Paard trekt linker achtervoet erg hoog op met stappen

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, Apple, Pistasche, C_arola

ViveChopin07

Paard trekt linker achtervoet erg hoog op met stappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-21 15:55

Afgelopen vrijdag kreeg ik van een stalgenoot een filmpje toegestuurd dat mijn paard ineens vreemd liep. Hij trok zijn linker achterbeen extreem hoog op met stappen (zoals je ziet bij hanentred). Toen ik op stal aan kwam ben ik zelf gelijk even gaan kijken, en hij liep inderdaad nog steeds erg vreemd. Zaterdag was de hoefsmid op stal en heb ik hem gelijk gevraagd wat hij ervan dacht. Hij vermoedde gewoon te lange voeten. Paard is bekapt en opnieuw beslagen en zondag leek hij inderdaad beter te lopen. Maar nu is het gewoon weer terug helaas, dus toch niet door te lange hoeven..
Springschoenen heeft hij al een aantal weken om, hij is behandeld aan een losse hoefwand dus vandaar ook dat zijn voeten ingepakt zitten en hij springschoenen om heeft. Ik heb de springschoenen nagekeken en zn voeten gecontroleerd op wondjes etc en niks gevonden wat de oorzaak zou kunnen zijn van het vreemde lopen. Met of zonder springschoenen maakt ook geen verschil met lopen.
Paard is de afgelopen weken wel erg onrustig/ongeduldig op stal voordat ze naar buiten gaan (bokken, slaan, steigeren). Zodra hij de box uit mag is hij weer rustig en tevreden.
Zou hij zichzelf bezeerd kunnen hebben wat dit veroorzaakt heeft? Ik zie verder weinig andere verklaringen helaas.. Iemand ideeën?

Hier een filmpje van het stappen
https://youtu.be/fvc3oCOawM8

Wildgirl

Re: Paard trekt linker achtervoet erg hoog op met stappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:02

Hij loopt in vrijheid ook zo?
Al eens gekeken zonder springschoenen?
Ik zou iig opzoek gaan naar een andere smid, iemand die denkt dat dit van te lange hoeven komt zou ik niet mijn paard willen laten beslaan O:)

Hoelang staat je paard buiten overdag en hoe loopt hij in draf/galop?

http://www.bouwenaanjepaard.nl
Voor (sport)massage & instructie

ViveChopin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-21 16:10

Wildgirl schreef:
Hij loopt in vrijheid ook zo?
Al eens gekeken zonder springschoenen?
Ik zou iig opzoek gaan naar een andere smid, iemand die denkt dat dit van te lange hoeven komt zou ik niet mijn paard willen laten beslaan O:)

Hoelang staat je paard buiten overdag en hoe loopt hij in draf/galop?

Ik heb een erg kundige smid, daar twijfel ik niet aan. Zijn hoeven waren ook erg lang, door ontstekingen die erin hebben gezeten groeien ze extreem hard. Nu na 5 weken opnieuw moeten beslaan zo hard dat ze groeiden.
Zonder springschoenen loopt hij precies hetzelfde, aan de hand en vrij in de wei.
Hij loopt van 8 tot 4 buiten. In stap is het goed te zien, in draf/galop zie je er eigenlijk niks aan

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:19

Mijn paard loopt zo als er iets kriebelt ofzo, bijvoorbeeld een takje in de staart of een labeltje aan een springschoen? Heb je dat al gecheckt?

<3 Mel, mijn stoere OTTB

ViveChopin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-21 16:21

Sintara schreef:
Mijn paard loopt zo als er iets kriebelt ofzo, bijvoorbeeld een takje in de staart of een labeltje aan een springschoen? Heb je dat al gecheckt?

Heb de springschoenen en zn voeten gecontroleerd op wondjes etc, nergens iets te vinden. Zonder springschoenen loopt hij ook zo

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:27

Dit ziet er wel echt een beetje uit als klassieke hanentred.

En dat kan 'zomaar' ontstaan. Ik weet er het fijne niet van, al is er online nog wel wat in te lezen over het onderwerp.

