Daantje heeft een peesblessure.. Ervaringen gevraagd?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

othelloster

Daantje heeft een peesblessure.. Ervaringen gevraagd?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 12:30

Goedemiddag,

Laatste tijd loopt het niet helemaal lekker in de gezondheid van mijn 2 mini's

Mijn dragende merrie is 2 weken terug op het nippertje hersteld van Atypische Myopathie.

Laatste week was mijn pony Daantje niet rad op de benen. Rechts voor liep hij niet lekker op en heeft hij een weekje stal rust gehad met pijnstillers.

Afgelopen zondag liep hij weer redelijk goed en gisteren liep hij stervens slecht.

Meteen de veearts laten komen, maar die kon ook helaas niet veel betekenen. In overleg besloten voor hem te laten onderzoeken op de kliniek voor verder onderzoek en hopelijk een oorzaak.

We hebben rongtenfoto's gemaakt van zijn schouder en zijn tot de conclusie gekomen dat hij een flinke peesblessure heeft.

De pees die over het schouderblad loopt/triceps.
Het advies is nu voor maanden box rust en dan hopen dat het goed komt.

Hij loopt namelijk echt super slecht, er zit ook een verdikking op de schouder.

Heeft er iemand ervaringen in peesblussures en daar de behandelingen van?

Zijn er nog meer dingen die ik voor mijn vriendje kan betekenen? In het hopelijk herstel van zijn blessure.

Zijn gewrichten waren gelukkig wel in orde, dat hebben we kunnen zien op de foto's.

Het is helaas een trauma van buiten af

Afbeelding

Duimen jullie mee voor een goed herstel van ons kleine vriendje?

KimD

Re: Daantje heeft een peesblessure.. Ervaringen gevraagd?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:31

Oei, wat rot zeg! Hopelijk kom hij er weer bovenop!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:34

Boxrust? Dat is toch achterhaald bij peesblessures?

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 12:36

Ik wil hem ook een mini weitje geven van bijvoorbeeld 4 x 4 of 5 x 5. Komt hij tenminste nog iets buiten.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:39

Ah arme daantje... de pechvogel... sterkte met hem

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:47

Wat een ellende vrouw :\
Wel een goeie engelbewaarder dat de merrie die myopathie te boven is gekomen !

Ik lees af en toe iets over laserbehandelingen bij peesblessures. Misschien is dit voor Daantje ook een optie ?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:53

othelloster schreef:
Ik wil hem ook een mini weitje geven van bijvoorbeeld 4 x 4 of 5 x 5. Komt hij tenminste nog iets buiten.

Als je dit kunt doen zou ik het zo doen :j

Ik heb eens een paard van een vriendin hier gehad omdat het bij haar op stal ook niet kon, alleen maar puur in de box. Nou dat zou voor dat paard echt niet gewerkt hebben.
En die zette ik hier elke dag in een klein stukje wat ik dan per dag opschoof zodat hij elke dag grasjes had.
(uiteraard hooi erbij want het was zo op)
Hij stond als het ware in dezelfde wei als de rest, dus niet helemaal alleen.
En ondanks dat het een druktemaker is, is hij toen helemaal genezen.

Verder wat ziet er hij er goed uit.
beterschap met je zorgenpaardje(s)

goldyc

Boxrust is niet achterhaald.
Bij een peesblessure is het belangrijk dat je je paard zo rustig mogelijk kan houden. Er zijn volgens mij onderzoeken gedaan waaruit bleek dat, als een paard op de weide loopt met een peesblessure, de pees er gemiddeld langer over doet om te herstellen (maar, eens herstelt, is er minder kans op hervallen). Als een paard op stal staat, geneest de pees sneller, maar is de kans op hervallen groter.
Veel paarden hervallen omdat de eigenaar, eens de pees genezen is, het paard te snel weer te zwaar laat werken, of omdat het paard volledig uit zijn plaat gaat zodra het weer op de weide mag.

Dus voor veel paarden is het misschien beter om op de weide op rust te staan ipv op stal, omdat ze op stal al snel erg druk worden en dan de hele tijd staan te dansen in de stal. Maar als je een paard hebt dat dagelijks rondcrosst, bokte, springt,.. op de weide (gewoon omdat het paard dat leuk vindt), dan is de stal misschien een betere optie.

Ik heb zelf nog niet gehoord van een peesblessure op de schouder. Mijn paard heeft onlangs een ontstoken spier aan haar schouder gehad en die moest daarmee ook op stal van de dierenarts, omdat ze absoluut niet mocht draven of galopperen (ze mocht haar schouder niet zo ver naar voren bewegen). Misschien heeft het advies 'stalrust' ook te maken met de locatie van de blessure.

