Zandkoliek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

line18

Zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-21 22:45

Hier een paard dat al jaren last heeft van meerdere zandkoliek aanvallen op een jaar.
Hij heeft hiervoor ook al vaak op de klieniek gestaan.
Inmiddels is er door de dierenarts gezecht dat zijn opha.gwand van de darmen verdikt is en dit waarschijnlijk gevolg is van de koliek aanvallen.

Wat doen we tegen de zandkoliek.
Hij staat op padoc en maar een paar uurtjes ( max 4 ) per dag op de wei ( wegens gevoelligheid voor hoefbevangenheid een onbemeste wei)
De wei mag hij door de gevoelligheid hoefbevangenheid nie te lang op en hij eet de wei zo kort en trekt kluitjes en al mee uit de grond en eet dit ook echt op.
We hebben een graasmasker geprobeerd maar hiermee ging zijn kin volledig kapot.
Het graasmasker dat we voor hem hadden
Afbeelding

En hij heeft extra hooi.
Hooi word gevoerd vanuit een slowfeder.
Afbeelding
Waar we er inmiddels 2 van in het padoc hebben staan.

We controleren zeer regelmatig mest.
Geven 2x per jaar een zandkuur.
En elke maand 7 dagen lijnzaadvlokken.

Hierdoor zijn de koliekaanvallrn wel een duidelijk stuk minder maar helaas nov altijd niet over.

Iemand nog andere tips wat we kunnen doen?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 22:47

Allereerst zorgen dat je hooiplaats een heel eind van het zand is. Je geeft het nu uit een bak boven het zand. Wat er naast valt zal hij toch met zand opeten.

Het beste is om een stukje te bestraten en daar hooi op te geven. Je kan ook zeker wel vaker een zandkuur geven. Ik doe het zelf om de 5 weken ongeveer.

Wat geef je nu aan zandkuur en hoeveel per dag?

goldyc

Re: Zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 23:23

Als zijn kin stuk ging van het graasmasker, heb je zeer waarschijnlijk een grotere maat nodig. Dat zou ik zeker proberen op het gras, desnoods een XF zodat hij zeker genoeg ruimte heeft om zijn mond te openen

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 23:33

Wat, hoeveel en hoe lang geef je de zandkuur?

Eet hij geen zand in de paddock zelf?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 23:33

Minder lang op de weide en in langer gras en dan aan strookbegrazing doen. Op een kale weide krijgen ze juist extra zand binnen en dan kun je hem beter korter met een graasmasker op langer gras zetten dan vier uur op een te kale weide.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 23:38

Ik zou vaker zandkuurtje doen. Voldoende hooi geven zodat ze niet de sprietjes van de grond gaan eten.
Niet op te kort gras etc.
En wellicht eens een scan laten maken om te kijken of er niet al een vrachtlading zand in zit?

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 01:28

Advies vanuit de kliniek nadat mijn paard er heeft gestaan met zandkoliek. Iedere maand een 5 daagse kuur vlozaad. 5 dagen 250 gram. Dit voor onderhoud.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 03:03

Wij doen ook om de 5 weken een psyllium kuur en geven flink wat. Bestellen bij pit-pit.com en nemen meestal het vlozaad, 2x pj de husk, want die gaat er moeilijker in en geven ook de zwarte zaad. gewoon voor de zekerheid wisselen we af, want ene veearts zegt dit en de andere dat.
Je mag flink veel geven en echt wel een 5-7 dagen. Wij gooien het droog over het voer.

2x pj doen we er epsom zout bij. Dit zou goed werken, maar de meningen over de hoeveelheid verschillen.

Wij geven ook met regelmaat een week gemalen lijnzaad. Maar dat is niet in plaats van. Ik probeer het ergens op de helft van die 5-6weken te doen dat ze weer psyllium krijgen.

Voor echte vermoedens van zand hebben we een jerrycan paraffine van de veearts gekregen en geven dan een paard meerdere keren op een dag een volle, grote spuit. Dat is in verhouding niet veel, maar het kan wel erger voorkomen als je op tijd bent en veel erin krijgt.
Ze vinden het wel goor.

Hier lopen ze 24/7/365 op een paddock paradise, dus zand. Hooi op meerdere plekken in bakken. Wat ernaast valt eten ze vrijwel nooit op, dus veel verlies. Maar we bieden ook veel aan. Als je minder aanbiedt, zullen ze alle restjes gaan eten.