Ik zou de veearts/kliniek er eens bijhalen. Die weten vaak wel iets meer over mogelijke oorzaken en of er nu nog iets te proberen valt qua behandeling.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:32

Kelly_ann schreef:

En dat kan 'zomaar' ontstaan. Ik weet er het fijne niet van, al is er online nog wel wat in te lezen over het onderwerp.

Ik zou de veearts/kliniek er eens bijhalen. Die weten vaak wel iets meer over mogelijke oorzaken en of er nu nog iets te proberen valt qua behandeling.

Inderdaad dat denk ik ook. Het kan al door een glijder in het land plots ontstaan. Een zenuw die verstoord is etc.

Run forrest run!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:37

Met een hanetred doen zich dit meestal niet elke pas. Misschien is hij uitgegleden in het land ofzo? Misschien eens na laten kijken bij de kliniek of een ostheopaat?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:38

Suzanne F. schreef:
Met een hanetred doen zich dit meestal niet elke pas. Misschien is hij uitgegleden in het land ofzo? Misschien eens na laten kijken bij de kliniek of een ostheopaat?

Oh wat ik weet wel hoor, of nja dat noemen ze dan een krampbeen.

Run forrest run!!

ViveChopin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-21 16:39

Kelly_ann schreef:

Dit is inderdaad ook wel waar ik stiekem een beetje bang voor ben, had alleen de hoop dat iemand met een hele simpele/logische verklaring kwam dat het minder "permanent" was :')

ViveChopin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-21 16:42

Paard is trouwens wel een krampentrekker, maar dat is alleen zijn rechter achterbeen. Dit heb ik nooit eerder gezien bij hem

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:45

op welke plek zat die losse hoefwand precies?

lijkt namelijk wel ergens dat hij de voet liever niet op de toon wil zetten omdat dat pijn kan doen en het daarom de voet zo op tilt en neerzet.
dus het heeft liever de belasting op zij en achterkant van de voet,dat zou het voor mij kunnen zijn.
echt hanetred dan gaat in mijn ervaring het been veel meer richting buik.

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

ViveChopin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-21 16:48

ellepel schreef:
op welke plek zat die losse hoefwand precies?

lijkt namelijk wel ergens dat hij de voet liever niet op de toon wil zetten omdat dat pijn kan doen en het daarom de voet zo op tilt en neerzet.
dus het heeft liever de belasting op zij en achterkant van de voet,dat zou het voor mij kunnen zijn.
echt hanetred dan gaat in mijn ervaring het been veel meer richting buik.

De binnenzijde/zijkant van zn hoef.
Hij is trouwens verder hartstikke vrolijk en vertoont verder helemaal geen symptomen van pijn/ongemak. Ik durf zelfs bijna te zeggen dat hij vlotter/makkelijker loopt dan voor de behandeling

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:49

nee dan is dat het niet, geen idee dan verder wat er is.

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:52

Ik heb ook nog heel even gedacht na je filmpje aan iets anders. Een hamstring blessure...

Ook daar zie je in draf of galop vaak weinig. Maar wel in stap.

Maar de bewegingsafloop wordt dan heel anders. Het been niet omhoog. Maar voordat de pas af is naar 'beneden'

https://www.atlantaequine.com/pages/cli ... pathy.html

Ik zocht ook een filmpje, maar kan ik niet vinden.

Oh wacht, YouTube en dan intypen 'fybrotic Myopathy'
Is toch echt anders.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

ViveChopin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-21 17:08

Fybrotic myopathy ziet er inderdaad anders uit, tot nu toe lijkt het toch het meest op hanentred helaas. Was hij maar iets zuiniger op zichzelf :\

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:27

Persoonlijk vind in het er ook uit zien als klasieke hanetred. Maar ik zou er een DA naar laten kijken.
Dit is een zenuwprobleem. Maar kan soms ook opeens komen door vergiftiging door bv lathyrus.
Deze geeft namelijk zenuwschade.