Veel beterschap, in elk geval, hopelijk komt het goed! Arm Daantje, arme jij.
Krijgt hij ontstekingsremmers? Mijn paardje heeft eens een milde peesblessure gehad, ik kreeg toen orale ontstekingsremmers en een soort ontstekingsremmende gel die ik er met handschoenen aan moest inmasseren. En ik moest elke dag met koud water minstens 10 minuten koelen.

Elisa2

Ah dat is een vervelende en aparte plek voor een peesblessure, je kan MSM geven dat helpt met het bindweefsel en ascal een bloedverdunner zorgt dat de genezing sneller gaat en de doorbloeding iets beter wordt. (pezen zijn slecht doorbloed, mede daarom duurt genezing zo lang)
Er zijn ook mensen positieve ervaringen hebben met laser therapie.

Ik zou hem ook in een klein afgezet stukje zetten, en met peesblessures is het vooral belangrijk om het ruim de tijd te geven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:03

ik had op je facebookpagina ook gereageerd, maar vraag eventueel ook andere arts om adviezen
mijn ruin heeft vroeger een blessure in de schouder gehad waarna er spier en peesletsel was.
maar die mocht juist niet op stal omdat een schouder kwa bespiering echt heel snel juist slecht/stijf word als die stil staat .
rustige beweging en rechtuit stappen mocht wel.
het heeft met elkaar wel een dik half jaar geduurd hoor dat er verbetering in zat, maar een blessure als dit duurt nou eenmaal echt lang kwa genezing.
oh je die van mij is inmiddels 29 en ik rij nog steeds wel.
volgens mij is de triceps trouwens een spier en geen pees?

juist het korte draaien in een stal of minipaddock zorgt voor veel meer problemen.
kijk ook naar een goede fysiotherapeut,die kan ook ontzettend goed helpen bij dit soort blessure.
lees ook deze pagina.

https://www.hetsoepelepaard.nl/muscle-m ... y-triceps/

succes met wat je ook beslist,komt vast in orde met je goede zorgen :(:)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:23

Geen ervaring met deze peesblessure, maar wel met peesblessures.

Bij ons was de blessure al wat ouder en kreeg diverse opties, maar hebben toen gekozen voor 24/7 buiten laten rondlopen. Ten eerste omdat hij gewend was samen te lopen met zijn vaste vrienden en hij alleen op stal echt te druk zou worden.
Ten tweede vind ik zelf dat een herstel ook wel dragelijk moet zijn voor een paard. Opsluiten zou ik nooit doen en ik heb echt heel weinig positieve ervaringen met opsluiten. Heb vaker meegemaakt waar paarden echt weken en maanden lang niet buiten kwamen en ze stonden te stuiteren in de stal. Dan kan je van alles verzinnen, maar op 3x3 draaien en gek doen is gewoon nooit goed voor blessures. En alle afleiding en eten is maar tijdelijk.
Ook zorgt beweging voor een goede stofwisseling en bloedsomloop, beiden echt nodig voor ene goed herstel.

Ik stap dan wel op het harde omdat een andere ondergrond goed is, maar ook zodat ze even verplicht bewegen. Ik zie dan ook dat ze niet snel een gekke bui krijgen.
Bij een ander paard met blessure die erg gek deed in de paddock zag ik bijv dat vooraf stappen echt enorm heeft geholpen.

Ik vind weken of maanden op stal ook mentaal een lijdensweg. Je kan het ze niet uitleggen. Wij kunnen wel 100x denken dat ze er beter van worden of dat we goed voor ze willen, maar daar heeft een paard zo weinig aan. Die leeft in het nu.

Boxrust is echt wel achterhaald, net als bij mensen je vrijwel nooit meer bedrust krijgt. Heb tientallen keren in het zkh gelegen, en 10x geopereerd sinds 1990. Toen lag ik 4 weken met een gebroken knie plat. In 2006 ging ik na een veel zwaardere operatie na een paar dagen weer aan de wandel.
Met die knie, waar ik een grote operatie aan heb gehad merkte je ook dat je door het platliggen nog meer problemen kreeg. Doorliggen, trombose, andere spieren en goede been verzwakten etc.

Hier lopen ze 24/7 rond, maar schuilen wel. Als eentje vervelend wordt, geef ik die extra beweging. Ze mogen van mij gek doen waneer en zo vaak ze willen, maar als je je pony een beetje kent en dat veolt aankomen is begeleid wandelen vaak voldoende om een gekke/dolle bui te voorkomen.

Verder zijn er supplementen, maar of het werkt en bevordert blijft koffiedik kijken. Mensen zeggen van wel, maar je weet nooit of hun paard net zo goed was hersteld in die periode zonder.
Zelfde als mensen zeggen dat hun paard met 3 maanden boxrust is hersteld, weet je niet of dat de reden is of 3 maanden niks doen en de tijd de blessure heelt.Dan zou je 2 exact dezelfde paarden met exact dezelfde blessure tegenovergestelde behandeling moeten geven en dan nog.