Welk voer voor paard met EMS

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hieltje

Welk voer voor paard met EMS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 15:34

Hoihoi,

Er zijn zoveel verschillende soorten voer dat ik graag jullie mening hoor.

Mijn merrie van bijna 18 heeft EMS dit is afgelopen herfst geconstateerd. Bij de laatste bloedafname begin maart waren de waardes van de EMS goed onder controle alleen de eiwitten zijn te laag. In de tussentijd is ze veel afgevallen en nu heeft ze een goed gewicht.

Sinds janurai staat ze stil omdat ze niet meer wil lopen, we stappen wel elke dag en probeer haar af en toe te longeren als haar lichaam het aankan. Helaas medisch al veel uitgesloten maar nog geen oplossing. Voorheen kreeg ze ook gluco balance bij, maar sinds ik daar mee was gestopt leek ze aardig op te knappen tot een paar dagen terug.

Op dit moment krijgt ze:
10 kg hooi onverpakt welke geanalyseerd is
250 gram metazoa esparcette

Welk voer zouden jullie geven?
Ik zat zelf te denken aan muesli met zo min mogelijk suiker en zetmeel, iets voor de vitamine en eiwitten aanvullen.

Mizora

Re: Welk voer voor paard met EMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:49

Pavo InShape zou als eerste in mij opkomen. Laag in energie (kcal), suiker en zetmeel, hoog in vitaminen en eiwit.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:42

Mijn paard werd door de dierenarts ook verdacht van EMS, niet getest maar wel op dieet.
Ik heb hem in diezelfde periode ook op PSSM laten testen en hij bleek positief te testen op PSSM2.

Ik ben hem zo suikerarm mogelijk gaan voeren maar wel eiwitten en aminozuren gaan toevoegen voor de spieren.
Ik heb mijn hooi laten testen en week het meestal een uur.
Verder voer ik Pure feed, dat is suikerarm en zuiver, en geconcentreerd aan vitamines en mineralen.

Door vit E, magnesium, aminozuren en eiwitten toe te voegen heb je kans dat het bewegen wat beter zal gaan.

Sterkte en succes!

Edit:
www.purepaardenvoeding.nl is de site van Pure feed.
Eiwitten koop ik bij bulkpowder, erwteneiwitisolaat, en aminozuren bij Vaessen.

hieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 19:41

Dankjulliewel voor je reactie met advies.

Aan PSSM heb ik ook gedacht, maar ik weet niet zeker of het zinvol is om haar te laten testen. Volgensmij moet je dan alleen haar rantsoen aanpassen en dat was de bedoeling al. Het is meer dat ik nu niet tevreden over dit voer.

Magnesium eet ze helaas niet dan laat ze gelijk alles staan.

Volgens de dierenarts was ze nu op een mooi gewicht.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 08:39

Ik kan je Pure feed echt aanraden voor deze paarden, mocht je niet weten wat te kiezen.
Vitalbix kun je ook nog naar kijken, dat is op meer plekken te koop.

Ik zou zeker ook eiwitten, aminozuren en vit E bij gaan geven.

Succes!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 08:58

Mijn IR/EMS paard krijgt al jaren vtalbix daily complete én vitalfibermix met de supplementen magnesium, gluco balance, vitamine E en hennepzaad (eiwitrijk) met een scheut lijnzaadolie. Geen gras, wel hooi, stro en bv wilgentakken, meidoorn, gedroogde brandnetels, etc. Hij is 17, ziet er goed uit, is slank, beweegt ook goed, maar een paard met stofwisselingsproblemen blijft altijd enorm puzzelen......

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:10

Brandnetels droog ik ook als extraatje en wilgentakken geef ik hier ook, en kleefkruid als dat te vinden is. Zo heeft ‘ie toch wat te doen wat geen kwaad kan.

hieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 10:58

Nouvel schreef:
Ik kan je Pure feed echt aanraden voor deze paarden, mocht je niet weten wat te kiezen.

Succes!

Welke voer van Pure feed voer je? Ik zie er veel verschillende staan, maar wel redelijk veel zetmeel erin.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:34

Mizora schreef:
Pavo InShape zou als eerste in mij opkomen. Laag in energie (kcal), suiker en zetmeel, hoog in vitaminen en eiwit.

Dit.
Hier ook een paard. Hoewel telkens negatief in de tests toch overduidelijk IR/EMS (is toch hetzelfde?)

Bij mijn paard is het ruwvoer echt de allerbelangrijkste factor. Is daar iets mee dan is het klaar, doet ie bijna niks meer, geen energie, suf, futloos en de klassieke vetbulten verschijnen. Tevens word hij gevoelig op zijn voeten.

