Zandkuur geven, beste volgorde?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roihi

Zandkuur geven, beste volgorde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 09:57

Hoi bokkers,

Ik ga mijn paard vanaf morgen een nieuwe zandkuur geven met vlozaad en ook elke dag aan de hand een wandeling maken met haar. (Is goed voor haar en voor mij ook)
Nu twijfel ik over de beste volgorde.

Ga ik eerst met haar de wandeling maken en geef nadien wat eten en het vlozaad?
Of eerst eten en vlozaad en daarna de wandeling?

Extra info, gisteren is de dierenarts geweest omdat ze koliek had. Ze heeft inspuiting gekregen.
Gelukkig niets ernstigs blijkbaar want ze staat er terug rustig en relax bij.
Daarom dat ik zo snel mogelijk met de zandkuur wil starten en het maximale voordeel eruit kunnen halen vandaar het combineren met wandelen.
Paardlief wordt 22 en staat ook op pensioen en wordt niet meer gereden (heel zelden eens een stapritje, 1 keer per jaar max).

Dank voor het meedenken :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 12:52

Waarom denk je dat de volgorde uit gaat maken?

Een paard is gemaakt om etend te lopen, dus je hoeft niet bang te zijn dat 'lopen op een volle maag' niet goed zou zijn (wat voor mensen wél geldt), dus je kan doen wat je zelf het beste uitkomt.

Poekkie

Re: Zandkuur geven, beste volgorde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 12:55

Beide kan, maakt niet uit.
Het enige dat ik kan bedenken is dat ze met zo’n zandkuurslobber meestal enorm smossen, dus ik als niet-enthousiaste-poetser-persoon ( :') ) zou het erna geven en zodat ik daarna paard vol smos gewoon terug in de wei kan zwieren :')

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 13:44

Ibbel: het gaat mij niet om lopen met volle maag. Ze krijgt nooit een dusdanige portie dat het een issue zou kunnen zijn en het gaat maar om wandelen.

Ik vroeg me gewoon af of de 1 of de andere optie misschien een betere werking van de zandkuur (het vlozaad) kan geven.

Als het geen verschil maakt dan is dat ook goed en dan kan ik afwisselen.

Poekkie: mijn paard krijgt het vlozaad zo over haar voer en eet het heel makkelijk op. Handig zo een makkelijke eter. Dus over morsen hoef ik me geen zorgen te maken gelukkig haha :j

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 13:49

Wandelen zet de darmen idd wat extra in werking. Maar als je dit wil gebruiken icm met de doorgang van psyllium, dan zou het psyllium niet meer in de maag mogen zitten. Dus - als het al zou uitmaken - dan zou wandelen het meeste effect hebben enkele uren na het toedienen van psyllium en niet direct na het eten. Maar als je paard buiten staat of op de wei lijkt me dit even goed hoor :)

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 13:53

Ah top, dankjewel Poekkie.
Dan kan ik gewoon kiezen wat op dat moment het beste uitkomt.
Ze staat idd 24/7 in een kleine kudde dus die beweging komt goed. Wil gewoon extra beweging geven om zeker te zijn (en tegelijkertijd voor mezelf ook extra tijd met haar doorbrengen zo)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 13:59

Geef wel genoeg vlo zaad
Er word vaak te weinig gegeven ten tijde van zand koliek mocht mij paard (1,65) 2x daag 500 gram droog gewogen.. dus wees niet te bang om veel tegeven

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 17:54

Snorkel1986: Ik heb zeker veel vlozaad over van vorige keer (maar niet genoeg om een hele week de hoeveelheid die jij aangeeft te geven) en ga alles in deze kuur proberen opmaken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 00:44

Dan haal je toch bij? Bij pit-pit heb je het de volgende dag in huis. Je paard had koliek, dus het is behoorlijk belangrijk als zand de oorzaak is.

Mag ze alweer eten? En wat krijgt ze? Goed ruwvoer is ook belangrijk om zand eruit te werken.

