Risico door "vreemd" paard op onze lege wei te laten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Risico door "vreemd" paard op onze lege wei te laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 10:19

Ik plaats het hier, omdat het toch vooral over overdraagbare ziektes gaat, dus hopelijk staat het hier goed...

Komende zaterdag heb ik een fotoshoot gepland staan. De fotograaf in kwestie komt dan van een wedstrijd, waar zij oa foto's zal maken van mijn beste vriendin, en rijdt dan naar mij toe. Nu wilt mijn vriendinnetje graag meekomen om me te helpen met de shoot, maar er is eigenlijk geen tijd om haar eigen paard naar haar eigen stal te brengen.

Vermits ze een eigen trailer heeft en zelf rijdt, is het voor haar geen enkel probleem om haar paard gewoon mee te nemen naar waar ik gestald sta.

Ik deel mijn weien met 2 andere paarden/eigenaars, we hebben 2 weien (met een pad er tussen, dus niet aan elkaar grenzend). De bedoeling zou dan zijn om mijn vriendin haar paard op de lege wei te parkeren gedurende de fotoshoot. Haar paard komt dus niet met onze paarden samen te staan. Vriendin haar paard is ook ingeënt tegen alles wat ze maar zouden kunnen tegenkomen op wedstrijd. Dat is bij onze paarden veel minder het geval, die gaan eens blokje om en verder niet.

Lopen we risico door een "vreemd" paard op onze wei te laten?
De fotoshoot zou pakweg 2 uur duren (één van mijn stalgenoten heeft ook geboekt), en dan zijn ze weer weg.

Onze ene wei heeft stallen, de andere niet. Zit daar een verschil? Is het veiliger als we mijn vriendin haar paard op de wei zonder stal gooien, zodat die enkel in contact zou komen met onze waterton en niet ook met de stallen? De wei zonder stallen grenst wel aan een andere wei, waar op dat moment wel of niet 3 andere paarden zullen staan. Of is het risico sowieso te groot en doen we dit beter gewoon niet? Wat denken jullie?

Uiteraard in overleg met de staleigenaar en mijn weidegenoten hoor :)
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 28-04-21 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 10:21

Ik zie het probleem niet, separate weide, geen contact onderling. No problem zou ik denken.

Even goed uitmesten na die tijd en een halve dag je paarden zelf er niet op laten?

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 10:22

Heel eerlijk? Als het om bv Rhino gaat, dan zit je eigenlijk ook al niet lekker met de dames zelf die eerst van een wedstrijd afkomen....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 10:23

Desnoods kun je na afloop de wei nog even uitmesten zodat er geen mest meer ligt van het 'vreemde' paard.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 10:23

Goh het enige waar je aan zou kunnen denken is wormen, maar die kan je altijd wel krijgen, zelfs zonder ander paard erbij. Dus persoonlijk zou ik hier geen probleem in zien.

Eva_de_Beer

Re: Risico door "vreemd" paard op onze lege wei te laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 10:25

Als het vreemde paard netjes geënt en (goed) ontwormd is, en je na afloop voor de zekerheid even uitmest, lijkt me dat er geen enkel risico is.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 10:34

Eva_de_Beer schreef:
Als het vreemde paard netjes geënt en (goed) ontwormd is, en je na afloop voor de zekerheid even uitmest, lijkt me dat er geen enkel risico is.

Dat ben ik er vergeten bij te schrijven, het is idd wel de bedoeling dat ik de mest van de wei haal voor onze paarden daar weer op gaan. Om het risico nog meer te beperken kwam ik ondertussen ook op het idee onze eigen waterton van de wei te halen, en een ton van thuis mee te brengen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 10:35

neetoch schreef:
Heel eerlijk? Als het om bv Rhino gaat, dan zit je eigenlijk ook al niet lekker met de dames zelf die eerst van een wedstrijd afkomen....

Maw - of ze dan dat paard meebrengen of niet, het risico blijft hetzelfde? Daar zat ik nl ook al mee in mijn hoofd...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 10:36

Ik vraag mee veel meer af of je dat paard er wel een plezier mee doet. Komt van een wedstrijd, krijgt een extra trailerrit voor z'n kiezen, wordt ergens 2 uur (alleen) neergezet, en vervolgens opnieuw op de trailer gezet voor nóg een rit. Is dat 'helpen bij een shoot' waard?

Stress verlaagt het afweersysteem, dus niet júllie paarden lopen risico, maar dat wedstrijdpaard...

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 10:42

Paard op de trailer laten staan met een hooinet met hooi .Of aan de trailer vast binden met en net met hooi.Dat paard loopt wedstrijden? die is dat wel gewendt .Waarom moeilijk doen. Op een vreemde weide geeft meer ongenoegen en onrust dan 2 uur op eigen trailer staan .

