Waar te beginnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Achaiah

Waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 15:48

Omdat ik niet meer zo goed weet waar te beginnen hoop ik dat bokkers mij wat inzicht kunnen geven in wie nu te bellen voor mijn pony met nogal vage maar serieus te nemen klachten.

Korte situatieschets:
Pony is 4 jr oud en al zijn hele leven in mijn bezit. Nooit iets ernstigs mee gebeurd, heeft op 1,5 jarige leeftijd met zijn achterbenen wel een keer in het draad vastgehangen. Hebben hem toen in de gaten gehouden en had alleen wat oppervlakkige wondjes. Nooit onregelmatig geweest.
Pony is opgegroeid op een paddock paradise concept met oudere merrie die over hem moederde en een ruin van zijn leeftijd. Veel stoeien en rouwdouwen. Kan daar natuurlijk al van in de knoop zijn geraakt.

Pony is afgelopen oktober tot december ohz beleerd door een prof beleerstal. Is daar al voor er een zadel opkwam behandeld door een chiropractor omdat hij zijn bekken enorm vasthield. Is daar in totaal 3 keer behandeld en ging de goede kant op maar niet goed. Bleef wat vast. Stond daar ook veel op stal.

Pony mee naar huis genomen eind december en vakantie gegeven. Staat weer in paddock paradise concept met weer een andere jonge ruin en weer woest spelen. Loopt hier 24/7 buiten in vrijheid.

Vande week zadelmaker hier gehad omdat ik het rijden weer op wil pakken en dat was een dramatische dag. Pony is nu “stuk”
Zit compleet vast in het bekken. Enige wat hij aan de longe doet is uitbreken, wegrennen en bekken vasthouden. Hij kan niet meer bokken, dat zegt wel genoeg lijkt me. Loopt nu rechtsom flink onregelmatig. Heeft hoefkneuzingen ook. Loopt trouwens in vrijheid momenteel niet onregelmatig! Puur aan de longe wel.

Zoals je begrijpt gaan we hier dus niet op en zelfs oefeningen aan de hand om de achterhand sterker te maken durf ik nu niet aan. Advies van de zadelmaker was een osteopaat of chiropractor erbij maar ik vertrouw er helemaal niks meer van.
Mijn gevoel zegt op de röntgen ermee, er in kijken en kijken wat er aan de hand is. Dit speelt al langer en bij dieper liggende problemen is ostheopaat ook maar symptomen bestrijden en daar vind ik hem gewoon te jong voor. Zie ik dit goed? Of eerst eens los laten maken en dan kijken?
Ik weet niet goed waar te beginnen. Opladen en naar de kliniek voor foto’s? Of iemand laten komen met mobiele röntgen? En zo ja waarvan dan foto’s? Of zouden echo’s meer zin hebben? Of een kreupelheid onderzoek?
Ik heb nog nooit eerder met dit bijltje gehakt en ik snap dat jullie er ook niet in kunnen kijken vanaf een beeldscherm maar ik heb een beetje een logisch plan van aanpak nodig.

Dank alvast :)

goldyc

Re: Waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 15:54

Ik zou hem opladen, als dat mogelijk is, en hem naar een goede kliniek brengen. Daar zullen ze beginnen met een kreupelheidsonderzoek. En dan zullen ze foto's/echo's maken van alles dat niet goed is, om de oorzaak te achterhalen.
Ik zou 'm sowieso naar de kliniek brengen, omdat ze daar nou eenmaal betere foto's en echo's kunnen maken. Dan kan je ook alles in 1x laten doen en dan weet je hopelijk meteen exact wat er gaande is.

Het bekken is niet echt op foto te zetten, voor zover ik weet. Bij mijn paard, dat problemen had die misschien uit het bekken konden komen (maar uiteindelijk van haar knie en kogel af kwamen), hebben ze op de kliniek een rectale echo gemaakt van SI en bekken.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 16:02

Hij is opzich denk ik goed genoeg om hem op te laden. Ik had in gedachte om een DA met mobiele röntgen te bellen, alleen heb inderdaad ook begrepen dat het bekken zo niet op de foto’s te krijgen is, en daar lijkt bij hem wel echt het probleem te zitten.
Dankje voor je reactie! :) Is Emmeloord een aanrader? Dit is namelijk het dichtste bij..

