Mijn nieuwe paard heeft enkele dagen geleden een paar rare plekjes gekregen rond haar mond. Ik zag dat ze ook wat muggenbulten had zitten aan die kant, maar weet niet of het daar van kan komen? Ze heeft ook net een nieuwe Himalaya liksteen, daar kreeg ons andere paard eerst ook wat korstjes van. Maar nu zit het inmiddels ook rond haar oog en hoger. De plekjes zitten maar aan een kant van haar hoofd, de andere kant heeft helemaal niks.. Ik heb het al voorzichtig gewassen met Cavalor Derma wash en ingesmeerd met Excellent Skin Derm Honing Zalf, maar heb niet het idee dat het minder wordt.
Iemand enig idee wat dit kan zijn voordat ik de dierenarts erbij haal?
Suzanne F.
Geplaatst: 19-05-21 21:29
Rare plekken, ik zou het eens wassen met Imaverol en dan kijken of het minder wordt. Al begint schimmel niet vaak op het hoofd maar goed, het zou kunnen. Anders zou je denken aan een allergische reactie op iets wat ze heeft aangeraakt, een plant of kruid ofzo. Of misschien idd wel die liksteen.
yarkayunda
Geplaatst: 19-05-21 21:30
Hoe oud is je paard? Dit lijkt heel erg op een kwaaltje wat mijn paard had toen ik haar kocht. Toen zeiden ze dat het een soort veulenziekte is. Ze had er verder geen last van, het zag er alleen niet zo mooi uit.
girlyggirl
Geplaatst: 19-05-21 21:31
Lijkt idd op schimmel
Suzanne F.
Geplaatst: 19-05-21 21:32
@yarkayunda: Nee dat is anders, dat zijn wratjes. Die komen vaak voor bij jonge paarden, is een virus dacht ik die dit veroorzaakt. Daar bouwen ze antistoffen tegen op en dan krijgen ze het nooit meer.
Dit is schimmel, dat het opkomt na een verhuizing is niet zo gek. Verhuizing geeft stress en dat vermindert de weerstand. Even met de DA overleggen dat je Imaverol krijgt. Een paar keer behandelen helpt meestal afdoende en anders kan je DA een spuit geven tegen schimmel.
Bedankt voor het meedenken! Ik heb Imaverol gekregen van de dierenarts. Al zou het inderdaad ook een allergische reactie kunnen zijn.. We gaan zien of het binnen een week weg is.