Veulen zonder ogen... Wie (her)kent dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LaPluche

Berichten: 1981
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 09:10

Zonnetje81 schreef:
Ik zou eventueel opzoek gaan naar een pleegveulen en dan het andere veulen in laten slapen.

Dit zou ik ook de meest ”humane” manier vinden.
Een veulen zoeken en dan misschien het eigen veulen erbij weg halen.
Wat een ontzettend triest verhaal :(:)

speurneusc

Berichten: 5384
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 09:13

mijn paint is met 1 goed oog en 1 zo'n oog als dit veulen heeft geboren, er zat wel iets van een oog in de holte, traanbuis, wimper gevoeligheid, knipperen etc werkte wel alleen oog was met 100% blind. Zelden daar iets van gemerkt, alleen bij de hoefsmid (oog kant beet ze altijd in zijn kont...) en met koetjes werk, daar moest ze altijd hoofd de juiste kant hebben voor goed zicht.

Deze mutatie (is 1 malige mutatie, een kennis heeft ooit dna nalaten pluizen, dus haar veulens zouden dit nooit krijgen) is ws gekomen omdat de merrie tijdens de dracht door fraude varkensbrok heeft gehad ipv van duren sport/merriebrokken, ook oog is gewoon niet verder ontwikkeld. In dezelfde periode was nog een andere merrie drachtig en die wierp een veulen met niet goed ontwikkelde darmen, die is nog daaraan geopereerd maar vlak erna toch overleden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 09:15

;( Hij lijkt op de foto wel iets van ogen te hebben? Zit het derde ooglid of ander weefsel er opgezwollen voor?

Hoe groot acht je dierenarts de kans dat dit veulen wel iets gaat zien? Een blind dier kan gewoon een fijn leven hebben, natuurlijk. Het zal wel altijd speciale zorg nodig hebben. Vraag is of dat gegeven kan worden en wat de consequenties zijn mocht het in de handel komen.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 09:16

Kijk eens op Facebook naar endo the blind horse.
Dit paard is op latere leeftijd blind geworden, maar ze rijden hiermee nogsteeds wedstrijden, ze springt er zelfs mee. Het vermogen van paarden is zoveel meer als alleen hun ogen. Dus nee ik zou het niet laten inslapen als je er zelf achter staat dat het veulen kan blijven voor de rest van zijn leven

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 09:21

Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van de plannen met het veulen en de manier waarop het gehouden wordt of het een goed plan is het te laten leven of niet.


Als het voor de verkoop was bedoeld en niet zelf gehouden kan worden zou ik gaan voor inslapen. Is het diertje echter voor eigen gebruik en kan de omgeving aangepast worden op een blind dier zou ik hem gewoon laten lopen. Het eerste jaar zal moeders hem wel veilig houden wat betreft andere paarden, lukt het hem daarna niet om zich te redden, kan je dan altijd nog inslapen of slachten.

Hier geen blind veulen gehad, wel een blind/slechtziend kalf in m'n schoonbroer zijn kudde. Die redde zich prima. Is uiteindelijk wel geslacht omdat een stier die je niet aan ziet komen te onvoorspelbaar is maar dat was echt niet dier-onwaardig.

Ibbel

Berichten: 49173
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Veulen zonder ogen... Wie (her)kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 09:27

Als je even zoekt op anolftomie en microlftomie vind je redelijk veel artikelen over dit fenomeen bij mensen - daar is het meestal eenzijdig trouwens.
De lege oogkas moet tijdens de groei van het hoofd gevuld worden omdat anders de schedel niet goed uitgroeit. Rond de ogen groeit die door de druk van de groeiende oogbollen.
Ik kan mij voorstellen dat dit niet wordt gedaan bij veulens, maar dat die dan dus op termijn wél ook nog een misvormd hoofd krijgen - met mogelijk weer andere problemen.

Wat zeggen Utrecht of Gent hiervan? Kan je daar niet telefonisch overleg mee plegen om advies te krijgen? De diagnose is wel duidelijk, dus je hoeft er lijkt me niet heen...

