Paard schuurt achterbenen open

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dabiscui

Paard schuurt achterbenen open

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 10:59

Beste bokkers,

Ik gok zo'n 4 weken geleden (midden april) zag ik een piepklein wondje aan de binnenkant van het spronggewricht zitten. Honingzalf opgesmeerd en verder niet echt aandacht aan geschonken. Een week later zag ik haar in de paddock de hele tijd haar ene been tegen het andere been schuren. Ze wisselt beide achterbenen steeds af. Geleidelijk aan zijn de wondjes steeds groter geworden.

Vorige week is de DA geweest en dacht aan mijt. Er is geen huidschraapsel genomen maar we hebben twee spuiten sebacil meegekregen. Vorige week woensdag voor de eerste keer haar benen hiermee gewassen. Morgen doen we het voor een tweede keer. Maar omdat de wonden iedere dag nu erger worden wil ik kijken of er iets anders aan de hand kan zijn. Ze begint sinds een paar dagen ook haar staart en billen te schuren en ze bijt ook haar buik/flanken. Vorige zomer heeft ze enkel een beetje haar staart geschuurd. Maar de benen zijn op dit moment het ergst en ik ben vooral bang dat de open wonden gaan ontsteken.

We zijn in maart overgestapt naar ander voer. Ze krijgt nu: 1kg luzernebrok, 120gr oerbalans, pavo E-plus en zout. Ik ben benieuwd of dat de overstap naar ander voer wellicht nu een trigger van jeuk geeft. Ze is begonnen met schuren voordat de wei is open gegaan dit jaar.

Dit is hoe de benen eruit zagen de eerste keer dat ik haar zag schuren:

Afbeelding

Dit is gisteren. Ze heeft t op beide benen vanaf het spronggewricht omhoog. Op de foto's niet te zien, maar er zijn al hele plekken kaal geschuurd en ik ben bang dat dit binnenkort ook open wonden zullen worden als ze zo door gaat.

Afbeelding

Heeft iemand een gelijksoortig verhaal of tips hoe we het schuren v/d achterbenen kunnen stoppen? Ik begin nu al een beetje radeloos te worden |(

BigOne

Re: Paard schuurt achterbenen open

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 11:00

Misschien eerst eens van alle extra voer afhalen en alleen weide en goed ruwvoer.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 11:03

kan een reactie zijn op de luzerne, zou daar nu eerst mee stoppen.

Zijn de benen ook wat gezwollen, lymfe vocht misschien? Dan zou lymfedrainage kunnen helpen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 11:04

Van luzerne gaan sommige paarden schuren.

Als het parasieten zijn, zou je na de sebacil wel verlichting moeten zien. Denk eraan om dan ook dekens en zadeldoeken mee te wassen :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 11:09

Ja, ik herken het ook van sommige paarden als reactie op luzerne.

Vervelende plek, op de benen!

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 11:09

Dank voor de reacties. Ze kreeg voor de voersverandering ook al luzerne, maar niet in brok vorm en dit was een stuk minder (zo'n 300gr). Zou het dan alsnog een reactie op de luzerne kunnen zijn?

Wij hebben inderdaad borstels en zadeldekken meegewassen, maar niet in de sebacil. Dit zullen we morgen ook doen.

Er zit wel wat vocht rond het spronggewricht. De benen zelf zijn niet gezwollen. Ik gok dat er nu vocht is gekomen door het schuren. Ik zal eens kijken naar lymfedrainage. Ik wil ook niet te veel tegelijkertijd doen omdat je dan ook niet meer weet wat helpt en wat niet helpt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 11:10

Zijn het niet de vulmiddelen die in het lucerne brok zitten, de "lijmstoffen" zeg maar?

Zo niet zou ik inderdaad ook eerder aan mijt denken, stal zelf ook goed reinigen.

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 12:06

Zonet weer foto's ontvangen van hoe de benen er nu uit zien. Helaas over 1 nacht weer een stuk erger geworden. Voor nu stoppen we even met de luzerne. Kijken of dit verlichting geeft. We blijven nog wel behandelen voor mijt alhoewel ik niet heel happig ben om die benen met sabacil te wassen nu ze zo open liggen. De DA hebben we vandaag ook gebeld, helaas geen gehoor dus hopelijk belt hij ook vandaag terug of we nog wat anders kunnen doen om de jeuk z.s.m. te verminderen.

Afbeelding

Afbeelding

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 12:09

Stoppen met de Luzerne... Dit is echt een Trigger voor veel paarden om te gaan jeuken.

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 12:10

Gaan we ook doen. Hebben net alle bakjes leeg gehaald waar luzerne in zit. Houden haar voorlopig enkel nog wel even op vitamine brokjes.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 12:14

noukie12 schreef:
Stoppen met de Luzerne... Dit is echt een Trigger voor veel paarden om te gaan jeuken.

Wat in luzerne triggerd dit dan? Geen commentaar, gewoon benieuwd omdat ik het niet eerder heb gehoord. Zou dit ook in verband kunnen staan met mok?

