Mijn paard heeft een hematoom. Hij kwam een maand geleden met een dikke bult op zijn rechter onderbeen uit het land. Waarschijnlijk wat te enthousiast aan het dekken geweest (ook al is hij echt ruin). Röntgenfoto's lieten geen breuken zien en geen schiefel vorming, conclusie: hematoom! Ik bouw de training nu langzaam weer op, zoals de dierenarts aangaf. Ook koel ik regelmatig en mag meneer nog even niet het land in om overbelasting te voorkomen. Nu mijn vraag: heeft iemand ideeën om hem verder te ondersteunen in zijn herstel? Ik zat te denken aan kleefkruid misschien. Ik smeer af en toe al wat groene leem op de bult. Alle suggesties en ideeën zijn welkom!
Koelen legt juist de lymfevaten stil en vertraagt daardoor juist de afvoer van afvalstoffen.
Ir111
Geplaatst: 12-05-21 14:14
Vaak is een lymfedrainage en/of lymfedrainage tape helpend hierbij. Ik zou dit aan (laten) leggen door een Lymfedrainage therapeut of door een osteopaat/fysiotherapeut die weet hoe dit moet.
Koelen legt juist de lymfevaten stil en vertraagt daardoor juist de afvoer van afvalstoffen.
Volgens mijn dierenarts was koelen goed voor de doorbloeding en zou het daarom helpen. Ik gebruik ook wel regelmatig koelgel ipv water om gerichter te koelen en niet steeds alles drijfnat te hebben haha. Legt dat lymfevaten ook stil?
Die warmte ( en zwelling) hebben een functie. Het lijf heeft dat prachtig geregeld, net zoals koorts een nuttige reactie is. Hiermee zeg ik niet dat je trouwens nooit moet ingrijpen hoor. Maar in dit geval brengt het niet veel Dat hematoom moet “ opgeruimd” worden. Als dat gedaan is, is er ruimte voor herstel en vernieuwing. Koude helpt niet mee. Rustig bewegen wel, evt een Mld therapeut zoals al Gezegd. Goede voeding, traumeel ( kan ook inwendig), kunnen ondersteunen.
Goed in beweging houden. Mijn paard heeft er ook een gehad, ca formaat volleybal. Eerst schoot het niks op, tot hij op een dag opeens enorm was geslonken. En toen was hij binnen een week weg
Ik mocht er gewoon mee rijden hoor, het is eigenlijk maar een bloedblaar
anouksanne
Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-21 18:21
Mijn dierenarts zei rustig opbouwen maar zolang hij niet kreupel loopt is het prima. Ik geef hem elke dag beweging, veel stappen maar ik merk ook dat nu hij weer wat draaft de bult iets af lijkt te nemen. Gelukkig is hij niet zo groot als bij jou Sinatra! Deze is meer formaat paardenbloem Ik zal even kijken naar de Traumeel en lymfedrainage!