Normaal staan ze al bij het hek te wachten maar vanmorgen was er nog niemand aanwezig. Kom ik in de schuilstal, staan de jongens vrolijk te eten maar het merrietje ligt te suffen. Dus ik wil haar een worteltje geven, zie ik dat haar mond (en een deel tot onder de ogen) zo opgezwollen is dat ze de wortel niet eens kan kauwen. Het voelde echt mega hard en dik aan. Ook een beetje warm.
Dus mijn eerste reactie, even kijken of ik haar kan temperaturen. Dus ik wil de staart omhoog doen maar mag niet eens aan haar billen komen. Halstertje omgedaan en wil nog eens proberen, zie ik dat haar vagina opgezwollen is.
Vervolgens meteen de dierenarts gebeld, die is komen kijken. Zwelling in het gezicht was enigszins in omvang afgenomen, ze kon wel weer wat hooi (en later een wortel) eten, maar nog steeds opgezwollen en vagina was nog gelijk. Hij heeft haar getemperatuurd, temperatuur was goed, verdere check was ook prima. Hij wist er niet echt een oorzaak aan te koppelen. Ze heeft uiteindelijk ontstekingsremmers en pijnstillers gekregen en we moesten het verder in de gaten houden...
Ik ben alsnog naar het werk gegaan omdat mijn vriend thuis is, maar hij belde mij zojuist op dat ze echt niet fit is, dus ga zometeen naar huis.
Iemand hier ervaring mee??

Achtergrondinformatie: ze is (bijna) 4 jaar, het is een minipaardje, sinds een aantal dagen vertoond ze behoorlijke hengstigheid (nooit eerder meegemaakt), geen wisseling in voeding, wel sinds maandag gestart met een psyllium kuur. Bij 1 van de paardjes vanmorgen wormen in de mest gevonden (geen idee van welke van de 3 die in dat gedeelte staan) dus vanmorgen meteen allemaal ontwormd en ze staan op een paddock dus een allergische reactie op een plant oid lijkt me onlogisch...