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:04

Indien je zeker weet dat het vanuit de bovenlijn komt dan is een echo van het si en bekken het eerste waar ik mee zou beginnen. Komt hier niets uit dan zou je verder kunnen gaan met kreupelheidsonderzoek en foto's van de gehele bovenlijn.
Ik schakel liever een chiropractor in dan een osteopaat, maar pas nadat ik weet waar het mis zit.
Om wat voor soort pony gaat het? Is PSSM ook een risico?
Optillen en stretchen van de achterbenen mogelijk? In vrije beweging helemaal niets te zien? Rolt/ligt ook nog gewoon?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:06

Ik zou de kliniek gewoon het probleem voorleggen en hen laten beslissen waar ze willen beginnen.
Als je gerichte vragen gaat stellen, sluit je ook andere dingen al uit.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:07

Ik kom uit België, dus ik heb werkelijk geen idee welke Nederlandse kliniek je moet hebben. In België zou ik je Equisound of de Bosdreef aanraden voor dit soort problemen, maar daar heb je waarschijnlijk niet zoveel aan. ^^

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 16:08

Wildgirl schreef:
Indien je zeker weet dat het vanuit de bovenlijn komt dan is een echo van het si en bekken het eerste waar ik mee zou beginnen. Komt hier niets uit dan zou je verder kunnen gaan met kreupelheidsonderzoek en foto's van de gehele bovenlijn.
Ik schakel liever een chiropractor in dan een osteopaat, maar pas nadat ik weet waar het mis zit.
Optillen en stretchen van de achterbenen mogelijk? In vrije beweging helemaal niets te zien? Rolt/ligt ook nog gewoon?

Dankjewel! Chiropractor is me inderdaad boven ostheopaat aangeraden. En daar stond hij ook onder behandeling alleen dat hij in vrijheid nu zoveel slechter is geworden baart me zorgen.
Het is een tinker X connemara, dan kun je pssm niet uitsluiten zeker? Vanwege de tinker kant.
Hij slaapt diep. Ligt plat, rolt om en strekt. Alleen met lopen is zijn achterkant 1 brok ellende en houdt volledig vast. Bokken wil ook niet meer. Houdt af en toe wel de staart wat scheef!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:08

Goof schreef:
Ik zou de kliniek gewoon het probleem voorleggen en hen laten beslissen waar ze willen beginnen.
Als je gerichte vragen gaat stellen, sluit je ook andere dingen al uit.

En vervolgens met een dikke rekening en niet logische onderzoeken het terrein weer af rijden ;)
Er is niets mis met zelf onderzoek doen, met een gerichte vraag aankloppen bij een kliniek en uiteraard ruimte laten voor zaken die je zelf niet weet.
Beetje sturen kan bij de meeste klinieken geen kwaad.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:12

Achaiah schreef:
Wildgirl schreef:

Dankjewel! Chiropractor is me inderdaad boven ostheopaat aangeraden. En daar stond hij ook onder behandeling alleen dat hij in vrijheid nu zoveel slechter is geworden baart me zorgen.
Het is een tinker X connemara, dan kun je pssm niet uitsluiten zeker? Vanwege de tinker kant.
Hij slaapt diep. Ligt plat, rolt om en strekt. Alleen met lopen is zijn achterkant 1 brok ellende en houdt volledig vast. Bokken wil ook niet meer. Houdt af en toe wel de staart wat scheef!

Ook als je hem los longeert of los in de bak laat bewegen?
Als hij in vrije beweging alleen stijf oogt zou je een goede chiropractor als eerste kunnen overwegen, anders toch onderzoeken inderdaad.
De tinker kant geeft idd een verhoogd pssm risico maar dat zou niet mijn eerste gedachte zijn als ik je verhaal zo lees.
Die scheve staart wijst wel vrij duidelijk richting onderrug,bekken/si. Hoe galoppeert hij? Veel overkruist of overspringen?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:16

Ik zou hem ook goed laten bekijken, onderzoeken en foto's/echo's laten maken.
Op een kliniek hebben ze toch sterkere apparatuur dan mobiel. Ik heb goede ervaringen met de Lingehoeve

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 16:17

@wildgirl (even zo want worden teveel quotes :+)
Hij verkiest galop boven draf. Ik kan hem nu niet normaal longeren want hij rent er constant voor weg. Plat door de bocht. En dat is geen niet braaf zijn ding, dat is echt pijn/disbalans en gaan rennen omdat ie t niet meer weet. Het lijkt wel alsof hij zijn hele achterhand heeft “uitgeschakeld” zo van zo, die heb ik niet meer.

