Meetbaar bewijs lymfedrainage

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ymke_E

Meetbaar bewijs lymfedrainage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 09:46

Hallo mede-bokkers,

Ik ben Ymke en ik zit in het vijfde jaar van het middelbaar onderwijs.
Ik moet om te slagen een profielwerkstuk maken van 80 uur (ik denk dat een groot aantal van jullie wel weet waar ik het over heb haha).

Het onderwerp van mijn profielwerkstuk is Manuele Lymfedrainage. Het literatuuronderzoek is geen probleem, maar ik zit wel met mijn praktisch onderzoek in de knoop...
De bedoeling is, is dat ik ga meten of lymfedrainage werkt. Dit moet niet te ingewikkeld worden, het liefst gewoon met een meetlintje of hartslagmeter oid.

Hebben jullie ervaring met lymfedrainage? En hebben jullie ideeën voor een praktisch, meetbaar onderzoek? Dan hoor ik dat heel graag!

Ik heb tot aan de kerstvakantie, dus het onderzoek mag aardig groot zijn.
Ik heb ook al contact met de Blauwe Hengst en Paard in Lymfeland, maar daar is nog niet echt iets uitgekomen, dus ik dacht ik probeer het ook even op deze manier.

Alvast bedankt!

Brainless

Re: Meetbaar bewijs lymfedrainage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 10:06

Je kan ook contact opnemen met een oedeemfysiotherapeut (is voor mensen) zij houden nl ook het verloop van de behandeling bij door oa de omvang te meten.
Mss dat je mee mag kijken (of een meetdossier mag inzien).

Bij mensen heb je nl de eerste periode veel behandelingen nodig om (langdurig) resultaat te zien.
De behandeling starten met 3-5x per week 45 minuten behandelen voor meerdere weken.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 10:09

Bij mij is iemand geweest voor lymfedrainage bij mijn paard en die mat ook steeds de omvang van de achterbenen voor en na de behandeling. Zeker bij iets als CPL denk interessant. Ms eens contact opnemen met de Blauwe hengst daarvoor?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 10:15

Het aparte is (vind ik) bij mensen is het een intensieve behandeling van meerdere keren per week en na weken 3-5x behandelen wordt een elastieken kous aangemeten om het resultaat te kunnen behouden.
Bij paarden is dit blijkbaar niet nodig?!

Ymke_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 10:49

Met de Blauwe Hengst heb ik eerdaags een telefonisch gesprek.

Ik was er nog vergeten bij te zetten dat het gaat om paarden, maar contact opnemen met een mensentherapeut is ook zeker een idee!

Eva_de_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 10:56

Je zou misschien aan een van beide bedrijven (of nog een ander) kunnen vragen of je een dagje mee mag lopen. Dan krijg je alle in en outs te zien.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 11:03

Mijn paard is behandeld door iemand die de opleiding heeft gedaan bij de blauwe hengst. Ze was "examenpaard". Voor de casus moest er een probleem zijn en minimaal 4x behandeld worden. Die van mij stond op dat moment met een peesblessure en een peesschede ontsteking als gevolg. Ze had echt een enorme zwelling op dat been. Iedere keer als ze kwam voor behandeling moesten we de zwelling ook meten. Iedere keer nam het weer af. In het begin heel veel, later kleinere stapjes.

Ik zou kijken of je via de blauwe hengst in contact kan komen met cursisten die dit ook moeten doen voor hun examen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 17:40

Je kan iemand van de opleiding benaderen, die jou wellicht wat resultaten kan geven van een oedeem meting.
Dat is eigenlijk een van de weinige zaken die bij lymfedrainage meetbaar zijn, door een meetlint.
Lymfedrainage houdt wel meer in, maar dat is niet perse meetbaar..

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 18:04

Ik heb zelf lymfoedeem en bij mij werkt lymfedreinage heel erg goed moet vaak al tijdens de behandeling naar de wc :')