Hanneke81

Berichten: 136
Geregistreerd: 25-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 09:29

Ken ook dat verhaal van het blinde paard bij Norma Miedema. Lijkt op zich een blij paard, loopt gewoon tussen de andere dieren, heeft een maatje (wel een varken) Maar heb wel gezien dat het heel veel tijd en werk geeft om zover te komen dat ze bv los in de wei kan. Veel trainen, aanpassen van de leefomgeving etc Daar zijn volgens mij elke dag mensen in de buurt, 24/7 dus gebeurt er een ongelukje, dan is er snel iemand bij. Dus misschien wel een heel andere situatie als bij jou vriendin (kan ik niet inschatten) Het zou dus best een gelukkig paard kunnen worden, maar daar zit heel veel tijd geld en moeite in, met een hele grote kans dat je er misschien niets mee kan qua sport (misschien vrijheidsdresuur) niet dat dit zo belangrijk is.. Het is een keuze die je niet zomaar neemt, om jaren voor een dier met een forse beperking te gaan zorgen

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 09:33

Wat verdrietig :knuffel:

Kennissen van ons hebben al 6 jaar een volledig blind paard. Dit paard kon vroeger wel zien maar is langzaamaan blind geworden. Ze wordt gehouden op een paddock zonder stroom en kan samen met een ander paard ook op de wei. Vroeger werd ze ook nog gereden (inmiddels te oud) en ze had geleerd dat "ho" ook echt "ho" betekende, omdat ze anders ergens tegenaan zou botsen. Ik ken het paard persoonlijk (ook toen ze nog niet blind was) en ze lijkt wel echt gewoon gelukkig en content.

Dat gezegd zijnde, vraagt het enorm veel management van haar eigenaren. In het begin sukkelde ze weleens door de omheining, nu kent ze de grenzen van haar domein. Ze staat ook in een kleine, stabiele kudde. Toch hebben ze vaak nog zorgen om haar. Een moeilijk besluit, sterkte aan je vriendin.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 09:41

speurneusc schreef:
Deze mutatie (is 1 malige mutatie, een kennis heeft ooit dna nalaten pluizen, dus haar veulens zouden dit nooit krijgen) is ws gekomen omdat de merrie tijdens de dracht door fraude varkensbrok heeft gehad ipv van duren sport/merriebrokken,


een dna mutatie door voeding tijdens de dracht? daar heb ik echt nog nooit van gehoord

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 09:42

Ik snap helemaal dat je vriendin graag ervaringen leest dus slim om een topic te openen. Maar ik zou ook vooral klinieken bellen en vragen om ervaringen. Die hoeven het dier, zoals iemand anders al aangaf, in principe niet te zien. Het medische deel is wel duidelijk, maar mogelijk hebben de profs ervaring hiermee. Ik denk namelijk dat er weinig particulieren zijn die dit hebben meegemaakt.

Hoe dan ook enorm triest dit voor alle partijen. Ziet je vriendin het eventueel zitten om een ernstig gehandicapt paardje te houden?

Charlotte124

Berichten: 79
Geregistreerd: 09-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 09:43

wat zonde van het mooie veulentje

ik ken dit als de moeder een rhino besmetting heeft doorgemaakt (hoeft de eigenaar niet eens gemerkt te hebben) de ogen en eventueel ook longen en andere slijmvliezen zijn dan bij de geboorte niet goed ontwikkeld. volgens mij gaat het dan om een besmetting in de laatste fase van de dracht.

Reggledoos
Berichten: 218
Geregistreerd: 19-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 09:45

Wat heftig zeg. Twee dagen geleden nog een oproep op Facebook gezien voor een pleegveulen. De merrie had ook zo'n veulen gekregen wat direct door de dierenarts is ingeslapen. Maakt dat ik me afvraag of dit nu vaker voorkomt dan vroeger. Of dat het vroeger niet naar buiten kwam zonder sociale media...
Heb zelf één Engels Volbloed gekend die één zo'n half ontwikkeld oog had. Daar had hij totaal geen last van. Heeft ook op de baan gelopen.

Irisx

Berichten: 2744
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 09:46

Deze licht ik sowieso even uit omdat meerderen dit ook aangeven.
Berdien schreef:
Overigens lijkt het trauma voor de merrie me niet heftiger als het veulen nu wordt ingeslapen dan 'pas' over een aantal weken.

Dit lijkt mij/ons dus ook. Dan is er juist een band tussen merrie en veulen terwijl die nu wellicht nog nihil is. Aan de andere kant, als het veulen echt niet goed blijkt zal dat wellicht ook inwerken op de merrie en kan ze daarmee "afscheid nemen". Ware het niet dat dat óók weer de andere kant op kan vallen en ze daadwerkelijk kan gaan afstoten en bijv jagen op t veulen. Allemaal dingen om ook mee te nemen in de beslissing.

