Oude peesblessure is ingevroren? Wat nu

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BeautjeLoves

Oude peesblessure is ingevroren? Wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 05:27

Hi allemaal,

Ik kan er helaas niet veel over vinden vandaar dat ik zelf een topic start..
Gisteren zijn wij bij de kliniek geweest om erachter te komen dat Envy een peesblessure heeft gehad en deze is 'bevroren' ik geloof dat ze dan de zenuwen doorsnijden zodat ze door kan koersen (Envy is een Franse Draver). Hierdoor is ze dus niet meer geschikt om te rijden, grondwerk en onbelast werk kan gelukkig nog wel maar dit is wel even incasseren.. ;(

Ze had altijd inderdaad 3 witte stippen op haar binnen achter been maar ik wist niet wat dit was.
Dus ga je kijken bij een paar check altijd op die witte stippen! Het scheelt je zoveel ellende en verdriet!!!! ;(

Omdat een peesblessure tot een jaar daarna nog kan genezen hebben shockwave therapie en inspuiten nu geen zin meer.. Ik heb Envy al 2,5 jaar en daarvoor had ze het ook al. Had ik dit eerder geweten dan waren er meet opties.. :(

Ze is pas 7 jaar en vol levenslust. Ik heb als advies gekregen om er een ander ijzer onder de slaan zodat ze een andere pees wat meer belast en de 'dode' pees ontlast. Dit ga ik uiteraard proberen. Optie 2 was een ontstekingsremmer inspuiten maar de kans is 50/50 of ze wordt weer goed of ze gaat echt kapot en dan is het einde verhaal, hier voel ik me niet fijn bij dus dit is van de baan.

Zijn er mensen met hetzelfde en wat hebben jullie toen gedaan? Ik lees ook veel over natuurlijke pijnstillers. Ik sta open voor alles want ze gaat dus echt niet weg.

Tot slot nog een foto van Envy om het positief af te sluiten <3
Afbeelding

tita

Re: Oude peesblessure is ingevroren? Wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 05:44

Zenuwsnede?

Heb je foto van die witte stipjes?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 05:54

Het is mij nu even onduidelijk of je het hebt over vriesbranden/blisteren of een zenuwsnede.

Een zenuwsnede is het doorsnijden van een zenuw, waardoor een paard geen gevoel meer heeft in een bepaald deel van zijn been.

Vriesbranden is iets heel anders en word vaker gedaan op de hak dan op de pees.

Ik zie beiden nog maar heel weinig gebeuren in NL, helaas denken ze in andere landen wel eens wat anders over bepaalde zaken.

Die puntjes geven dus niet perse altijd een groot probleem aan( voordat iedereen met een gevriesbrand paard nu in paniek schiet) en een paard met een zenuwsnede trouwens ook niet. Ik ken er meerdere die gekoerst hebben met een zenuwsnede of vriesbranden en daar goed oud mee geworden zijn.
Waar het mis gaat is als je dus niet weet dat je paard een zenuwsnede heeft, vind ik voor jou ook echt heel vervelend, je moet een paard heel anders monitoren als je weet dat hij geen gevoel heeft in een bepaald deel :)

Etisch vind ik een zenuwsnede niet oke, je ontneemt een paard de kans om pijn aan te geven. Vriesbranden is daarnaast ook zwaar uit de tijd, zijn zoveel betere methodes tegenwoordig.

BeautjeLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 06:00

tita schreef:
Zenuwsnede?

Heb je foto van die witte stipjes?

Ik zal zo een foto maken op stal, moet ik wel zeggen dat ze gisteren haar been hebben geschoren voor de echo dus het witte haar is weg maar je ziet de stipjes nog wel.

BeautjeLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 06:02

ruitje schreef:
Het is mij nu even onduidelijk of je het hebt over vriesbranden/blisteren of een zenuwsnede.

Een zenuwsnede is het doorsnijden van een zenuw, waardoor een paard geen gevoel meer heeft in een bepaald deel van zijn been.