Per toeval heb ik een half jaar geleden een za Pavo Inshape gekocht (ik had snel wat nodig ivm verhuizing en deze was in de aanbieding)).
Na een paar weken waarin er ook top ruwvoer gegeven werd had ik een compleet ander paard. Voor het eerst moest ik mijn paard inhouden :D .
Daarna is er weer ander ruwvoer gekomen en was ik weer terug bij af. Inmiddels weer goed voer en gister liep mijn paard bijna zonder problemen over het grindpad.

Ik geef sinds 2 weken geen een supplement meer bij , alleen 3/4 schep per dag (2 beurten) pavo inshape en 100gr marstall force. Hij doet het nu super en zit eindelijk sinds jaren weer goed in zijn vel.
Morgen gaat hij verhuizen naar een plek waar hij meer kan bewegen en ik hoop heel erg dat het zo goed blijft gaan of wellicht nog ietsjes beter want het opstarten voor de wagen duurt mij nog ff te lang en het herstel ook.

Beide stallen onbeperkt ruwvoer overigens en geen gras meer.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 13:02

hieltje schreef:
Nouvel schreef:

Succes!

Welke voer van Pure feed voer je? Ik zie er veel verschillende staan, maar wel redelijk veel zetmeel erin.

De balance, aangevuld met een beetje veteran en vitalbix lucerne

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 17:58

Ik ben bang dat ik te vroeg heb gejuichd....witte lijn was weer verbreed vandaag. Leuk hoor ff 2 andere balen voer -O- .

Hij loopt nog goed , misschien komt het doordat het ineens weer regent of dat de hoef gewoon groeit en zie ik er over een paar weken niks meer van terug. Duim Duim.. := :=

Zo nu en dan is het echt niet leuk meer al die zorgen, uitzoekerij en twijfels of je het wel goed doet |(

hieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 19:54

Cowgirl schreef:
Ik ben bang dat ik te vroeg heb gejuichd....witte lijn was weer verbreed vandaag. Leuk hoor ff 2 andere balen voer -O- .

Hij loopt nog goed , misschien komt het doordat het ineens weer regent of dat de hoef gewoon groeit en zie ik er over een paar weken niks meer van terug. Duim Duim.. := :=

Zo nu en dan is het echt niet leuk meer al die zorgen, uitzoekerij en twijfels of je het wel goed doet |(

Ah nee wat vervelend, hopelijk valt het mee.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 20:27

Mijn pony zou EMS hebben, maar dat bleek cushing.
Pony staat nu op prascend en had destijds een waarde van 70, niet superhoog.
Maar hij functioneerde niet, dus toch op prascend en nu loopt hij zes uur per week les.
Topfit, happy, dat is dus ook nog iets om naar te kijken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 21:09

Ik voer Marstall Force en daarbij net als Nouvel eiwitten van Bulkpowder in poedervorm bij.

Kreeg het advies om 1.5 kg luzerne te voeren per dag maar dat is geen optie vind ik. Vandaar de keuze voor eiwit poeder.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 21:39

hieltje schreef:
Cowgirl schreef:

Ah nee wat vervelend, hopelijk valt het mee.

KOn er vandaag eigenlijk niet veel meer aan zien...dus ik denk dat het meevalt. :)
Heb een rondje gement en dat ging eigenlijk zoals het altijd gaat.

hieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-21 12:47

moonfish13 schreef:
Mijn pony zou EMS hebben, maar dat bleek cushing.
Pony staat nu op prascend en had destijds een waarde van 70, niet superhoog.
Maar hij functioneerde niet, dus toch op prascend en nu loopt hij zes uur per week les.
Topfit, happy, dat is dus ook nog iets om naar te kijken.

Dankjewel voor je reactie, Mijn merrie was ook getest op cushing/PPID dat heeft ze niet.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 12:11

MarliesV schreef:
Ik voer Marstall Force en daarbij net als Nouvel eiwitten van Bulkpowder in poedervorm bij.

Kreeg het advies om 1.5 kg luzerne te voeren per dag maar dat is geen optie vind ik. Vandaar de keuze voor eiwit poeder.

Is dat gewoon de zelfde eiwit poeder dit ik gebruik voor mijn eigen training? Wil het graag ook proberen voor mijn shet

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 12:20

Ja dat is gewoon voor mensen eigenlijk, bij bulkpowder kun je het een grote zakken bestellen.
Ik meng het door een beetje Bietenpulp.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 12:29

helemaal top, ga ik proberen...heb nog een volle emmer staan.

Heeft iemand ervaring met ponys met EMS en primeval Gelatinaat trouwens?