Storm schreef:
Wat ontzettend triest. In het geval dat het veulen toch ingeslapen zal worden, kun je misschien de merrie een ander veulen zonder moeder laten verzorgen? Daar kun je je nu eventueel al beschikbaar voor stellen. Dan hoeft de merrie ook niet al te lang te rouwen.

Thanks voor de tip! Fijne om mee te nemen :)

speurneusc schreef:
mijn paint is met 1 goed oog en 1 zo'n oog als dit veulen heeft geboren, er zat wel iets van een oog in de holte, traanbuis, wimper gevoeligheid, knipperen etc werkte wel alleen oog was met 100% blind. Zelden daar iets van gemerkt, alleen bij de hoefsmid (oog kant beet ze altijd in zijn kont...) en met koetjes werk, daar moest ze altijd hoofd de juiste kant hebben voor goed zicht.

Deze mutatie (is 1 malige mutatie, een kennis heeft ooit dna nalaten pluizen, dus haar veulens zouden dit nooit krijgen) is ws gekomen omdat de merrie tijdens de dracht door fraude varkensbrok heeft gehad ipv van duren sport/merriebrokken, ook oog is gewoon niet verder ontwikkeld. In dezelfde periode was nog een andere merrie drachtig en die wierp een veulen met niet goed ontwikkelde darmen, die is nog daaraan geopereerd maar vlak erna toch overleden.

Bedankt voor je reactie! Als ik het goed begrijp is het bij jouw paard dus één oog dat zo is en één normaal oog. Is dat gewoon zo gebleven of hebben jullie bijvoorbeeld alsnog het oog moeten laten verwijderen? De merrie is tijdens de dracht wel ziek geweest, zou hiermee een verband kunnen hebben. Echter heb je ook een wél erfelijke vorm hiervan. Maar goed, maakt voor deze jongen toch niet uit.

_San87_ schreef:
;( Hij lijkt op de foto wel iets van ogen te hebben? Zit het derde ooglid of ander weefsel er opgezwollen voor?

Hoe groot acht je dierenarts de kans dat dit veulen wel iets gaat zien? Een blind dier kan gewoon een fijn leven hebben, natuurlijk. Het zal wel altijd speciale zorg nodig hebben. Vraag is of dat gegeven kan worden en wat de consequenties zijn mocht het in de handel komen.

Over de kans is nog niets bekend. Dat is nu gewoon aanzien. Hij heeft inderdaad wel een oog, maar een verkleind oog.

Ibbel schreef:
Als je even zoekt op anolftomie en microlftomie vind je redelijk veel artikelen over dit fenomeen bij mensen - daar is het meestal eenzijdig trouwens.
De lege oogkas moet tijdens de groei van het hoofd gevuld worden omdat anders de schedel niet goed uitgroeit. Rond de ogen groeit die door de druk van de groeiende oogbollen.
Ik kan mij voorstellen dat dit niet wordt gedaan bij veulens, maar dat die dan dus op termijn wél ook nog een misvormd hoofd krijgen - met mogelijk weer andere problemen.

Wat zeggen Utrecht of Gent hiervan? Kan je daar niet telefonisch overleg mee plegen om advies te krijgen? De diagnose is wel duidelijk, dus je hoeft er lijkt me niet heen...

Er zit dus wel een oog in. Wel een goede mom nog contact op te nemen met Utrecht of Gent. Vragen staat altijd vrij lijkt mij.

Ik ben inderdaad bekend met (eenzijdig) blinde paarden die in de loop der tijd blind geworden zijn. Ik heb zelf zo'n knappe kanjer. Maar ik vind het weer aan ander verhaal als het door maanblindheid kom, cystes in t oog bij bijv homozygoot zilver paarden of dat het echt blind blind geboren is.

Het medische deel is iig bekend. We willen gewoon weten wat ervaringen zijn. Hart is meer dan goed genoeg het beestje (in leven) te houden. Maar het moet wel kunnen, hij moet geen pijn hebben en het moet wel ethisch verantwoord zijn.

Jessix

Berichten: 16445
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 09:47

Ik heb wel een veulen gekend met één oog. Ik denk dat je hierin gewoon eerlijk moet zijn. Ben jij van plan het z’n hele leven te houden en te voorzien in z’n behoefte? Als dat antwoord nee is, en dat is echt geen schande, dan zou ik kiezen voor inslapen.

