Samenstelling krachtvoer, waar op letten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Annet73

Samenstelling krachtvoer, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 13:44

Wij zouden graag met onze pony’s van krachtvoer willen veranderen. Op de huidige stal hebben we de mogelijkheid te kiezen uit 5 soorten krachtvoer, of zelf aanleveren.

Ik zie echter door de bomen het bos niet meer....
Dat er zo min mogelijk suiker in moet zitten is me wel duidelijk maar verder lees ik veel verschillende verhalen over voer (graanvrij, graanarm, weinig zetmeel enz. enz.)

Kan ik ergens teruglezen waar krachtvoer aan moet voldoen? Liefst met gemiddelde percentages qua samenstelling. Dus minimale/maximale hoeveelheid eiwit, zetmeel enz.

Onze pony’s worden +/- 4 keer per week gereden. Matig, tot licht inspannend werk. Hebben onbeperkt ruwvoer en staan overdag op de wei.

Ik wil me graag goed inlezen en een weloverwogen keuze maken.

Wie helpt me een eindje op weg?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:45

op www.voervergelijk.nl staat heel veel info over voer en kun je verschillende merken ook onderling vergelijken om te zien wat het beste bij jouw dier past.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 14:06

ellepel schreef:
op https://www.voervergelijk.nl staat heel veel info over voer en kun je verschillende merken ook onderling vergelijken om te zien wat het beste bij jouw dier past.

Dank voor de tip!

Hier kan ik idd makkelijk vergelijken. Nu zou ik graag nog willen weten wat goede percentages zijn. Dus hoeveel % ruwe celstof, of vet, zetmeel enz.

Piekosjj

Re: Samenstelling krachtvoer, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:17

Belangrijk om te weten is: wat voer je nu, wat wil je daar aan veranderen. Heb je bijvoorbeeld meer/minder behoefte aan energie in je pony's? Ben je tevreden qua gewicht? Wat voor ruwvoer voer je? Van de info die je nu geeft zou ik zeggen: geen krachtvoer nodig en kijk eens in de richting van enkel een vit/min brokje. Maar daar zijn natuurlijk ook nog heel veel verschillende mogelijkheden in. Om echt een goed advies te geven is wat meer info nodig over wat jij wilt en hoe je pony's het nu doen :)

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:53

Een zuiver voer, dus geen melasse, geen graan(producten). Maar kies liever een vitaminebrokje als die de energie niet nodig heeft van het voer.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 16:12

De ellende is dat je die percentages van je gehele voer wilt weten, dus incl hooi/gras. En vergeleken bij de kilo’s ruwvoer stelt het krachtvoer maar weinig voor. Dus heb je wat de meeste percentages betreft er maar weinig aan omdat alleen van je krachtvoer te weten. Wel is het zo dat bekend is dat in gras en hooi vaak tekort vitamines en mineralen zitten. Qua energie/eiwit etc zit er genoeg in voor het gemiddelde paard. Vandaar vaak het advies om het bij een simpel vitamine brokje te houden en vervolgens je paard observeren of hij meer nodig heeft. Valt hij in? Dan moeten er meer calorieen bij (en dan het liefste uit ruwvoer zoals pulp). Is de spieropbouw te weinig? Dan moet er eiwit bij. En zo werk je langzaam toe naar het voor jouw dier optimale voer zonder ballast.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 16:43

Eerste vraag die bij mij opkomt, 4 dagen rustig werk, hebben de paarden krachtvoer nodig?
Of zou bijvoorbeeld een fijn vitaminebrok/balancer voldoende zijn?

Onbeperkt ruwvoer is in ieder geval al een goede basis.