Hilary schreef:Je zandkuur is veel te ‘licht’ om goed te werken. De dosering die gebruikt wordt bij de faculteit Utrecht is gedurende 1 week dagelijks 1 gram psyllium (zaad!) per kg lichaamsgewicht bij aangetoonde problemen met zand (zandkoliek, zand in de mest, of (de allerbeste manier om zand aan te tonen) een röntgenfoto van de buik).
Als onderhoudsdosering wordt 0,5 gr/kg LG aangehouden.
Zo te zien gaat het om een Fjord, laat ik even uitgaan van 400 kg. Jouw paard zou dus een week lang 400 gram psyllium moeten krijgen.
De zandkuur die je zelf noemt geef je 100 gram van, dat is dus maar 25% van wat je zou moeten geven bij zandproblemen. Ik heb je kuur even opgezocht; er zit volgens de verpakking in:
Vlozaadomhulsels 400gr/kg
Dus dat is 40%. In de 100 gram die je geeft, zit dus maar 40 gram psyllium. Bij 400 kg paard zou je 400 gram moeten voeren en dus voer je maar 10% van de aanbevolen dosering.
Ik zou dus eerst daar een aanpassing in doen. Via pitpit.com kun je voor een hele nette prijs grote hoeveelheden psyllium kopen. Ik gebruik bij mijn pony de omega gold olie van de paardendrogist om de psyllium door haar slobber te roeren.
Dan nog even een fabel over kort en lang gras uit de wereld: kort gras is gestresst gras. Gestresst gras probeert met alle macht te overleven en maakt daar veel suiker voor aan. Al die suiker wordt opgeslagen in het hele korte sprietje gras. Elk sprietje bevat dus veel suiker en je pony moet er ook nog eens veel van eten om vol te raken, of eet gewoon de hele tijd door. Kort gras, weinig kauwbewegingen, dus weinig speekselaanmaak.
In lang gras, en dan bedoel ik gras wat al in bloei is geschoten, zit niet veel suiker meer. Dat is allemaal al gebruikt om te groeien en bloeien.
En “veel bemesten”? Dat is niet nodig voor hoog gras hoor:
[ [url=m/qCx7Bi.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier is al een jaar of 10 niet bemest. De stokmaat van de pony: 1.04m.
Mijn oude merrie, bijna 26, PPID en zeer hoefbevangen gevoelig, heeft in de zomer 24/7 toegang tot dit gras. Gaat al 6 jaar goed.
Edit: als alternatief voor tegels: rubbertegels (uit speeltuinen), tapijt of kunstgras werkt ook.
Maar dan moet dat gras eerst jaren staan.
En als ze dan eten is het toch zo weg?
We hebben niet extreem veel wei voor iejoor alleen.