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 13:15

Ik denk eerder dat het lymfevocht is, dat maakt de huid kapot. Herken deze plekken van een merrie die problemen had met der lymfevaten. De sebacil gaat de boel dan alleen maar verergeren. Zou echt lymfedrainage aanraden, neem eventueel contact op met de blauwe hengst. En tot die tijd iets van kleefkruid/brandnetel om het vocht af te voeren etc.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 21:01

maar heb je de benen als eens een paar keer gewassen met een middel als betadinescrub,of hibiscrub?
ik zou eerder neigen naar een contact dermatitis, misschien van antiklit spray,bepaald nieuw strooisel.
kan soms reactie zijn als ze hengstig zijn geweest op urine op de huid
en dan door het open krabben er een bacterie ofzo bij en dat het zich daarom wat uitbreidt.
zou dat toch eerst gaan doen en mocht dat niet lukken kun je altijd nog sebacil doen.
wel sowieso even handschoenen aantrekken als je dat gebruikt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 21:24

Mijn paard heeft dit ook alleen veel minder erg, ik weet niet waar het door komt.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 21:31

Ik denk ook.luzerne .. of totaal te hoog in het eiwit

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 21:35

Ik ben iemand die bij ieder gek plekje honingzalf ( vetramil ) smeert. Pure honing ontsmet ook goed en gaat ontsteking door bacteriën tegen, er bestaat ook shampoo van. Ik zou hier zelf geen heftige middelen op gaan smeren en toch die dierenarts nog eens laten kijken.

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 22:34

Dank voor alle reacties.

Op aanraden zijn we gestopt met de luzerne en geven we voor nu enkel de vitaminebrokjes kijken of dat de jeuk verminderd.

We hebben vandaag ook weer contact gehad met de DA. Hij blijft bij mijt maar geeft aan dat er morgen inderdaad niet met sebacil gewassen kan worden ivm de open wonden. We hebben een anti bacteriële zalf opgehaald en deze vanavond op de wonden gedaan. De DA stelde voor om haar te spuiten voor de mijten. Ik ga dit niet doen omdat we niet zeker weten of het uberhaupt mijten zijn ja of nee.

Ik heb daarom voor morgen een afspraak gepland staan met een andere DA voor een second opinion. Zij gaan volgens mij morgen een huidschraapsel nemen. Hopelijk laat ze het toe aangezien ze het niet leuk vind als je er aan komt,

Bedankt voor alle tips en adviezen. Ik heb haar benen voor de sebacil al 3x gewassen met betadine scrub. Helaas leverde dat niks op. Ook de wondjes ingesmeerd met vetramil honingzalf en zilverzalf maar omdat ze de wonden iedere keer weer open schuurt deed dit ook niks voor haar helaas.

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 22:46

Mijn paard heeft dit ook gehad. Voerde toen ook best veel luzerne. Ook sebacil gebruikt maar nooit helemaal weggegaan. Ik ben benieuwd wat het is. Luzerne geef ik nu niet meer. Een week of 3 geleden mee gestopt. Misschien toch iets te maken met eiwit. In de winter schuurt ie veel minder tot niet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 07:27

Ik geef nooit luzerne en toch schuurt hij zijn benen kapot.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 07:44

Ik weet ook niet wat de reden is van het bijvoeren van de PAVO E+, maar daar zit ook best wat suiker in, 7%. Met de 3% zetmeel is dat ook al weer 10% van de hoeveelheid die je per dag voert.
https://www.pavo.nl/paardenvoer/sport/p ... ct-details .
Ik zou er ook eens naar kijken of dat wel het juiste supplement is voor jouw paard, van bijvoorbeeld PharmaHorse zijn zuiverder supplementen te krijgen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 07:46

Ik zou het ook eerder in de pavo zoeken dan in de lucerne. Pavo=jeuk bij veel paarden.
Ik zou me ook achter mijn oren krabben bij een DA die dit als mijt af blijft doen, goed dat je een second opinion hebt geregeld ts!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 08:47

je weet het soms niet hoor,want mijn tinker en eczemer hebben afgelopen winter juist veel luzerne gekregen en die zitten juist mooier in de vacht dan eerder. oh ja en ze krijgen ook pavo vitamine!
maar ik geef brok en geen losse luzerne, want door de hard stengeltjes krijgt mijn merrie dunnere poep.
ik denk dat dit helemaal niks met voer te maken heeft,maar dus eerder met een contact ergens anders voor.
hopelijk helpt de zalf een beetje die je nu hebt.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 08:52

Ik zou ook zeggen, stoppen met de Pavo en Luzerne.
En wat krijgt ze verder? Hooi, voordroog, kuil?

Verder zijn wij erg tevreden over Mesitran honingzalf

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 09:17

Die van mij heeft dit ook gehad, ze heeft toen een injectie tegen mijt gekregen en na een dag stopte het jeuken en konden we de achterbenen behandelen. Voor vier weken elke week één keer gewassen met Sebacil en daarna was het gelukkig klaar.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 09:21

Jet schreef:
Ik weet ook niet wat de reden is van het bijvoeren van de PAVO E+, maar daar zit ook best wat suiker in, 7%. Met de 3% zetmeel is dat ook al weer 10% van de hoeveelheid die je per dag voert.
https://www.pavo.nl/paardenvoer/sport/p ... ct-details .
Ik zou er ook eens naar kijken of dat wel het juiste supplement is voor jouw paard, van bijvoorbeeld PharmaHorse zijn zuiverder supplementen te krijgen.

Pharmahorse is voor vele dingen zuiverder, maar 10% S+Z is een normale waarde voor gemiddeld hooi. Lijkt me niet dat daar klachten van kunnen komen. (Andere ingredienten van de Pavo E plus niet verder bekeken al blijf ik op de luzerne gokken).