hulp nodig!! overbeet paard en kopen bij fokker

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dn_r

hulp nodig!! overbeet paard en kopen bij fokker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 15:44

hoi Iedereen,

Ik heb even een vraag. voor mijn opleiding moet ik een juridische casus afhandelen. Nu gaat dat over een paard met een overbeet. Er is een meneer die bij een erkende fokker een veulen heeft gekocht en deze als dekhengst wilde gaan gebruiken in de toekomst. Nu blijkt dat paard na de koop een overbeet te hebben van 2cm en is deze niet geschikt meer als dekhengst. Meneer ging er vanuit dat het een 'gezond' paard was, omdat hij het veulen bij een erkende fokker heeft gekocht.

is het zo dat een paard medisch niet helemaal oke is als hij een overbeet heeft? kan het paard hier later nog last van krijgen? brengt dit veel extra kosten met zich mee? kan je er van uit gaan dat een paard van de fokker geen overbeet heeft?

ik heb zelf geen ervaring met een overbeet van een paard en ook niet van het kopen van een paard bij een erkende fokker.

hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen!

Eva_de_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 16:14

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 16:37

dn_r schreef:
hoi Iedereen,

Ik heb even een vraag. voor mijn opleiding moet ik een juridische casus afhandelen. Nu gaat dat over een paard met een overbeet. Er is een meneer die bij een erkende fokker een veulen heeft gekocht en deze als dekhengst wilde gaan gebruiken in de toekomst. Nu blijkt dat paard na de koop een overbeet te hebben van 2cm en is deze niet geschikt meer als dekhengst. Meneer ging er vanuit dat het een 'gezond' paard was, omdat hij het veulen bij een erkende fokker heeft gekocht.

is het zo dat een paard medisch niet helemaal oke is als hij een overbeet heeft? kan het paard hier later nog last van krijgen? brengt dit veel extra kosten met zich mee? kan je er van uit gaan dat een paard van de fokker geen overbeet heeft?

ik heb zelf geen ervaring met een overbeet van een paard en ook niet van het kopen van een paard bij een erkende fokker.

hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen!

De koper heeft zijn onderzoeksplicht verzaakt, een overbeet was als veulen al te constateren. Tenzij het dier in de opfok een ongeluk oid heeft gehad. Ergens vanuit gaan zal een ervaren paardenman/ vrouw niet doen dus de koper zal ook niet de kennis in huis hebben gehad om te beoordelen of dit dier uberhaupt geschikt zou zijn als dekhengst.

Een overbeet hoeft geen problemen te veroorzaken maar zo'n paard zal waarschijnlijk wel wat regelmatiger een tandarts nodig hebben. En nee, je kan er niet vanuit gaan dat een paard van een erkende fokker geen overbeet heeft.

Punz

Re: hulp nodig!! overbeet paard en kopen bij fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 16:52

Huiswerk topics zijn toch niet toegestaan?
Ik tem dus even.

Sorry TS: account speciaal aangemaakt voor deze vraag?

dn_r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 16:54

Punz schreef:
Ik tem dus even.

mag dat niet?

nee gelukkig niet haha, heb zelf een heel leuk bijrijdpaardje!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 17:09

Punz schreef:
Ik tem dus even.

TS is een volwassen vrouw, come on :roll:

Interessante casus TS, ik lees graag mee.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 17:19

Volwassen of niet..
Volgens mij moet je gewoon je eigen opleidingswerk doen. Waarom zou je dan alleen bij pubers temmen en niet bij volwassenen. En het is niet zo dat TS hier al eeuwen op bokt rondloopt ofzo. Vierde post op het moment van plaatsen hier.

Dan denk ik echt: ga even je eigen huiswerk doen :) :) :)

Maar je hebt gelijk: er zijn ergere zaken

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 17:19

volgens mij heb je als koper een onderzoeksplicht. en als je daar niet aan besluit te voldoen door het beestje niet te laten keuren door een dierenarts is dat toch niet het probleem van de fokker? Aannemend dat er niet gekeurd is.

