Bloedwormen Strongid P voldoende?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Myou

Bloedwormen Strongid P voldoende?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-21 01:35

Hoi allemaal,

Vrijdag had mijn recent aangekochte paard opeens wat nattere mest. Toevallig was het plan ook om hem hetzelfde weekend te ontwormen dus toen heeft hij Strongid P gekregen. Vandaag heb ik de mest gechecked, maar de mest was nu gewoon weer stevig en geen wormen te zien.

Nu maak ik mij redelijk zorgen omdat er naar mijn idee in de mest van vrijdag al veel wormen te zien waren zonder ontworming. En ik lees op internet dat pyrantel niet goed werkzaam is tegen bloedwormen. Ik heb nog niet veel verstand van ontwormen en de soorten wormenkuren, moet ik dit even afwachten of morgen gewoon even de dierenart bellen?

Afbeelding

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 01:50

Bij bloedwormen zou ik een ontwormingsmiddel met als werkzame stof moxidectine gebruiken. Dus Equest of Equest Pramox. En die zou ik het liefst zo snel mogelijk geven. Ze kunnen vast wel een spuit klaarleggen voor je.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Bloedwormen Strongid P voldoende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:11

Ik zou dit dinsdag even overleggen met je dierenarts.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:15

Of gewoon even mestonderzoek doen?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:18

https://www.dapdz.nl/ontwormwijzer-voor-paarden/ . Hier staat onderaan een mooi overzichtje over de werkzaamheid van verschillende ontwormingsmiddelen. Ik zou voor de gewone Equest gaan, naar mijn idee heeft in deze tijd van het jaar de Pramox geen toegevoegde waarde.
Ik denk trouwens niet dat een DA dit als spoed ziet en zou dus dinsdagochtend op tijd even contact met de DA opnemen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:21

mestonderzoek is nu natuurlijk raar omdat het net ontwormd is.
denk dat je beste even je veearts contact kunt opnemen.

hier worden ze met ivermectine ontwormd als er dit te zien zou zijn.
equest zou dan te heftig zijn omdat dan ook de ingekapselde wormenook mee zouden komen.
maar overleg met je arts, het is de bedoeling dat die weet wat het beste is

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-21 09:30

Polly schreef:
Ik zou dit dinsdag even overleggen met je dierenarts.

Dankjulliewel allemaal,
Uit de reacties begrijp ik dat ik niet acuut mn dierenarts hoef te bellen maar dat dinsdag overleggen voldoende moet zijn! Heel erg bedankt, ik zal me echt nog gaan inlezen over de werkzame stoffen van wormenkuren en wellicht dat contact opnemen met Worm&co ook zal helpen met een goed behandelplan vinden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:35

Ik zou hier zeker geen dierenarts voor opbellen om de spoeddienst, naar ik begrijp is je paard niet ziek en volgens mij kan een dierenarts de tijd in de spoeddienst beter gebruiken en waarschijnlijk (maar dat is een aanname) kan jij je geld ook wel beter gebruiken.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:40

Wanneer is je paard bij jou gekomen en wanneer kwamen die wormen er zo massaal af?

Hoe oud is je paard?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:47

Rocamor schreef:
Wanneer is je paard bij jou gekomen en wanneer kwamen die wormen er zo massaal af?

Ben ik ook benieuwd naar. Als het een ernstige wormbesmetting is, zou het nog wel een staartje kunnen krijgen.

Ik zou sowieso overleggen met de dierenarts, bij zoveel wormen in de mest. Misschien even een ontwormingsplan opstellen.

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-21 10:07

Rocamor schreef:

Hoe oud is je paard?

Ik heb het paard dit weekend twee weken en afgelopen vrijdag had ie dus die natte mest.
En het is een 2 jarige.

Het viel me eigenlijk in de loop van deze week op, dus rond woensdag, dat ik zijn buik wat boller vond staan en dus wormachtig vond aandoen. Aangezien hij vorige week vrijdag voor wat anders is behandeld en medicijnen + inentingen had gehad gaf de dierenarts het advies om de wormenspuit dit weekend te geven en dat heb ik dus vrijdag ook direct gedaan.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 10:15

Oei als er zoveel bloedwormen uitkomen zonder ontworming. Denk goed aan je wei (besmetting door dit paard).

Weet je waarom je strongid kreeg? Dacht de veearts bij dit jonkie eerder aan spoelwormen ofzo?

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-21 10:20

Rocamor schreef:
Oei als er zoveel bloedwormen uitkomen zonder ontworming. Denk goed aan je wei (besmetting door dit paard).

Weet je waarom je strongid kreeg? Dacht de veearts bij dit jonkie eerder aan spoelwormen ofzo?

Hij staat tot nu toe gelukkig apart op een verharde paddock dus daar hebben we zeker aan gedacht.

En ik heb idd geen idee waarom ze me strongid had gegeven, op het moment dat de dierenarts er was waren er nog niet per se vermoedens dat hij wormen had. Dus het was meer een preventieve wormenspuit omdat ik hem net heb aangekocht en ze werken normaal ook gewoon met mestonderzoek.

