Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Kelly_ann schreef:Genoeg (oudere) paarden met gallen. Een overvulling van het gewricht.
En de meeste dieren functioneren gewoon prima en worden er oud mee.
Ik ben even nieuwschierig naar het begin van een 'gal'. Misschien hebben jullie dat proces meegemaakt?
Was het er ineens? Of ging het geleidelijk?
Kreupelde het paard? Was er warmte en zwelling in het begin?
Pumpkinbroes schreef:Ik heb er eentje die recent 2 nieuwe gallen heeft ontwikkeld, zag ik gisteren bij het opscheren van zijn benen.
15 jaar, loopt loepzuiver, altijd goed gehumeurd en een ongecompliceerd paard.
Ik snap niet helemaal wat die gallen betekenen in zijn geval.
Poekkie schreef:Pumpkinbroes schreef:Ik heb er eentje die recent 2 nieuwe gallen heeft ontwikkeld, zag ik gisteren bij het opscheren van zijn benen.
Dat verhaal lijkt sterk op dat van de mijne. Heb het zelf ook nooit begrepen
Pumpkinbroes schreef:Ik heb er eentje die recent 2 nieuwe gallen heeft ontwikkeld, zag ik gisteren bij het opscheren van zijn benen.
Ilayla schreef:Ik heb een 5 jarige, die sinds een dikke week met een 'gal' boven zn koot rondloopt. Hij loopt er ook niet minder om, maar ik heb hem wel op rust staan en koel zn been. Het lijkt me dat er wel een oorzaak is, alleen weet ik dus niet wat dat is. Van rust wordt het niet minder lijkt het. Zouden jullie het nog even aankijken? Weer oppakken of iemand ernaar laten kijken?
Poekkie schreef:Ilayla schreef:Ik heb een 5 jarige, die sinds een dikke week met een 'gal' boven zn koot rondloopt. Hij loopt er ook niet minder om, maar ik heb hem wel op rust staan en koel zn been. Het lijkt me dat er wel een oorzaak is, alleen weet ik dus niet wat dat is. Van rust wordt het niet minder lijkt het. Zouden jullie het nog even aankijken? Weer oppakken of iemand ernaar laten kijken?
Ik zou denken dat beweging juist bevorderlijk zou zijn ipv rust? Als je trainingsschema niet te heavy is, zou ik gewoon verder rijden. Zeker dat het geen schiefel of aangetikt oid is?
Poekkie schreef:@Ilaya: ik dacht altijd dat een schiefel hard was en soms ook warm als hij nog actief is. Dus lijkt me idd gallen danBij de mijne gaan ze in ieder geval niet meer weg, niet met rust of koelgel en niet met rijden.