Beoordeling röntgenfoto's

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

storrum

Beoordeling röntgenfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 10:50

Röntgenfoto's straalbeen, 2 dierenartsen, 2 uiteenlopende meningen.
Is hier een veearts/deskundige die eens naar de foto's zou willen kijken en zijn/haar mening geven?
Eventueel via pb?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:23

Soms zijn röntgenfoto’s moeilijk te beoordelen. Soms moet er net iets uit een andere hoek worden genomen of goed worden gekeken met de lichtbak erachter. Als je de foto’s hier neerzet dan gaat de kwaliteit vaak ook nog verloren. Ik ben geen dierenarts maar heb al wel heel wat straalbenen gezien in de jaren. Ik heb er eentje gehad waar twijfels over was maar waar het straalbeen (dus niet het hoefbeen) iets gekanteld lag.

Je hebt dus al een second opinion laten doen?

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 15:26

Suzanne F. schreef:
Soms zijn röntgenfoto’s moeilijk te beoordelen. Soms moet er net iets uit een andere hoek worden genomen of goed worden gekeken met de lichtbak erachter. Als je de foto’s hier neerzet dan gaat de kwaliteit vaak ook nog verloren. Ik ben geen dierenarts maar heb al wel heel wat straalbenen gezien in de jaren. Ik heb er eentje gehad waar twijfels over was maar waar het straalbeen (dus niet het hoefbeen) iets gekanteld lag.

Je hebt dus al een second opinion laten doen?

Niet echt een second opinion, maar hier gaat het om de keurende veearts van de verkopende partij en die van de kopende partij.

Zamba

Re: Beoordeling röntgenfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:32

als je de foto toevoegt kunnen we met je meekijken

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 15:33

Hierbij de foto's

Afbeelding
Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:38

Nu zal je hier ook wel tig verschillende meningen gaan krijgen.....

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 19:02

Popstra schreef:
Nu zal je hier ook wel tig verschillende meningen gaan krijgen.....

Ja dat zou zomaar kunnen :D

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 19:02

Dit word spannend!! Na topics met kreupelheden.... elke bokker ziet wat aan een ander been, de volgende ziet iets aan de rug, SI of de hals... krijgen we nu topics met het beoordelen van xrays....

Niet aan beginnen! Zoveel dierenartsen, zoveel meningen... Je hebt waarschijnlijk pech gehad met de aan of verkoop van een paard. Leg je er bij neer dat er verschillende meningen zijn en daarom de handel niet door is gegaan. Mocht je echt een derde er bij willen halen... bel dan een kliniek met veeartsen die je heel hoog hebt zitten en laat zijn mening leidend zijn.

In de wereld van paarden keuren werkt het nou eenmaal zo dat hetzelfde paard in exact dezelfde conditie de ene dag kerngezond is en de volgende dag onverkoopbaar slecht...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 19:12

Bovenste foto klasse 1/2
Onderste foto zou een zeker 3 kunnen zijn. Maar dan zou ik de opname wat beter moeten kunnen bekijken.
Ben overigens geen veearts maar ik heb wel heel veel keuringsfoto's gezien in mijn leven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 19:16

Ik vraag me wel een beetje af wat het doel is van dit topic. Als het gewoon is om lekker wilde gokken te doen en te sparren over wie wat ziet, dan is het een leuk vrijdagavond tijdverdrijf. Hoop je echt antwoorden te vinden waardoor je een of andere beslissing kan nemen, dan zou ik me tot andere kanalen dan Bokt wenden.
Niemand kan een paardenbeen correct beoordelen vanaf een 600 pixels foto op een (vuil) laptopscherm. :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 19:35

Gini schreef:
Niemand kan een paardenbeen correct beoordelen vanaf een 600 pixels foto op een (vuil) laptopscherm. :D

