Gallen en hoe ze ontstaan...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Gallen en hoe ze ontstaan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 06:22

Genoeg (oudere) paarden met gallen. Een overvulling van het gewricht.

En de meeste dieren functioneren gewoon prima en worden er oud mee.

Ik ben even nieuwschierig naar het begin van een 'gal'. Misschien hebben jullie dat proces meegemaakt?

Was het er ineens? Of ging het geleidelijk?
Kreupelde het paard? Was er warmte en zwelling in het begin?

Cheminee

Re: Gallen en hoe ze ontstaan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 07:06

Interessant! Ik volg!

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 07:52

Ik volg ook! Mijn haf heeft ze ook. Had ze al toen ik m kocht.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:01

Wij hebben ook een paard. Heeft ze soms ineens, kunnen later ook weer weg zijn. Nooit kreupel om geweest.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:43

Mijn haf heeft ze. Nooit iets aan gemerkt, nooit kreupel oid. Opeens zei onze hoefsmid dat hij wat gallen had gekregen. Was wel duidelijk te voelen. Ik heb daar een tijd arnica gel opgedaan na het werk, maar niet het idee gehad dat dat verschil maakte. Ik gebruik het wel nog steeds na een zware training. Paard wordt dit jaar 17.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:57

Kelly_ann schreef:
Genoeg (oudere) paarden met gallen. Een overvulling van het gewricht.

En de meeste dieren functioneren gewoon prima en worden er oud mee.

Ik ben even nieuwschierig naar het begin van een 'gal'. Misschien hebben jullie dat proces meegemaakt?

Was het er ineens? Of ging het geleidelijk?
Kreupelde het paard? Was er warmte en zwelling in het begin?

Ja, vroeger bij een oud manege paard wat mijn ouders overgekocht hadden. Deze kreeg gallen nav artrose in de kogels. Gewrichtsvloeistof was "op", volgens mij ging dit geleidelijk maar het was erg lang geleden. Paard ging uiteindelijk ook kreupel lopen af en aan, warmte en zwelling kan ik me niet meer herinneren.

Ander dier kreeg het nav een ringbandontsteking, maar aan een been dus..gal trok alleen niet meer weg. Dit begon met warmte en enorme zwelling.

Weer ander paard kreeg lichte gallen, deze zijn nooit warm geweest of echt gezwollen..was gewoon van de ouderdom in combi met slijtage gok ik. Heeft er nooit kreupel op gelopen.

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:22

Ik heb er eentje die recent 2 nieuwe gallen heeft ontwikkeld, zag ik gisteren bij het opscheren van zijn benen.
15 jaar, loopt loepzuiver, altijd goed gehumeurd en een ongecompliceerd paard.

Ik snap niet helemaal wat die gallen betekenen in zijn geval.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:27

Pumpkinbroes schreef:
Ik heb er eentje die recent 2 nieuwe gallen heeft ontwikkeld, zag ik gisteren bij het opscheren van zijn benen.

Dat verhaal lijkt sterk op dat van de mijne. Heb het zelf ook nooit begrepen :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:39

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:40

Poekkie schreef:
Pumpkinbroes schreef:

Dat verhaal lijkt sterk op dat van de mijne. Heb het zelf ook nooit begrepen :=

Ja herkenbaar! Hier net zo. Paardje is pas net 13. Ik twijfel al een tijdje om er toch niet foto’s/echo van te maken. Maar ja, zou je dat doen als hij verder loepzuiver loopt?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:44

Pumpkinbroes schreef:

In het leger zei men: 'eretekenen'.

Dier heeft flink gewerkt.
Medisch niets om je ongerust te maken.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:47

Marigo: ik laat dat niet doen. Paard is gewoon zuiver en lijkt geen last te hebben, wat zou een echo dan voor mij kunnen betekenen? Hij staat aan huis, als hij kreupelt komt er een dierenarts en krijgt hij een half jaar rust. Is het dan nog niet beter, gaat hij op pensioen.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 13:16

Ja heb je ook een punt. Ik vermoed zelf dat het ook komt doordat hij in het verleden hoger in de sport heeft gelopen. En de nodige belasting/km’s heeft gemaakt wat dat betreft.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 13:20

Die van mij heeft nooit in de sport gelopen, maar wel altijd meerdere keren per week in een zware bak gelopen vroeger. Ik vermoed dus ook overbelasting bij hem, al dan niet samen met iets van artrose eventueel gezien de leeftijd.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 13:25

Ik heb een 5 jarige, die sinds een dikke week met een 'gal' boven zn koot rondloopt. Hij loopt er ook niet minder om, maar ik heb hem wel op rust staan en koel zn been. Het lijkt me dat er wel een oorzaak is, alleen weet ik dus niet wat dat is. Van rust wordt het niet minder lijkt het. Zouden jullie het nog even aankijken? Weer oppakken of iemand ernaar laten kijken?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 13:28

Ilayla schreef:
Ik heb een 5 jarige, die sinds een dikke week met een 'gal' boven zn koot rondloopt. Hij loopt er ook niet minder om, maar ik heb hem wel op rust staan en koel zn been. Het lijkt me dat er wel een oorzaak is, alleen weet ik dus niet wat dat is. Van rust wordt het niet minder lijkt het. Zouden jullie het nog even aankijken? Weer oppakken of iemand ernaar laten kijken?