Vriesbranden is iets heel anders en word vaker gedaan op de hak dan op de pees.

Ik zie beiden nog maar heel weinig gebeuren in NL, helaas denken ze in andere landen wel eens wat anders over bepaalde zaken.

Die puntjes geven dus niet perse altijd een groot probleem aan( voordat iedereen met een gevriesbrand paard nu in paniek schiet) en een paard met een zenuwsnede trouwens ook niet. Ik ken er meerdere die gekoerst hebben met een zenuwsnede of vriesbranden en daar goed oud mee geworden zijn.
Waar het mis gaat is als je dus niet weet dat je paard een zenuwsnede heeft, vind ik voor jou ook echt heel vervelend, je moet een paard heel anders monitoren als je weet dat hij geen gevoel heeft in een bepaald deel :)

Etisch vind ik een zenuwsnede niet oke, je ontneemt een paard de kans om pijn aan te geven. Vriesbranden is daarnaast ook zwaar uit de tijd, zijn zoveel betere methodes tegenwoordig.

Ik bedoel dan denk toch het bevriezen, het zit namelijk op de hak! Ze komt ook uit Frankrijk dus ik denk dat het daar gedaan is.. De dierenarts zag die witte stippen en wist meteen eigenlijk wel dat het niet goed zat, vandaar ook mijn oproepje dat iedereen daar wel op moet letten. :(

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 06:21

Ja, vriesbranden of blisteren( dat kan ook nog) dus, als je googled kom je wat oudere bokt topics tegen ook.

De theorie is dat dat littekenweefsel veroorzaakt en daarmee dus genezing/stabilisatie. Of dat je toch wat zenuwen doorbrand. Gebeurde vroeger vrij regelmatig maar tegenwoordig bijna niet meer.

De theorie daarover verschilt: ik heb DA's gehoord die het alleen over het littekenweefsel hebben, of die het hebben over het doorbranden van een zenuw.

Ik zou echt even navragen of het alleen dit is, of ook het doorsnijden van de zenuw. Verschil zit hem in of er gevoel kwijt is in een groot deel van het been of niet. Kan mij voorstellen dat zoiets slecht blijft hangen en je vooral emotioneel en geschrokken bent bij dit soort nieuws.

Die witte stippen zijn inderdaad iets wat handig is om te weten, je weet in ieder geval dat het paard ooit ergens last van heeft gehad. Ik ken er die er heel oud mee zijn geworden, maar ook die er toch op uitvielen. En als je dat weet, kun je het op de foto laten zetten/scannen of er rekening mee houden.

Erg rot voor je.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 07:50

Mijn draver van inmiddels 22 heeft ook op z'n achterbeen bij z'n hak van die witte puntjes, zelfs 6. Ik heb hem al 16 jaar in mijn bezit. Nooit een dag kreupel geweest en loopt nogsteeds 5 dagen in de week onder het zadel en heeft gelukkig geen last van zijn been. Dus die puntjes hoeven niet altijd te betekenen dat het paard niet meer te belasten is en er ook daadwerkelijk nog last van heeft.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:07

Heeft iemand hier een foto van?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:07

ook ik weet dat het vroeger zeker wel veel werd gedaan, ook bij gewone huis/tuin/keuken paarden dus niet per see voor commercieel belang. Dan kon er nog gewoon op gereden worden en was het niet afgelopen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:31

Ik weet niet goed wat vriesbranden is, maar ken ook een paard dat een zenuwsnede heeft gehad. Paard doet gewoon lange wandelingen onder het zadel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:40

BeautjeLoves
Wat naar om te horen. |(
Maar is je paard nu ook kreupel? Waarom kwam de dierenarts bij hem?

