hoestend paard na enting influenza tetanus

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

brittje88

hoestend paard na enting influenza tetanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 16:02

hallo allemaal,

Ik zoek eigenlijk mensen die iets soort gelijks hebben mee gemaakt.

Toen ik mijn paardje van stal verhuisde en dus ook een nieuwe dierenarts kreeg zijn bij de enting de problemen begonnen.
Op mijn vorige stal werd hij altijd mee geënt met iedereen nooit een probleem mee gehad, altijd een binnenstal gehad, op stro gestaan en hooi gegeten. Hier kreeg hij Duvaxyn IE plus T.
Na de verhuizing had ik niet goed in het boekje gekeken en waren we helaas te laat met zijn volgende enting hierdoor moest hij opnieuw de basis enting + herhaal enting in maart. Hierna begon het gezeur, de nieuwe dierenarts had een merk gebruikt die hij nog nooit had gekregen.(Equilis Prequenza TE) In de maand na zn enting begon hij opeens met af en toe een hoest tijdens het rijden. In het begin dacht ik nog kijk het even aan hij hoestte altijd met de eerste keer aandraven. Maar niet wetend dat meer hoesten zo erg was. Helaas werd het niet beter hij hoestte wit slijm op ook op stal. Heel toevallig had het paard waarmee hij in de paddock stond precies dezelfde klachten gekregen die ook net de enting had gehad. De andere paarden op stal hadden geen klachten.
Dierenarts erbij gehaald die hoorde inderdaad slijm en schreef ventipulmin, pretnison en equimucin voor en ik moest hem kuilgras geven. Het kon volgens haar niet door de enting komen. Helaas zat er geen verbetering in met de medicijnen. Zij heeft me toen door verwezen naar de kliniek voor een scopie samen met het andere paard. Hierin kwam naar voor dat hij waarschijnlijk een lichte vorm van allergie had want ze zagen iets slijm maar verder niks. Helaas is er nog geen betrouwbare allergie test voor paarden dus het blijft altijd gokken. Mijn stalgenoot had nog minder dan mijn paard. Uiteindelijk hebben we hem op zaagsel gezet, nog een medicijnen kuur er tegen aan, niet meer galopperen en rustig aan gedaan. Maar zelfs dit duurde nog maanden voordat hij weer helemaal hoest vrij was zeker alles bij elkaar 6 maanden. Ik was toen ook hoogzwanger dus heb minder kunnen rijden.
Omdat de paarden tegelijk ziek werden en in de scopie ook niet zo’n duidelijk verhaal naar voren kwam heeft mijn stalgenoot na een jaar voorzichtig geprobeerd haar paard weer op stro te zetten toen dit goed ging ben ik het ook voorzichtig beetje bij beetje gaan proberen en dit ging zo goed dat ik hem weer volledig op stro heb gezet. Die winter ging het eigenlijk ook perfect, ook geen zware winter dus misschien scheelde dat. In december heeft hij toen zijn enting gehad maar opnieuw een nieuw merk (Proteq flu-te) geen idee waarom?
Omdat de paarden bij ons op stal steeds minder naar buiten gingen en ik de mogelijkheid kreeg voor een stal met uitloop en 12 uur lang buiten heb ik hem opnieuw verhuisd. Hij was hier gelijk op zn plek en het ging perfect. Tot hij in januari van dezelfde dierenarts weer zn enting kreeg (Proteq flu-te) binnen een maand begon hij weer te hoesten en zitten we nu weer in dezelfde situatie. Hij heeft 2 jaar op stro gestaan en op deze stal staat hij zoveel buiten dat ik niet vermoed dat het door het stro komt maar dat de enting de trigger is.

Hij heeft een kuur Ventipulmin gekregen dit leek eerder de klachten te maskeren want toen ik stopte begon hij gewoon weer met hoesten. Hierna een kuur ventipulmin, pretnison en equimucin + plus het hooi nat maken. Maar dit had nul effect stond nog gewoon te hoesten op stal. Ze had ook een bloedtest op een klein apparaatje gedaan voor de onstekingswaardes in zn bloed maar dit apparaat viel steeds uit omdat de batterijen leeg liepen van de kou dus vond het niet echt betrouwbaar... Zelf daarna een kuur Sputolysin gegeven van 15 dagen. Tijdens deze kuur stopte hij al met hoesten op stal en met rijden leek het ook beter. Toen de kuur klaar was kwamen er bizar grote klodders wit slijm uit en liep hij echt te rochelen afgelopen weekend. Hierna ben ik hem na het weekend Ventipulmin gaan geven om het laatste beter kwijt te raken. Hij hoest nu alleen met rijden maar niet meer zo heftig als afgelopen weekend met zulke klodders, wil hem nog even de tijd geven om te herstellen. ik heb de dierenarts gevraagd om een antibiotica kuur maar die blijft volhouden dat er geen ontstekingen zijn en dit geen zin heeft.

