Huid aandoening/wratjes mond neus ogen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

newt

Huid aandoening/wratjes mond neus ogen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 09:32

Hallo bokkers.

Ik heb een nu twee jarige hengst staan die "last" heeft van een soort van wratjes rondom ogen neus/mond en bij zijn koker.
Het begon met 1 en inmiddels een bos. De veearts had het niet eerder gezien, gaf aan dat het hem geen kwaad leek te kunnen en wist wel dat enters in de winter wel eens kortstondig huidafwijkingen hebben welke in ze zomer wel weer wegtrekken. Had al eens rond gevraagd en hoor wel dat het door een gebrek aan een vitamine of mineraal kan komen en vaak verdwijnt wanneer ze weer in de zomerweide staan. Hij is verder gezond fit en fitaal, goed in de vacht. Krijgt qua voeding niks speciaals, brok, slobber en (paarden) kuil. Niet anders dan van veulen af aan.

Nergens is er een grotere kennisbank dan Bokt. Vandaar de vraag iemand dit eerder gezien. Ik merk wel dat er plekjes afvallen en dat het weer lijkt af te nemen. Maar iemand misschien een tip hoe ik dit kan bevorderen. Heb in mijn gedachten staan eventueel bloed te trekken op te korten, alleen zal hij binnenkort de weide weer op gaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 09:38

Hi, ik herken het van een jonge pony (ook hengstje) die ik een paar jaar terug had. Hij heeft het 2 seizoenen gehad (in de voorjaar, zomer was het minder, najaar winter meer). Volgens DA die ik er toen bij had gehaald was het een virusje (weet nou niet of het herpes was of zoiets) wat vanzelf zou 'uitwoeden', als hij ouder zou zijn. Heb er weinig aan gedaan anders dan echinae force van de paardendrogist. DUs zorgen dat die weerstand op peil is.
Hij had er ook niet zozeer last van, was meer beetje rottig gezicht zeg maar.

Dus kwestie van groter worden en sterker ....

Als ik er iets op zou willen smeren destijds was het advies zilverzalf.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 09:39

Hier ook een 3-jarige gehad die dit had. Zag er niet uit, maar DA zei laten, het gaat vanzelf over en idd, een half jaar later was alles weg. Het zijn vooral jonge paarden die hier last van kunnen hebben.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 09:41

Papillomavirus. Gaat vanzelf over. Typisch iets voor jonge paarden. Knap is het niet, maar schadelijk ook niet.

Lon

Re: Huid aandoening/wratjes mond neus ogen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 09:46

Inderdaad equine papillomavirus, dat gaat vanzelf over. Mijn tweejarige heeft er afgelopen zomer ook een maand of 2-3 uitgezien als een wrattenzwijn, daarna trok het binnen twee weken helemaal weg en je ziet er niets meer van.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 09:54

Nou top. Maak mij er ook niet echt druk om. Maar denk toch even horen. In al die jaren fokken en opfok van alles gezien. Maar deze nog niet. Super bedankt! Lekker de wei in straks.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 10:11

Meestal komen ze er zelf vanaf. Je zou eventueel wel l-lysine kunnen gaan geven, is goed tegen papilloma- en herpesvirussen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:05

Gaat vanzelf weer over. Ik ken meer jonge paarden die dit gehad hebben. Na een tijd bouwen ze antistoffen op en dan gaat het weg en komt het nooit meer terug.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:34

Gaat vanzelf weg :) Het jonge grut heeft daar wel vaker last van