Galop ook links achter onregelmatig maar minder goed te zien. In draf is hij het slechtst. Springt wel goed aan.
Met los in de bak laten lopen zelfde verhaal. Rennen, rennen, en willen bokken alleen kont komt niet mee omhoog.
Laatst bijgewerkt door Achaiah op 25-04-21 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 16:20

marleen_88 schreef:
Ik zou hem ook goed laten bekijken, onderzoeken en foto's/echo's laten maken.
Op een kliniek hebben ze toch sterkere apparatuur dan mobiel. Ik heb goede ervaringen met de Lingehoeve

Bedankt! Dat is in Gelderland zo te zien. Dat is ook nog haalbaar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:57

Heeft er überhaupt al een dierenarts mee gekeken of lees ik daar nu overheen.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 16:58

Mindim schreef:

Nee. DA is er nog niet bij geweest. Het was namelijk ook nooit eerder zo dat hij onregelmatig was. Hij zat “wat vast” en is daarom behandeld door chiropractor.
Nu loopt hij echt onregelmatig en zit mega vast, wat opvallend is aangezien hij hier nu niks doet en 24/7 vrij kan bewegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 17:03

Achaiah schreef:
Mindim schreef:

Nee. DA is er nog niet bij geweest. Het was namelijk ook nooit eerder zo dat hij onregelmatig was. Hij zat “wat vast” en is daarom behandeld door chiropractor.
Nu loopt hij echt onregelmatig en zit mega vast, wat opvallend is aangezien hij hier nu niks doet en 24/7 vrij kan bewegen.

Dus hij werd slechter na behandeling van de chiropractor. Wat heeft die proberen te manipuleren dan?

Iemand zei het eerder al, laat pas een chiropractor komen als je weet wat er mis is. Dus eerst veearts en daarna pas een chiropractor, niet andersom.

Dus waar te beginnen? Nou met een veearts.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 17:06

Als ik het wist zou ik t vertellen.. ben helaas te weinig betrokken bij dat hele proces, en heb gevraagd om zijn behandelplan destijds maar die krijg ik niet. Verder ga ik daar hier niet over speculeren, het is jammer maar mijn eigen schuld dat ik hem uit handen gegeven heb en ik kan niet hard maken dat er daar iets mis is gegaan en wat precies. Dit kan ook hier gebeurd zijn, hij kan ook bij wijze van 2 weken geleden hier een glijder gemaakt hebben, of het zit er al jaren.

Dat er een arts bij moet is helder!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 18:01

Emmeloord is prima, Wolvega is ook een aanrader, Lingehoeve ook. Maar ik zou er zeker naar laten kijken :j

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 21:40

Ook ik zou het paard opladen en naar een goede paardenkliniek rijden. Je kan aangeven tegen welke problemen je aanloopt en van daaruit ze laten kijken wat er aan de hand zou kunnen zijn. Afhankelijk van hun bevindingen worden het dan foto's van de bovenlijn en/of benen en/of een inwendige echo van het SI-gebied.

Geen idee waar je woont, maar als je in Nood-Holland woont is Paardenkliniek de Raaphorst in Wassenaar ook een goede optie.

Zit je meer in Friesland/Groningen/Drenthe/Kop van Overijssel dan zou ik eerder voor Wolvega gaan.

En het SMDC in Heesch is ook een prima kliniek voor dit soort problematiek. Dat is voor de meesten vanuit het noorden vrijwel net zo ver als de Lingehoeve maar met betere apparatuur en meer expertise met dit soort vage zaken.

Veel succes met hem hoor, zo jong en dan dit soort problemen hebben is echt heel naar!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 23:24

Inderdaad opladen en naar een goed aangeschreven kliniek. Raaphorst is ook een goede kliniek, net als Wolven en Lingehoeve.
Waarschijnlijk ziet de behandelend arts aan de manier van lopen al wel dat het uit het bekken komt. Rectaal echoen is dan een logische vervolgstap. Mocht dit schoon zijn dan spronggewrichtzeker niet overslaan. Kan soms ook tonen als bekkenproblemen.
Heel veel sterkte en ik hoop dat je er snel achter komt wat er mankeert.