Tenzij er een pleegveulen kan komen zou ik daar ook niet te lang mee wachten. Lijkt me alleen maar moeilijker voor de merrie maar ook voor de eigenaar.

Mars

Berichten: 33266
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 09:47

Norma Miedema vind ik echt geen goed voorbeeld van dierenliefde. Die doet eea vooral voor zichzelf en om haar volgers te showen hoe goed ze is. Er lopen daar hondjes in rolstoelen met geamputeerde pootjes, ontstoken smetplekken, met een pamper aan... Blegh.
Ze heeft idd een paard met dezelfde soort aandoening maar er is daar 24/7 iemand aanwezig. Je moet er toch niet aan denken dat zo'n kleinetje wil gaan spelen, door de draden rent, valt en benen breekt, taal van soortgenootjes niet kan zien of begrijpen.
Ik zou ook voor inslapen kiezen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Veulen zonder ogen... Wie (her)kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 09:57

Jeetje dit zou ik moeilijk vinden. Ik heb geen ervaring er mee maar het dier is dus momenteel wel gewoon zelfstandig begrijp ik?

Irisx

Berichten: 2744
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 09:58

Ayasha schreef:
Jeetje dit zou ik moeilijk vinden. Ik heb geen ervaring er mee maar het dier is dus momenteel wel gewoon zelfstandig begrijp ik?

Klopt. Staat, drinkt, loopt, poept, plast...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:02

Hou ook rekening dat je zo een paard heel moeilijk kunt verhuizen. Ze leren de omgeving kennen, maar als je ze verhuisd begin je weer van 0. Waar is de drinkbak, waar is de eetbak, waar is het hooi, hoe groot is het weiland, waar is de draad. Nieuwe geluiden die ze niet kennen. Ik zou dit dus enkel doen moest hij eigenlijk zijn hele leven op dezelfde plek kunnen blijven of bij hetzelfde maatje dat hem de weg toont.

Overigens zou ik kiezen voor inslapen. Ik vind een blind leven voor een prooidier niet kunnen. Het is anders als ze op latere leeftijd blind worden vind ik.

purny

Berichten: 27499
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Veulen zonder ogen... Wie (her)kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:04

Ik zou hem ook in laten slapen. Het heeft geen paardwaardig bestaan zo

neila
Berichten: 90
Geregistreerd: 26-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:08

Ik heb dit jaren geleden ook gezien. Dat veulen had 1 normaal oog en zo'n klein oogje en dat ging prima. We hadden ook het idee dat ze wel 'iets' zag met dat kleine oog; beetje licht/donker, beweging...

Ik weet van geiten dat dit ook voorkomt en een genetische afwijking is. Dan wordt er met die dieren niet verder gefokt. Hoe het bij paarden ontstaat weet ik niet. Het zou best belangrijk zijn om dit te weten voor je vriendin. Sterkte.

pmarena

Berichten: 48144
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:13

Ach wat ontzettend sneu :(:)

Ik moet zeggen dat mijn eerste gedachte is: inslapen.
Maar als ik andere mensen het zo bot zie zeggen van ruil dit veulen maar in voor een goed veulen.... dan breekt mijn moederhart toch wel een beetje.

Het hele topic gelezen, zou ik nu toch kiezen om het beestje een kans te geven. Inslapen kan altijd nog. Hij doet het nu prima, klinkt alsof hij in principe zou kunnen blijven, er zijn best voorbeelden van blinde paarden die het wonderlijk goed doen.... onder het motto van "de natuur kan je verbazen" zou ik merrie en veulen toch een kans gunnen :j

Zodra je toch tegen substantiële problemen aanloopt heb je snel genoeg de dierenarts gebeld toch :(:)

speurneusc

Berichten: 5384
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:14

fokfanaat schreef:
speurneusc schreef:
Deze mutatie (is 1 malige mutatie, een kennis heeft ooit dna nalaten pluizen, dus haar veulens zouden dit nooit krijgen) is ws gekomen omdat de merrie tijdens de dracht door fraude varkensbrok heeft gehad ipv van duren sport/merriebrokken,


een dna mutatie door voeding tijdens de dracht? daar heb ik echt nog nooit van gehoord


veels te veel koper en foute mineralen zeker jaar of 30 geleden toen was er weinig variatie in brok niets was echt in verhouding speciaal voor... (mutatie was juist niet in dna, daarom zouden eventuele veulens wel goede ogen hebben) maar verstoorde ontwikkeling, er was wel een oog, maar niet goed ontwikkeld, daarom ook nooit weggehaald en dichtlaten naaien)

