Welke kliniek complex (kreupelheids)onderzoek midden NL

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Nelleke_

Berichten: 8060
Geregistreerd: 02-11-07

Welke kliniek complex (kreupelheids)onderzoek midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 16:30

Mijn haflinger is altijd kerngezond geweest en nooit een pas kreupel gelopen maar sinds 2 jaar (hij is nu 16) kwakkelt hij enorm met zijn gezondheid.

DMV meerdere onderzoeken van 2 regionale DAP's en 1x in Bodegraven zijn we op het volgende gekomen:

- Artrose linker voorknie, echter heel lichte vorm, staat wel op 3 benen na het liggen/slapen, duurt een paar seconden en loopt dan kreupel weg. Met 3 passen loopt hij weer rad.
- Immuungemedieerde keratitis linkeroog
- Meerdere malen peesblessures aan beide voorbenen
- Ontstoken koker meerdere malen
- Cushing/PPID

Hij staat aan huis met 'actief' pensioen. Ik ben zelf zwanger en rij nu niet. 2x per week komt zijn bijrijdster van 13 hem vertroetelen, grondwerken en af en toe een rondje rijden, niks intensiefs. Verder loopt hij 24/7 in een gedraineerde en vlakke paddock, hebben we een mooi vlakke rijbak met eb & vloed bodem waar hij ook in loopt. We hebben een zeer ruime schuilstal en een box met strobedekking die altijd open staat waar hij kan liggen. Hij krijgt een balancer, medicatie voor PPID (prascend) en onbeperkt getest arm hooi in een slowfeederbak.

Sinds 2 weken loopt hij ineens weer kreupel en is zijn pees weer dik. Hij wil ook niet meer spelen met zijn maatje dus hij heeft er echt last van. Gezien mijn ervaring met peesblessures weet ik zonder scan inmiddels ook wel hoe laat het is. Alleen, ik wil graag weten waar al deze kwalen ineens vandaan komen, waarom hij nu INEENS zonder enige aanleiding van overbelasting weer een peesblessure heeft.

Ik heb zelf het gevoel dat er veel meer aan de hand is en dat al die kwalen symptomen zijn van iets groters. Hij is 'pas' 16. Zijn voorbenen zijn op de foto geweest een jaar geleden, die zagen er echt vlekkeloos uit op dat 1e puntje lichte artrose in de knie na, maar dat mocht eigenlijk geen naam hebben.

Verder, als hij wel in het werk staat, struikelt hij regelmatig. Hij is strontvervelend bij de hoefsmid en wil geen enkel been lang omhoog geven. Hoeven krabben is geen probleem. Is niet gevoelig op de hoeven, niet bevangen en nooit geweest.

Welke kliniek kan mij hierin verder helpen. Ik wil dus geen standaard kreupelheidsonderzoek, want ik kan mijn huidige DA laten scannen rechtsvoor en laten bevestigen dat hij een peesblessure heeft. Ik wil weten wat de oorzaak is van al zijn klachten en kwalen. Ik vermoed zelf dat ook zijn SI-gewricht niet lekker zit. Woon vlakbij Bodegraven maar daar heb ik tot 3x toe slechte ervaring dus daar wil ik niet meer naartoe. Utrecht is wel een optie maar ik heb geen idee of zij hier iets mee kunnen. Raaphorst zit hier ook relatief dichtbij. Andere suggesties zijn ook welkom. Paard is rustig op de trailer dus kan best even rijden.

Meedenken over wat hij zou kunnen hebben mag ook.

Ibbel

Berichten: 49196
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Welke kliniek complex (kreupelheids)onderzoek midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:34

Lingehoeve is een goeie, Raaphorst ook.
Peesblessures zijn wel typisch voor PPID ook, dus daar kan het best vandaan komen.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:35

Wat vervelend dat hij telkens wat mankeert!
Ik heb zelf hele goede ervaringen met de Lingehoeve (specifiek met Katja)

Heb je al uitgebreid bloed laten prikken? Mogelijk heeft hij wat tekorten waardoor zijn herstellend vermogen tekort schiet.

Edit: al een aan pssm gedacht? Dat kan ook een heel vaag beeld met zich mee brengen.

tjakka123

Berichten: 484
Geregistreerd: 21-11-20

Re: Welke kliniek complex (kreupelheids)onderzoek midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:39

Katja is een absolute topper bij de Lingehoeve!