Daarbij watis een "erkend fokker"? volgens mij is fokker zijn helemaal geen beschermd beroep en bestaat het hele concept "erkende fokker" alleen maar in het hoofd van mensen maar zegt het juridisch niets.
iedereen kan 2 paarden op elkaar zetten en daar veulens uit fokken. dat die veulens binnen een bepaald stamboek veel waarde zouden kunnen hebben als ze gezond zijn zegt toch niets over het niet hebben van een onderzoeksplicht van een koper?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 17:22

Er is jurisprudentie over deze overigens al bestaande kwestie.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 006:AZ2019

Belangrijk bij deze uitspraak is wel dat zowel koper als verkoper beide professional zijn. De koper kan zich in dit geval dus niet beroepen op een consumentenkoop en had het veulen moeten laten keuren.
Het verschil zit hem in consumentenkoop. Het is niet een meneer die bij de fokker had gekocht maar een handelaar. Als het een "gewone" niet professionele koper was geweest, dan was er wel sprake geweest van een consumentenkoop en hadden de kaarten anders gelegen.
Dan is de koper niet verplicht te keuren, maar mag hij afgaan op wat de professional (de fokker) hem vertelt. De mededelingsplicht van de verkoper weegt zwaarder dan de onderzoeksplicht van de (niet professionele) koper.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 17:25

Ik heb geen verstand van rechten en over overbeten kan ik ook weinig vertellen (ik vermoed dat het niet heel nadelig is voor het paard, maar dat er wel vaker een tandarts bij moet komen om het bij te houden), maar 1 vraag lijkt mij toch wel makkelijk te beantwoorden.
"kan je er van uit gaan dat een paard van de fokker geen overbeet heeft?" > Waarom zou een fokker alleen maar 100% gezonde paarden hebben? Er wordt niet voor niets altijd over verborgen gebreken gepraat. Er zijn gewoon dingen die niet op het eerste oog zichtbaar zijn, maar meer onderzoek nodig hebben. En er zijn ook genoeg gebreken die ook pas aan het licht komen bij specifiek onderzoek.
Maar het lijkt me dat dat soort dingen toch wel duidelijk zouden moeten zijn voor je?

dn_r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 17:30

Punz schreef:
Volwassen of niet..
Volgens mij moet je gewoon je eigen opleidingswerk doen. Waarom zou je dan alleen bij pubers temmen en niet bij volwassenen. En het is niet zo dat TS hier al eeuwen op bokt rondloopt ofzo. Vierde post op het moment van plaatsen hier.

Dan denk ik echt: ga even je eigen huiswerk doen :) :) :)

Maar je hebt gelijk: er zijn ergere zaken

sorry maar deze reactie snap ik niet? suggereer je nou dat ik hier naar kant en klare antwoorden kom vissen, omdat ik nog maar 4 berichten heb geplaatst?

ik vraag hier om ervaringen.... onderbouwingen..... hulpp..... dit zegt niet over een eigen opdracht maken toch? over dat ik niet mijn huiswerk doe?

alle reacties die geplaatst worden neem ik mee in mijn analyse..
voor zover ik weet, heb jij geen idee wat mijn opdracht is toch?

hoe meer verschillende ervaringen ik heb, des te beter kom ik uit de bus..

al het andere zijn fijne extra's. ik doe niet voor niks een studie en heb nog een hoop te leren. alles wat hier gedeeld wordt en ik zelf niet heb kunnen vinden ben ik alleen maar blij mee.

beetje je medemens helpen kan geef kwaad toch?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 18:06

Van mij mag je vragen hoor.
Een beetje overbeet is voor een normaal gebruikspaard niet zo erg. Idd wat vaker naar de tandarts helpt wel. Twee centimeter is overigens best veel dus dat zou kunnen leiden tot voedingsproblemen uberhaupt.
Volgens mij is overbeet erfelijk en voor de fokkerij dus waardeloos.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 18:44

Wel een interessante vraag. Want een veulen heeft een melkgebit (net als ieder zoogdier). Het blijvende gebit kan een (grotere) afwijking hebben terwijl het melkgebit dat niet heeft.

Ik denk dat je hier als jurist van smult (uurtje factuurtje!), en dat zowel koper als verkoper handen vol geld kwijt gaan zijn zonder dat eenduidig wat dan ook aan getoond kan worden :))

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 18:57

Ik kan niet zeggen hoe het in jouw casus juridisch zit. Ik kan enkel mijn ervaring delen.

Ik heb 15 jaar geleden mijn (recreatie)pony (ruin) gekregen (= consumentenkoop). Hij was op dat moment 10 jaar. Ik heb hem medisch laten keuren voor aankoop. Daar kwam ook uit dat hij een overbeet heeft. Dierenarts zei toen dat er op dat moment nog niets aan diende te gebeuren, maar in de toekomst evt wel nog wat werk aan was. We zijn nu 15 jaar later. Hij krijgt regelmatig een controle door de tandarts, maar hier is nog niets aan moeten gebeuren.

Het lijkt me dat als je (professioneel) wil gaan fokken met het paard, je zulke zaken toch wel controleert / laat controleren.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 19:24

Het gaat over een veulen en een paard.
Nu weet ik niet hoe oud het paard nu is, maar..

