Mogelijk drachtige merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Diervriend

Mogelijk drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 18:22

Hoi hoi, ik probeer mijn 21 jarige pony drachtig te krijgen want het lijkt me leuk een nakomeling van haar te hebben. Dit is poging twee en ook gelijk de laatste want we blijven natuurlijk niet aan de gang met een oudere pony. Ze word met een paar weken gescand en dan weten we of het is gelukt. Nu ben ik iemand die het natuurlijk meteen al wil weten en er met mn neus bovenop zit. Ik weet dat je zolang er niet gescand is, eigenlijk nog niks kan zeggen maar toch hahah. Hebben jullie ervaring met drachtige merries, en zijn jullie dingen opgevallen in de eerste maand van de dracht? Mij valt op dat ze ineens veel meer plast en ook haar staart lichtjes opgetild houd zo ongeveer de hele tijd. Kan dit betekenen dat het goed zit?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 18:38

Diervriend schreef:
Hoi hoi, ik probeer mijn 21 jarige pony drachtig te krijgen want het lijkt me leuk een nakomeling van haar te hebben. Dit is poging twee en ook gelijk de laatste want we blijven natuurlijk niet aan de gang met een oudere pony. Ze word met een paar weken gescand en dan weten we of het is gelukt. Nu ben ik iemand die het natuurlijk meteen al wil weten en er met mn neus bovenop zit. Ik weet dat je zolang er niet gescand is, eigenlijk nog niks kan zeggen maar toch hahah. Hebben jullie ervaring met drachtige merries, en zijn jullie dingen opgevallen in de eerste maand van de dracht? Mij valt op dat ze ineens veel meer plast en ook haar staart lichtjes opgetild houd zo ongeveer de hele tijd. Kan dit betekenen dat het goed zit?

Klinkt eerder alsof ze weer hengstig is dus dan heeft de dekking niet gepakt.

21 is best oud...heeft ze al eerder veulens gekregen?

Diervriend

Re: Mogelijk drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 19:06

Ja ze heeft eerder al meerdere veulens gehad. We willen het ook echt niet pushen, als het niet lukt lukt het niet. Natuur mag het zeggen. Ze is niet hengstig want dan gedraagt ze zich heel anders dan wanneer ze normaal hengstig is, het is echt normaal plassen. Het is ook nog niet de week dat ze hengstig zou moeten worden, vgm nog 5 dagen.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 19:10

De enige manier om het zeker te weten is scannen op 17 dagen. Ook om een eventuele tweelingdracht op tijd te signaleren.

21 jaar vind ik niet te oud voor een veulen hoor, mits de merrie in goede conditie is en het niet het aller eerste veulen wordt. Maar dat wordt het niet voor deze merrie lees ik. :)

Diervriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 19:14

Ja klopt we hadden het van te voren ook wel even uit gezocht of dat wel kon. Ze is in goede conditie en ze was dit jaar ook gewoon heel erg hengstig dus ik heb dan zo iets van hé, als ze elkaar in de natuur waren tegengekomen was de dekking ook gebeurt, verder is het aan de natuur om te bepalen of er een veulentje van komt.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 19:20

Hoelang is het nu geleden dat je hebt gedekt? Het is namelijk wel belangrijk om die scan te doen hoor, als je te laat bent is er niks meer te doen aan die mogelijke tweelingdracht. En een tweelingdracht loopt meestal uit tot heel veel ellende.

Diervriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 19:23

Ja ik heb de scan al gepland staan. We gaan voor dag 30 scannen maar net na de volgende mogelijke eisprong.

Diervriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 19:23

Ik wil apsoluuuut geen tweeling idd.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 19:35

Het kan dat ze wel pakt, die van mij is nu drachtig gescand op 18 dagen, maar pist wel en draagt de staart. Maar zo is ze nu eenmaal. Ze is zeker niet hengstig, dat hadden we wel gemerkt met onze eigen hengst er naast. Vorige dracht heeft ze ook continue "hengstig" getoont.
Scannen geeft zekerheid

Diervriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 19:36

Aah, wat interessant! Wij hebben er een ruin naast, loopt ze ook niet bij te schooien.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 19:37

Diervriend schreef:
Ja ik heb de scan al gepland staan. We gaan voor dag 30 scannen maar net na de volgende mogelijke eisprong.

Dag 30? Eerste scan op dracht? Dat is echt veelste laat wil je een tweelingdracht voor zijn. Dan kun je er niet meer eentje wegknijpen.

Wanneer is ze voor het laatst gedekt?

Diervriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 19:38

Nee net voor dag 30. Las op internet dat vanaf dag 30 dan steeds moeilijker zou worden. 3 mei gedekt 29 scannen

Diervriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 19:39

29 mei bedoel ik, niet dag 29

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 19:41

3 mei gedekt is 20 mei scannen. Dat is overmorgen. Anders kan je niks meer doen tegen een tweelingdracht behalve alles wegspuiten.. en ook dat kan maar tot een bepaald aantal dagen.

Edit: duimen voor je dat ze drachtig is. ;)
Laatst bijgewerkt door Eretria op 18-05-21 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Diervriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 19:42

Dat wist ik niet, dankjewel