Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
bigone schreef:Dierenarts erbij in dit geval, en mocht ooit nog een ander paard kopen, keuren.
En manege zal niet snel een goed paard verkopen dus dat ze na een paar maanden al weer verkocht werd had even wat bellen moeten laten rinkelen.
Hevonen schreef:Zou echt even laten kijken. Je paard kan ook een virus hebben opgelopen of iets anders hebben.
Als ik je goed begrijp staat jouw paard nog op dezelfde plek, maar loopt alleen niet meer mee in de lessen. Klopt dat? Er is dus in haar omstandigheden niets veranderd.
Poekkie schreef:Zwaar ademen zou bij mij sowieso dierenarts zijn en zich zeker niet laten inspannen (rijden, longeren). Staat ze veel buiten of heeft ze een buitenluik? Klinkt als mogelijk luchtwegproblemen en dan staat ze best zo veel mogelijk in de frisse lucht.
Hoest ze ook? Veel briesen? Neusuitvloeiing?
Of loopt ze juist stijf?
Dat zweten kan deels zijn door het vochtige weer, de mijne zweet nu ook direct terwijl hij anders amper nat is.
Maar dat zwaar ademen zou ik serieus nemen.
Indien mogelijk en ze daar geen ongemak aangeeft: lang wandelen buiten aan de hand met eventueel af en toe een rustig drafje rechtuit tot ze zelf aangeeft terug te willen stappen. Dan kan eventuele troep in haar luchtpijp of longen ook wat los komen.
MANON3009 schreef:bigone schreef:Dierenarts erbij in dit geval, en mocht ooit nog een ander paard kopen, keuren.
En manege zal niet snel een goed paard verkopen dus dat ze na een paar maanden al weer verkocht werd had even wat bellen moeten laten rinkelen.
De reden dat ze ze verkochten was omdat ze wisten dat ik een goede band had opgebouwd met dat paard, anders hadden ze haar idd niet verkocht
MANON3009 schreef:Poekkie schreef:Zwaar ademen zou bij mij sowieso dierenarts zijn en zich zeker niet laten inspannen (rijden, longeren). Staat ze veel buiten of heeft ze een buitenluik? Klinkt als mogelijk luchtwegproblemen en dan staat ze best zo veel mogelijk in de frisse lucht.
Of loopt ze juist stijf?
Dat zweten kan deels zijn door het vochtige weer, de mijne zweet nu ook direct terwijl hij anders amper nat is.
Indien mogelijk en ze daar geen ongemak aangeeft: lang wandelen buiten aan de hand met eventueel af en toe een rustig drafje rechtuit tot ze zelf aangeeft terug te willen stappen. Dan kan eventuele troep in haar luchtpijp of longen ook wat los komen.
Ze staat veel meer buiten dan normaal, ik probeer haar zo veel mogelijk op wei te zetten. Aan de hand wandelen heb ik vandaag gedaan. Toen ademde ze niet meer zo zwaar als afgelopen dagen, enkel het briesen deed ze dan weer veel meer dan normaal. Het zwaar ademen was ook enkel toen ze lag, toen ze rechtstond was er geen probleem
Anne_GTI schreef:Dit klinkt erg plausibel, mijn paard had dezelfde symptomen en bleek spierbevangen te zijn. Ook kenmerkend was toen flemen en zichtbaar verkrampte spieren op rug/billen. Krijgt het paard nog steeds dezelfde hoeveelheid voer? Ik zou zo snel mogelijk een dierenarts erbij halen!Klinkt als maandagziekte. Paard staat ineens veel minder in het werk.
noviceh schreef:Anne_GTI schreef:Dit klinkt erg plausibel, mijn paard had dezelfde symptomen en bleek spierbevangen te zijn. Ook kenmerkend was toen flemen en zichtbaar verkrampte spieren op rug/billen. Krijgt het paard nog steeds dezelfde hoeveelheid voer? Ik zou zo snel mogelijk een dierenarts erbij halen!Klinkt als maandagziekte. Paard staat ineens veel minder in het werk.
MANON3009 schreef:Poekkie schreef:Zwaar ademen zou bij mij sowieso dierenarts zijn en zich zeker niet laten inspannen (rijden, longeren). Staat ze veel buiten of heeft ze een buitenluik? Klinkt als mogelijk luchtwegproblemen en dan staat ze best zo veel mogelijk in de frisse lucht.
Of loopt ze juist stijf?
Ze staat veel meer buiten dan normaal, ik probeer haar zo veel mogelijk op wei te zetten. Aan de hand wandelen heb ik vandaag gedaan. Toen ademde ze niet meer zo zwaar als afgelopen dagen, enkel het briesen deed ze dan weer veel meer dan normaal. Het zwaar ademen was ook enkel toen ze lag, toen ze rechtstond was er geen probleem
MANON3009 schreef:De reden dat ze ze verkochten was omdat ze wisten dat ik een goede band had opgebouwd met dat paard, anders hadden ze haar idd niet verkocht