_Nelleke_

Berichten: 8060
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Welke kliniek complex (kreupelheids)onderzoek midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 16:48

Uitgebreid bloedonderzoek is inderdaad al een aantal keer gedaan, hier kwam niks bijzonders uit naar voren, afgezien van PPID.

PSSM wel aan gedacht, maar ik heb hem nu 14 jaar en hij is nooit spierbevangen geweest en heeft ook nooit dergelijke symptomen vertoond. Het is echt iets wat pas de laatste 2 jaar speelt. PSSM komt niet ineens toch, dat is altijd al aanwezig. Hij heeft geen donkere urine, geen spierbevangenheid, geen spiertrillingen of andere symptomen van PSSM.

Lingenhoeve gaat op de lijst.

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Welke kliniek complex (kreupelheids)onderzoek midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:52

Lingehoeve ben ik ook heen gegaan toen wij niet meer tevreden waren over Bodegraven en er echt uitgebreid gekeken moest worden waar alles vandaan kwam. Daar zijn we ook gebleven tot onze da daar wegging, toen zijn we meegegaan naar heesch.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:53

Het is denk ik een misverstand dat dat de enige pssm symptomen zijn. Mijn merrie heeft pssm2, maar geen van bovenstaande symptomen. Ook nog nooit een tying up aanval gehad.

Wat wel kenmerkend is in jouw verhaal zijn vage wisselende kreupelheden en struikelen. En het probleem bij de hoefsmid is ook typerend.

Vaak is het juist zo dat de symptomen pas op latere leeftijd naar boven komen, dus het zou mij niets verbazen.

Hoe is zijn bespiering? Schraal? Erg gespannen spieren?

_Nelleke_

Berichten: 8060
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 17:01

Zo ziet hij er nu uit (hij staat al bijna een jaar niet meer in het werk):
Afbeelding

Zo ziet hij eruit als hij wel in het werk staat:
Afbeelding

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Welke kliniek complex (kreupelheids)onderzoek midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 17:15

Mijn eerlijke reactie:
Ik vind zijn bovenlijn erg schraal bespierd (ook voor een paard op rust). En ik lijk ook wat spierschade bij zijn schouder en billen te zien. Een soort deukjes/putjes.

Op de bovenste foto zie je heel duidelijk een deuk naast zijn schouderblad.

Ibbel

Berichten: 49196
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Welke kliniek complex (kreupelheids)onderzoek midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 17:34

Spierverval in de bovenlijn is dan ook typisch iets voor PPID.

_Nelleke_

Berichten: 8060
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Welke kliniek complex (kreupelheids)onderzoek midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 17:38

Ik heb meer aan tips voor een goede kliniek dan speculeren op 1 specifieke ziekte waar je toevallig zelf ervaring mee hebt.

Er zijn 2 onafhankelijke DA's die hem super in z'n spieren vinden zitten dus ik ga daar liever op af dan 1 iemand die op internet een foto beoordeelt van een paard die iets in de verte ziet.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Welke kliniek complex (kreupelheids)onderzoek midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 17:46

Ik ken inmiddels aardig wat paarden met pssm, en er zijn nogal wat overeenkomsten. Helaas erkennen nog niet alle dierenartsen pssm2. Het is alleen maar een tip om het evt. te testen.

Ik kan je echt Katja aanraden van de Lingehoeve. (zij erkent het toevallig wel) Zij heeft een aantal problemen bij mijn merrie in een mum van tijd gevonden terwijl 2 andere dierenartsen er niet zoveel mee konden.

00000000
Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:08

Dierenhospitaal Visdonk! Op dinsdag en donderdag zijn de gebroeders van Nassau daar ook aanwezig, vakmannen op het gebied van hoefsmederij!
Ik heb totaal geen positieve ervaring aan Bodegraven over gehouden.

https://dierenhospitaal-visdonk.nl/paardenpraktijk/
Laatst bijgewerkt door 00000000 op 12-04-21 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:16

Hier ook een goede ervaring met Katja :) Zowel in het vinden van de diagnose als communicatie erna.

Laura_
Berichten: 5384
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Welke kliniek complex (kreupelheids)onderzoek midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:55

Ik heb hele goede ervaringen met Franklin van de Raaphorst. Hele fijne kliniek, super rustig altijd, nemen de tijd voor je paard. Franklin is ook heel erg eerlijk, zowel qua behandeling als hoe die het onderzoek wilt uitvoeren.

