Paard schuurt oren kapot ZE

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FreeSpirit87
Berichten: 46
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Loenen

Paard schuurt oren kapot ZE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 09:28

Hallo allemaal,

Ik heb een ijslands paard met zomereczeem. Hij staat helemaal ingepakt in een deken plus masker.
Nu is het probleem dat hij zn oren ernstig kapot schuurt. Hij heeft een masker op met oren, mar dat helpt niet. Ook vind ik het masker regelmatig in de wei afgeschuurd. Ik heb al tientallen maskers geprobeerd. Of hij schuurt ze af, of hij schuurt de oren van het masker kapot.
Ik smeer zn wonden in met cbd olie.

Iemand tips hoe ik zijn oren kan beschermen? Ik zie erg op tegen de zomer aangezien zn oren er nu al niet meer uitzien..

Alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:52

MCQ, dagelijks opdoen, werkt! :j

FreeSpirit87
Berichten: 46
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 09:53

AMCM schreef:
MCQ, dagelijks opdoen, werkt! :j


Als ik hierop google kom ik terecht bij alexander Mcqueen. Kun je iets specifieker zijn? Wat is het? Heb je een linkje?

Ineke2

Berichten: 33134
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard schuurt oren kapot ZE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 10:02

Wat krijgt hij aan voer en beweging?
Zet je hem voor schemering op stal?

mariettek

Berichten: 1696
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Paard schuurt oren kapot ZE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 10:05

Hier heeft derfen goed geholpen tegen kriebel op niet in te pakken plekken. Wel regelmatig blijven smeren (bij mij kon ik af met 2x per week).

FreeSpirit87
Berichten: 46
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Loenen

Re: Paard schuurt oren kapot ZE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 10:18

Voer is aangepast.
Derfen al geprobeerd en werkt helaas niet.

Staat op een pp met inloopstal
Gaat 3 a 4 keer in de week mee naar buiten fietsen/wandelen

kaatje77

Berichten: 10432
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: Paard schuurt oren kapot ZE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 10:20


FreeSpirit87
Berichten: 46
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 10:22

Heel lief maar ik zoek echt vooral een manier om zijn oren te beschermen. De 100 Smeerseltjes die ik tot nu toe heb geprobeerd helpen niet en schuurt ie er ook weer af..

Ineke2

Berichten: 33134
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 10:41

Als je de jeuk niet bestrijd van binnenuit en met smeersels dan blijft bescherming niet zitten. Hij heeft zoveel jeuk dat hij door het schuren de bescherming er weer afschuurt.

Daarom stelde ik ook mijn vragen.

Mocht je voor de neemolie willen gaan. Die is hier goedkoper https://www.youmadu.nl/products/neemoli ... 1005737114

FreeSpirit87
Berichten: 46
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 10:45

Ja dit begrijp ik, maar ik heb inmiddels al zoveel spulletjes voor van binnenuit geprobeerd en smeerseltjes dat ik het niet meer weet en dus op zoek ga naar iets wat hem direct van buitenaf dan beschermt.
Neemolie heb ik overigens ook al geprobeerd.

Hij krijgt getest hooi en graszaadhooi.
Staat op een pp met een uurtje gras af en toe
Hij krijgt vitamines zonder lucerne
Hij is onlangs doorgemeten en bleek dat zijn lever het nogal zwaar te verduren heeft dus hij krijgt mariadisteldruppels.
Ook wist ze te vertellen dat zijn eczeem van opgehoopte stress uit zn verleden komt.
Hij staat ook onder behandeling van een cranio sacraal therapeut.

Gini
Berichten: 17929
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 10:50

FreeSpirit87 schreef:
Heel lief maar ik zoek echt vooral een manier om zijn oren te beschermen. De 100 Smeerseltjes die ik tot nu toe heb geprobeerd helpen niet en schuurt ie er ook weer af..


Maar je heb ook al tientallen maskers geprobeerd. Misschien kan je dan best de maskers even opsommen? Maar dan nog, zoveel verschillende systemen van maskers zijn er nou ook niet. Als die ze stuk voor stuk ook allemaal heeft afgeschuurd en smeerseltjes niet helpen, denk ik toch echt dat je het in het management moet gaan zoeken. Sowieso zou ik een pony met zodanig ernstige klachten binnen willen hebben bij schemertijd. Valt er ook iets aan zijn omgeving te veranderen? Staat die nu ergens waar veel bos of water is?

marleen_88

Berichten: 14069
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 10:51

Bij mijn paard werkte voor zonsondergang op stal echt het beste. Smeersels, inpakken, poeders etc etc werkte allemaal minimaal.

Ineke2

Berichten: 33134
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 10:53

Heb je hem ook al helemaal zonder gras gehouden? Op stal voordat het schemert?

De omgeving waar je paard staat ( veel bomen) veranderen naar juist open vlakte waar veel wind door heen blaast kan ook al echt helpen.