Voor het afvoeren van zand heeft je paard ook een gezond edarmwerking nodig en dus veel beweging. En als je pony snel te dik wordt, geef hem dan arm hooi, evt stro erbij om met vezels ook de darmen te stimuleren.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 21:51

Kidde schreef:
Allereerst zorgen dat je hooiplaats een heel eind van het zand is. Je geeft het nu uit een bak boven het zand. Wat er naast valt zal hij toch met zand opeten.

Het beste is om een stukje te bestraten en daar hooi op te geven. Je kan ook zeker wel vaker een zandkuur geven. Ik doe het zelf om de 5 weken ongeveer.

Wat geef je nu aan zandkuur en hoeveel per dag?

betegelen lukt helaas niet omdat de stalbaas dit niet wil.
de zandkuur is de Synovium Sand Oil 369 en dan 7 dagen 100 gram.

goldyc schreef:
Als zijn kin stuk ging van het graasmasker, heb je zeer waarschijnlijk een grotere maat nodig. Dat zou ik zeker proberen op het gras, desnoods een XF zodat hij zeker genoeg ruimte heeft om zijn mond te openen

maatje groter kreeg hij af, met zijn hoeven. en hij schuurt er mee

Kaitlyn schreef:
Wat, hoeveel en hoe lang geef je de zandkuur?

Eet hij geen zand in de paddock zelf?

hij krijgt de zandkuur is de Synovium Sand Oil 369 en dan 7 dagen 100 gram.
en zover we zien eet hij geen zand uit de padoc

bigone schreef:
Minder lang op de weide en in langer gras en dan aan strookbegrazing doen. Op een kale weide krijgen ze juist extra zand binnen en dan kun je hem beter korter met een graasmasker op langer gras zetten dan vier uur op een te kale weide.

lange weide betekent meer bemesten betekent meer kans op de hoefbevangenheid en dat is ook niet goed.
en deze manier is voor de bevangheid het beste.

en hij krijgt nu genoeg hooi, hij laat wat op de grond valt namelijk liggen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:27

Je zandkuur is veel te ‘licht’ om goed te werken. De dosering die gebruikt wordt bij de faculteit Utrecht is gedurende 1 week dagelijks 1 gram psyllium (zaad!) per kg lichaamsgewicht bij aangetoonde problemen met zand (zandkoliek, zand in de mest, of (de allerbeste manier om zand aan te tonen) een röntgenfoto van de buik).
Als onderhoudsdosering wordt 0,5 gr/kg LG aangehouden.

Zo te zien gaat het om een Fjord, laat ik even uitgaan van 400 kg. Jouw paard zou dus een week lang 400 gram psyllium moeten krijgen.

De zandkuur die je zelf noemt geef je 100 gram van, dat is dus maar 25% van wat je zou moeten geven bij zandproblemen. Ik heb je kuur even opgezocht; er zit volgens de verpakking in:
Vlozaadomhulsels 400gr/kg

Dus dat is 40%. In de 100 gram die je geeft, zit dus maar 40 gram psyllium. Bij 400 kg paard zou je 400 gram moeten voeren en dus voer je maar 10% van de aanbevolen dosering.

Ik zou dus eerst daar een aanpassing in doen. Via pitpit.com kun je voor een hele nette prijs grote hoeveelheden psyllium kopen. Ik gebruik bij mijn pony de omega gold olie van de paardendrogist om de psyllium door haar slobber te roeren.

Dan nog even een fabel over kort en lang gras uit de wereld: kort gras is gestresst gras. Gestresst gras probeert met alle macht te overleven en maakt daar veel suiker voor aan. Al die suiker wordt opgeslagen in het hele korte sprietje gras. Elk sprietje bevat dus veel suiker en je pony moet er ook nog eens veel van eten om vol te raken, of eet gewoon de hele tijd door. Kort gras, weinig kauwbewegingen, dus weinig speekselaanmaak.
In lang gras, en dan bedoel ik gras wat al in bloei is geschoten, zit niet veel suiker meer. Dat is allemaal al gebruikt om te groeien en bloeien.
En “veel bemesten”? Dat is niet nodig voor hoog gras hoor:
Afbeelding
Hier is al een jaar of 10 niet bemest. De stokmaat van de pony: 1.04m.
Mijn oude merrie, bijna 26, PPID en zeer hoefbevangen gevoelig, heeft in de zomer 24/7 toegang tot dit gras. Gaat al 6 jaar goed.

