paard gedraagt zich anders, vals alarm?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MANON3009

paard gedraagt zich anders, vals alarm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 15:35

Hey,
Ik heb onlangs mijn bijrijdpaard overgekocht van de manege waaraan ze verkocht was. Nu hebben we het paard niet laten keuren aangezien we ervan uit gingen dat alles ermee in orde was aangezien de manege haar anders niet had overgekocht een paar maanden geleden. Nu merk ik dat sinds vorige week haar gedrag is veranderd. Afgelopen vrijdag had ik les met haar, van onze gewoonlijke lesgeefster, en ze stond na 10min al helemaal onder het zweet. Je zou denken dat dit komt doordat ze geen conditie heeft en de lessen zwaar zijn, maar ze heeft de afgelopen 3 maanden deze les 3x op een dag gelopen dus daar kan het dan niet echt aan liggen dacht ik. Ook ademde ze heel zwaar tijdens de les. De volgende dag lag ze in de stal toen ik aankwam, wat wel van haar gewoonte was, maar ze ademde echt veel zwaarder als normaal. Die dag heb ik een hele lichte training gereden met enkel stappen en draven en heel klein stukje galop. Ze was amper vooruit te krijgen terwijl ze normaal niet stil te krijgen is.

Zijn mijn zorgen vals alarm of toch dierenarts inschakelen?

Poekkie

Re: paard gedraagt zich anders, vals alarm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 15:41

Zwaar ademen zou bij mij sowieso dierenarts zijn en zich zeker niet laten inspannen (rijden, longeren). Staat ze veel buiten of heeft ze een buitenluik? Klinkt als mogelijk luchtwegproblemen en dan staat ze best zo veel mogelijk in de frisse lucht.
Hoest ze ook? Veel briesen? Neusuitvloeiing?
Of loopt ze juist stijf?

Dat zweten kan deels zijn door het vochtige weer, de mijne zweet nu ook direct terwijl hij anders amper nat is.
Maar dat zwaar ademen zou ik serieus nemen.
Indien mogelijk en ze daar geen ongemak aangeeft: lang wandelen buiten aan de hand met eventueel af en toe een rustig drafje rechtuit tot ze zelf aangeeft terug te willen stappen. Dan kan eventuele troep in haar luchtpijp of longen ook wat los komen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 15:43

Zou echt even laten kijken. Je paard kan ook een virus hebben opgelopen of iets anders hebben.

Als ik je goed begrijp staat jouw paard nog op dezelfde plek, maar loopt alleen niet meer mee in de lessen. Klopt dat? Er is dus in haar omstandigheden niets veranderd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 15:45

Dierenarts erbij in dit geval, en mocht ooit nog een ander paard kopen, keuren.
En manege zal niet snel een goed paard verkopen dus dat ze na een paar maanden al weer verkocht werd had even wat bellen moeten laten rinkelen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 15:45

wat je als eerst kunt checken is de temperatuur. Daarnaast tel even de ademhaling, de normale ademfrequentie van een paard in rust is 8 – 14 ademtochten per minuut.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 15:49

Klinkt als maandagziekte. Paard staat ineens veel minder in het werk.

MANON3009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 16:30

bigone schreef:
En manege zal niet snel een goed paard verkopen dus dat ze na een paar maanden al weer verkocht werd had even wat bellen moeten laten rinkelen.

De reden dat ze ze verkochten was omdat ze wisten dat ik een goede band had opgebouwd met dat paard, anders hadden ze haar idd niet verkocht :)

MANON3009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 16:31

Hevonen schreef:
Zou echt even laten kijken. Je paard kan ook een virus hebben opgelopen of iets anders hebben.

Als ik je goed begrijp staat jouw paard nog op dezelfde plek, maar loopt alleen niet meer mee in de lessen. Klopt dat? Er is dus in haar omstandigheden niets veranderd.

Dat klopt! Enkel komt ze nu veel meer buiten en meer onder andere paarden.

MANON3009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 16:34

Poekkie schreef:
Zwaar ademen zou bij mij sowieso dierenarts zijn en zich zeker niet laten inspannen (rijden, longeren). Staat ze veel buiten of heeft ze een buitenluik? Klinkt als mogelijk luchtwegproblemen en dan staat ze best zo veel mogelijk in de frisse lucht.
Of loopt ze juist stijf?

Dat zweten kan deels zijn door het vochtige weer, de mijne zweet nu ook direct terwijl hij anders amper nat is.
Indien mogelijk en ze daar geen ongemak aangeeft: lang wandelen buiten aan de hand met eventueel af en toe een rustig drafje rechtuit tot ze zelf aangeeft terug te willen stappen. Dan kan eventuele troep in haar luchtpijp of longen ook wat los komen.