Dick Francis, schrijver van paardenrace detectives, heeft ooit eens een boek geschreven waarin merries die drachtig waren shampoo toegediend kregen door de concurrent, veulens werden ook geboren met bv 3 benen, zonder oren etc.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:15

Mars schreef:
Norma Miedema vind ik echt geen goed voorbeeld van dierenliefde. Die doet eea vooral voor zichzelf en om haar volgers te showen hoe goed ze is. Er lopen daar hondjes in rolstoelen met geamputeerde pootjes, ontstoken smetplekken, met een pamper aan... Blegh.
Ze heeft idd een paard met dezelfde soort aandoening maar er is daar 24/7 iemand aanwezig. Je moet er toch niet aan denken dat zo'n kleinetje wil gaan spelen, door de draden rent, valt en benen breekt, taal van soortgenootjes niet kan zien of begrijpen.
Ik zou ook voor inslapen kiezen.


Kan het hier alleen maar mee eens zijn.

tyleysmiley

Berichten: 1897
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:21

Ik heb een blinde pony gehad.
Wij hadden zijn maatje een belletje aan het halster gegeven,net zoals je vaak bij katten aan de halsband ziet.
En dat werkte hartstikke goed,die konden heerlijk samen spelen en door het weiland vliegen.
Die pony is wel een aantal keer verhuisd,maar dat is ook prima gegaan,als je zorgt voor begeleiding de eerste dagen.
We hadden overal belletjes en windvangers aan de omheining hangen.
Zijn maatje een bel aan het halster.
Pony is altijd bereden geweest,ging ook alleen naar buiten,maar hij vertrouwde dan ook enorm op de ruiter,plus het was van karakter ook een erg stoer nuchter dier,dat scheelt natuurlijk ook enorm.
Ik kan oprecht zeggen dat die een topleven heeft gehad.
Maar dit was dan ook wel echt een succesverhaal.
Bij een pasgeboren veulen,poeh lastig,ik zou zelf de kans wel durven wagen,maar dat echt van het veulen af laten hangen en het leven wat jullie hem kunnen bieden

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:23

pmarena schreef:
Ach wat ontzettend sneu :(:)

Ik moet zeggen dat mijn eerste gedachte is: inslapen.
Maar als ik andere mensen het zo bot zie zeggen van ruil dit veulen maar in voor een goed veulen.... dan breekt mijn moederhart toch wel een beetje.

Het hele topic gelezen, zou ik nu toch kiezen om het beestje een kans te geven. Inslapen kan altijd nog. Hij doet het nu prima, klinkt alsof hij in principe zou kunnen blijven, er zijn best voorbeelden van blinde paarden die het wonderlijk goed doen.... onder het motto van "de natuur kan je verbazen" zou ik merrie en veulen toch een kans gunnen :j

Zodra je toch tegen substantiële problemen aanloopt heb je snel genoeg de dierenarts gebeld toch :(:)

Ik kan het hier eigenlijk enkel mee eens zijn. Ik begrijp inslapen indien het dier verkocht moet worden. Je wil zo'n dier zekerheid kunnen bieden en hoe je het ook draait of keert: zodra ie verkocht is ben je dat kwijt. Je moet maar gokken dat die persoon dat dier dan ook behandeld zoals "beloofd".

Maar indien je het zelf kan houden, zou ik dit veulen denk ik toch een kans geven... Zoals pmarena ook zegt: inslapen kan altijd nog. Dit diertje weet niet beter dan blind zijn. Hij "mist'" niets. Ik zou eerst willen weten hoe de andere paarden (en de merrie) op 'm reageren. Ik zou eerst willen zien hoe ie het doet. Maar dan ook echt streng met jezelf zijn. Zodra je ziet dat het dier niet mee kan, verstoten wordt of problemen ondervind, eerlijk zijn en hem laten gaan.

Met geluid kan je al heel veel opvangen voor een blind paard denk ik. Je weet ook niet hoe weinig ie ziet. Wellicht ziet ie "vlekken" (dus silhouetten) en in dat geval zou je al veel kunnen opvangen met bv een omheining met planken.