hoe mestwateren aanpakken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vierhoef

hoe mestwateren aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-21 14:20

hoi allemaal,

sinds juni vorig jaar ben ik de trotse eigenaar van mijn paard. hij heeft zijn hele leven al gevoelige darmen, vooral bij voerwisselingen. dit uit zich in mestwateren en gevoeligheid bij de singel. een hele tijd is dit goed gegaan maar helaas kreeg hij halverwege maart weer last van mestwateren. toen is onze dierenarts er bij geweest en mijn paard ging aan de biosponge. dit sloeg goed aan en na een paar weken was hij weer de oude :)

sinds halverwege april zijn we begonnen met opbouwen voor de wei (elke dag een paar minuutjes erbij aan de hand grazen, we zitten nu op een half uurtje) wat goed gaat.

halverwege april zijn wij overgestapt op ander hooi omdat ons oude hooi van erg slechte kwaliteit en erg stoffig was en hij dat niet kon hebben met zijn astma. de samenstelling van het hooi is hetzelfde, we hebben van beiden soorten een analyse laten maken bij pavo. hij deed het er goed op, althans de eerste paar weken. na een paar weken kreeg hij weer last van mestwateren. op aanraden van de kliniek krijgt hij nu bo yea sacc ultra door zijn voer. helaas slaat dit niet aan.

wie heeft de gouden tip?

superpony

Re: hoe mestwateren aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 14:41

Wormen en zand zijn ook uitgesloten?

Een hooi analyse is 1 ding, maar de structuur is erg belangrijk voor de darmen. En darmbeweging. Beweegt je paard voldoende?

Hier gebeurt het bij 1 ruin ook snel, maar het is aardig onder controle. Helaas wat hooi wissels gehad en dan reageert hij ook. Hij is nu stabiel, maar kan dus echt reageren.
We zijn gras aan het opbouwen en gaat juist goed.

Wat voer je verder bij? Teveel of verkeerd hardvoer kan ook voor je paard verkeerd werken. De Probiotica is goed, maar zonde van je geld als de rest (nog) niet in orde is.

vierhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-21 14:44

vorige week worm en zand onderzoek gedaan, hij is helemaal schoon. hij krijgt luzerne en bonpard forage als krachtvoer, meer heeft hij niet nodig. hij staat van 9 tot 7 buiten op de paddock en krijgt onbeperkt hooi. ik rij hem ongeveer 4/5 keer per week.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 14:48

Wat voor hooi voer je? Onverpakt hooi? Geen voordroog of iets?
Voordroog was hier de gróóóte boosdoener, toen paard aan huis kwam en echt hooi kreeg is het nog een tijdje wisselend gegaan, de darmen moesten echt bijkomen, maar je zag het verbeteren. Inmiddels heeft hij het alleen nog maar als ik iets in zijn krachtvoer aanpas, en dan is het met een paar dagen weer over.

vierhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-21 14:57

hij krijgt onverpakt hooi van nijssen fourage. voordroog is hier idd ook een grote boosdoener. in het begin kreeg hij dat hier ook maar toen hij hooi kreeg ging het een stuk beter :) hij kreeg tot half april hooi van louis venhorst maar dat was te stoffig helaas. daar deden zijn darmen het altijd goed op maar zijn longen niet meer :(

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 15:03

Long en darmproblemen hangen vaak samen.
Zijn maagzweren uitgesloten vanwege het gevoelige op de singel?
Mestwater hebben we hier een enkele keer bij voerovergang zomer/winter en dan geef ik 7 dagen yakult en vervolgens preventief zo'n 8 weken biergist. That does the trick, bij meer paarden overigens.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 15:11

Wildgirl schreef:
ik 7 dagen yakult en vervolgens preventief zo'n 8 weken biergist. That does the trick, bij meer paarden overigens.

In welke verhouding geef je dat dan?

1 flesje Yakult kan toch niet genoeg zijn?
Idem met biergist.

*Is nieuwsgierig, absoluut geen belediging naar jou toe*

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 15:49

Hoe is dat zand onderzocht? Een testje van de mest is helaas niet betrouwbaar...

Er zijn nog wat andere dingen die je kunt proberen, maar het is natuurlijk niet fijn om veel verschillende dingen te moeten aanschaffen als je niet weet of iets gaat werken.
Bij mijn ruin werkt over het algemeen de YeaSacc van Dodson&Horrell goed, maar ik heb ook goede resultaten gezien van bijv. Phytonics Micro Comp en Phytonics Clear Intestine. Alles wat ik bij mijn ruin heb uitgeprobeerd, heb ik gedaan nav consulten bij Den Hoek.
Het huidige gras vind ik voor mijn paard nog te groen, te weinig structuur. Hij staat dan ook nog niet op de wei.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 16:02

1 flesje yakult pd gedurende 7 dagen over het voer en 2 schepjes biergist pd. Heb je een zwaarder paard dan zou je naar 3 schepjes pd kunnen gaan

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 16:05

Wildgirl schreef:
1 flesje yakult pd gedurende 7 dagen over het voer en 2 schepjes biergist pd. Heb je een zwaarder paard dan zou je naar 3 schepjes pd kunnen gaan

Toch maar 1 flesje. Ok.

Dank je.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:29

Alleen op zand testen is echt niet betrouwbaar. Ik zou echt sowieso een flinke psyllium kuur geven. Kan geen kwaad en is ook niet duur. Als het wel zand is en je koopt en geeft van alles, wordt het zand erger en ben je een hoop geld kwijt zonder resultaat.

Zand dat zich heeft verzameld komt er vaak juist niet meer uit en vind je dus niet in de mest, maar is een groot probleem.
Zand dat je in een handschoen vindt, zegt dat er zand in de darmen zit, maar niet hoeveel en wat je tegenkomt, komt er dus uit.

Mestonderzoek is trouwen ook niet betrouwbaar, maar dat blijft een eeuwige discussie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:50

laat die luzerne weg.
geef je losse luzerne?
mijn merrie kan echt niet tegen de korte harde stengeltjes,die krijgt daar ook dunnere mest van.
kijk liever voor een luzernebrok.
ga dat maar eens proberen of laat het gewoon eens een maand helemaal weg.
en geef je grof hooi?
switch eens naar juist wat fijner hooi.
soms zit het hem ook net in het groffe en en word het toch onvoldoende vermalen waar sommige darmen op reageren.

vierhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 13:27

ik ga zo een kuur psyllium halen, mocht het toch zand zijn ondanks de negatieve test. als dit niet werkt gaan we verder onderzoek doen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 13:30

Heb je dosering goed berekend?