Ze staat veel meer buiten dan normaal, ik probeer haar zo veel mogelijk op wei te zetten. Aan de hand wandelen heb ik vandaag gedaan. Toen ademde ze niet meer zo zwaar als afgelopen dagen, enkel het briesen deed ze dan weer veel meer dan normaal. Het zwaar ademen was ook enkel toen ze lag, toen ze rechtstond was er geen probleem
Laatst bijgewerkt door MANON3009 op 16-05-21 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:35

Ik zou de DA laten komen. Het zou een virus of ziekte kunnen zijn. En even niet laten werken.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:41

MANON3009 schreef:
bigone schreef:

De reden dat ze ze verkochten was omdat ze wisten dat ik een goede band had opgebouwd met dat paard, anders hadden ze haar idd niet verkocht :)

Klinkt heel erg leuk, maar ik geloof echt nooit dat een manege om deze reden ooit paarden zou verkopen. Wees niet te naïef ;)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 23:35

Acute bronchitis? Sowieso de da laten komen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 23:38

MANON3009 schreef:
Poekkie schreef:
Of loopt ze juist stijf?

Ze staat veel meer buiten dan normaal, ik probeer haar zo veel mogelijk op wei te zetten. Aan de hand wandelen heb ik vandaag gedaan. Toen ademde ze niet meer zo zwaar als afgelopen dagen, enkel het briesen deed ze dan weer veel meer dan normaal. Het zwaar ademen was ook enkel toen ze lag, toen ze rechtstond was er geen probleem

Je zegt dat ze zoveel mogelijk op de wei staat, stond ze voorheen niet op de wei? Heb je wel langzaam laten wennen? Ineens veel op de wei kan dikke problemen geven als ze dat niet gewend is.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 00:35

Anne_GTI schreef:
Dit klinkt erg plausibel, mijn paard had dezelfde symptomen en bleek spierbevangen te zijn. Ook kenmerkend was toen flemen en zichtbaar verkrampte spieren op rug/billen. Krijgt het paard nog steeds dezelfde hoeveelheid voer? Ik zou zo snel mogelijk een dierenarts erbij halen!

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 00:40

noviceh schreef:
Anne_GTI schreef:
Dit klinkt erg plausibel, mijn paard had dezelfde symptomen en bleek spierbevangen te zijn. Ook kenmerkend was toen flemen en zichtbaar verkrampte spieren op rug/billen. Krijgt het paard nog steeds dezelfde hoeveelheid voer? Ik zou zo snel mogelijk een dierenarts erbij halen!

Maandag ziekte is een andere naam voor spier bevangenheid. Dus met dezelfde symptomen helemaal niet zo plausibel lijkt me? Dat een manege een paard verkoopt omdat iemand er een leuke klik mee heeft lijkt me ook sterk. De handel is sky high qua prijzen en goede manege paarden zijn slecht aan te komen.. tijd voor de dierenarts..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 07:59

Heb je dr temperatuur al opgenomen? Klinkt idd wel of er wat speelt. Dat kan van alles zijn. Een virusje opgepikt of last van haar spieren bijvoorbeeld. Ik weet niet of je op een andere manier lest? Maar als je, hoe rustig ook, opeens veel meer aan het lichaam zit kan dat ook spierbevangenheid geven. Mijn merrie is ooit na een half uur stap les licht spierbevangen geraakt omdat we haar opeens heel anders gingen belasten (was een rechtricht les).

Ik zou dr dan ook zeker even laten nakijken. En bij twijfel neem ik altijd direct eerst de temperatuur van ze op.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 08:09

Ineens veel op de wei, zeker de voorjaars-wei met veel suikers, in combinatie met veel minder werk is echt wel bijna garantie voor problemen. Heeft de manegehouder je hierin helemaal niet begeleid?

Ik zou zeker de DA laten komen en even goed laten onderzoeken en een bloedonderzoek laten doen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 08:12

MANON3009 schreef:
Poekkie schreef:
Of loopt ze juist stijf?

Meer op het gras nu, zeker .et de koude nachten, kan ook negatief uitpakken. Zeker op het gebied van bevangenheid.

MANON3009 schreef:

:')
Maar even serieus...

Je hebt niet laten keuren, dat is al niet slim.
Mijn vorige kende ik al 3 jaar, nooit wat gemarkeerd en van een van mijn beste vriendinnen gekocht... nou reken maar dat hij gewoon gekeurd is hoor. Juist om ellende te voorkomen.

Daarbij... je beschrijft best wel heftige klachten.
Iets flink mis aan de luchtwegen door een virus of wellicht zelfs dampigheid kan.
Maar spierbevangen kan ook net zo goed. Zeker qua minder rijden en meer gras.

Waarom heb je er nog geen DA bij gehaald?
Dit zijn allemaal dingen die flink mis kunnen gaan als je het "even aan kijkt".
Laat je paard hier niet de dupe van worden en bel zsm een DA.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 09:34

Hoe gaat het nu?