Zelfs na het uitverdoven van een peesschede en mijn merrie op de harde rechte lijn nog onregelmatig liep, maar op de voltes goed, zei die heel eerlijk dat die zich daar geen zorgen om maakte en het echt die peesschede was. Als t aan mij lag had die dat hele paard toen van binnen en van buiten op foto en scan gezet, maar zag die absoluut geen noodzaak toe. Hij bleek gelijk te hebben. Het herstel duurde wat langer dan hij ook in eerste instantie dacht, maar pees is weer heel en paard is weer rad. Ook op de harde rechte lijn.

Lingehoeve hoor je ook goede dingen over en kunnen weer net wat meer dan de raaphorst oa scintigrafie

Anoniem

Re: Welke kliniek complex (kreupelheids)onderzoek midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:42

Ik heb ook goede ervaringen met de Lingehoeve. Katja ken ik niet, mijn pony wordt behandeld door Henk.
Mijn pony heeft ataxie en daardoor artrose in het SI-gewricht. Henk wist het meteen te benoemen (en het is dus over het hoofd gezien door smdc).

_Nelleke_

Berichten: 8060
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Welke kliniek complex (kreupelheids)onderzoek midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 22:20

Bedankt! Fijne tips allemaal.

Minoes, sorry mijn reactie was een beetje bot maar pssm is dus al met 2 artsen besproken en die vonden het niet nuttig om dit te testen. Mocht dat bij de kliniek wel het geval zijn dan doe ik dat uiteraard, maar ik ben zelf niet zo van het dingen speculeren en testen en uitsluiten zonder dat een DA daar iets zinnigs over heeft gezegd.

Jet

Berichten: 12021
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 23:22

Nelleke, wat naar dat het zo vervelend gaat met je paard de laatste jaren. En dan nu weer echt niet ok! De Raaphorst is perfect voor het onderzoeken naar been- en rugproblemen. Maar ik heb het idee dat je verder dan dat wil zoeken. Dan zou ik denk ik naar het SMDC in Heesch gaan, https://www.sporthorsemdc.com/ . Ze behandelen alle type paarden hoor, niet alleen sportpaarden, zoals hun naam doet vermoeden. Ze hebben meer mogelijkheden om te onderzoeken dan veel andere klinieken en kijken ook verder.

Een totaal andere optie is om holistisch te gaan kijken en dan zou je naar mijn idee het beste bij Den Hoek in De Bilt terecht kunnen. https://www.holistischdierenarts.nl/ . Die kijken op een totaal andere manier, maar vinden wel heel vaak uit waarom je paard doet wat zij doet.

Heel veel sterkte in elk geval, het lijkt me heel naar om je paard zo te zien!

Overigens vind ik het idee van PPID ( werd vroeger Cushing genoemd) ook niet zo gek hoor. Dat hoeft echt niet altijd lange, krullende haren te betekenen, als het al zo ver is, zijn er al heel wat verschijnselen aan vooraf gegaan. PPID is iets heel anders dan PSSM... https://diergeneeskunde.nl/kennisbank/p ... n-cushing/ , hier vind je informatie van Utrecht over PPID.

paardnmeisje
Berichten: 80
Geregistreerd: 06-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 01:00

Ik zou ook SMDC aanraden naar aanleiding van je verhaal. Lingehoeve heb ik ook goede ervaringen mee, maar uiteindelijk ga ik zelf toch het liefst naar SMDC.
Ik ga er zelf ook met al m’n paarden heen, als ze iets mankeren (is gelukkig niet vaak). Het is een fijne kliniek, zeker in vergelijking met Bodegraven zijn ze ontzettend klantvriendelijk en nemen erg ruim de tijd.

De samenwerking met de fysiotherapeut en van de dierenartsen onderling daar vind ik zelf ook zeer prettig. Net als het uitgebreide verslag wat je altijd mee naar huis krijgt op papier (of in de mail), waarin precies de bevindingen staan en het advies.

Caresse07

Berichten: 9420
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 06:21

SMDC in Heesch. Fijne kliniek en alles onder 1 dak.

marleen_88

Berichten: 14069
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Welke kliniek complex (kreupelheids)onderzoek midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 06:40

Ik heb goede ervaringen met Katja van de Lingehoeve.