Ik zou denken dat beweging juist bevorderlijk zou zijn ipv rust? Als je trainingsschema niet te heavy is, zou ik gewoon verder rijden. Zeker dat het geen schiefel of aangetikt oid is?

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 13:35

Poekkie schreef:
Ilayla schreef:

Ik zou denken dat beweging juist bevorderlijk zou zijn ipv rust? Als je trainingsschema niet te heavy is, zou ik gewoon verder rijden. Zeker dat het geen schiefel of aangetikt oid is?

Rust betekent hier dat hij 24/7 rondscharreld in een ruime paddock en stukjes wandelt met mij. Ik reed al wel redelijk wat kilometers met hem, dus kan wel overbelast zijn denk ik. Het is niet hard. Wel verschilt het iets hoe gevuld het is. Dan is het geen schiefel toch?

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 13:37

Hier ook een gal-geval. :De

Heeft ze al sinds ik haar heb (3 jaar). Ze heeft zoals ik heb begrepen als veulen in het prikkeldraad gehangen met haar achterbenen. De littekens hiervan zijn nog te zien.

Mogelijk heeft dit er wat mee te maken, ze heeft ook gauw last van stalbenen, maar met voldoende beweging gaat dat altijd goed.

Heeft nog nooit kreupel gelopen oid, de gallen zijn ook niet pijnlijk, groeien niet en er komen ook geen nieuwe meer bij.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 13:42

@Ilaya: ik dacht altijd dat een schiefel hard was en soms ook warm als hij nog actief is. Dus lijkt me idd gallen dan :) Bij de mijne gaan ze in ieder geval niet meer weg, niet met rust of koelgel en niet met rijden.

@ dreamguide: zou wel kunnen. Stalbenen heeft ook te maken met slechte doorbloeding en vochtafvoer toch? Ik ben geen da maar het lijkt me wel logisch op zich.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 13:49

Poekkie schreef:
@Ilaya: ik dacht altijd dat een schiefel hard was en soms ook warm als hij nog actief is. Dus lijkt me idd gallen dan :) Bij de mijne gaan ze in ieder geval niet meer weg, niet met rust of koelgel en niet met rijden.

Ja precies, daarom denk ik nu dat het een gal is en ik las dat als je er in het begin stadium bij bent en de oorzaak wegneemt dat het nog weg kan gaan. Maar voor alsnog weet ik de oorzaak niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 13:59

Niet iedere zwelling is een gal.

Schiefels zitten meestal op het uiteinde van de rudimentaire middenhandsbeentjes, mijn schimmeltje had ooit een combinatie van een peesblessure en een schiefel. (De blessure genas en na een paar jaar werd de schiefel ook steeds kleiner.)

Stalbenen zijn doorgaans precies dat: aan twee achterbenen of aan alle vier, en het is met laten we zeggen vijf minuten wandelen verdwenen.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 14:38

@Poekkie, ja klopt, echte stalbenen. Vooral ook achter. Heb dit ook al uitgebreid met de DA besproken en bekeken, maar gewoon lekker veel vrij bewegen en verder kan het niet zoveel kwaad. De gallen zijn ook rustig dus ik maak me er niet zo heel veel zorgen om.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 15:07

Ik heb er 1 die een gal heeft vanaf zijn 4e aan een achterbeen. 'Ineens' was hij er. Nooit iets gemerkt aan het paard verder. De betreffende kogel op de foto laten zetten. Niets aan te zien.
Paard is inmiddels 25 mét gal. Nooit een probleem mee gehad. Loopt nog steeds fanatiek onder het zadel tot wat crossen aan toe.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 15:16

Tweety (inmiddels 27) heeft er een aantal.

Een schieffel ook trouwens.
Schieffel had hij al tien ik hem 14 jaar geleden kocht.

De gallen: 1 is heel duidelijk ontstaan na een blessure aan het annulair ligament, aan één van zijn achterbenen. Jaar of 7 geleden ontstaan.
Ik denk dat ik nog wel foto's kan vinden van toen hij die net had.

De andere zijn wat waziger, ook wat minder stabiel. Soms wat zichtbaar, soms niet.
Die zijn ook recenter, en hangen vrijwel zeker samen met zijn leeftijd en wat artrose.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 15:19

Hier gallen overgehouden aan peesblessure/peesschedeontsteking.
Werd hier vanaf het begin voor gewaarschuwd door de dierenarts. Is telkens goed nagekeken, maar pees is hersteld en dit is gebleven.
Paard is 15 jaar overigens en had in de winter wel vaker af en toe lichte stalbenen.