Kortom... kan veel van oorzaak zijn, maar net zo goed wat anders. Ik zou iemand met medische kennis er naar laten kijken.

Warina (Commandeur x Krawall) 05-05-'80 - †08-09-'09
United (Havidoff x Jazz) 11-05-'01 - †14-06-'17
Jam Session (Don Tango B x Krack C) 02-05-2014 - †28-04-'21

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:36

Dit lijkt inderdaad enorm op hanentred... ik verzorg al vijf jaar een paard met hanentred RA en dit beeld is erg herkenbaar.

Zoals ik het heb begrepen kan dit inderdaad plotseling ontstaan door zenuwschade of is het aangeboren. Doordat het neurologisch is heeft het paard er in 'feite' geen last van. Zie het als een overdreven prikkel die het been aanstuurt in plaats van een normale prikkel. Feite tussen aanhalingstekens omdat het wel een lichamelijke scheefheid teweeg brengt die op de lange termijn wel schade kan veroorzaken door compensatie.

Ik zou er een kundige dierenarts bij laten komen die ervaring heeft met hanentred en krampbenen (want zelfs sommige dierenartsen herkennen het niet of weten er te weinig van) om er naar te laten kijken.

Suzanne F. schreef:

Hanentred kan erg wisselen, per paard, maar ook per periode. Zelfs het weer kan van invloed zijn, bijvoorbeeld bij nat weer is het bij het paard dat ik al langere tijd verzorg duidelijk erger en de vaste dierenarts ziet dit ook vaker. Wanneer hij met meer regelmaat getraind wordt of na een goede osteo/chiropractie behandeling is het minder (dus niet bij elke stap of zelfs bijna weg), bij veel stilstaan erger (bij elke stap of opeens veel extremere passen ertussen). Eerst zag je het niet in draf en galop, nu sinds een paar jaar belemmert het wel de galop en zie je het in draf af en toe.

•••

ViveChopin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-21 17:50

Ik laat er sowieso een dierenarts naar kijken :j hopelijk komen we dan wat meer te weten

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 22:12

De wei waar hij staat, staat daar ook biggenkruid in toevallig?
Dit kruid kan invloed op de zenuwen hebben en hanetred veroorzaken.

But you are not alone. For I am here with you.
Though we're far apart, you're always in my heart.
Michael Jackson King of pop!

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 22:45

Ik denk dus juist niet dat dit hanentred is. Ik zie namelijk dat hij zijn pas wel afmaakt en niet neer ploft. Ik zou een dierenarts laten komen en eens naar zijn kniebanden laten kijken. Mijn paard heeft dit ook gehad en is nu helemaal weg nadat zijn kniebanden ingespoten zijn.

Nino con Brio - Ruin - Dreamboy x Uphill

ViveChopin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-21 17:05

De derenarts heeft hem nagekeken en geen gekke dingen gevonden. Geen vreemde dingen te vinden bij zijn spieren/pezen of kogel etc. Ook de buigproef ging vlekkeloos. Dus ze denken dat het gewoon een reactie is op het genezingsproces van zijn hoef. Dus dat is dan weer een meevaller :D hij loopt gelukkig inmiddels al een stuk beter, wel af en toe nog een raar pasje tussendoor maar niet meer zo heftig en frequent. *\o/*

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 17:08

Mijn paard deed dit toen hij een hoefzweer had.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 17:17

Mijn paard heb ik ook een keer zo uit de paddock gehaald. Heb ik toen binnendoor? Laten bekappen door de smid. Die zei dat het te maken had met slappe knie banden volgensmij. Heeft toen wel geholpen

Tevens als je paard zo tekeer gaat op stal zou ik kijken naar iets waar hij meer buiten komt

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 17:22

Dierenarts weet dit het beste. Je ziet hanentred soms in de topsport bijvoorbeeld Seacoast Pebbles Z maar die heeft het veel erger. Tegenwoordig mag ze starten 5 ster springen met dierenartsverklaring en ze was ook recentelijk Brabanthallen live op tv te zien.