Op 22 mei 2020 heb ik Autan gekocht. Hij was nog hengst, maar is na de keuring meteen gecastreerd. Hij zou op een bepaalde stal komen te staan maar omdat hier merries tegenover stonden had hij veel stress en is hij verhuisd naar een stal waar hij meer rust kon krijgen. Uiteindelijk is hij in juli weer verhuisd omdat hij door zijn nog sluimerende hengstengedrag in geen enkele kudde thuispaste. Op deze stal staan wij nog steeds.
Sinds het begin loopt hij al met zijn mond open met het rijden. Zowel met druk, zonder druk als met het longeren. Als ik het bit in doe hapt hij het bit nog net niet uit mijn mond, dus het lijkt bijna niet alsof hij pijn heeft maar dat kan ik niet uitsluiten. Hij is ook heel onrustig met zijn mond en kauwt veel. Zodra hij iets meer 'op dreef' is wordt het wel minder.
De volgende bitten heb ik geprobeerd:
- Sprenger onderlegtrens
- Trust Innosense bustrens
- Dubbelgebroken bustrens met plat tussenstuk
- Fager (dunne)stang met tongboog
- Dubbelgebroken watertrens met rond tussenstuk
De laatste rijd ik op dit moment mee.
Sinds hij weer op stal staat heeft hij geregeld mestwater. Zijn mest is wel goed. Wel wat groen en met veel vezels, maar niet slap. Hij staat op Gastro + met luzerne en selenium met Vitamine E.
Ook wordt hij sinds de laatste maanden steeds wat stijver en lusteloos. Nou ja, lusteloos.. Hij is in de paddock bijvoorbeeld wel erg actief en als ik hem losgooi is hij de ene keer heel actief en de andere keer eigenlijk niet vooruit te branden. Aan de longe hetzelfde. Nadat ik laatst heb gereden en hij zeer actief reageerde op mijn been maar na 2 of 3 passen meteen weer terugviel, durfde ik het niet meer aan om fanatiek te trainen en wilde ik eerst uitzoeken of er meer aan de hand was.
Vervolgens heb ik een bloedonderzoek en mestonderzoek laten doen. Hieruit kwam dat hij een bloedwormbesmetting heeft (550 <50) en dat zijn leverwaardes te hoog waren.

Hij is vervolgens ontwormt met Equimectin 800 tegen de bloedworm en met Tribex tegen eventueel leverbot. Dit is nu ruim een week geleden. Ik ben erg benieuwd of hij op gaat knappen. Op dit moment vind ik hem nog niet beter en nog steeds niet erg actief. Over het algemeen is het een onwijs braaf paard, maar toch denk ik dat er meer aan de hand is.
Wat er allemaal sinds ik hem in bezit heb is gedaan:
- Hij is klinisch gekeurd en röntgen op de benen (2019)
- Tweemaal naar de tandarts, meerdere keren kiezen getrokken (ook met ontsteking)
- Tweemaal naar de osteopaat (verschillende), beide geen gekke dingen gevonden
- Hoeven zijn goed bijgehouden
- Trainen ongeveer 2 tot 3 keer per week, op dit moment even helemaal niet
- Staat halve dagen op de paddock en in de zomer 24/7 op het land
- Krijgt hooi ipv kuil in verband met het mestwater
- Heeft een psylliumkuur gehad tegen zand
- Is altijd op tijd ontwormt
- Ontwormt met Equimectin en Tribex vorige week
- Bloedonderzoek met verschillende verhoogde waardes
- Meerdere bitten en hoofdstellen geprobeerd
De symptomen:
- Lusteloos onder het zadel en aan de longe, ietwat stijf
- Valt terug uit de gangen, geen tot weinig looplust
- Loopt met mond open met rijden
- Soms nukkig aan het been, zwiept met staart
- Waterige mest
- Nergens gevoelig op het lichaam
- Loopt niet kreupel, soms iets korter met linksvoor
- Iets scheef in het bekken
- Bokt veel aan de longeerlijn
- Hij plast vaak na bijvoorbeeld de les
- Hij poept erg veel
Naar mijn idee heeft hij geen last van zijn benen of iets dergelijks en voelt het alsof hij gewoon echt niet fit is. We zijn nog in afwachting omdat de twee spuiten nog maar een ruime week geleden zijn, maar ik zou hem er graag volledig bovenop krijgen en ben erg benieuwd naar eventueel andere ervaringen.
Dit was Autan toen ik hem kocht:

En foto's van vorige week en de laatste van vandaag:

Ik hoop dat er mensen met mij mee willen denken!