Korte situatieschets:
Pony is 4 jr oud en al zijn hele leven in mijn bezit. Nooit iets ernstigs mee gebeurd, heeft op 1,5 jarige leeftijd met zijn achterbenen wel een keer in het draad vastgehangen. Hebben hem toen in de gaten gehouden en had alleen wat oppervlakkige wondjes. Nooit onregelmatig geweest.
Pony is opgegroeid op een paddock paradise concept met oudere merrie die over hem moederde en een ruin van zijn leeftijd. Veel stoeien en rouwdouwen. Kan daar natuurlijk al van in de knoop zijn geraakt.
Pony is afgelopen oktober tot december ohz beleerd door een prof beleerstal. Is daar al voor er een zadel opkwam behandeld door een chiropractor omdat hij zijn bekken enorm vasthield. Is daar in totaal 3 keer behandeld en ging de goede kant op maar niet goed. Bleef wat vast. Stond daar ook veel op stal.
Pony mee naar huis genomen eind december en vakantie gegeven. Staat weer in paddock paradise concept met weer een andere jonge ruin en weer woest spelen. Loopt hier 24/7 buiten in vrijheid.
Vande week zadelmaker hier gehad omdat ik het rijden weer op wil pakken en dat was een dramatische dag. Pony is nu “stuk”
Zit compleet vast in het bekken. Enige wat hij aan de longe doet is uitbreken, wegrennen en bekken vasthouden. Hij kan niet meer bokken, dat zegt wel genoeg lijkt me. Loopt nu rechtsom flink onregelmatig. Heeft hoefkneuzingen ook. Loopt trouwens in vrijheid momenteel niet onregelmatig! Puur aan de longe wel.
Zoals je begrijpt gaan we hier dus niet op en zelfs oefeningen aan de hand om de achterhand sterker te maken durf ik nu niet aan. Advies van de zadelmaker was een osteopaat of chiropractor erbij maar ik vertrouw er helemaal niks meer van.
Mijn gevoel zegt op de röntgen ermee, er in kijken en kijken wat er aan de hand is. Dit speelt al langer en bij dieper liggende problemen is ostheopaat ook maar symptomen bestrijden en daar vind ik hem gewoon te jong voor. Zie ik dit goed? Of eerst eens los laten maken en dan kijken?
Ik weet niet goed waar te beginnen. Opladen en naar de kliniek voor foto’s? Of iemand laten komen met mobiele röntgen? En zo ja waarvan dan foto’s? Of zouden echo’s meer zin hebben? Of een kreupelheid onderzoek?
Ik heb nog nooit eerder met dit bijltje gehakt en ik snap dat jullie er ook niet in kunnen kijken vanaf een beeldscherm maar ik heb een beetje een logisch plan van aanpak nodig.
Dank alvast