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:41

Mijn (inmiddels overleden) draver had op beide benen ook littekens zitten waarvan door de da bevestigd werd dat dit een zenuwsnede was. Ze is er 27 mee geworden en heeft altijd fijn onder het zadel gelopen. Nooit last van gehad. In moeten laten slapen op artrose in alle voeten uiteindelijk, maar dat is met 27 ook niet zo gek... Maar van die benen nooit negatief last gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:16

anjali schreef:

Afbeelding

(Niet mijn eigen foto.)

speurneusc schreef:
ook ik weet dat het vroeger zeker wel veel werd gedaan, ook bij gewone huis/tuin/keuken paarden dus niet per see voor commercieel belang. Dan kon er nog gewoon op gereden worden en was het niet afgelopen.
Je ziet in Frankrijk ook nog best veel koerspaarden die pin fired zijn. Vroeger werd het idd ook in Nederland gebruikt bij gewone rijpaarden. :j

TS: laat alles even rustig bezinken. Wat ruitje zegt: je ziet nu dat er sprake is geweest van een blessure (maar goed, imo moet je ook geen puntgaaf paard verwachten als je ze uit een high impact sport als de draf- en rensport haalt), maar dat betekent niet dat het allemaal einde verhaal is.

Met alleen pin firing brand je misschien wat oppervlakkige zenuwen door, maar je kunt ze nooit allemaal zo doorbranden dat je paard helemaal geen gevoel meer heeft in dat been. Ik heb door een ongeluk als kind ook een plekje op m’n been waar de zenuwen kapot zijn, maar het dove gevoel beperkt zich alleen tot dat stukje, in de rest van mijn been en voet heb ik gewoon gevoel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:42

@Mkango: Bedankt voor de foto. Nu is het duidelijk waar het over gaat.Zoiets heb ik toch nog nooit gezien.Wel andere witte plekken,meer strepen,op de benen maar niet zulke stippen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:27

anjali schreef:
@Mkango: Bedankt voor de foto. Nu is het duidelijk waar het over gaat.Zoiets heb ik toch nog nooit gezien.Wel andere witte plekken,meer strepen,op de benen maar niet zulke stippen.

Die witte strepen zijn vaak het gevolg van het paard met peesbeschermers om op stal te zetten.
Je krijgt dan drukplekken net als bij een te krap zadel.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:44

fransje23 schreef:
anjali schreef:

Die witte strepen zijn vaak het gevolg van het paard met peesbeschermers om op stal te zetten.
Je krijgt dan drukplekken net als bij een te krap zadel.

Waarom zou je ooit een paard met peesbeschermers op stal willen? :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:47

Poekkie schreef:
Als je ze vergeet af te doen. :P Het verschijnen van die witte haren kan best snel gaan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:09

Mkango schreef:
Poekkie schreef:
Als je ze vergeet af te doen. :P Het verschijnen van die witte haren kan best snel gaan.

Een nachtje is voldoende voor een blijvende herinnering..

Maar idd gewoon vergeten af te doen is de reden.

BeautjeLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 11:31

Even een kleine opheldering, heb het er ook niet duidelijk ingezet vind ik. Op de echo was dus een zwarte plek te zien, en dit moet wit zijn. Betekent dat de vezels daar volledig weg zijn en er dus eigenlijk een gat in de pees zit. Wat ik begreep komt dit omdat met het bevriezen bacteriën de kans hebben om zich te nestelen.

BeautjeLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 11:33

DuoPenotti schreef:
BeautjeLoves
Wat naar om te horen. |(
Maar is je paard nu ook kreupel? Waarom kwam de dierenarts bij hem?

Ja mega balen dit! Ja ze liep niet zuiver op rechts achter (ook het been waar het allemaal inzit blijkt achteraf)

BeautjeLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 11:38

Mkango schreef:
anjali schreef:

[ Afbeelding ]

(Niet mijn eigen foto.)

speurneusc schreef:
Je ziet in Frankrijk ook nog best veel koerspaarden die pin fired zijn. Vroeger werd het idd ook in Nederland gebruikt bij gewone rijpaarden. :j

TS: laat alles even rustig bezinken. Wat ruitje zegt: je ziet nu dat er sprake is geweest van een blessure (maar goed, imo moet je ook geen puntgaaf paard verwachten als je ze uit een high impact sport als de draf- en rensport haalt), maar dat betekent niet dat het allemaal einde verhaal is.

