Ze is 19 jaar nu, en staat al 10 jaar met artrose op pensioen. Ze staat 24/7 op de wei (met schuilstal) om stijfheid zoveel mogelijk te voorkomen, en krijgt duivelsklauw.
De jaren beginnen te tellen en te wegen. Ze heeft nu meer moeite dan vroeger met hoefjes geven, en dat laat ze horen dmv gekreun, geblaas, gekneut.
Achterhoeven zijn geen probleem om te pakken te krijgen. Ik moet nog maar wijzen, en hop, daar gaan ze (één voor één hoor haha). Ik laat haar dan even uitzoeken naar wat voor haar de makkelijkste houding is, en schiet dan pas in actie.
Maar mijn God, die voorhoeven!

De smid krijgt ze wél te pakken. Ook onze nieuwe smid, die gisteren voor de 2de keer bij ons geweest is. Ze moet er wel moeite voor doen hoor, en zij ondervind hetzelfde als ik - paardenbeest gaan érg tegenduwen als je de hoef wilt pakken, hangt als je hem te pakken hebt. Ze wilt hem ook graag asap weer neerzetten, maar in 2x kan de hoefsmid de hoef wel volledig afwerken, dus dat valt al bij al nog wel mee. Ze spant meteen heel haar lichaam op, en dat been verandert in iets zonder gewrichten, iets dat het vermogen om te plooien plots kwijt is. Ze kan dat been heel overtuigend voor boomstam laten doorgaan

Ze is niet stout. Ze heeft last, pijn.
Linksvoor lukt nog wel, die strijd staakt ze relatief snel, en dan is het voor mij een kwestie van snel werken, en heel enthousiast belonen met een koekje. Daisy is zo'n paard dat alles voor eten doet

Rechtsvoor - ik heb het na 20 minuten opgegeven gisteren.
Maar - bij de smid doet ze het dus wél.
Daisy is gelukkig wel zo'n oerpaard, dat héél onderhoudsvriendelijke hoeven heeft. De laatste keer dat de smid geweest is, was (no sh*t) augustus vorig jaar. Achterhoeven hoefden niet eens worden bijgeknipt, die staan qua lengte hoe ze moeten staan. Voorhoeven zijn wel geknipt.
Ik heb haar jaren geleden een beetje lastig gevallen met de clicker, en daardoor kan ze op commando (wanneer ze zin heeft) voetjes geven, a la jambette. Dat deed ze linksvoor vandaag heel flink - rechts kwam amper van de grond. Ik heb hem 2x kunnen pakken, maar ze plantte hem meteen weer in de grond, dus ik heb niet kunnen uitkrabben.
Ben ik te flauw? Heeft ze door dat ik niet zo doorzet als de smid?
Haar een stapje proberen verzetten, werkt niet. Ik doe niet aan trekken aan de vetlok - dit werkt toch niet. In de pees knijpen oid werkt ook niet. Nu ja - bij mij werkt dit niet haha, bij de smid wel.
Het enige wat volgens mij kan werken, is dat ik de clicker weer boven haal, ik kan niks anders bedenken wat in Daisy haar geval zal werken. Hebben jullie tips, tricks?
Ik heb in de loop der jaren stalgenoten gehad die de uitdaging wel wilden aangaan - maar vergeet het maar dat zij die hoef te pakken kregen

Dus mochten jullie tips hebben, hoor ik die heel graag! Ik heb niet elke dag de tijd om 20 minuten te smeken of ik die ene hoef kan krijgen, en om eerlijk te zijn kan mijn rug dat ook niet aan.