Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Ibbel schreef:Laat er eerst maar eens een DA naar kijken en evt foto's van de hoeven maken. Een "bekapper" (geen officiëel opgeleide smid dus?) kan en mág geen diagnose stellen, dan overtreedt hij de wet.
Ibbel schreef:Laat er eerst maar eens een DA naar kijken en evt foto's van de hoeven maken. Een "bekapper" (geen officiëel opgeleide smid dus?) kan en mág geen diagnose stellen, dan overtreedt hij de wet.
Humpiedumpie schreef:Krijgt ie hooi of verpakt spul? En is het getest? Of ben je gewisseld van hooi?
Lindsey_99 schreef:Loopt je shet gevoelig? Zijn er verdere tekenen van bevangenheid?
Ken je ? dit boek
Shetten moeten zo schraal mogelijk eten; dwz onverpakt hooi wat laag in suiker en voedingswaarde is. Het is al snel te veel of te rijk voor ze.
Alleen op een paddock laten terwijl de rest op de wei staat is inderdaad een probleem; zijn kudde gaat weg en hij kan niet mee; dus paniek. Een andere shet erbij of iemand zoeken die een shet grasloos houdt en een maatje zoekt kan een oplossing zijn.
Muze schreef:Krijgt hij wel zijn vitaminen, mineralen en vetzuren binnen?
tengeltje11 schreef:Een goeie smid weet vaak meer en sneller hb en andere hoefgerelateerde dingen te herkennen dan menig DA. Hier ook bv een gouden smid die menig paard die door een DA als ‘verloren’ geklasseerd werd, terug goed op de been gekregen, dus ik snap niet waarom sommigen hier roepen dat een smid in overtreding is als hij iets zegt.... hij ziet dag in, dag uit enkel hoeven, menig DA waarschijnlijk nog een 10% van hun tijd, en tuurlijk heeft hij geen rontgen ogen, maar aan een hoef valt veel te zien!
@TS, van waar komt je hooi? Welke snede? Welk gras? Ik zou daar eens wat dichter op kijken. Volgens mij heb je dan veeeeel te rijk hooi(bv de eerste snede jong voorjaarshooi).
Ibbel schreef:In NL is het heel simpel bij wet geregeld: een niet-arts (en dat is een hoefsmid, maar ook bv een fysiotherapeut) mag géén diagnose stellen. Doet-ie dat wel, dan overtreedt hij de wet.
Als je geen rijbewijs hebt, mag je niet autorijden, ook al ben je hoofdmonteur in een garage en krijg je ze allemaal met 2 cm speling de werkplaats ingereden de brug op en rij je daarmee beter dan een hoop mensen mét rijbewijs.
senna21 schreef:Hoefbevangenheid kan ook komen door Cushing. Is hij daar wel eens op getest? Hoe oud is hij?
Chapeau2002 schreef:Kun je hem voor de zomer niet samen met een andere shet in het winterverblijf laten staan?
Als hij zo gevoelig is voor hoefbevangenheid zou ik weidegang niet aandurven.
En dan in het winterverblijf niet onbeperkt hooi geven, desnoods aangevuld met stro voor de knabbel. Een andere tip is om je hooi te laten testen..soms schrik je ervan hoeveel suikers er in je hooi kunnen zitten.