Groene leem/ klei

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Groene leem/ klei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 14:02

Wie gebruikt hier groene leem/ klei ( zoals vetargil).
Ik zoek een allround, natuurlijk, niet chemisch product voor wat allround gebruik en ondanks dat ik al heeeeeeel lang in de paarden zit... heb ik dit nog nooit zelf gebruikt.
Zou graag een basis product willen waar ik eventueel naar keus zelf nog wat tea tree door kan doen of lavendel.

Hoe lang kun je een papje bewaren? Kan dat gewoon in een potje met deksel Oid?

Fijn in gebruik?

Licor

Re: Groene leem/ klei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 14:05

Ik heb het spul tegenwoordig in een tube.. soort pasta is t dan.. ideaal.. je smeert het er zo op.. je kan er prima iets van olie aan toevoegen en je hebt geen gedoe met aanmaken van de klei en dan weer te veel of te weinig te hebben of dat t uitgedroogd is wat je gemaakt hebt..

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 14:06

Ja dat zag ik ook. Wel iets duurder. Maar als het praktischer is..

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 14:09

Als je t dagelijks gebruikt is een poeder misschien wel fijner.. kun je ook beter zelf bepalen hoe dik of dun je t papje wilt hebben.. maar ik gebruik t alleen zo nu en dan en dan vind ik de tube praktischer

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 14:09

Ik gebruik op mn honden de tube van de groene os.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 14:10

Vooral mijn dochter gebruikt groene leem/klei regelmatig voor haar paard. Op dikke benen, op schaafwondjes. Op jezelf als je rare wondjes hebt. Ik smeer het ook wel op mijn paard, maar vergeet het vaak dat ik het heb staan. Ja je kan het gewoon bewaren in een potje met deksel, maar dan moet het idd wel nat zijn. Ik vind het wel een beetje een gesop en geknoei als je het wilt opbrengen, maar dat zijn kleinigheden. Wij laten het vaak 24 uur zitten, dan afborstelen/afspoelen en weer nieuwe aanbrengen.
Je hebt vetargil in poedervorm, die je zelf moet aanmaken met water en je hebt ook kant en klare in een tube. Wij hebben die in poedervorm. Wij voegen er alleen niets aan toe zoals tea tree of lavendel.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 14:13

Ik heb het ook in een tube. Deze: https://www.spangroothandel.nl/paarden/ ... -400g.html Hij is alleen niet meer (goed) verkrijgbaar. Heel fijn spul. Je gebruikt wat je nodig hebt en daarna weer dop d'r op en klaar. Geen gedoe met mengen, bewaren enzo, dat zie ik mezelf niet elke keer doen :n

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 14:16

Waarvoor wordt dit precies gebruikt? Ik heb het ook staan amar gebruik het eigenlijk nooit.
Zou je het ook gebruiken op paarden die bv. een dik been hebben? Ik heb er bijvoorbeeld ook eentje staan die heel onvoorzichtig is met zijn eigen waardoor hij veel kleine wondjes op zijn achterbeen heeft.
Zou het daar ook voor geschikt zijn?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 14:21

Ik smeer zelf niet heel vaak of snel overigens, maar bij bijvoorbeeld een schram of plekje in vliegen seizoen vind ik het weleens fijn.
Schaaf, schuur plekjes..
Niet op grote wonden oid.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 16:56

Bij Divoza een grote pot poeder gekocht.

Beetje poeder, beetje water , voordeel is dat je zelf de dikte kan bepalen en wat ik van dat mengsel overheb bewaar ik in een afgesloten bak,droogt het ook niet uit.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 17:34

Ik heb de poeder vorm(voordeel daar van is is dat je het ook als detox door het voer kan doen)
Ik smeer het op dikke benen (soms ook in samenwerking met nat papier en bandages)
Kleine wondjes, schaafwondjes, zon beetje alles.
Vind het super fijn spul en gebruik het graag.

Edit : ik kan meestal een papje 2 dagen gebruiken. Doe het dan gewoon in een open potje bewaren.

Angie1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:10

Ik heb de poeder en dan zelf met water aanmaken. Ideaal omdat het ook lang blijft zitten handig als ze buiten lopen kan er geen vuil bij.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:13

Ik heb de poeder en dat maak ik zelf aan in een klein Tupperware bakje. Blijft echt maanden goed. Ik ben zo’n muts die dus niet van vieze handen houdt, dus ik doe eerst een babydoekje om mijn vinger en dan smeer ik de leem waar ik het hebben wil. Babydoekje gooi ik weg en mijn nagels blijven schoon :o

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:15

Ik gebruikte in plaats van groene leem zeohorsefeed .
En heb dit eigenlijk altijd bij de hand voor wondjes of dikke benen bij een van de paarden.
Het is een poeder, wat je zelf aanlengt met water.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 22:24

Ik heb de tube gekocht.
Hopelijk blijft het nog een tijd ongeopend liggen, haha.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:28

Ik gebruik het voor zomereczeem plekken op het hoofd van m'n paard, houdt de vliegen er ook van weg.