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 10:48

Ibbel schreef:
Ik vraag mee veel meer af of je dat paard er wel een plezier mee doet. Komt van een wedstrijd, krijgt een extra trailerrit voor z'n kiezen, wordt ergens 2 uur (alleen) neergezet, en vervolgens opnieuw op de trailer gezet voor nóg een rit. Is dat 'helpen bij een shoot' waard?

Stress verlaagt het afweersysteem, dus niet júllie paarden lopen risico, maar dat wedstrijdpaard...

Paard is het gewend om "vreemd" te staan :j Is vorig weekend nog naar zee geweest.
Ik zeg niet dat ik het met mijn paard zou zo doen, maar dat is ieder zijn eigen keuze, en mijn vriendin heeft het type paard dat van zulke zaken niet opkijkt.

Eerlijk, ik zou zoiets met de mijne ook kunnen doen. Die loopt op haar sokken de trailer in, en is na een kwartier al helemaal thuis op vreemd terrein. Gaat meteen grazen, rollen, ... net alsof ze er altijd al heeft gestaan.

En om eerlijk te zijn... Willen we de kans grijpen om samen met onze paarden op de foto te gaan. Gewoon aan de hand, ik en vriendin in het midden en paarden links en rechts naast ons. Die kans gaan we nooit meer krijgen, en ik zou héél blij zijn met zo'n foto van ons en onze paarden samen :)

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 10:55

LWDaisy schreef:
neetoch schreef:

Maw - of ze dan dat paard meebrengen of niet, het risico blijft hetzelfde? Daar zat ik nl ook al mee in mijn hoofd...

Ja exact. Want uiteindelijk zijn de dames zelf een groter risico, door het in de buurt rondlopen bij je paarden door het maken van de foto's .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 11:21

Ibbel schreef:

Nu heb ik een heel nerveus typje maar die had geen stress van afgeladen worden om te grazen onderweg hoor. :') Als het nu een dier is dat nooit van het erf komt zou ik het met je eens zijn maar een wedstrijdpaard is veelal door ervaring wat makkelijker op vreemde plaatsen. Als ik met Sam les ging rijden mocht hij daar na de les vaak ook (in zijn eentje) de weide even op voor we huiswaarts gingen. Na twee keer wist ie al precies de weg na het af zadelen. :))
Kwa rhino zal het vreemde paard weinig verschil maken als je de twee dames op je erf hebt. Als het op die wedstrijd was en het hangt op het paard, dan ook op diens ruiter/begeleider. Dus het paard zal dan geen verschil maken. :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 11:23

De paarden gaan dus wel met elkaar in contact komen als ik je laatste reactie zo lees...

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 11:26

LWDaisy schreef:
Ibbel schreef:

Paard is het gewend om "vreemd" te staan :j Is vorig weekend nog naar zee geweest.
Ik zeg niet dat ik het met mijn paard zou zo doen, maar dat is ieder zijn eigen keuze, en mijn vriendin heeft het type paard dat van zulke zaken niet opkijkt.

Eerlijk, ik zou zoiets met de mijne ook kunnen doen. Die loopt op haar sokken de trailer in, en is na een kwartier al helemaal thuis op vreemd terrein. Gaat meteen grazen, rollen, ... net alsof ze er altijd al heeft gestaan.

En om eerlijk te zijn... Willen we de kans grijpen om samen met onze paarden op de foto te gaan. Gewoon aan de hand, ik en vriendin in het midden en paarden links en rechts naast ons. Die kans gaan we nooit meer krijgen, en ik zou héél blij zijn met zo'n foto van ons en onze paarden samen :)

Als je dit gaat doen, en ze dus naast elkaar zal zetten voor de foto, dan zou ik niet alle moeite doen met drinktonnen etc want dat heeft dan toch geen zin.
Eventueel wat mest eruit en daarmee klaar.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 13:46

meggiemeg schreef:
De paarden gaan dus wel met elkaar in contact komen als ik je laatste reactie zo lees...

Ik kwam pas op het foto-idee na het openen van de OP.
Ik heb een héél zure merrie, fysiek contact ik dus sowieso niet aangewezen/toegelaten :+ Met mij en vriendin tussen hen in, zit er ruim een meter tussen de paarden. Vormt dit een risico?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 13:58

Ja alles is een risico maar persoonlijk zou dit niet iets zijn waarom ik me zwaar zorgen zou maken als het paard van je vriendin gewoon gezond en ingeent is :)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 14:08

Ik zou er niet over twijfelen. Even de mest wegscheppen naderhand en verder niet te ingewikkeld maken.
Er geldt geen 1,5m samenleving voor paarden he.
Het paard is gewoon gezond en ziektes kan je ook overdragen als je ergens loopt en daarna naar je paard gaat.
Ze hoeven niet in bubbeltjes plastic bewaard te worden