Maar ik ben me ervan bewust dat het met zo’n wormeninfectie een behandelplan kan gaan worden. Ik was gewoon erg geschrokken dat hij al zo’n zware infectie heeft.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 10:23

Strongid is voor spoelwormen, wat vaak voorkomt bij jeugdige paarden.

Voor bloedworm ben je ivermectine als werkzame stof nodig

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 10:44

Martje80 schreef:

Nah niet helemaal volledig. Voor bloedworm ben je Moxidectine nodig, althans om ook de ingekapselde wormen aan te pakken. Alleen het is mei en ik persoonlijk zou geen Moxi durven geven. Equest en Pramox zijn winterkuren. En moxidectine dood de worm ala minuut waar deze zich ook bevindt. Aangezien het voorjaar is en de wormen weer door het lichaam aan het migreren zijn, zou ik het risico van moxi nu dus niet aangaan. Het heeft mij al eens een paard gekost. Ook jong dier, bloedworm en een moxispuit in mei. Overleg met je DA, maar ik zou opteren voor nu elke maand een ivermectine en in okt/nov moxi erin.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 13:54

Dat zeg ik...voor de worm ben je ivermectine nodig. Voor de larf/ingekapselde dus moxi.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 14:20

Ik doe altijd ontwormen via mestonderzoek bij worm&co. Hier kan je ook even sparren met parasitologen. Mijne had toen spoelworm en bloedworm en ik had daar ook vragen over. Toen vertelde ze dat het belangrijk was om de spoelworm aan te pakken als prio. En dat strongid P ook werkt voor bloedworm. Het onderzoek daarna was idd spoelworm en bloedworm verdwenen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 17:23

Spoelwormen niet aan te pakken met andere spuiten alleen strongid?( sorry, dat vroeg ik mij even af.)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 17:26

Even dierenarts bellen, mijn paard heeft hier ook last van gehad en ik moest preventief ontwormen met Equest. Geef dit nu om de twee maanden en aansluitend met een mestonderzoek.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 18:02

Muze schreef:
Spoelwormen niet aan te pakken met andere spuiten alleen strongid?( sorry, dat vroeg ik mij even af.)

strongid-p is eerste keuze tegen spoelwormen, er zijn nog andere opties maar de eerst keuze tegen bloedwormen is ivermectien en dat werkt maar zeer beperkt tegen spoelwormen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:46

Als je werkzame stof maar pyranthel is muze

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:00

Voor rode bloedworm moet je juist geen pyrantel hebben, maar ivermectine, fenbendazole of moxidectine als werkzame stof. Voor spoelworm wel pyrantel.
Ik zou even met de dierenarts overleggen wat nu wijsheid is om te geven, ivm de stadia waarin de larven en wormen zich bevinden. Mijn idee zou nu zijn ivermectine of fenbendazole met herhaling na 6-8 weken en moxidectine in het najaar. Of de herhaling zelfs na 2 weken bij een heftige besmetting. Maar aangezien ze er nu al zo af komen, zou ik zeker eerst overleggen met de dierenarts.
Weet je de ontwormingsgeschiedenis?
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 25-05-21 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:08

rina schreef:
Martje80 schreef:

Nah niet helemaal volledig. Voor bloedworm ben je Moxidectine nodig, althans om ook de ingekapselde wormen aan te pakken. Alleen het is mei en ik persoonlijk zou geen Moxi durven geven. Equest en Pramox zijn winterkuren. En moxidectine dood de worm ala minuut waar deze zich ook bevindt. Aangezien het voorjaar is en de wormen weer door het lichaam aan het migreren zijn, zou ik het risico van moxi nu dus niet aangaan. Het heeft mij al eens een paard gekost. Ook jong dier, bloedworm en een moxispuit in mei. Overleg met je DA, maar ik zou opteren voor nu elke maand een ivermectine en in okt/nov moxi erin.

Rina, wat maakte dan precies dat je jonkie dood ging na het geven van moxidectine in mei? Was hij al niet zo ver heen dat hij zonder spuit ook dood zou zijn gegaan? Of kwamen ze te massaal in 1 keer af? Of mis ik iets in het verhaal?

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 11:24

Vanochtend overleg gehad met de dierenarts.
Dierenarts gaf aan dat de pyrantel een goede eerste stap was omdat spoelwormen eerst behandeld moeten worden, het lijkt erop dat hij gelukkig geen spoelwormen had, ookal kunnen die wellicht nog uitgepoept worden afhankelijk van de cyclie. Ze gaf ook aan dat de pyrantel wel lichtelijk tegen bloedwormen werkt maar dus niet zo effectief als andere wormenkuren. De bedoeling is nu om over 3/4 weken Equest te geven, dus moxidectine voor de bloedwormen/andere kleine witte wormpjes.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 18:44

Ik kan jouw dierenarts hierin wel volgen hoor. Meestal hebben jonge paarden die bloedwormen hebben, ook spoelwormen en die zijn een veel groter gevaar voor een paard. En dat hij met Equest volgt snap ik ook prima.