griffelbeen fractuur/ griffelbeen verwijderd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

griffelbeen fractuur/ griffelbeen verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-21 17:01

Mijn jonge maximus heeft zijn griffelbeen gebroken. Achter, nu is deze operatief verwijderd. Het griffelbeen was vrij hoog gebroken dus is er best en stuk uit gegaan.

Ik kon het ook laten genezen (met risico dat het griffelbeen niet goed aan elkaar groeit en dan alsnog eruit gehaald moet worden) zowizo moest er 1 botsplinter wel verwijderd worden.

Nu heb ik hier wel wat succes verhalen gelezen. Maar ik hoor ook graag verhalen waarbij griffelbeen ook echt verwijderd is. Zijn pezen zijn wel intakt gebleven en hebben geen beschadigingen opgelopen.

Appluis

Re: griffelbeen fractuur/ griffelbeen verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 12:28

Ik heb ervaring. Is goed genezen, geen pees beschadigd :)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 12:33

Hier een breuk, stuk is verwijderd.
Succes w.b.t. dat been. Later wel artrose in het andere been, wegens overbelasting.

Ik zou het nog wel een 2e keer laten doen.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 12:56

Hier zonder dat we door hebben gehad. Paard liep langer tijd streed kreupel wanneer je aan werk zetten. Op advies van da langer rust geven en rustiger opgebouwd en nu heeft ze een bult aan overgehouden. Heeft er voor de rest geen last van.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 17:12

Ik heb het 2 x meegemaakt met hetzelfde paard, 1ste keer het achterbeen, 2/3 er uit en alles goed gegaan en nooit problemen gehad.

De 2de keer was het voorbeen, de breuk zat toen ook op 1/2 tot 2/3 van het grifflebeen. Na een poging gedaan te hebben om het te laten genezen (was een mooie breuk) moest hij er toch uit omdat hij de tussenpees irriteerde door botwoekering. Helaas is die irritatie gebleven en is ze nu alleen nog maar geschikt voor bosritten, want de korte wendingen in de bak is een veel te grote belasting voor die pees geworden.

Ik heb dus zowel een positieve als een negatieve ervaring. Maar ik denk dat als we het griffelbeen direct hadden verwijderd en niet een poging hadden gedaan om het zo te laten genezen, dat het wel goed was gekomen. Maar dat is achteraf en nu niks meer aan te doen. In de toekomst laat ik elke griffelbeen breuk direct opereren om deze ellende te proberen te voorkomen, want garantie geeft het natuurlijk nooit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 17:30

Hier wel ervaring met een curretage van de breuk helemaal bovenin bij de aanhechting.
Dat is goed genezen en op de röntgen was het prima maar dat been is helaas daarna zwak gebleven en werd snel dik.