Buikknijpen..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Loesjexo

Buikknijpen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 17:35

Hey Bokkers,

Al een paar maanden knijpt mijn paard met zijn buik. Sinds de verhuizing eigenlijk naar mijn huis toe toen hij ook enkele dagen alleen stond. (Niks aan te nu, hadden we anders kunnen doen). Eigenlijk ging het met heuvels en dalen. Ene keer had hij het erg en de andere keer niet. Nu was de osteopaat gekomen en merkte dat hij gevoelig was op de maag en blindedarm. Ze verdacht mini maagzweren en zou opgelost kunnen worden met een kuur Groene Leem. Dat hebben we dus gegeven en 2 dagen was hij er van verlost (buikknijpen weg, geen gapen meer en niet gevoelig.). Nu is het weer teruggekomen. Het is vaak alleen in de ochtend. Het is wel zo dat ze sinds kort elke dag 1,5 uur op de weide staan. Ik verdenk dat wellicht ook als probleem maar vind dat aan één kant ver gezocht.

Ik vind een gastroscopie niks ook denk ik niet dat mijn ouders dat dood leuk willen betalen ivb ik nog geen grote dierenarts kosten op me kan leggen.

Rantsoen van nu 2x daags: (slobber)
- 125 gram Metazoa Broxx
- mini beetje Nutrimash voor smaak
- 1 schepje maag support Paardendrogist
- Souplesse mix Paardendrogist
- Rozenbottel, Rode Zonnehoed
- 30ml zalm olie HeltieHorse

Verder krijgt hij onbeperkt hooi. In de ochtend zijn de hooinetten nooit allemaal leeg. Ook staat hij 24/7 buiten met schuilstal en 2 Shetlander maatjes en dus 1,5 uur per dag op de weide.

Ik hoef geen negativiteit op me af. We leren nog veel, het is ons eerste paardje. Dat hij last van zijn buik had verdacht ik al heel lang maar wist niet zo goed wat ik met mijn verdenkingen moest doen. Ik ben erg benieuwd wat jullie zouden voorstellen. Misschien eventueel producten?

De DA komt binnenkort voor een tanden controle, dus ik ben dan sowieso van plan om haar zijn buik te laten checken.
Laatst bijgewerkt door Loesjexo op 24-05-21 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Re: Buikknijpen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 17:46

Ademhaling wel goed of ook zwaar?

Loesjexo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 17:48

bigone schreef:
Ademhaling wel goed of ook zwaar?
yy

Eerlijk gezegd best wel zwaar. DA was er eerder voor geweest maar dacht toen dat het zijn longen waren. Dure long medicijnen gegeven zonder nut. Zei toen ook nog dat hij best veel gaapte maar ging ze niet verder op in.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 17:49

Heeft je paard ook een periode veel gehoest?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 17:54

Het knijpen van de buik zie je meestal bij paarden die het benauwd hebben en last hebben van hun longen.
Niet bij maagzweren.
Ik denk dat je er beter even een veearts bij haalt om naar je paard te laten kijken.
Verandering van omgeving met nu weidegang i.c.m. dat de problemen nu beginnen zou kunnen betekenen dat je paard een pollenallergie heeft in combinatie misschien met wat dampigheid.

Loesjexo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 18:08

bigone schreef:

Nee, hij heeft nog nooit gehoest. Ook niet na een potje rennen met z’n maaten. Gapen doet hij op het moment trouwens niet maar eerst deed hij dat wel best veel. Zelf zei de osteopaat dat knijpen met de buik ook van buikpijn kan zijn.

Loesjexo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 18:09

Hij had wel vaak een natte neus maar sinds ik oa pepermunt en zalm olie geef is dat echt zelden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 18:09

Oké, dan toch overleggen met je ouders om medicatie tegen maagzweren te geven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 18:18

bigone schreef:

Loesjexo schreef:
Nee, hij heeft nog nooit gehoest. Ook niet na een potje rennen met z’n maaten. Gapen doet hij op het moment trouwens niet maar eerst deed hij dat wel best veel. Zelf zei de osteopaat dat knijpen met de buik ook van buikpijn kan zijn.

