Dikke koker door teek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Dikke koker door teek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-21 19:43

Mijn pony had een teekje in zijn koker in lies. De plek van de teek was en is verhard maar de koker dik. Heb dierenarts gebeld gister maar zij zeiden dat die reactie wel kan door een teek en zolang hij fit is het even aan moet kijken. Bovenin lijkt het nu iets dunner maar het vocht lijkt te zakken. Heb het met dettol oplossing helemaal schoongemaakt en met honingzalf in gezalfd. Kan ik nog iets doen?

Sherivey

Re: Dikke koker door teek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:58

Eventueel koelen tegen de zwelling kan nooit kwaad :)

En vooral advies van de dierenarts opvolgen, ivm eventuele ziektes als gevolg van een tekenbeet. Weet niet of ze hiervoor preventief bloed kunnen afnemen oid?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 21:34

Ja dat bloed afnemen zou ik ook wel willen doen ja. Je wilt niet dat hij achteraf toch lyme heeft oid.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-21 09:31

Had vrijdag al gebeld met da. Zwelling kon even duren maar moest zelf weg trekken.
Hij kan wel gewoon plassen en uitschachten. Zelf lijkt hij er weinig last van te hebben. Staat ook heel relax als hij uitschacht, merk geen pijn bij hem. Nu weer net rot met zo'n lang weekend.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 12:01

Plek van de teek was gaan ontsteken maar is inmiddels schoon en aan t helen. Koker is nog steeds best dik, alleen spanning lijkt er wat meer af en alles zit onderin dus bovenin geen zwelling.
Dierenarts had het over vochtafdrijvers maar was daar zelf niet zo'n voorstander van ivm met hoefbevangenheid. Hij zei dat het best even kan duren voor het lichaam het opruimd.
Afbeelding

Maak het dagelijks schoon en wrijf
het in met honingzalf

Afbeelding
Bovenin is t mooi slank

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 12:12

Als dat mijn paardje was dan belde ik een andere dierenarts....
Ik vind dit best een hele heftige reactie -O-

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 12:13

Ik had ook een andere DA gebeld, dit is toch niet normaal ook al lijkt hij er ogenschijnlijk geen last van te hebben. :oo

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 12:18

Hij lijkt wel een hengst zo opgezet is het.

Telefonisch contact met een andere da kost je niet veel en als die hetzelfde zegt zou ik kijken of je iets van kleefkruid of brandnetels bij kan voeren.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 12:20

Waarom ben je bij vochtafdrijvers bang voor bevangenheid ? Daar wordt normaal geen corticosteroïden voor gebruikt .
Eerlijk gezegd zou ik ook willen dat de dierenarts even komt kijken .
En ook paarden kunnen de ziekte van Lyme krijgen dus zou dat ook overleg over willen . Zeker omdat er zo heftige reactie is

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 12:21

Heeft de pony geen koorts?

Je hebt de teek zeker niet bewaard? Die kun je namelijk insturen om te checken op ziektes.
Edit: Ik lees nu dat dat ivm Covid even is gestopt.
https://www.prohealth.nl/teek-opsturen/

Via onderstaande link kom je op tekenradar terecht. In dat overzicht zie je waar erythema migrans dat is de ringvormige plek rond de beet, die erop wijst dat de teek Lyme bij zich draagt, veel is voorgekomen. Ik vind de reactie bij jouw ruin best flink en als hij in een gebied is gebeten waar erythema migrans veel voorkomt zou hij door een teek met Lyme kunnen zijn gebeten. Dat zou voor mij reden zijn voor een antibiotica kuur.
Better safe than sorry
https://www.tekenradar.nl/

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 14:45

Dierenarts zei dat van de vochtafdrijvers dat dit verhoogde kans op hb kon geven.

Maar heb net andere dierenarts gebeld en die komt vandaag nog. Dus dan wordt het opnieuw bekeken

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 18:50

Dierenarts is geweest en zei eigenlijk t zelfde. Wond zag er goed uit en goed genezen. Hij zou ontstekingsremmer kunnen geven maar aangezien de ontsteking over is leek dat m onnodig. Antibiotica heb ik naar gevraagd maar moest dan voor enkele weken en ook dat leek m wat voorbarig. De zwelling moet echt rustig weg trekken en dat kan even duren. Eind volgende week hebben we weer even contact of het beter gaat of dat we toch nog meer moeten doen. Ik vraag altijd wat ze zouden doen als het hun pony was en hij zei: even aankijken. De zwelling is stabiel maar niet meer zo op spanning, hij schacht uit en plast zonder problemen en zonder pijn. Wandelen en eventueel masseren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:56

Als het mijn pony was en hij is gebeten door een teek uit het risicogebied van Lyme zou ik dus toch kiezen voor antibiotica. Pony van een vriendin van mij had Lyme en je merkt het pas als het te laat is. Dat is het probleem. Soms merk je niets van een teek en dan kun je er ook niets aan doen natuurlijk. Maar in de bijzondere omstandigheid dat je het wel weet zou ik dus het zekere voor het onzekere nemen.