Wanneer na castratie in gemengde groep

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Wanneer na castratie in gemengde groep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 17:32

Omdat ik dus enorm veel tegenstrijdige berichten tegenkom.
Hoe lang wachten jullie tot je een net gecastreerd paard in een gemengde groep zet?
Betreft een 20 maand jonge ruin, die nu 5 weken ruin is en nog niet bij merries staat.
Geen hengsten gedrag, tot hij vorige week een hengstige merrie zag: dat was wel even interessant..( stal ernaast dus geen direct contact).

Ik lees van 4 weken tot wel 10 weken...

Ibbel

Re: Wanneer na castratie in gemengde groep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 17:53

Meestal wordt 6 weken aangehouden. Let wel, dan kan er dus nog wel dekgedrag zijn/alsnog ontstaan, maar dan is eventueel sperma dat nog in de zaad-/urineleiders zit (want daar gaat het uiteindelijk om) wel dood.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 18:01

Ok. De arts die castreerde had het over 8-10.
Zelf zit ik nu te denken aan 8..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 18:06

Die van mij (1 jaar oud) is net een week geleden gedaan en loopt gewoon (weer) in de gemengde groep waar hij al in liep.
8-10 weken is wel héél lang. 6 weken is in feite al idioot lang.
Het gaat uiteindelijk om het uitsluiten van een mogelijke bevruchting met sperma dat "ergens tussen ballen en uitgang" is blijven hangen (dat kan al nooit veel zijn) en dat dan op miraculeuze wijze opeens wekenlang in leven blijft in plaats van de gebruikelijke 3 dagen.

Schiet mij maar lek waar die weken wachttijd goed voor zou moeten zijn. Ja, voor eventueel gedrag. Maar dat kan ook jaren duren...

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 18:08

Ja dat vroeg ik me ook af.
Ik wil hem graag naar mij halen vandaar dat ik wat aan t twijfelen was wanneer handig is.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 12:11

Die van mij was in zijn hoofd nog vol hengst na 6 weken. Ik dacht ik gooi m even in de paddock. Liep er een hengstige merrie in de wei er naast. Ondanks dat dit een paddock was die extra hoog en stevig was heb ik m er toch maar uitgehaald. Pas na ruim 8 weken werd het gedrag minder. Maar dekken heeft hij altijd nog gedaan.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 12:20

Ibbel schreef:
Het gaat uiteindelijk om het uitsluiten van een mogelijke bevruchting met sperma dat "ergens tussen ballen en uitgang" is blijven hangen (dat kan al nooit veel zijn) en dat dan op miraculeuze wijze opeens wekenlang in leven blijft in plaats van de gebruikelijke 3 dagen.

Dan heb je het inderdaad puur over vruchtbaarheid. Maar ruinen doen we om het gedrag te beïnvloeden, vandaar ook castreren en niet steriliseren. Voordat de testosteron uit het lijf is duurt een paar weken en gedrag dat ze in die periode dat ze zich nog hengst voelen niet aanleren krijg je later ook geen last mee.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 12:30

Maar is dat ook niet afhankelijk hoe ze zich als hengst al gedroegen?

Als t goed is komt de mijne nu met 8 weken na de castratie hier. Dat zou toch zat moeten zijn

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 12:32

Muze schreef:
Maar is dat ook niet afhankelijk hoe ze zich als hengst al gedroegen?

Als t goed is komt de mijne nu met 8 weken na de castratie hier. Dat zou toch zat moeten zijn

Ik neem aan dat je hem in eerste instantie niet meteen erbij inzet maar even naast de andere?
Dan kun je al zien hoe zijn gedrag is. En dan nog kijken hoe snel je hem erbij zet.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 12:49

Hij gaat sowieso eerst apart ja