Distaal fragment straalbeen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

2312

Distaal fragment straalbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 18:09

Beste Bokkers,

Ik zit in het midden van een evt aankoop van een paard. Hij is al röntgenologisch gekeurd en scoort op de straalbenen een 2 vanwege een distaal fragment. Het paard is nog jong (2 jaar) en komt rechtstreeks uit de opfok. Verder een heel nuchter paard en beweegt prima.
Nu vroeg ik mij af wat jullie mening hierover is?
Schiet maar raak!

BigOne

Re: Distaal fragment straalbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 18:18

Distaal fragment ? Stukje afgebroken ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 18:19

Google is your best friend.

2312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 18:33

Op Google kan ik er ook niet al te veel over vinden! Er is inderdaad een stukje los gekomen. In Nederland scoren ze hier een 2 op en in België blijkbaar een 4. Ik vraag me dus af waar dat verschil in scoren dan vandaan komt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 18:37

Niet aan beginnen... als de schade groter wordt kan de diepe buigpees mee gaan doen en heb je een hele complexe en ernstige blessure. Wij hebben er een 7 jarige om moeten laten gaan. Hij werd een jaar nadat het vermoedelijk (!) is gebeurd vanuit het niets kreupel.

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 18:42

Vaak zijn fragmentjes/ chipjes goed operabel. Hangt van de plek af. Kans dat ze er last van krijgen is aanwezig. Wil jij het risico nemen dat die over enkele jaren kreupel loopt.

Ja er hoeft niks te gebeuren maar het kan wel. Een fragment of chipje hangt het heel erg af van plaats en leeftijd en wat die al heeft gelopen. In jouw geval mocht het niet operabel zijn zou ik hem laten staan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 18:44

Indien het een chip op een plek is waarbij er geen enkel gevaar op last er van is in het werk is het niet zo moeilijk. Maar een chip in de kogel of bij andere bewegende delen is de keuze of opereren of laten staan.

2312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 18:55

Hij heeft dus inderdaad nog niet gelopen gezien zijn leeftijd. Voor zover ik weet is het niet mogelijk om een chip op deze plek operatief te verwijderen.
Wel geeft de DA aan dat hij nog nooit een paard is tegengekomen die er daadwerkelijk last van had.

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 19:15

Ga op het advies van je dierenarts af. Hij kan jouw een positief of negatief koopadvies geven op basis van zijn bevindingen en met jouw gebruiksdoel.

Een fragment bij een straalbeen komt niet vaak voor en is niet operabel. Een chip in kogel, knie of sprong is al met al goed te verwijderen. Al zeg ik met een kogel ook vaak, als hij op de juiste plek zit, niet gaan rommelen in het gewricht. Vaak maak je dan meer schade dan dat het fragmentje veroorzaakt.
Sprong en knie is altijd verwijderen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 19:50

Het doel van zo’n keuring is toch dat de DA jou advies kan geven of het paard geschikt is voor wat jij ermee wilt?
Ik zou het dus met de DA bespreken. Het is natuurlijk ook heel anders of je er op hoog niveau springwedstrijden mee wilt gaan rijden of dat je er 3x per week mee in het bos gaat rijden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 19:53

2312 schreef:
Hij heeft dus inderdaad nog niet gelopen gezien zijn leeftijd. Voor zover ik weet is het niet mogelijk om een chip op deze plek operatief te verwijderen.
Wel geeft de DA aan dat hij nog nooit een paard is tegengekomen die er daadwerkelijk last van had.

Welke dierenarts? Ik zou in ieder geval de foto's opsturen naar een goede kliniek die niet betrokken is bij de verkoop.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 19:55

2312 schreef:

Hij misschien niet, maar ze zijn er wel degelijk hoor.
Dus op zo'n advies zou ik niet afgaan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 19:57

2312 schreef:
Beste Bokkers,

Ik zit in het midden van een evt aankoop van een paard. Hij is al röntgenologisch gekeurd en scoort op de straalbenen een 2 vanwege een distaal fragment. Het paard is nog jong (2 jaar) en komt rechtstreeks uit de opfok. Verder een heel nuchter paard en beweegt prima.
Nu vroeg ik mij af wat jullie mening hierover is?
Schiet maar raak!

Een 2 is gewoon goed. Distaal fragment scoort hier ook een 4. Denk dat je een beetje gefopt wordt.

2312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 20:10

Het gebruiksdoel is voor de (dressuur)sport. Het paard is gekeurd door hun eigen DA en heb daarna die van mij dus geraadpleegd en dat is dus degene die aangaf dat hij er nog geen problemen van heeft gezien.

@janderegelaa waar wordt het fragment een 4 gescoord? In NL?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 20:56

2312 schreef:
Het gebruiksdoel is voor de (dressuur)sport. Het paard is gekeurd door hun eigen DA en heb daarna die van mij dus geraadpleegd en dat is dus degene die aangaf dat hij er nog geen problemen van heeft gezien.

@janderegelaa waar wordt het fragment een 4 gescoord? In NL?

Zou je mij die foto kunnen sturen per PB

Buiten dat zou ik m niet kopen. Er zijn er genoeg zonder bemerking. Als iemand een 2 jarige uit de opfok verkoopt met een bemerking dan is dat niet voor niets.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 07:47

Een fragment kan toch nooit een 2 scoren? Klinkt heel raar in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 13:32

Heb niet zomaar naar Google verwezen. Staan wat onderzoeksresultaten vanuit de Universiteiten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 13:59

Suzanne F. schreef:
Een fragment kan toch nooit een 2 scoren? Klinkt heel raar in ieder geval.

Dat was mijn eerste idee eigenlijk ook toen ik het topic las, maar ik wilde niet te negatief doen. Maar ongeacht hoe groot het risico is kan een los fragment toch nooit een 'goed' scoren?
Persoonlijk zou ik het niet doen, maar ik heb dan ook genoeg ellende meegemaakt met "de kans is klein dat..." maakt allemaal niet uit als je net aan de verkeerde kant van die kans valt. :') Zeker bij een jong en nog onbelast dier wil je gewoon vanuit de beste positie mogelijk vertrekken. En een fragment in het straalbeen is nooit de beste positie.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 14:09

Als een paard een fragment heeft zitten in e kogel, voorknie, knie, ..., en het paard krijgt er last van, dan is het verwijderbaar. Als een paard een fragment heeft zitten in het straalbeen en het krijgt er last van, dan is er niks meer aan te doen.
Mogelijk krijgt het paard er nooit last van, mogelijk krijgt het paard er last van zodra het in het werk staat.

In België is dit een 4. Dat wilt zeggen dat het paard in feite afgekeurd wordt. Ik zou het risico niet nemen, precies omdat, stel dat het paard er last van krijgt, je er niks meer aan kan doen.

Ik vond overigens dit onderzoek van de universiteit Gent: https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01 ... 001_AC.pdf

Zelf zou ik een tweejarig paard met een bemerking die, afhankelijk van de dierenarts 2 of 4 scoort, laten staan.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:23

Heb de foto's gezien. Geen distaal fragment maar een zeepfout waarschijnlijk. Straalbeen is echt niet meer dan een 2. Dus positief