FreeSpirit87
Berichten: 46
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 10:55

Misschien moet ik het ook niet in de vorm van een masker zoeken, vandaar mijn topic .
Met de schemer op stal schuurt ie zich op stal kapot, dus dat werkt ook niet.
We staan in de buurt van een bos. Maar hij heeft ook al op open vlaktes gestaan waar hij het ook had. En ik ga deze week voor een andere plek kijken.. Verhuizen geeft ook weer stress, dus soms lastig keuzes maken dan.. We blijven zoeken in ieder geval.
We hebben nu al een tijdje de weides dicht en die blijven voorlopig ook even dicht zodat het even kan rusten. Ze staan dus al een tijd zonder gras en dat blijft voorlopig ook zo. Wie weet dat dat nog wat helpt inderdaad.

Ik zit met mijn handen in het haar vooral omdat het echte jeukseizoen nog moet beginnen. Vandaar dat ik iets zoek wat een beetje buiten de box gedacht is zeg maar.
Vind het wel heel fijn hoor dat jullie meedenken!

Nyaleti

Berichten: 6234
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Paard schuurt oren kapot ZE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:29

Ik begrijp je als je zegt dat je niet nog meer smeersels etc wilt kopen en hoopt klaar te zijn met een goede bescherming maar zo werkt eczeem helaas niet. Was het maar zo makkelijk.
Wel vervelend dat het al zo vroeg in het seizoen ellende is.
CBD olie, moet je dat niet als een supplement geven? Dat hij het binnenkrijgt IPV dat je het opsmeert. Nog nooit gehoord dat je dat als smeersel kan gebruiken.

Doe je de kap meteen om als het ingesmeerd is? Misschien gaat het daardoor broeien.
Probeer eens puur Culico + Apis druppels. Dat werkt hier als een gek.
Misschien oren insmeren, laten rusten en intrekken en dan een dot zinkzalf oid er op? Dan kan er geen beestje meer bij.

FreeSpirit87
Berichten: 46
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 11:37

Nee werkte het inderdaad maar zo gemakkelijk. Mijn probleem is op dit moment accuut in de zin van dat als hij zo doorgaat zijn oren straks helemaal verbloemkoold zijn.. dus daarom voor dit moment liefst een oplossing die dan misschien niet de oorzaak aanpakt, maar er wel voor zorgt dat hij zijn oren heel houdt..
Dan zoeken we ondertussen verder naar het juiste iets dat het van binnenuit aanpakt.
De cbd heb ik gekregen van de mevrouw die hem heeft doorgemeten. Het is echt een smeerbaar spulletje (volgens mij van kokosolie oid) wat hard is, maar zacht wordt als het warm wordt.
Ik doe de deken en kap af, even goed borstelen ivm wintervacht, plekken insmeren, even laten scharrelen/rollen en vaak gaan we dan nog wandelen. Dan spuit ik hem eetst in met vliegenwerend middel. Daarna deken en kap weer op. Maar de kap is er vaak al afgeschuurd als ik aankom..
Die druppeltjes ben ik toevallig een week of vier geleden mee begonnen.
Zinkzalf is nog wel een idee.
Misschien iets van groene klei nog een optie?

Nyaleti

Berichten: 6234
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Paard schuurt oren kapot ZE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:58

Groene klei zou ook best kunnen gok ik.. heb je een foto van de oren?
Weet je wel zeker dat het van de eczeem komt en niet van iets anders?

Je zou ook aan de weerstand kunnen werken. Flinke vitaminespuit er in kan geen kwaad.

Ineke2

Berichten: 33134
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard schuurt oren kapot ZE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 12:24

Ik zou dan met wandelen alvast de kap weer op doen. Dan is er echt zo min mogelijk kans dat hij door mugjes daar gestoken wordt.
Welke kappen heb je al geprobeerd?

Groene klei zou ik zeker proberen ja.

Anoniem

Re: Paard schuurt oren kapot ZE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 12:37

MCQ is niet zomaar een smeersel, maar een redelijk chemisch spul. Geen natuurlijk product dus maar het werkt gegarandeerd. Je paard ondervindt er geen hinder van, integendeel, het verlicht meteen de jeuk.

Google eens op 'MCQ zomereczeem' dan vind je vast meer, misschien ook wat ervaringen op bokt.

marleen_88

Berichten: 14069
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Paard schuurt oren kapot ZE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 15:57

En als de jeuk heel hevig is, is een Prednisolon kuur misschien nog een optie? Heeft mijn eczemer ook 1 jaar gehad, prednisolon gespoten en de jeuk was over.

ellepel

Berichten: 47355
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 20:25

heb je al geprobeerd om de punten van de oren in de sudocrme. of zinkzalf te zetten?

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 20:21

Lastig hoor, als je al zoveel geprobeerd hebt.
Heb je er al eens honingzalf op gesmeerd?

Muze
Berichten: 5290
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Paard schuurt oren kapot ZE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 21:25

Een goede bron van omega 3 vetzuren al gevoerd?

office
Berichten: 805
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 21:59

Wel eens zonnebloemolie geprobeerd ?Vieze plakoortjes krijgen ze er van maar de vliegjes kunnen er niet in landen en de olie heeft ontstekingsremmende eigenschappen.Zou ook best kunnen dat de olie die je nu smeert juist irriteert.
Bij mijn merrie met erge jeukende staart wortel heeft het echt goed geholpen .Gewoon uit de supermarkt lekker goedkoop en het proberen waard.