Nou nu beledig je me wel een beetje. Ik heb een IMac desktop (groot scherm) en ben vrij schoon) :D :D
Edoch, de foto's zijn natuurlijk niet heel goed te beoordelen zo (daar heb je gelijk in), maar je kunt toch wel zien dat zeker op de onderste foto het straalbeen er niet heel strak uitziet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 19:52

Haha, en je hebt niet stiekem op je scherm geniest? :D
Nee ja, tuurlijk, zie je wel iets. Dat verwacht je ook wel naar aanleiding van dit topic. Niemand gaat dergelijk topic openen over een goedgekeurd paard met gave foto's. Maar wat dat straalbeen precies betekent, dat weet je toch niet? Zeker niet zonder een klinisch beeld erbij. En op wat voor punt verschillen de meningen van de twee dierenartsen? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de ene het een perfect straalbeen vindt, terwijl de andere het radicaal afkeurt. Dus het meningsverschil zal genuanceerder liggen. En wat is dan de vraag die beantwoord moet worden? Of dit paard nog als rijpaard gebruikt kan worden of niet? Is het inderdaad de bedoeling dat iedere Bokker gewoon cijfers gaat geven? Of moet er ook een conclusie aan verbonden zijn?
Maar ik wacht rustig af, misschien komt er nog verduidelijking. :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 20:01

Ik durf me er ook niet aan te wagen want ik zie ook 2 verschillende dingen. Bovenste straalbeen lijkt gaver dan de onderste, daar lijken wat kanaaltjes te zien te zijn. Maar waar dat aan ligt, aan de hoek van de foto misschien? Ik ben geen veearts dus ik zou nog een andere opinie vragen als je het zeker wilt weten.
Nogmaals: ik heb er eentje gehad met een iets gekanteld straalbeen en daar ziet het er ook meteen anders uit.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 20:23

Ik zou gewoon nog een foto maken en die samen met die andere twee foto’s voorleggen aan een derde gerenommeerde dierenarts: lingehoeve of Heesch bijvoorbeeld.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 21:33

Niemand die iets opvalt aan het hoefbeen op de onderste foto? :+

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 21:42

Ibbel schreef:

Yep ikke...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 21:57

Ibbel schreef:

Niet zolang de Boktexperts denken dat dat het straalbeen is, nee. :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 10:10

Die hoefbandjes zien er ook niet goed meer uit. En ik denk dat door de verschoven vesica biliaris het best nog moeilijk gaat worden om dit paard terug rad te krijgen.
:D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 10:17

Er zit op Bokt ook een dierenarts, Sanne ofzo.

Bij twijfel zou ik de foto's opnieuw laten maken en afgaan op het advies van mijn eigen DA.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 11:07

Gini schreef:
Die hoefbandjes zien er ook niet goed meer uit. En ik denk dat door de verschoven vesica biliaris het best nog moeilijk gaat worden om dit paard terug rad te krijgen.

?
Voor zover ik weet zit de galblaas niet in de hoef en hoefbandjes kan je niet zien op röntgenfoto’s, alleen op een scan?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 11:26

Suzanne F. schreef:
Gini schreef:

?
Voor zover ik weet zit de galblaas niet in de hoef en hoefbandjes kan je niet zien op röntgenfoto’s, alleen op een scan?
volgens mij bedoelt Gini het sarcastisch aan die smiley te zien ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 20:36

Ik ga ervan uit dat het om de Classificatie gaat van het straalbeen. Paard zal er rad mee zijn hoor. Zegt niet altijd wat, maar met die onderste foto krijg je een paard niet in de verzekering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 23:11

Wilt er iemand misschien in de foto aangeven wat ze waar zien? Ik weet hier erg weinig vanaf en vind het leuk om er wat van te leren :)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 23:29

Ik heb iet veel verstand maar rechts op de onderste foto dat grijze gedeelte onderbreking in de ronde rand zeg maar

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 23:34

Ik ben ook wel benieuwd wat jullie er dan aan zien? En hoe het er normaal uit zou moeten zien. Zou iemand iets kunnen omcirkelen en hier kunnen plaatsten? Of via PB willen sturen?