Gisteren dik been, vandaag weer oké...?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Precious20

Gisteren dik been, vandaag weer oké...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 18:46

Ik heb de zoekfunctie gebruikt & heel wat info opgedaan, maar ik ben nog niet dichter bij ontdekken wat er met mijn paard aan de hand is.
Hopelijk herkent iemand mijn verhaal!

Gisteren was mijn paard lichtjes kreupel aan zijn linkervoorbeen. De hoef was warm en het been was rond de kogel ook gezwollen.
Mijn eerste idee was meteen: hoefzweer!
Een paar maanden geleden hebben we het nog aan de hand gehad, maar dan met het andere voorbeen.
Oké, paardliefs voet weken & hopelijk breekt het snel door.
Vandaag is zijn been zo goed als weer dun. Hij kreupelt niet meer, maar ik zie ook geen spoor van een hoefzweer die doorgebroken is... :?
Zoveel te beter misschien, maar ik ben nu toch wel heel benieuwd wat het zou kunnen geweest zijn.

Destiny22

Re: Gisteren dik been, vandaag weer oké...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 08:59

Die van mij heeft dat ook gehad bij hem bleek het later een hele lichte vorm van hoefbevangenheid te zijn. Dat is uiteraard een voorbode voor hoefbevangeheid. Daarbij moet ik wel zeggen dat die van mij op dat moment veel te dik was, harde manenkam en verkeerd voer kreeg (daar zijn we helaas te laat achter gekomen) Nu dat hij afgevallen is heeft hij er nooit meer last van gehad.

Elisa2

Re: Gisteren dik been, vandaag weer oké...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 09:02

Kan nog steeds een zweer zijn geweest, heb het ook weleens gehad dat paard kreupel was en de dag er na de hoefsmid kwam en het was al door. Ik zag er ook niks aan, maar de smid wel.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 12:57

Bedankt om mee te denken! Ik apprecieer het!
Hopelijk is het geen voorbode van hoefbevangenheid. Hij is verre van te dik. Hij is eerder te mager dan te dik. Kunnen ze dan ook hoefbevangen worden? Nee toch hé. Ik zal me daar dan ook maar eens in verdiepen :)

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 13:36

Magere paarden kunnen zeker ook hoefbevangen worden. Maar hoebevangenheid uit zich zelden in 1 been, of het moet door zware overbelasting komen. En ik vermoed dat dit niet het geval is.

Onlangs had mijn paard dezelfde symptomen als de jouwe. Veearts gebeld voor de volgende dag maar toen ze toekwam was het been weer in orde. Hoefzweer was uitgebroken langs de hoefballen. Je kon het bijna niet zien.
Dus misschien nog een keer goed kijken? :)