Omdat die enting me dwars blijft zitten vraag ik me af of meer mensen dit herkennen en wat bij hun het beste werkte kwa medicijnen of aanpassingen? Of dat het gewoon weer 6 maanden wachten is?

Als het nu niet beter word wil ik hem aankomend weekend van het stro af halen helaas door de mest afvoer kan ik nu alleen vlas gebruiken maar ik ben best wel bang dat hij dit gaat opeten met koliek tot gevolg vandaar dat ik er niet zo happig op ben :(

Polly
Moderator Algemeen

Re: hoestend paard na enting influenza tetanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:05

Ik had er ook een die de laatste jaren na een enting in de winter bego te hoesten, tot 3x toe. Ik weet zo even niet waarmee hij geprikt was.
Inmiddels staat hij in een groep te rentenieren en word hij al jaren niet meer geënt dus ook geen klachten meer

carone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:18

Hier hetzelfde gehad Duvaxyn geen problemen, andere entstof was ziek paard.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:12

Mijn eerste paard ging standaard hoesten na de entingen, daar kreeg ik op een gegeven moment een pot hoestpoeder gelijk met het enten zodat ik die erna niet hoefde te halen, was elke keer weer raak...

Je kunt proberen volgende keer de weerstand te verhogen voor het enten, misschien dat dat iets helpt.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-21 08:52

Maar wat hielp bij jullie paarden om het hoesten te stoppen?
Of bleven jullie paarden ook minimaal 6 maanden hoesten?

TessaGr90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 23:18

Dit klinkt wel als mijn verhaal. Ik heb een nieuw paard gekocht meerdere keren wezen kijken en niet 1 keer horen hoesten en moest opnieuw geënt Worden vorig jaar augustus de tweede enting in september. Sinds dien hoest hij. Longspoeling laten doen hier kwam niet veel uit. Aan de prednisonlon maar dit haalde ook niet veel uit.

Hij hoest nog steeds staat al een tijd op vlas en weiland 24/7. Heel veel hoest poeders en siropen geprobeerd.

Helaas hoest hij dus nog steeds en ben echt ten einde raad.

Blij dat die van jou er vanaf gekomen is.

TessaGr90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 23:21

Ik heb het net even na gekeken die van mij is ook met Equilis Prequenza TE geënt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 07:10

brittje88 schreef:
Maar wat hielp bij jullie paarden om het hoesten te stoppen?
Of bleven jullie paarden ook minimaal 6 maanden hoesten?

Veel frisse lucht, nat hooi, en zo nodig hoestpoeders...

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 08:29

En de bijwerking melden. Ook al weet je het niet zeker of het met elkaar te maken heeft. Zoals ik het hier lees, lijken meer mensen de ervaring te hebben dat er bij enten tegen influenza, een hoest als bijwerking lijkt te zijn.

Alleen als dit (massaal) gemeld wordt kan dat onderzocht worden.

https://www.cbg-meb.nl/actueel/nieuws/2 ... esmiddelen

TessaGr90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 08:46

Nienkje_H b dank voor je reactie!

Ga het is lezen.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 08:51

Wij hebben hier ook een pony die standaard zwaar begon te hoesten na het enten. Na overleg met de dierenarts andere enting geprobeerd en geen hoestende pony meer. Dierenarts heeft er een melding van gemaakt.
Hier helpt balsamic air van audevard echt super! Je merkt meteen dat hij zich daarna weer een stuk comfortabeler voelde. En uiteraard geen inspanning zolang hij hoest.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 08:55

Hier geen hoestende paarden, maar wel een bult als een tennisbal, een dag koorts en 5 dagen stijf.
Met Duvaxyn vroeger ook nooit problemen gehad, wel dus met de ' nieuwere ' generatie vaccins.

Kan het ook niet zijn dat jouw paardje gaat hoesten telkens hij op een nieuwe stal komt ?
De verhuis loopt telkens zo ongeveer samen met de enting als ik het goed lees, of ben ik verkeerd ?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:31

Jemig, ik snap de link met de vaccinaties..vaccinaties zijn ook een aanslag op het immuunsysteem en ook de hulpstoffen daar kunnen paarden (en mensen) slecht op reageren.

Misschien kun je eens advies vragen aan Den Hoek: https://www.holistischdierenarts.nl/vaccinaties-paard/

Daarnaast zou ik eerder nog een kuurtje sputolysin geven dan ventipulmin, mijn ervaring is dat de eerste veel beter werkt. Daarnaast wellicht het immuunsysteem ondersteunen met andere natuurlijke middelen. Hier krijgen de paarden eerst altijd kruidenaftreksels van tijm en brandnetel bij hoesten en alleen medicatie als dat niet afdoende werkt.

