Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
nnicolex schreef:Ik heb mijn paard een aantal maanden ter overbrugging op een pensionstal gehad in een kudde met een verharde paddock. Mijn paard slijt zijn hoeven ook erg hard en ik wil geen ijzers ( om meerdere redenen) waardoor ik al in het bezit was van hoefschoenen (flexboots) voor buitenritjes. In overleg met mijn hoefsmid en passer van de hoefschoenen heeft mijn paard tijdens zijn periode op die pensionstal 24/7 zijn flexboots aangehad. Mijn paard is nogal lomp en een sloper maar dit ging echt prima!! Nooit los of kapot aangetroffen en zijn hoeven gingen ineens heel hard groeien waardoor hij nu eigenlijk veel beter op het harde en steentjes loopt zonder schoenen.
Hopelijk heb je hier iets aan! Succes!!
P.s ter aanvulling wat mij ineens te binnen schiet; een oud stalgenootje van mij is verhuisd naar een loopstal en haar pony sleet haar hoeven ook hard af en mochten geen ijzers in die groep. Zij heeft na contact met mij ook flexboots aangeschaft (zaten ook het beste voor haar paard) en paard loopt nu rondom met die hoefschoenen en ook dat gaat goed begreep ik!
nnicolex schreef:Ik heb mijn paard een aantal maanden ter overbrugging op een pensionstal gehad in een kudde met een verharde paddock. Mijn paard slijt zijn hoeven ook erg hard en ik wil geen ijzers ( om meerdere redenen) waardoor ik al in het bezit was van hoefschoenen (flexboots) voor buitenritjes. In overleg met mijn hoefsmid en passer van de hoefschoenen heeft mijn paard tijdens zijn periode op die pensionstal 24/7 zijn flexboots aangehad. Mijn paard is nogal lomp en een sloper maar dit ging echt prima!! Nooit los of kapot aangetroffen en zijn hoeven gingen ineens heel hard groeien waardoor hij nu eigenlijk veel beter op het harde en steentjes loopt zonder schoenen.
Hopelijk heb je hier iets aan! Succes!!
P.s ter aanvulling wat mij ineens te binnen schiet; een oud stalgenootje van mij is verhuisd naar een loopstal en haar pony sleet haar hoeven ook hard af en mochten geen ijzers in die groep. Zij heeft na contact met mij ook flexboots aangeschaft (zaten ook het beste voor haar paard) en paard loopt nu rondom met die hoefschoenen en ook dat gaat goed begreep ik!
Amado schreef:Die van mij heb in zn hoeven gewoon laten slijten. De eerste 2 maanden heeft ie wat gevoelig gelopen, maar ik sta nu 3,5 jaar op nogsteeds dezelfde plek en pony heeft super goede, kneiter harde hoeven! Men zelfs zonder ijzers oid zonder problemen. Het is dus ook een stukje doorbijten
Ik weet niet in welke omgeving je zit, maar ik heb sinds een jaar een super fijne kundige (natuurlijke) bekapper. Zij heeft bij ons op stal ook al eens een pony van zijn ijzers af begeleid.
Mocht het na een paar maanden toch blijken dat je paard echt niet blootsvoets kan, zou ik toch voor plakijzers gaan.
Lauke schreef:Dank voor je reactie!
Een nieuwe stalgenoot maakt ook gebruik van deze schoenen, maar deze liggen toch ook wel vaak er af. Is dat ook jou ervaring of is dat wellicht dan toch niet helemaal passend?
Daarnaast geen last van wondjes?
En enig idee hoe lang zoiets ongeveer mee zal gaan bij 24/7 gebruik?
Lauke schreef:Dank voor alle reacties!
Ik neig inderdaad nog het meest naar de Duplo’s er af halen zodra de matten er liggen en dan als backup hoefschoenen klaar hebben liggen of eventueel preventief om de dag aantrekken oid.
Ik twijfel dan wel of ik meteen rondom doe of eerst alleen achter. Aan de ene kant als ik toch de schoenen als backup heb kan ik misschien maar beter alles in één keer doen. Aan de andere kant als voor wel een ijzertje onder zit heeft ze wat meer opties ter compensatie.
Cowgirl schreef:En voor een plakschoentje/beslag en dan voor achter losse schoenen als back-up? En dan bij de volgende vervang beurt ook voor over stappen op een losse schoen.
Nadeel van ijzers is dat ze toch het hoefmechanisme belemmeren en je weer gaten hebt van de nagels. Nu hebben sommige paarden weinig moeite met de overgang maar die van jou heeft al eerder problemen gehad. Dan zou ik iets kiezen wat er tussen in zit.
Met een plakschoen kan de hoef zich al beter gaan herstellen doordat het mechanisme weer functie terug krijgt maar nog wel bescherming geeft tegen harde ondergronden.
Ik zou zeker Klaas eens een berichtje sturen en het probleem uitleggen.