Mijn pony heeft ook een peesblessure gehad toen hij een jaar of 18 was. een flinke beschadiging aan zijn oppervlakkige buigpees rechtsvoor. Ik moest elke 6 weken terug komen voor controle en ik kreeg een opbouw schema mee.
Het begon met 2x 10 min per dag stappen. En dat werd uitgebouwd naar 30 min stappen met nog 5 min afwisselend draven (niet op het harde). Ook koelde ik elke dag zijn pees zo'n 5 min met koud stromend water. Hij krijgt ook MSN glucosamine ter ondersteuning van het herstel van de pees.
Na de 3e controle was de pees eigenlijk al heel goed genezen, tot verbazing van de dierenarts, hij dacht dat het wel langer zou duren. Toen hoefde ik niet meer terug voor controle. Wel met het advies om de intensiteit van een training wel voorzichtig op te bouwen, zegmaar met gezond boeren verstand
Pony is inmiddels 21 en de peesblessure is tot op vandaag niet meer terug gekomen! Ik doe nu ook wel wat rustiger aan met hem. Ik rijd ongeveer 2 keer per week dressuur voor 30 min en de andere dagen longeren of vrijheidsdressuur. Onlangs een bosrit gemaakt van 8 km. dat ging ook perfect!
Heeft de dierenarts de uitslag niet uitgelegd? Die termen zeggen mij ook niet zoveel namelijk dus daar kan ik je niet mee verder helpen. Heb je ook een schema gekregen om mee op te bouwen?