Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
dn_r schreef:hoi Iedereen,
Ik heb even een vraag. voor mijn opleiding moet ik een juridische casus afhandelen. Nu gaat dat over een paard met een overbeet. Er is een meneer die bij een erkende fokker een veulen heeft gekocht en deze als dekhengst wilde gaan gebruiken in de toekomst. Nu blijkt dat paard na de koop een overbeet te hebben van 2cm en is deze niet geschikt meer als dekhengst. Meneer ging er vanuit dat het een 'gezond' paard was, omdat hij het veulen bij een erkende fokker heeft gekocht.
is het zo dat een paard medisch niet helemaal oke is als hij een overbeet heeft? kan het paard hier later nog last van krijgen? brengt dit veel extra kosten met zich mee? kan je er van uit gaan dat een paard van de fokker geen overbeet heeft?
ik heb zelf geen ervaring met een overbeet van een paard en ook niet van het kopen van een paard bij een erkende fokker.
hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen!
Punz schreef:Volwassen of niet..
Volgens mij moet je gewoon je eigen opleidingswerk doen. Waarom zou je dan alleen bij pubers temmen en niet bij volwassenen. En het is niet zo dat TS hier al eeuwen op bokt rondloopt ofzo. Vierde post op het moment van plaatsen hier.
Dan denk ik echt: ga even je eigen huiswerk doen![]()
![]()
Maar je hebt gelijk: er zijn ergere zaken
Babootje schreef:Er is jurisprudentie over deze overigens al bestaande kwestie.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 006:AZ2019
Belangrijk bij deze uitspraak is wel dat zowel koper als verkoper beide professional zijn. De koper kan zich in dit geval dus niet beroepen op een consumentenkoop en had het veulen moeten laten keuren.
Het verschil zit hem in consumentenkoop. Het is niet een meneer die bij de fokker had gekocht maar een handelaar. Als het een "gewone" niet professionele koper was geweest, dan was er wel sprake geweest van een consumentenkoop en hadden de kaarten anders gelegen.
Dan is de koper niet verplicht te keuren, maar mag hij afgaan op wat de professional (de fokker) hem vertelt. De mededelingsplicht van de verkoper weegt zwaarder dan de onderzoeksplicht van de (niet professionele) koper.