Dat hoeft ook niet altijd bij stof/pollenallergie.
Je moet ook niet naar een osteopaat maar gewoon naar een dierenarts.

Loesjexo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 19:03

Babootje schreef:
bigone schreef:

Loesjexo schreef:

Dat hoeft ook niet altijd bij stof/pollenallergie.
Je moet ook niet naar een osteopaat maar gewoon naar een dierenarts.

Als je leest is die er al eens geweest en verdacht toen een stof allergie. We hadden ook medicijnen voor de longen gekregen maar heeft niet gewerkt op het buikknijpen. (Equisolon en een siroopje waarvan ik de naam kwijt ben)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 19:33

Loesjexo schreef:
Als je leest is die er al eens geweest en verdacht toen een stof allergie. We hadden ook medicijnen voor de longen gekregen maar heeft niet gewerkt op het buikknijpen. (Equisolon en een siroopje waarvan ik de naam kwijt ben)

Ventipulmin waarschijnlijk. Ik heb het gelezen hoor, maar dat is niet voldoende om longproblemen uit te sluiten. Als je paard al langer luchtweg problemen heeft omdat het al langer een stof/pollenallergie heeft dat in het seizoen benauwdheid geeft, dan kunnen de longen al wat zijn aangetast. Dat noemen we dampigheid.
Om er echt zeker van te zijn dat je paard geen longprobleem heeft moet er een bronchoscopie worden gedaan op de kliniek. Als dat niet gebeurd is kun je er niets van zeggen.

Loesjexo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 21:25

Babootje schreef:
Ventipulmin waarschijnlijk. Ik heb het gelezen hoor, maar dat is niet voldoende om longproblemen uit te sluiten. Als je paard al langer luchtweg problemen heeft omdat het al langer een stof/pollenallergie heeft dat in het seizoen benauwdheid geeft, dan kunnen de longen al wat zijn aangetast. Dat noemen we dampigheid.
Om er echt zeker van te zijn dat je paard geen longprobleem heeft moet er een bronchoscopie worden gedaan op de kliniek. Als dat niet gebeurd is kun je er niets van zeggen.

Heb even gekeken en is respulmin. Wanneer de dierenarts komt ga ik gewoon even goed in gesprek over symptomen etc.. echter wordt Flynn ook eens in de maand behandeld door een MLD therapeut. Dan reageert hij vaak wel bij zijn singel. Niet heftig maar laat wel even weten van ja niet echt de fijnste plek door snel om te kijken. Verder reageert hij op het moment dat hij heel erg buikknijpt wel erg met als ik hem probeer aan te raken op de plek waar ze dan knijpen door staart zwiepen en/of z’n kont iets opzij naar mij te zetten. Gelukkig nog maar twee keer meegemaakt. Dacht beetje waar de dikke darm lag?? Sowieso geef ik binnenkort weer even een goede zandkuur voor schoonmaak, ‘probiotica’ in de darmen en maag en goede darm passage.

Eva_de_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 21:43

Ik lees hier dat je juist heel erg veel aan 'medische' dingen uit geeft, zoals allerlei olietjes, supplementjes en een MLD-therapeut, terwijl je die prioriteit niet verstrekt aan daadwerkelijk medisch onderzoek. Via Bokt kan niemand iets anders zeggen dan dat het eventueel maagzweren/luchtwegproblemen kunnen zijn, en dat je dat moet laten onderzoeken om er achter te komen wat het is.
Loesjexo schreef:
Hey Bokkers,
Ik ben erg benieuwd wat jullie zouden voorstellen. Misschien eventueel producten?

Ik geloof absoluut dat je de beste bedoelingen hebt, maar helaas is niet alles op te lossen met één of ander product, zeker als je eigenlijk geen idee hebt wat er aan de hand is. Ik denk dat je er heel goed aan doet om met je DA in gesprek te gaan, maar het kan best zijn dat een gastroscopie e.d. wél nodig zijn.