Met alleen pin firing brand je misschien wat oppervlakkige zenuwen door, maar je kunt ze nooit allemaal zo doorbranden dat je paard helemaal geen gevoel meer heeft in dat been. Ik heb door een ongeluk als kind ook een plekje op m’n been waar de zenuwen kapot zijn, maar het dove gevoel beperkt zich alleen tot dat stukje, in de rest van mijn been en voet heb ik gewoon gevoel.

Is pin fired hetzelfde als dat vriezen? Er zit nu namelijk op die plek geen vezels meer en is dus dood weefsel, een gat in de pees. DA heeft gezegd dat onbelast nog kan maar ik kan haar nooit meer echt aan het werk zetten zonder dat ze pijn ervaart.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:42

Weet je of dat een oude of recente blessure is?

Een 'zwarte plek' op een scan geeft meestal ofwel vocht aan, ofwel een plek waar je wit verwacht (pees) maar dat niet wit is omdat die pees daar (gedeeltelijk) ingescheurd is. En er op die plek dus geen peesweefsel zit.

Dat laatste groeit in principe weer dicht, alleen kwalitatief vaak minder goed dan origineel. Dan wel weer 'wittig' op een scan.

Voor de prognose en behandeling is het belangrijk om te weten wat er exact aan de hand is, en waar het exact zit.

Die uitwendige witte plekken (ik ken ze, heb op een drafstal gewerkt ooit, halfjaartje) kunnen bij een oude blessure horen, terwijl je probleem nú van een nieuwe blessure kan zijn.
Maar het kan ook zijn dat er nu een zwakke oude plek opspeelt.
Die witte haren (littekens) hoeven niet per se nu een probleem te zijn, zeg maar.
Al dit soort dingen kun je het best even navragen aan je dierenarts.
Pas als je dit allemaal helder hebt, valt er iets te zeggen over wat je er mee aanmoet.

Je klinkt in ieder geval nu heel erg geschrokken.
En dat is prut.
Probeer als die eerste schok en schrik weg is, goed boven tafel te krijgen wat er nou exact aan de hand is.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 09-04-21 11:55, in het totaal 2 keer bewerkt

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:43

Ik volg even. Heb een ex renpaard van een klant, witte stipjes op een been waar je een verdikking op de pees voelt. Ze struikelt mij te vaak, maar komt goed door een buigproef heen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:48

Pin firing is de Engelse benaming ervoor.
Ik vraag me alleen af of het veroorzaakt is door pin firing, of dat die oude blessure gewoon weer opspeelt. Het pin firing is immers niet voor de lol gebeurd, maar omdat er dus al iets niet in orde was met die pees. Als het gat veroorzaakt is door bacteriën, zou je, lijkt mij, veel meer schade verwachten en dan zou je die gevolgen al veel eerder merken en niet pas na dik 2.5 jaar. Daarnaast wordt voor pin firing vloeibare stikstof gebruikt - hetzelfde spul als waarmee ze je wratten wegbranden -, dus het lijkt me stug dat bacteriën dat overleefd hebben.

Dat de locatie van die witte plekken correleert met de plek van een (oude) blessure, lijkt me niet heel vreemd om de reden die Femke aanhaalt, maar dat betekent niet dat het pin firing ook de oorzaak is van je problemen nu. Als ze dit niet had gehad en iemand had je gewoon verteld dat ze een oude blessure heeft, dan had je je blessure nu ook eerder daaraan gekoppeld dan aan de behandeling.

En voor rensju geldt eigenlijk een beetje hetzelfde.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-04-21 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

BeautjeLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 11:49

rensju schreef:
Ik volg even. Heb een ex renpaard van een klant, witte stipjes op een been waar je een verdikking op de pees voelt. Ze struikelt mij te vaak, maar komt goed door een buigproef heen...

Zelfde bij Envy, is ook wat dikker op de plek van de stippen en struikelde ook regelmatig. Buigproef kwam ze altijd net aan doorheen. Misschien wel het uitzoeken waard!