Zwelling buitenzijde sprongewricht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Twirre2006

Zwelling buitenzijde sprongewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 17:13

Mijn Friese merrie heeft een zwelling aan de buitenzijde van het spronggewricht. Al kreupelheidsonderzoek en röntgenfoto’s laten maken in de kliniek in Wolvega. Ze loopt geen pas kreupel of stijf en de foto’s zien er gelukkig super uit. Nu zou ik graag de zwelling willen verminderen en zat te denken aan een compressiekous. Wie heeft hier ervaring mee.

Rocamor

Re: Zwelling buitenzijde sprongewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 17:30

Wat zeggen de artsen van Wolvega hierop?

Twirre2006

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 17:33

Kon de zwelling eventueel in laten spuiten maar de kans dat de zwelling terug komt is heel erg groot. En dat houdt mij een beetje tegen.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 18:17

Hoe oud is jouw merrie? Mijn merrie heeft denk ik hetzelfde. Aan beide achterbenen een zwelling/vocht op de buitenzijde van het spronggewricht. Ze leek het van de ene op de andere dag te ontwikkelen en heeft het inmiddels al jaren (ze is nu 28). Het is mij uitgelegd als redelijk normaal ouderdomskwaaltje. Waarschijnlijk ligt lichte spat hieraan ten grondslag. Ze is er ook nooit kreupel op geweest.

Twirre2006

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 19:27

Mijn merrie wordt 15! Zit op 1 achterbeen. Ze vermoeden in Wolvega dat het komt omdat ze haar verstapt heeft. Niks van spat of artrose op de foto te zien.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 22:08

Ook de achilles pees gecheckt met echo? Deze hecht aan op de sprong (hak) en bij beschadiging kan dit ook zwelling in het sprong gewricht geven.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 16:42

Ik zou toch een echo laten maken. Mijn (vorige) paard had ook een bultje op de sprong. Liep loepzuiver. Uit biopt kwam niets. Echo gemaakt en hij bleek verklevingen op de pees, een peesschede ontsteking, een scheur van 4 centimeter in de oppervlakkige buiger en een scheur van 6 centimeter in de diepe buiger te hebben. Uiteraard was dit allemaal niet op de echo te zien, maar wel de verklevingen en de ontsteking waarvoor hij onder het mes moest. Toen hij openlag en ze de verklevingen weghaalden zagen ze de scheuren.
Na een lang, echt heeeeeel erg lang, revalidatietraject is hij wel volledig hersteld en was hij weer volop belastbaar.