Daarnaast zou ik kijken of enten ieder jaar echt nodig is.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 10:04

ajesca123 schreef:
Wij hebben hier ook een pony die standaard zwaar begon te hoesten na het enten. Na overleg met de dierenarts andere enting geprobeerd en geen hoestende pony meer. Dierenarts heeft er een melding van gemaakt.
Hier helpt balsamic air van audevard echt super! Je merkt meteen dat hij zich daarna weer een stuk comfortabeler voelde. En uiteraard geen inspanning zolang hij hoest.

Helemaal geen inspanning? Dus je reed helemaal niet?

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 10:08

Pandora2 schreef:
Hier geen hoestende paarden, maar wel een bult als een tennisbal, een dag koorts en 5 dagen stijf.
Met Duvaxyn vroeger ook nooit problemen gehad, wel dus met de ' nieuwere ' generatie vaccins.

Kan het ook niet zijn dat jouw paardje gaat hoesten telkens hij op een nieuwe stal komt ?
De verhuis loopt telkens zo ongeveer samen met de enting als ik het goed lees, of ben ik verkeerd ?

Ik heb hem in mei verhuisd, eind december kreeg hij z’n vaccinatie en in januari ging hij hoesten.
Tussen de verhuizing en het beginnen met hoesten zit wel een ruime tijd.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 10:11

Elisa2 schreef:
Jemig, ik snap de link met de vaccinaties..vaccinaties zijn ook een aanslag op het immuunsysteem en ook de hulpstoffen daar kunnen paarden (en mensen) slecht op reageren.

Misschien kun je eens advies vragen aan Den Hoek: https://www.holistischdierenarts.nl/vaccinaties-paard/

Daarnaast zou ik eerder nog een kuurtje sputolysin geven dan ventipulmin, mijn ervaring is dat de eerste veel beter werkt. Daarnaast wellicht het immuunsysteem ondersteunen met andere natuurlijke middelen. Hier krijgen de paarden eerst altijd kruidenaftreksels van tijm en brandnetel bij hoesten en alleen medicatie als dat niet afdoende werkt.

Daarnaast zou ik kijken of enten ieder jaar echt nodig is.

Ik moet nu 10 dagen wachten tot ik een tweede kuur mag geven. Gelukkig is dat woensdag al dus zat al te denken om dit weer te gaan geven. Het hoesten was het weekend zo heftig met gigantische klodders dat ik bang werd voor beschadiging van z’n longen vandaar even tijdelijk de ventipulmin. Dit heeft wel geholpen

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 10:30

Nee zolang ze hoesten wordt er niet met ze gewerkt inderdaad.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 10:37

Herkenbaar. Wij zijn gestopt in overleg met dierenarts met enten. Heel af en toe doen we nog de tetanus enting. Paardje heeft nooit meer "allergie" gehad en of gehoest en is gezond.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 10:58

brittje88 schreef:
Pandora2 schreef:

Ik heb hem in mei verhuisd, eind december kreeg hij z’n vaccinatie en in januari ging hij hoesten.
Tussen de verhuizing en het beginnen met hoesten zit wel een ruime tijd.

Oh ja, op die manier. Dan had ik het verkeerd begrepen inderdaad. Heeft dan niks meer met de verhuis vandoen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 11:21

Als ik dit zo lees...

Mijn merrie heeft in 2014 lichte lyme gekregen en had dus verzwakte weerstand na een AB kuur.
Niet bij stilgestaan (mijn DA ook niet) en dus geënt tegen influenza.
Lang verhaal kort, paard 4 maand op en af aan de Ventipulmin, Endotrim en Prednisolone.
Longspoeling, swabs, endoscopie, nooit wat uitgekomen. Ze is wel altijd gevoelig gebleven met lichte dampigheid.

Haar hooi wordt nog steeds natgemaakt, ze staat 24/7 buiten en ik heb een masker waarmee ik haar voor het trainen 15min verwen met Balsamic air in het masker.

Mijn paard krijgt elk jaar een bioresonantie-onderzoek, ik maak haar eerst goed sterk door hun 'behandelplan' en pas erna krijgt mijn paard een enting. Tetanus en griep gaat altijd in 1 spuit hier, heb er sindsdien nooit meer last van gehad bij mijn paarden.

Maar het is wel dubbel en dik k*t, ik hoor het meer en meer en ben daarom al gestopt met rhino.
Paarden gaan nooit op vreemd terrein in contact met andere paarden, we zijn hier immens voorzichtig mee. Beter zo voorzorgen nemen dan een paard dat terug een terugval maakt.

Mijn veulen heeft geen geweldige start gemaakt, waardoor hij nu met 11 maand nog steeds niet alle entingen heeft gekregen die hij normaal vanaf 6 maand moet krijgen.
Die is gewoon te zwak ervoor.

Goed dat je het onder de aandacht brengt!! Dan weet ik alvast wat ik kan melden aan mijn DA om niét te gebruiken.