Edit: als alternatief voor tegels: rubbertegels (uit speeltuinen), tapijt of kunstgras werkt ook.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:38

Deze kuur doet inderdaad weinig tot niks.

Een onderhoudskuur is 50 gram vlozaad per 100 kilo paard. Bij zand 100 gram per 100 kilo paard.
Een onderhoudskuur kun je elke maand geven, 5 tot 7 dagen.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 22:40

Hilary schreef:
Je zandkuur is veel te ‘licht’ om goed te werken. De dosering die gebruikt wordt bij de faculteit Utrecht is gedurende 1 week dagelijks 1 gram psyllium (zaad!) per kg lichaamsgewicht bij aangetoonde problemen met zand (zandkoliek, zand in de mest, of (de allerbeste manier om zand aan te tonen) een röntgenfoto van de buik).
Als onderhoudsdosering wordt 0,5 gr/kg LG aangehouden.

Zo te zien gaat het om een Fjord, laat ik even uitgaan van 400 kg. Jouw paard zou dus een week lang 400 gram psyllium moeten krijgen.

De zandkuur die je zelf noemt geef je 100 gram van, dat is dus maar 25% van wat je zou moeten geven bij zandproblemen. Ik heb je kuur even opgezocht; er zit volgens de verpakking in:
Vlozaadomhulsels 400gr/kg

Dus dat is 40%. In de 100 gram die je geeft, zit dus maar 40 gram psyllium. Bij 400 kg paard zou je 400 gram moeten voeren en dus voer je maar 10% van de aanbevolen dosering.

Ik zou dus eerst daar een aanpassing in doen. Via pitpit.com kun je voor een hele nette prijs grote hoeveelheden psyllium kopen. Ik gebruik bij mijn pony de omega gold olie van de paardendrogist om de psyllium door haar slobber te roeren.

Dan nog even een fabel over kort en lang gras uit de wereld: kort gras is gestresst gras. Gestresst gras probeert met alle macht te overleven en maakt daar veel suiker voor aan. Al die suiker wordt opgeslagen in het hele korte sprietje gras. Elk sprietje bevat dus veel suiker en je pony moet er ook nog eens veel van eten om vol te raken, of eet gewoon de hele tijd door. Kort gras, weinig kauwbewegingen, dus weinig speekselaanmaak.
In lang gras, en dan bedoel ik gras wat al in bloei is geschoten, zit niet veel suiker meer. Dat is allemaal al gebruikt om te groeien en bloeien.
En “veel bemesten”? Dat is niet nodig voor hoog gras hoor:
[ [url=m/qCx7Bi.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier is al een jaar of 10 niet bemest. De stokmaat van de pony: 1.04m.
Mijn oude merrie, bijna 26, PPID en zeer hoefbevangen gevoelig, heeft in de zomer 24/7 toegang tot dit gras. Gaat al 6 jaar goed.

Edit: als alternatief voor tegels: rubbertegels (uit speeltuinen), tapijt of kunstgras werkt ook.

Maar dan moet dat gras eerst jaren staan.
En als ze dan eten is het toch zo weg?
We hebben niet extreem veel wei voor iejoor alleen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:45

Dit gras groeit gewoon elk jaar weer zo hoog terug hoor, maar je moet het wel voldoende rust geven tussendoor. Op dit moment is het nog niet zo lang, dus de paarden staan nog niet op de wei. Er wordt bij ons afhankelijk van het weer (met name temperatuur) wel of niet gegraasd. Mijn merrie (die heel gevoelig is) gaat pas de wei op als de nachttemperatuur langere tijd boven de 10 graden is. Vorige zomer graasde zij van ongeveer juni tot half september. Dat is niet lang, op jaarbasis, maar voor haar veel beter. Liever wat korter op het gras en een gezonde pony.
De anderen grazen wel langer, meestal begin/half mei tot begin/half oktober. We hebben 1 hectare grond om te gebruiken voor de pony’s, verdeeld in meerdere stukjes wei. We werken met strookbegrazing. Meestal grazen we elk weiland 1 keer af en dan is het weideseizoen voorbij.
We zijn dit jaar nog niet gestart met grazen, te koud.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:58

Vloeibare silicium geven