Bewegen is echt van essentieel belang voor de darm werking, maar hoe ernstig was de koliek? Beter paar keer kirt als 1 keer lang als ze flink last had.

Bij paarden die 24/7 eten, hou ik niet veel rekening meer met etenstijd en werken. Ze rennen zelf ook hele dag rond. Na bijvoeren werken we niet.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-21 09:16

Superpony: dank voor je bezorgdheid. Ik zal wel bijhalen als dat nodig blijkt, geen zorgen maken ;)
De koliek was niet erg, ik was sowieso van plan om een nieuwe kuur te beginnen alleen doe ik het nu eerder dan ik eerst had gepland.
Ze heeft ook onbeperkt beschikking tot ruwvoer dus ook daar geen issues.
Ik geef af en toe wat muesli als extraatje en de komende dagen dus elke dag om het vlozaad te kunnen geven als kuur. Daarbij ga ik ook extra met haar aan de hand wandelen omdat het voor ons beide goed zal doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 12:19

Ik maak me geen zorgen. Maar koliek kan onderschat worden. Jij opent een topic en we zien hier het paard, de situatie etc niet. Ken je veearts ook niet, waar die ook nogal van mening verschillen over psyllium vaak.

Er loopt een topic over, dus je kan daar lezen. Een kuur zomaar wat doen, heeft echt niet voldoende effect. Psyllium kost echt niks. De veearts en koliek is veel duurder.
Overigens zou ik sws wat meer opzoeken, want ik denk dat je dan wel schrikt van het effect van zand in de darmen. Een paar zaadjes doen daar niet voldoende tegen. Dat zou je veearts ook echt horen te weten.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-21 14:00

Superpony: ik ben me heel erg bewust van de gevaren van zandkoliek. Ik heb mijn paard ook al veel langer dan vandaag dus het is niet alsof ik net om de hoek kom kijken.
Dierenarts was het zeker eens om vlozaad te geven om mogelijk zand weg te krijgen.
Het was een lichte koliek blijkbaar. Maar daarom wil ik eerder die zandkuur geven.

Ik geef vlozaad omdat psyllium lastiger is voor mijn paard om te eten doordat het zo een plakkerig goedje wordt. Vlozaad is geen enkel probleem en kan ik zo droog over wat muesli doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 14:05

Wij geven ook vlo zaad en maar 2x pj de husk.

Maar het gaat er vooral om hoeveel je geeft. Het is lastig om binnen te krijgen bij veel paarden, maar een lage dosis helpt niet en dat is echt nog heel vaak onbekend.

Er loopt dus een uitgebreid topic over. Pit-pit verkoopt 4 soorten en is goedkoopste en snelste.

Overigens verschillende meningen wel over het bruine vlo zaad en de zwarte hele zaden. Daarom wisselen wij af. Gooien het altijd als laatst over het eten.

Maar zolang je geen foto hebt, weet je niet hoeveen zand er werkelijk in de darmen zit. Bij verdenkingen of risico's op zand ( die er overal het hele jaar wel zijn ) is tussendoor lijnzaad en of olie geven vaak ook aan te raden.

Naast dat doen wij ook 2x pj epsom zout bij de psyllium.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 14:54

Een lichte koliek ten gevolge van zand kan al heel snel fout aflopen.
Mijn paard had geen koliekverschijnselen in ging in een paar uur tijd van gezond fanatiek in de springles, naar bijna dood vorig jaar.

Als het dus duidelijk door zand komt is het advies om 100 gram vlozaad per 100 kilo paard per dag geven.
Pas echt goed op, zand wordt niet voor niets sluipmoordenaar genoemd...

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-21 18:33

Ik hou haar heel scherp in de gaten en stalgenootjes kijken zeker ook uit.
Ook ga ik die pit pit site eens checken om vlozaad bij te bestellen.
Dankjewel allemaal.