodem staat.

Je paard geeft duidelijk aan dat ze zich ongemakkelijk en onveilig voelt. Haar opsluiten in haar box is vragen om nog meer problemen.


Het liefste niet, maar ik heb geen andere optie. Dus als dat niet kan moet ik maar mijn droom van een eigen paard opgeven omdat de grond hier gewoon slecht is?

Andersom gedacht: moet jouw paard er onder lijden dat jij geen geschikte plek voor hem kan vinden alleen omdat het hebben van een paard jouw droom is?

Ik denk dat menig paard dit onrustig gedrag zou vertonen als die maar een half uurtje per dag op de paddock mag.

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:27

Oscar schreef:
Gewetensvraag aan jou: wil je op zo'n manier een paard houden?
Ik zou het persoonlijk niet willen. Niet ten koste van alles.
Wij zitten hier ook op kleigrond en ik weet hoe lastig dat soms is, maar als je alleen een half uurtje paddock te bieden hebt dan zou ik me toch eens achter de oren krabben of je dit werkelijk wilt. Het paard kan er tenslotte ook niks aan doen dat ze niet op ideale bodem staat.

Je paard geeft duidelijk aan dat ze zich ongemakkelijk en onveilig voelt. Haar opsluiten in haar box is vragen om nog meer problemen.

:j

In de winter zal ze ook niet meer buiten zijn gekomen, dus wil je dat inderdaad voor je paard?


Nienxf schreef:
Hoi allemaal, ik weet dat ze niet veel buiten komt nu. Maar ik vraag om tips voor in de stal. Hoe kan ik veilig de stal in? Ik ga kijken of ik haar nu meer buiten kan zetten in de paddock. Maar ik wil wel gewoon veilig een borstel over haar heen willen halen voordat ik tussen haar en de muur zit.

Haar niet in de stal borstelen, maar op de poetsplaats.

Maar het antwoord is toch het oplossen en dat is niet zoveel op stal laten staan.
Juist niet extra rust oid.

Citaat:
Het liefste niet, maar ik heb geen andere optie. Dus als dat niet kan moet ik maar mijn droom van een eigen paard opgeven omdat de grond hier gewoon slecht is?


ER zijn ook goede stallen op slechte grond.
Of je stalt je paard verder weg volpension waar ze wel veel buiten kan.
En als dat allemaal niet kan mag dan een paard de dupe worden van jou droom?

EchwelJarig

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Paniek op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:30

Anderhalf tot twee uur dan gaan wandelen ermee

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:31

Nienxf schreef:
pmarena schreef:
Sowieso wat voorgangers al zeggen: zorgen voor voldoende buitentijd, ook al is de wei te nat :j

Maar misschien is het plotseling zo in paniek raken door iets heel sufs, zoals een diertje dat door de stal ritselt? Een muis / rat / vogeltje waar ze vreselijk van schrikt?


Het liefst heb ik haar nu ook gewoon in de wei, maar dat mag niet van de eigenaar van stal.


Dat snap ik, maar er zijn vast andere mogelijkheden? Je kan moeilijk iedere keer dat er iets met de wei is, je paard ophokken toch :)

Die van mij zou ook niet te hanteren zijn als ik haar de hele dag in een hokje zou stoppen....
Ik zou op die manier ook geen paard willen houden als dat vaker voor komt. Dat zou mij een te groot schuldgevoel geven dat dat dier door mijn schuld (omdat ik haar zo nodig op deze stal wil hebben) een rotleven heeft :(:)

Je kan wel trucjes verzinnen om veilig de stal in te kunnen maar het is niet echt fair als het beestje gewoon op ploffen staat omdat ze haar benen veel te weinig kan strekken en zowel lichamelijk als geestelijk staat af te zien de hele dag.....

Maar let eens goed op of je iets van geritsel hoort van een beestje als ze zo doet, wie weet verklaart dat het plotselinge bang zijn wel :)

Ik zou zelf sowieso niet in een stal gaan met een paard dat ineens rond gaat rennen, dat is levensgevaarlijk. Zou dan echt kiezen voor halster aan doen van buiten de deur vandaan, vastklikken aan het halstertouw en mee naar buiten nemen. Daar eerst even in een bak of paddock uit laten razen (dat kan / mag toch wel zeker....?) en dan is het pas fair om te verwachten dat ze even stilstaat en meewerkt met poetsen :)

En dan zorgen dat je een flinke rit of wandeling maakt, vaker in een paddock zet.....wat dan ook om haar dan nog een beetje fris tussen de oortjes te houden..... maar als je dan nog 20 uur per dag op stal staat te niksen....pfffft :(:)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 26-05-21 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:32

Ik zie dat TS al een jaar rondloopt met het probleem
van een onrustig paard en dat die op de paddock begint te rennen maar op de wei juist rustig is. Ts, hoeveel signalen van je paard ga je nog negeren?

Nienxf
Berichten: 17
Geregistreerd: 13-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 10:32

Ik vind jullie allemaal heel gefixeerd over hoe veel ze buiten komt. Dat vraag ik niet. Ik vraag of iemand hier ervaring mee heeft en of iemand tips heeft voor IN DE STAL. Het is mijn keuze hoeveel ik mijn paard buiten laat komen, en ik weet dat het nu niet veel is maar een andere optie is er niet. En in de winter stond ze indd ook veel binnen en toen was er niks aan de hand. Dus als je geen tips hebt reageer dan a.u.b. gewoon niet, want ik krijg alleen maar reacties waar ik niks aan heb.

EchwelJarig

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Paniek op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:34

Je wil alleen horen dat je het super doet en je paard bang is


Nogmaals ga er lekker mee wandelen of naast de fiets