Sterkte met alles, klinkt best complex

_Nelleke_

Berichten: 8060
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Welke kliniek complex (kreupelheids)onderzoek midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 10:08

Jet, bedankt voor je uitgebreide reactie. PPID is inmiddels bevestigd en hij staat hiervoor op de prascend. We hebben 2 maal een bloedtest gedaan om te kijken of de prascend goed aanslaat en zijn waarden zijn nu goed. SMDC is een goede optie, die gaat ook op het lijstje, dankjewel!

Fijn dat er veel mensen zijn die Katja van de Lingehoeve aanraden. Ik ga eens bellen of je specifiek met haar een afspraak kan krijgen.

Zijn er nog mensen die Utrecht aanraden met dit soort problemen? Mijn shetlander is daar een aantal weken geleden geopereerd en heb ik hele fijne ervaring aan over gehouden, alleen ik weet niet of Utrecht echt iets kan met dit soort problemen.

veerxsjimm
Berichten: 328
Geregistreerd: 30-10-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Welke kliniek complex (kreupelheids)onderzoek midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:27

Ik ben 3x in Bodegraven geweest voor tussenpeesblessure, maar ook geen fijne ervaring.
Gezien jouw afstand zou ik zeker naar de Raaphorst gaan. Zelf niet geweest maar over SMDC hoor ik ook erg goede ervaringen!
als je echt een stukje wilt rijden is Wolvega of Emmeloord ook top..

Jet

Berichten: 12021
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:46

Ik heb je bericht net nog eens rustig doorgelezen, ik had in mijn vorige bericht even gemist dat hij PPID heeft en dus op de Prascend staat. Wel fijn dat dat goed is ingesteld.

De Raaphorst is prima voor been/nek/rugklachten/SI-gewrichtproblemen, toch zou ik denk ik in jouw geval eerder voor het SMDC kiezen. Die kunnen net even verder kijken met wat meer personen. De Raaphorst is een fijne kleine kliniek, waar sowieso geen ( grotere) operaties uitgevoerd kunnen worden maar dat hoeft in jouw geval ook niet.

Ikzelf zou niet zo snel voor Utrecht kiezen omdat het naar mijn idee wat massaal is. Veel studenten die allemaal wat willen zien en voelen, mijn ervaring is dat de arts vrij kort in dat hele proces betrokken is.

Ik denk dat Emmeloord en Wolvega in jouw geval geen echte toegevoegde waarde hebben boven de Raaphorst en het SMDC.

Het zou heel goed kunnen dat er in het SI-gebied iets niet lekker zit bij hem, waardoor hij gaat compenseren en zo zijn voorbenen meer gaat belasten. De artrose in de voorknie zou ook nog verergerd kunnen zijn.
Struikelt hij met allebei de voorbenen of met eentje het meest?
Wat ook nog wel eens gemist wordt zijn tussenpeesblessures aan de achterbenen, waardoor voor meer belast wordt en het gaat lijken dat de kreupelheid bij de voorbenen vandaan komt.

Ik hoop voor je dat je erachter komt wat er echt aan de hand is, zodat je daar goed op in kan spelen!

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:59

_Nelleke_ schreef:
Jet, bedankt voor je uitgebreide reactie. PPID is inmiddels bevestigd en hij staat hiervoor op de prascend. We hebben 2 maal een bloedtest gedaan om te kijken of de prascend goed aanslaat en zijn waarden zijn nu goed. SMDC is een goede optie, die gaat ook op het lijstje, dankjewel!

Fijn dat er veel mensen zijn die Katja van de Lingehoeve aanraden. Ik ga eens bellen of je specifiek met haar een afspraak kan krijgen.

Zijn er nog mensen die Utrecht aanraden met dit soort problemen? Mijn shetlander is daar een aantal weken geleden geopereerd en heb ik hele fijne ervaring aan over gehouden, alleen ik weet niet of Utrecht echt iets kan met dit soort problemen.


Hier ook fijne ervaring met Utrecht (wel ander vakgebied). Volgens mij hebben ze daar ook speciale technology om kreupelheden op te sporen:

https://www.uu.nl/nieuws/bewegingsanaly ... ijdperk-in
https://equimoves.nl/

Als je daar goed gevoel bij hebt zou ik gewoon bellen en vragen naar de opties.