teveel gedaan met kreupel paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RHV

teveel gedaan met kreupel paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 14:59

hoi allemaal, helaas kreupelt mijn pony een beetje.
nu heb ik vandaag een best lange wandel rit gemaakt van ongeveer een uur, maar ik vraag me af of dit teveel was voor jaar.
het is echr een lichte kreupelheid, het is niemand opgevallen behalve de fysio. die zei dat ze gewoon los mocht en dat stappen en draven aan de hand geen probleem is.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 15:04

Dat is altijd een lastige. Niemand kan in het hoofd van de pony kijken.

Als de fysio aangeeft dat wandelen aan de hand geen probleem is, dan is het dat ook niet. Al is een uur wel erg lang ;) Maar mooi kalm aan doen de volgende dagen en de wandeltochten niet te lang maken. Heeft de fysio daar ook iets over gezegd?

RHV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 15:05

Kookaburra schreef:
Dat is altijd een lastige. Niemand kan in het hoofd van de pony kijken.

Als de fysio aangeeft dat wandelen aan de hand geen probleem is, dan is het dat ook niet. Al is een uur wel erg lang ;) Maar mooi kalm aan doen de volgende dagen en de wandeltochten niet te lang maken. Heeft de fysio daar ook iets over gezegd?

ze heeft niks gezegt over de duur van het wandelen, en balkjes mee pakken was ook geen probleem volgens haar.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 15:07

Belgisch wandelen of nederlands wandelen? Daar zit een verschil in.

Oh wacht, Groningen.

Wat is de aard van de kreupelheid?

ikkedus

Re: teveel gedaan met kreupel paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 15:09

En met een kreupel paard balkjes lopen lijkt me niet handig. Een uur aan de hand wandelen en dan tussendoor lekker grazen lijkt mij prima.
Belgisch wandelen is rijden. Dat zou ik niet doen persoonlijk. Lekker onbelast bewegen.

RHV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 15:15

Utixo schreef:
Belgisch wandelen of nederlands wandelen? Daar zit een verschil in.

Oh wacht, Groningen.

Wat is de aard van de kreupelheid?

we denken dat het komt omdat ze hele slechte hoeven heeft.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 15:30

Als een paard niet lekker loopt, is een uur wandelen geen goed idee. Zeker omdat je niet weet wat je paard mankeert. Dus kiezen, of checken wat er mis is, of rustig aan doen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 15:38

Was er dan alleen een fysio bij de je pony geweest of ook een dierenarts?
Je zou denken dat een dierenarts een diagnose stelt en dat de fysio pas daarna in beeld komt.

Als je niet zeker weet wat er met je pony is, enkel wat vermoedens, dan zou ik niet zulke dingen met je pony doen.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 15:40

Hoeveel beweging krijgt het paard verder? Als deze daarnaast 23 uur op stal staat, dan is een uur wandelen niet veel.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 15:44

kreupel betekent dat ze ergens last van heeft. Dus waarom dan een uur wandelen?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 15:46

Het gaat niet om hoe lang je iets doet. Het gaat er om dat je niet iemand bij je paard hebt gehad die een goede diagnose heeft gesteld en daardoor niet weet wat te lang is.

Heeft de fysio gezegd: ik denk dat hij kreupel loopt omdat hij slechte voeten heeft.... en verder niks?

Geen plan qua wie nu te bellen?

Je weet nu niks. Dus het enige wat bokkers nu kunnen zeggen is: geen idee. Want wij kunnen niet inschatten waarom hij kreupel is :)

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 16:01

Het is nu toch al gedaan dus veranderen gaat niet. :)
Voor de volgende keer zou ik, als ik jou was, niet lang of intensief iets gaan doen tot je weet wat het is. Ook met lichte kreupelheid zou ik de pony even rust gunnen om te kijken of het over gaat, mits pony normale uren buiten komt natuurlijk.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 16:05

Kinke schreef:
kreupel betekent dat ze ergens last van heeft. Dus waarom dan een uur wandelen?

Dit is ook mijn gedachte. Zodra een paard ook maar iets - hoe klein ook - laat zien, dan heeft het in werkelijkheid al heel veel pijn. Waarom eerst zolang wandelen en je dan pas iets afvragen...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 16:08

Als hij kreupel is zou ik er geen wandelingen mee gaan maken.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 17:35

Ik zou vooral willen weten waarom het paard kreupel is. Als hij artrose heeft word ie van wandelen een stuk beter dan van op stal staan bv. In de meeste andere gevallen zou ik mijn paard (weide) rust geven als ie kreupel is. Zeker als ie maar een beetje kreupel is en het tijdelijk is. Ik zou er vooral geen uur mee gaan lopen. Als ie kreupel blijft of ook in stap kreupel is zou ik de DA bellen voor een kreupelheidsonderzoek.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 17:44

Sas_Mon schreef:
Ik zou vooral willen weten waarom het paard kreupel is. Als hij artrose heeft word ie van wandelen een stuk beter dan van op stal staan bv. In de meeste andere gevallen zou ik mijn paard (weide) rust geven als ie kreupel is. Zeker als ie maar een beetje kreupel is en het tijdelijk is. Ik zou er vooral geen uur mee gaan lopen. Als ie kreupel blijft of ook in stap kreupel is zou ik de DA bellen voor een kreupelheidsonderzoek.

Dat is natuurlijk zo,dat bij sommige soorten van kreupelheid iets van beweging juist wel goed is.Maar dan moet je inderdaad eerst een diagnose hebben.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 17:46

Bewegen is wel goed in de meeste gevallen, maar dan vooral vrij bewegen zodat het paard zelf kan bepalen tot hoe ver hij wil gaan. Aan de hand zou ik het heel langzaam opbouwen. Liever 2 of 3 keer per dag een kwartiertje en als dat goed gaat wat langer.

Rijden op een paard wat niet zuiver loopt doe ik helemaal niet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 18:09

tja, bij artrose kun je ze ook in de wei zetten voor beweging.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 18:50

Toen mijn paard een peesblessure had zei de dierenarts dat het in principe niet uitmaakt hoe lang je stapt. Ik zou persoonlijk inderdaad wel nog langs de dierenarts gaan voor een diagnose. Een lichte kreupelheid kan ook een peesblessure zijn en dan is het belangrijk om op het harde te stappen. Als het in de harde delen zit moet je juist weer op het zachte stappen.

Een diagnose helpt dus wel te bepalen waar je goed aan doet

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 19:09

Als je denkt dat het aan de hoeven ligt, is een uur wandelen misschien niet het meest verstandige om te doen.

Helaas kan niemand vanaf de laptop zien wat wel of niet mogelijk is.

Als de kreupelheid aan houd, is het misschien toch verstandig om erachter te komen waar het daadwerkelijk vandaan komt.
Zo kan je het ook gaan oplossen en weet je beter wat je wel/niet kan doen met de pony.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:57

_lotteeee schreef:
Als je denkt dat het aan de hoeven ligt, is een uur wandelen misschien niet het meest verstandige om te doen.

Helaas kan niemand vanaf de laptop zien wat wel of niet mogelijk is.

Als de kreupelheid aan houd, is het misschien toch verstandig om erachter te komen waar het daadwerkelijk vandaan komt.
Zo kan je het ook gaan oplossen en weet je beter wat je wel/niet kan doen met de pony.

Mee eens. Je kunt ook kijken wat het paard zelf aangeeft,heeft hij zin om te wandelen\bewegen of niet?Bij geen zin zou ik niet dwingen en forceren.