Als het paard een overbeet heeft van 2cm, zou dit als veulen wel zichtbaar moeten zijn geweest. Aangezien het bij zo’n grote overbeet vaak zit in de kaak en niet alleen in de tanden.

Nu is het lijkt mij onmogelijk, om een paard, wat als veulen is aangekocht, na een “x” aantal jaren nog op de fokker “verhaalt” kan worden.

Een paard met overbeet kan prima functioneren, heeft wat meer onderhoud aan het gebit nodig, wat meer kosten met zich mee brengt.
Dat het voor de dekdienst niet gunstig is, kan ik me voorstellen, aangezien een overbeet erfelijk is/kan zijn.

Nu heeft een “erkende fokker” niks te maken met of een paard wel of geen overbeet heeft.

Fokken = gokken.
Erkende fokker of hobby fokker, niemand weet wat voor veulen eruit komt!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 19:31

Sowieso komen van de 100 veulens die als potentiele dekhengst opgefokt worden er maar 1 of 2 uiteindelijk in de lijst 'goedgekeurd'. Beetje afhankelijk van welk stamboek.
Dus een veulen kopen die dekhengst moet worden kan sowieso al niet door een fokker gegarandeerd worden. Ook zonder overbeet was-ie misschien niet goedgekeurd.

Dit is een zaak die nooit te winnen is. Want die dekhengst-status is niet zeker.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 19:59

Inderdaad, stamboek maakt zeker uit. Er zijn stamboeken waarbij er geen hengsten 'goedgekeurd' worden, en dus mag iedereen met alles dekken. Nu zal er minder animo zijn voor een hengst met een overbeet, maar het maakt een hengst niet per definitie ongeschikt voor de dekdienst.

Maar eigenlijk denk ik dat dat dingen zijn die je zelf moet bedenken. Ligt aan de opleiding natuurlijk, maar in feite zitten wij nu allemaal aandachtspunten te verzinnen, zowel veterinaire als juridische, en ik vermoed dat het de bedoeling is dat je dat zelf doet.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 20:30

Een ‘gegeven’ paard nooit in de bek kijken.

Een dergelijk gebrek was makkelijk geconstateerd bij een klinisch onderzoek. Ook als meneer in kwestie even in de mond had gekeken.

Meneer wou hem als dekhengst, dus dan verwacht je dat deze enig verstand van zaken heeft.

Een dergelijke zaak geef ik weinig kans.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 21:13

Babootje schreef:
Er is jurisprudentie over deze overigens al bestaande kwestie.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 006:AZ2019

Belangrijk bij deze uitspraak is wel dat zowel koper als verkoper beide professional zijn. De koper kan zich in dit geval dus niet beroepen op een consumentenkoop en had het veulen moeten laten keuren.
Het verschil zit hem in consumentenkoop. Het is niet een meneer die bij de fokker had gekocht maar een handelaar. Als het een "gewone" niet professionele koper was geweest, dan was er wel sprake geweest van een consumentenkoop en hadden de kaarten anders gelegen.
Dan is de koper niet verplicht te keuren, maar mag hij afgaan op wat de professional (de fokker) hem vertelt. De mededelingsplicht van de verkoper weegt zwaarder dan de onderzoeksplicht van de (niet professionele) koper.

Nou dat is leuk want die koper, dat ben ik! En hier zie je een heel mooi iets tussen recht hebben en recht krijgen. Ik werd aangemerkt als paardenhandelaar omdat ik een website had waar je je paard kon adverteren. Een soort Sporthorses, meer niet.

Ik kende die mensen heel erg goed en daarom was ik het veulen niet gaan kijken en geloofde ik ze op hun woord. Toen ik daar kwam was hij nooit in de hand geweest bleek, we hebben de trailer de stal ingereden en hem erin laten lopen.

Ik was net onderweg en toen ben ik even gaan kijken hoe hij stond. Ik deed het deurtje open en zag het direct. Want ik keek van onderaf. Ik heb ze gelijk opgebeld en heb gezegd dat het veulen direct terugkwam en toen zei die vrouw: nee joh, breng hem maar door, het komt goed. En ‘s avonds belt haar man en zegt “we geven 1000 euro terug”. En dat wilde ik niet. Het hele veulen moest gewoon terug. En daar is die hele rechtszaak uit ontstaan waar ik bijzonder slecht vertegenwoordigd was overigens want dit had ik gewoon moeten winnen.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 22-04-21 21:27, in het totaal 3 keer bewerkt

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 21:16

Een paard kan ook een overbeet krijgen met de tijd, dat hoeft niet perse als veulen te zijn. :)