Ringworm paard —> behandelen paard/ spullen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ellis_h

Ringworm paard —> behandelen paard/ spullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 10:41

Ik heb van de dierenarts imaverol gekregen want mijn paard heeft waarschijnlijk een ringworm..
Nu ben ik toch wel opzoek naar wat advies.
Ik ben eergisteren begonnen mijn paard te wassen met imaverol en heb alle spullen afgenomen met dit middel zadel etc en m’n dekjes zweetdeken in een bak water met imaverol gelegd. Nu heb ik het 1,5 dag laten weken en nu ben ik het aan het uitwassen.
Is dit voldoende of moet ik dit nog een keer herhalen. De spullen die ik schoon heb laat ik thuis liggen totdat ze de schimmel weg heeft.

Alleen mijn borstels en halster hoofdstel etc gebruik ik iedere dag. Is alleen in sprayen met het middel verdunt met water voldoende na gebruik of moet alles opnieuw in een emmer?

Ze is geschoren en staat nu met dekens op maar die kan ik natuurlijk niet iedere dag wassen..
Heeft iemand hier een handige oplossing voor?

Alvast bedankt!!

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:16

Die van ons had het vorig jaar. Ik heb eigenlijk elke dag z'n spullen gewassen, in de wasmachine, met teatree olie bij het wasmiddel en azijn in de wasverzachterbak. Tea tree en azijn werken ook schimmeldodend. Was een heel gedoe inderdaad, en m'n wasmachine was er niet heel blij mee denk ik. En ik was toen erg blij dat ik van alles minimaal 2 a 3 stuks heb :+

Ellis_h

Re: Ringworm paard —> behandelen paard/ spullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 11:59

Oh echt werken azijn en tea trea ook!! Dat wist ik niet
Thanx voor de tip!
Alle spullen die ik nu in de imaverol heb staan en heb uitgewassen laat ik allemaal thuis buiten de buurt van mijn paard, zo hoef ik het niet dagelijks te wassen, wat het zijn nogal veel spullen

Zou bijvoorbeeld imaverol op de deken spuiten (die ze op heeft) dagelijks genoeg zijn of heeft dit geen enkele zin? Geen enkel idee hoor

En hoe snel was je er vanaf?

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:10

Bij ons was het in de zomer, en toen had hij alleen een vliegendeken op. Die gaat makkelijk in de wasmachine mee.
Tea tree en azijn werken beiden schimmeldodend. Paard heb ik 1 keer helemaal gedaan met imaverol, daarna twee keer per week helemaal gewassen met Shapely's Medi-care shampoo, en verder dagelijks de plekjes alleen behandeld met Shapely's MTG. Ik weet niet meer precies hoe snel het helemaal over was, maar kan me nog wel herinneren dat het niet langer duurde dan bij de paarden van stalgenoten die imaverol gebruikten.

Ellis_h

Re: Ringworm paard —> behandelen paard/ spullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 12:45

Okee thanx voor je tip!